DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ATENCIÓ PRIMÀRIA Codi 14204154
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Sisè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
BASORA GALLISA, JOSEP
Adreça electrònica juancarlos.quer@urv.cat
francesc.vidal@urv.cat
luis.masana@urv.cat
alberto.martinez@urv.cat
alfredo.bardaji@urv.cat
juanjose.vendrell@urv.cat
salvadorjose.hernandez@urv.cat
ramon.descarrega@urv.cat
josemaria.manzanares@urv.cat
xavier.aguilar@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
jesusmiguel.lopez@urv.cat
josep.basora@urv.cat
sergio.veloso@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
cristobal.anez@urv.cat
simonamihaela.iftime@urv.cat
ignacioloyola.garcia@urv.cat
josepmaria.alegret@urv.cat
joseantonio.porras@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
annamaria.texido@urv.cat
pedroantonio.pardo@urv.cat
ana.marsol@urv.cat
josepenric.colom@urv.cat
leonardo.deesteban@urv.cat
mariadelcarmen.boque@urv.cat
margarita.menacho@urv.cat
raquel.catala@urv.cat
mireia.feliu@urv.cat
alfonso.lorenzo@urv.cat
benet.gomez@urv.cat
olga.ochoa@urv.cat
enric.aragones@urv.cat
pablo.hsu@urv.cat
mariateresa.hernandez@urv.cat
judith.poblet@urv.cat
luzmaria.reyes@urv.cat
lilianapatricia.gutierrez@urv.cat
Professors/es
QUER BONIQUET, JUAN CARLOS
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
MASANA MARÍN, LUIS
MARTÍNEZ VEA, ALBERTO
BARDAJÍ RUIZ, ALFREDO
VENDRELL ORTEGA, JUAN JOSÉ
HERNÁNDEZ FLIX, SALVADOR JOSÉ
DESCARREGA QUERALT, RAMON
MANZANARES ERRAZU, JOSÉ MARÍA
AGUILAR BARGALLÓ, XAVIER
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
LÓPEZ DUPLA, JESÚS MIGUEL
BASORA GALLISA, JOSEP
VELOSO ESTEBAN, SERGIO
MARIMON CORTES, FRANCESC
AÑEZ SIMON, CRISTOBAL
IFTIMIE IFTIMIE, SIMONA MIHAELA
GARCIA FORCADA, IGNACIO LOYOLA
ALEGRET COLOMÉ, JOSEP MARIA
PORRAS LEDANTES, JOSE ANTONIO
PARRA PÉREZ, SANDRA
TEXIDÓ BRUGUERA, ANNA MARIA
PARDO RECHE, PEDRO ANTONIO
MARSOL PUIG, ANA
COLOM DE OSSÓ, JOSEP ENRIC
DE ESTEBAN JULVEZ, LEONARDO
BOQUÉ OLIVA, MARIA DEL CARMEN
MENACHO VILADOT, MARGARITA
CATALÀ PÉREZ, RAQUEL
FELIU MASGORET, MIREIA
LORENZO QUEROL, ALFONSO
GÓMEZ MOYA, BENET
OCHOA GONDAR, OLGA
ARAGONÈS BENAIGES, ENRIC
HSU CHUNG, PABLO
HERNÁNDEZ MARTÍNEZ, MARIA TERESA
POBLET FLORENTIN, JUDITH
REYES CÉSPEDES, LUZ MARÍA
GUTIÉRREZ CARRASQUILLA, LILIANA PATRICIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22,&nbsp;<strong>la docència serà tan presencial com sigui possible&nbsp;</strong>d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.</p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A5 Establir un pla d'actuació
 A6 Registrar les troballes
 A7 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema cardiovascular
 A8 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al sistema respiratori
 A11 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori
 A17 Conèixer els principis generals de la investigació del pacient
 A21 Conèixer els principis generals per al tractament del pacient
 A22 Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient
 A29 Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient
 A32 Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient
 A37 Tenir habilitats per a establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
 A44 Conèixer els aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l'entorn social, la societat en general i l'entorn físic
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
 A49 Conèixer sobre economia de la salut, gestió i planificació sanitària
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4-G Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT6-G Identificar el procés d’aprenentatge i l’orientació acadèmica i professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Visualitzar la vagina i el coll uterí
Fer un tacte vaginal
Fer una exploració abdominal de la gestant
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Valorar el desenvolupament psicomotor de nen
Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats
Fer una anàlisi funcional del recorregut articular
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Fer una avaluació de les parts toves
Avaluar la postura
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar els malucs del nadó
Explorar la maniobra de Lasègue
Explorar la mobilitat de la columna vertebral
Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi
Reconèixer fractures i luxacions
Reconèixer lesions tendinoses
Reconèixer una lesió de nervi perifèric
Fer una exploració otoscòpica
Fer una exploració acumètrica
Saber explorar els sins paranasals
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar símptomes psicòtics
Detectar i identificar consum de tòxics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A7 Prendre la pressió arterial
Fer una oscil•lometria
Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal
 A8 Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
Fer un Peak-Flow
Mesurar la saturació d’oxígen
Utilitzar l'oxigenoteràpia
Fer un repic (clapping)
Utilitzar inhaladors i aerosols
 A11 Fer una punció venosa
Interpretar el resultats
Determinar glucèmies capil•lars
Efectuar una tira bàsica d’orina
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
Detectar sang oculta a la femta
Fer un test d’embaràs
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
 A32 Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
Valorar la invalidesa permanent
Conèixer l’estimulació precoç i psicoteràpia del nen
 A37 Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
 A44 Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
 A49 Conèixer la planificació i l’administració sanitàries
Conèixer la gestió sanitària
Tenir capacitat per analitzar les implicacions organitzatives, econòmiques i socials que comporten les actuacions mèdiques
Conèixer el cost aproximat de les activitats diagnòstiques i terapèutiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4-G RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
 CT6-G RA1. Aprofundir en l’autoconeixement acadèmic, laboral o professional. (Autoconeixement)
RA2. Identificar el propi procés d’aprenentatge. (Aprenentatge)
RA3. Analitzar l’entorn laboral o professional de l’àmbit d’estudi. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris acadèmics i d’inserció laboral o professional. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Pràctiques preprofessionals en l'ambbit de la medicina familiar i comunitària Medicina de Família
Salut comunitària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A17
A21
A22
A29
A32
A37
A44
A46
A49
95 36.72 131.72
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A17
A21
A22
A29
A32
A37
A44
A46
A49
6 2 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió descriptiva. Presentació assignatura
Pràctiques clíniques Pràctiques preprofessionals amb els alumnes integrats en un equip d'atenció primària.
Atenció personalitzada Tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A17
A21
A22
A29
A32
A37
A44
A46
A49
Llistat competencial que realitzarà el tutor amb el que ha estat l'alumne
Proves pràctiques
A1
A2
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A17
A21
A22
A29
A32
A37
A44
A46
A49
Prova ACOE en la mesura que sigui possible realitzar-la. El responsable de l'assignatura es reserva la possibilitat d'anular aquesta avaluació.
En cas de organitzar-se l'ACOE, és obligada la seva realització.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Longo, Fauci, et al, Harrison. Principios de medicina interna, 18, Mc Grau Hill

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent