Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A6 |
Registrar les troballes |
| A13 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la cirurgia general i primeres cures |
| A15 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la col·locació de vies i administració de medicació |
| A17 |
Conèixer els principis generals de la investigació del pacient |
| A24 |
Saber en relació a la cirurgia per al tractament del pacient |
| A25 |
Saber en relació a l'anestèsia i control del dolor per al tractament del pacient |
| A30 |
Saber en relació a la nutrició per al tractament del pacient |
| A31 |
Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A42 |
Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells |
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir |
| A47 |
Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A13 |
Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples
Col•locar sutures en ferides simples
Fer cures cutànies
Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor
Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar
Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa
| | A15 |
Col•locar una via intravenosa
Col•locar una sonda nasogàstrica
Col•locar una sonda vesical
Administrar injectables intramusculars
Administrar injectables subcutanis
Administrar injectables intravenosos
Administrar injectables intradèrmics
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
| | A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
| | A25 |
Conèixer la valoració preoperatòria
Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general
| | A30 |
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
| | A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical
Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda
| | A36 |
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
| | A42 |
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
| | A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
| | A47 |
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
El temari correspon a les competències abans descrites.
|
|
Cirurgia: Evolució històrica i conceptes.
Fonaments de Tècnica quirúrgica. Maniobres i gestos quirúrgics. Cirurgia endoscòpica i Mínimament Invasiva. Microcirurgia. Tecnologia emergent en cirurgia: Informàtica, electromedicina i robòtica.
Resposta Biològica a l’agressió quirúrgica i traumàtica: Fisiopatologia de les situacions crítiques de la homeòstasi quirúrgica.
Biologia de la reparació tissular de les ferides quirúrgiques i traumàtiques. Principals incisions. Patologia de la cicatriu.
Cirurgia dels traumatismes accidentals i quirúrgics. Ferides i la seva classificació.
Traumatismes mecànics. Concepte de politraumàtic. El rol de la cirurgia en les grans catàstrofes.
Tractament general de les ferides. Cura de la ferida operatòria i traumàtica.
Traumatismes per agents físics: Cremades tèrmiques. Lesions pel fred, electricitat, efectes explosius, radiacions ionitzants i ingenis termonuclears.
Hemostàsia i Hemorràgia en Cirurgia. Transfusió de sang i derivats. Autotransfusió
Preparació i valoració del pacient quirúrgic.
Valoració risc quirúrgic. Valoració preoperatòria. Semiologia quirúrgica.
Complicacions postoperatòries. Tractament crític i cures intensives quirúrgiques.
Nutrició en cirurgia. Control del medi intern. Trastorns hidro-electrolítics en el pacient quirúrgic. Valoració Nutricional.
Suport nutricional del pacient quirúrgic. Nutrició enteral. Nutrició parenteral.
Cirurgia dels Trasplantaments d’ òrgans i teixits. Bases d’ Immunologia quirúrgica.
Bases moleculars i clíniques de la cirurgia oncològica.
Gestió quirúrgica. Estructura, funció i organització hospitalària. El servei quirúrgic. Especialitats quirúrgiques. Investigació en cirurgia. Models experimentals i clínics.
Tallers laboratori d'habilitats: sondatge vesical i nasogàstric, punts de sutura i tècniques d'anusat.
Rentats de mans i actitud en el quiròfan.
Seminaris amb comentari de videos quirúrgics
|
|
HUJ23: Rotació pel servei de cirurgia general i aparell digestiu:
Assistència obligatòria a:
3 sessions quirúrgiques de tarda
3 guàrdies de cirurgia (mínim fins les 20h) |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Atenció personalitzada |
|
28 |
280 |
308 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Els alumnes es dirigiran al quiròfan els dies assignats per comentar amb el tutor les indicacions de les intervencions programades i la tècnica quirúrgica planificada.
|
Atenció personalitzada |
L'alumne està tutoritzat durant tota la rotació, éssent la seva participació activa i supervisada pel professor responsable assignat.
|
Descripció |
L'alumne està tutoritzat durant tota la rotació, éssent la seva participació activa i supervisada pel professor responsable assignat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Atenció personalitzada |
|
AVALUACIÓ HUSJ: Assistència, comportament, integració a l'equip durant la rotació.
Examen tipus test 50-55 preguntes (4 opcions), amb resta de 0.33 per cada pregunta fallada. Avaluació per campana.
TREBALL DE LES PRÀCTIQUES 30%
EXAMEN 70%
AVALUACIÓ HUJ23: Assistència, comportament, integració a l'equip durant la rotació.
Examen tipus test 50-55 preguntes (4 opcions), amb resta de 0.33 per cada pregunta fallada. Avaluació per campana.
TREBALL DE LES PRÀCTIQUES 30%
EXAMEN 70%
|
|
Altres |
|
HUJ23:Assistència obligatòria a 3 sessions quirúrgiques de tarda i a 3 guàrdies de cirurgia. Treball resum de la rotació obligatori. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a classe i a la rotació és obligatòria |
Bàsica |
Parrilla P, Cirugía AEC, 2º, 2010
Beauchamp D, Sabiston Textbook of Surgery: The Biological Basis of Modern Surgical Practice, 21, 2021
|
- Townsend, Courtney. Sabinston tratado de cirugía. (Elsevier, 20a ed. 2018) Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari amb les mateixes dades que s'utilitzen per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20160026128
- Archundia García, Abel. Cirugía 1. Educación quirúrgica (McGrawhill, 6a ed. 2017) Disponible a Access Medicina (cal validar-se amb SABIDI): https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=2194
- Archundia García, Abel. Cirugía 2. (McGrawhill, 2013) Disponible a Access Medicina (cal validar-se amb SABIDI): https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=1434
- Martínez Dubois, Salvador. Cirugía bases del conocimiento quirúrgico y apoyo en trauma. (McGrawhill, 5a ed. 2013). Disponible a Access Medicina (cal validar-se amb SABIDI):https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=1466
- Brunicardi, Charles F.; Andersen, Dana K. Schwartz. Principios de cirugía (McGrawhill, 11a ed. 2020) Disponible a Access Medicina (cal validar-se amb SABIDI): https://accessmedicina-mhmedical-com.sabidi.urv.cat/book.aspx?bookid=2958
- Garden, O.James. Davidson. Principios y práctica de cirugía (Elsevier, 6a ed. 2014). Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari amb les mateixes dades que s'utilitzen per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20130139384
- Harken, Alden H. Abernathy. Cirugía. Secretos. (Elsevier, 7a ed. 2019) Disponible a Clinical Key Student Medicina (cal validar-se amb SABIDI i entrar posteriorment al compte d'usuari amb les mateixes dades que s'utilitzen per entrar a Scopus o Web of Science): https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20170042593
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INTRODUCCIÓ A LA CIRURGIA/14204143 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|