DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) CLÍNICA QUIRÚRGICA Codi 14204150
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Obligatòria Sisè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
JORBA MARTIN, ROSA MARIA
Adreça electrònica santiagojose.blanco@urv.cat
danieldel.castillo@urv.cat
jorge.escuder@urv.cat
juan.domenech@urv.cat
juanjose.sanchez@urv.cat
jaime.calmet@urv.cat
antonio.sanchez@urv.cat
antonio.pont@urv.cat
eduardo.corbella@urv.cat
eugenio.garcia@urv.cat
jordi.jara@urv.cat
joan.grino@urv.cat
fatima.sabench@urv.cat
merce.hernandez@urv.cat
jordi.vadillo@urv.cat
carles.olona@urv.cat
ignacioloyola.garcia@urv.cat
fortunato.perez@urv.cat
mariayolanda.royo@urv.cat
josep.segarra@urv.cat
marialuisa.pinana@urv.cat
franciscojavier.buils@urv.cat
ana.marsol@urv.cat
francesc.feliu@urv.cat
rosamaria.jorba@urv.cat
aleidis.caro@urv.cat
margarida.vives@urv.cat
joseeduardo.gonzalez@urv.cat
gisela.calbet@urv.cat
erik.llacer@urv.cat
carolina.lopez@urv.cat
joanjosep.pamies@urv.cat
montserrat.duran@urv.cat
jordi.sentis@urv.cat
miriam.abellan@urv.cat
pablo.rodriguez@urv.cat
raul.garcia@urv.cat
dennisharold.cespedes@urv.cat
angelcarlos.pueyo@urv.cat
roberto.memba@urv.cat
mariapilar.sala@urv.cat
vicente.moreno@urv.cat
joanbaptista.comes@urv.cat
marta.paris@urv.cat
diegomartin.valdez@urv.cat
mihai-calin.pavel@urv.cat
albert.ferrando@urv.cat
felix.moreno@urv.cat
elisabet.homs@urv.cat
joffrenapoleon.lara@urv.cat
elia.bartra@urv.cat
joan.pelleja@urv.cat
marc.vallve@urv.cat
victor.aixala@urv.cat
luisana.riba@urv.cat
rubyelena.ramirez@urv.cat
Professors/es
BLANCO BLASCO, SANTIAGO JOSÉ
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
ESCUDER PÉREZ, JORGE
DOMENECH CALVET, JUAN
SÁNCHEZ CANO, JUAN JOSÉ
CALMET GARCIA, JAIME
SÁNCHEZ MARÍN, ANTONIO
PONT SALVADÓ, ANTONI
CORBELLA JACOB, EDUARDO
GARCÍA ALMAGRO, EUGENIO
JARA LLUSÀ, JORDI
GRIÑO GARRETA, JOAN
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, MERCÈ
VADILLO BARGALLÓ, JORDI
OLONA CASAS, CARLES
GARCIA FORCADA, IGNACIO LOYOLA
PEREZ MORENO, FORTUNATO
ROYO CUADRA, MARIA YOLANDA
SEGARRA TOMAS, JOSEP
PIÑANA CAMPON, MARIA LUISA
BUILS VILALTA, FRANCISCO JAVIER
MARSOL PUIG, ANA
FELIU VILLARÓ, FRANCESC
JORBA MARTIN, ROSA MARIA
CARO TARRAGO, ALEIDIS
VIVES ESPELTA, MARGARIDA
GONZÀLEZ PEDROUZO, JOSÉ EDUARDO
CALBET MONTCUSÍ, GISELA
LLÀCER MILLÁN, ERIK
LÓPEZ NAVARRO, CAROLINA
PÀMIES TOMÀS, JOAN JOSEP
DURAN TABERNA, MONTSERRAT
SENTÍS MASLLORENS, JORDI
ABELLÁN LUCAS, MIRIAM
RODRIGUEZ TABOADA, PABLO
GARCIA VIDAL, RAUL
CESPEDES TORREZ, DENNIS HAROLD
PUEYO GIL, ÁNGEL CARLOS
MEMBA IKUGA, ROBERTO
SALA FRANCINO, MARIA PILAR
MORENO RODRIGUEZ, VICENTE
COMES VAELLO, JOAN BAPTISTA
PARÍS SANS, MARTA
VALDEZ , DIEGO MARTIN
PAVEL -, MIHAI-CALIN
FERRANDO DE JORGE, ALBERT
MORENO FERNÁNDEZ, FÈLIX
HOMS FARRÉ, ELISABET
LARA ANDRADE, JOFFRE NAPOLEON
BARTRA BALCELLS, ÈLIA
PELLEJA CARNASA, JOAN
VALLVÈ BERNAL, MARC
AIXALÀ LLOVET, VÍCTOR
RIBA COMBATTI, LUISANA
RAMÍREZ MALDONADO, RUBY ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22,&nbsp;<strong>la docència serà tan presencial com sigui possible&nbsp;</strong>d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.</p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A5 Establir un pla d'actuació
 A6 Registrar les troballes
 A7 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema cardiovascular
 A11 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori
 A12 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la radiologia
 A13 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la cirurgia general i primeres cures
 A15 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la col·locació de vies i administració de medicació
 A17 Conèixer els principis generals de la investigació del pacient
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge
 A20 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics en relació a la investigació clínica
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A22 Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient
 A23 Saber en relació als hemoderivats per al tractament del pacient
 A24 Saber en relació a la cirurgia per al tractament del pacient
 A25 Saber en relació a l'anestèsia i control del dolor per al tractament del pacient
 A30 Saber en relació a la nutrició per al tractament del pacient
 A31 Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient
 A32 Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4-G Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6-G Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats
Fer una anàlisi funcional del recorregut articular
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Fer una avaluació de les parts toves
Explorar la maniobra de Lasègue
Explorar la mobilitat de la columna vertebral
Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi
Reconèixer fractures i luxacions
Reconèixer lesions tendinoses
Reconèixer una lesió de nervi perifèric
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A7 Fer una oscil•lometria
 A11 Fer una punció venosa
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
Detectar sang oculta a la femta
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A13 Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples
Col•locar sutures en ferides simples
Fer cures cutànies
Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor
Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria
Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada
Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar
Desbridar abscessos simple
Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa
 A15 Col•locar una via intravenosa
Col•locar una sonda nasogàstrica
Col•locar una sonda vesical
Administrar injectables intramusculars
Administrar injectables subcutanis
Administrar injectables intravenosos
Administrar injectables intradèrmics
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
 A20 Conèixer i saber realitzar sota supervisió puncions vasculars
Conèixer i saber realitzar sota supervisió una punció pleural, abdominal i lumbar
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
 A25 Conèixer la valoració preoperatòria
 A30 Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient
Valorar els estats de malnutrició
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
Prevenir les complicacions dels diferents mètodes de nutrició artificial
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica de l’accident vascular cerebral, hipertensió endocranial aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical
Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’epistaxi i hematèmesi
Reconèixer i orientar la terapèutica de la septicèmia
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi vasovagal
Reconèixer i orientar la terapèutica de la trombosi venosa profunda
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’isquèmia arterial
Reconèixer i orientar la terapèutica de la deshidratació greu
Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna
Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats
 A32 Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4-G RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
 CT6-G RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
El temari correspon a les competències abans descrites.
A mode orientatiu l'alumne ha d'haver realitzat durant la rotació (8-15h)
Mínim 5 guàrdies
Mínim 2 rentades a quiròfan/setmana
1 dia/setmana dispensari amb el tutor/professor
Treball personal
Passar visita els dies que no assisteixi a quiròfan
Assistir a les sessions clíniques del servei
Rotació dues setmanes per Traumatologia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Atenció personalitzada
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A11
A12
A13
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A30
A31
A32
A36
28 280 308
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió de rebuda a l'alumne on se'l distribueix i s'explica el funcionament/normes generals del servei de Cirurgia.
Entrega de quadern per control de signatures de les diferents activitats
Atenció personalitzada L'alumne està tutoritzat durant tota la rotació, éssent la seva participació activa i supervisada pel professor responsable assignat.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne està tutoritzat durant tota la rotació, éssent la seva participació activa i supervisada pel professor responsable assignat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Atenció personalitzada
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A11
A12
A13
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A30
A31
A32
A36
Assistència, comportament, integració a l'equip
Control de signatures de guàrdies, dispensaris i quiròfans
Treball
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Assistència, comportament, integració a l'equip.
Control de signatures de guàrdies, dispensaris i quiròfans
Rendiment general i treball final

Es subministra quadern de control de totes les activitats, amb les instruccions i els objectius de l'assignatura.

En cas de confinament s'avaluarà mitjançant activitats on line

HUJ23: El darrer dia de la rotació s''exposarà el treball en grup. Cal fer una presentació en PP de 7-10 min, sobre un cas clínic viscut durant la rotació, amb revisió de la bibliografia.


Fonts d'informació

Bàsica Sabiston, Tratado de Cirugía, 16, 2003

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CLÍNICA II/14204132
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent