DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE MICROSCOPIA Codi 14204204
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
RODRÍGUEZ MOREJON, KENDRA CATALINA
Adreça electrònica kendracatalina.rodriguez@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ MOREJON, KENDRA CATALINA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22,&nbsp;<strong>la docència serà tan presencial com sigui possible&nbsp;</strong>d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.</p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."</p><div><br /></div><p>Objectius: Introduir l'alumnat en les tècniques de diagnòstic microscòpic per estudiar mostres biològiques clíniques. El programa teoric inclou un total de 11 temes, d'acord amb el programa: introducció històrica que descriu el desenvolupament dels tipus de microscopis, diversos temes destinats a l'estudi de cada un dels instruments i de les tècniques de preparació de les mostres. Al llarg de tot el programa es farà especial èmfasi en l'aplicació que cada una de les tècniques té en biomedicina. </p><p>L'assignatura serà impartida en castellà&nbsp;</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Registrar les troballes
 A11 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació al laboratori
 A18 Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori
 A20 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics en relació a la investigació clínica
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A41 Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Elaborar un informe clínic
 A11 Interpretar el resultats
 A18 Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A20 Conèixer i saber realitzar sota supervisió una biòpsia cutània
 A36 Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A41 Saber descriure la cèl•lula i identificar els diversos orgànuls cel•lulars
Saber establir les relacions entre les estructures intracel•lulars i les funcions que realitzen
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
Conèixer l’estructura de les biomolècules per entendre les propietats determinants de la seva funció biològica en el context cel•lular i de l’organisme
Conèixer les estructures i les funcions bàsiques de les cèl•lules de l’organisme humà, amb l’aplicació dels conceptes i el llenguatge bioquímics
Aprendre a utilitzar l’enfocament bioquímic en l’estudi de les funcions cel•lulars i de l’organisme
Conèixer les bases teòriques i pràctiques de les tècniques bioquímiques aplicades a la investigació i la mesura de les funcions cel•lulars.
Conèixer les bases moleculars de la malaltia
Conèixer les bases genètiques que li permetin comprendre la fisiopatologia
Conèixer les bases de la teràpia gènica per comprendre el futur desenvolupament de la mateixa
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Introducció històrica a l'estudi de les cèl•lules i teixits. Tipus cel•lulars i limitacions de les cèl•lules i teixits biològics per estudiar-los al microscopi.

2. Microscopi estereoscòpic. Descripció de les parts que el formen. Formació de la imatge. Maneig i aplicacions.

3. Microscopi òptic. Característiques dels elements mecànics i òptics. Conceptes associats: obertura numèrica, límit de resolució, profunditat de camp. Formació de la imatge. Càlcul de l'augment i formes d'expressar-lo en una imatge. El microscopi invertit i les aplicacions.

4. Tècniques de preparació de les mostres per microscòpia òptica. Tècniques de preparació de les cèl•lules i teixits per estudiar-los al microscopi òptic. Aplicacions específiques de la microscòpia òptica en medicina.

5. Bases de funcionament dels microscopis òptics especials i les aplicacions. Microscopi de contrast de fases. Microscopi de contrast interdiferencial. Microscopi de camp fosc. Microscopi de llum polaritzada. Microscopi de llum ultraviolada o fluorescència. Microscopi confocal. L'anàlisi d'imatge i les aplicacions.

6. Microscòpia electrònica. Principis del funcionament del microscopi electrònic en comparació amb el microscopi òptic. Tipus de microscopis electrònics: microscopi electrònic de transmissió i microscopi electrònic de rastreig. Comparació del funcionament.

7. Tècniques de preparació de les mostres per microscòpia electrònica. Comparació de les tècniques de preparació pel microscopi electrònic de transmissió amb les del microscopi òptic: fixació, deshidratació i inclusió. Tècniques de preparació pel microscopi electrònic de rastreig, comparació amb les tècniques de preparació per microscòpia electrònica de transmissió. Aplicacions de les tècniques de microscòpia electrònica en l'estudi de tumors.

8. Consideracions importants. Criteris per seleccionar l'instrument i la tècnica més adients per a l'estudi de les cèl•lules i els teixits biològics.

9. El microscopi electrònic com a instrument analític. Microanàlisi de raigs X, principis de funcionament. Tècniques de preparació de les mostres. Aplicacions de microanàlisi de raigs X en medicina.

10. Nous avenços en microscòpia electrònica i les aplicacions. Tècniques de baixes temperatures. Microscopi electrònic de rastreig d'emissió de camp. Microscopi electrònic de rastreig ambiental.

11. Microscopi de forces atòmiques (AFM). Història. Descripció de les parts que el formen. Formació de la imatge. Maneig i aplicacions. Comparació entre el microscopi de forces atòmiques i el microscopi electrònic de transmissió.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Pràctiques a laboratoris
A6
A18
A20
A36
9 1.5 10.5
Presentacions / exposicions
A6
A11
1 5 6
Seminaris
A6
A18
A20
A36
4 4 8
Sessió Magistral
A6
A18
A20
A36
15 30 45
Atenció personalitzada
A6
A18
1 1.5 2.5
 
Proves mixtes
A6
A18
A20
A36
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura. La sessió es realitzarà de manera presencial i l' idioma d' impartició serà el castellà.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran pràctiques en els Microscopis Òptics especials a la Facultat de Medicina i en el Microscopi Electrònic de Transmissió, Rastreig i en el Microscopi Confocal a els Serveis Científic Tècnics de la Universitat que estan situats al Campus Sescelades a Tarragona.
Pràctica 1. Utilització i maneig dels diferents tipus de microscopis òptics especials.
Pràctica 2. Introducció a la microscòpia electrònica: Microscopi Electrònic de Transmissió, Microscopi Electrònic de Rastreig i Microscopi Electrònic de Rastreig ambiental.
Pràctica 3. Preparació i observació de mostres per microscòpia confocal i microscòpia electrònica.

La pràctica de laboratori nombre 3 es realitzarà en idioma català i castellà.

Presentacions / exposicions Per donar una visió pràctica de les aplicacions que tenen en biomedicina les tècniques que s'expliquen, els alumnes han de realitzar en grups de 3 una exposició de 15-20 minuts a classe (presentació de Power Point) d'un treball publicat en una revista científica en angles. Aquestes publicacions les seleccionen els alumnes amb la supervisió del professor.

Les sessions es realitzaran de manera presencial i l' idioma utilitzat per cada ponent será la seva pròpia llengua materna.
Seminaris El seminaris estan destinats a que els alumnes en grups de 3 facin les presentacions dels treballs científics en Angles que han escollit. En aquetes sessions es pretén que els alumnes qüestionin a els seus companys sobre tots aquelles aspectes dels seus treballs que considerin adients, actuant el professor com moderador.

Les sessions es realitzaran de manera presencial.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l'aula, en l'horari establert en l'agenda acadèmica. Al llarg d'aquestes sessions s'espera una participació activa dels alumnes.

Les sessions es realitzaran de manera presencial i l' idioma d' impartició serà el castellà.
Atenció personalitzada Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament amb els professors a l'aula, per correu electrònic o a traves del Microsoft Teams.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors orientaran els alumnes en la selecció de la publicació en Angles sobre la que caldrà que realitzin la presentació en grup i això es podrà fer de forma personalitzada (presencial) o virtual per correu electrònic adreçat a kendracatalina.rodiguez@urv.cat

Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor o professors de l'assignatura desprès de classe, a traves de correu electrònic o per Microsoft Teams. El dia i l’hora de l'entrevista es concretarà prèviament per correu electrònic adreçat al professor implicat.











Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A6
A18
A20
A36
L’avaluació de les pràctiques es realitza a través de l’assistència (presencial) i de l'actitud de l'alumne.

L’assistència a la pràctica de laboratori nombre 3 és obligatòria per a tots els estudiants. Els alumnes que no assisteixin a aquesta pràctica tindran que respondre a una pregunta addicional relacionada amb la mateixa en l'examen final (1º i/o 2º convocatòria).
5%
Presentacions / exposicions
A6
A11
Es valorarà tant la presentació global de la exposició presencial realitzada per el grup: claredat en la exposició i vinculació en els continguts del programa de l’assignatura, comprensió del treball presentat, identificació de les conclusions; com el rol individual de cadascun dels integrants del mateix tenint en compte els aspectes anteriors i la capacitat individual per comunicar els coneixements adquirits. 30%
Seminaris
A6
A18
A20
A36
La assistència presencial al menys a el 80% dels seminaris es valorarà com una actitud i motivació de l'alumnat per conèixer aspectes relacionats en els treballs científics d'investigació que presentaran els seus companys.

5%
Proves mixtes
A6
A18
A20
A36
Els continguts del temari explicats a les classes magistrals, laboratoris i seminaris s’avaluaran a traves d’un examen final presencial (1º o 2º convocatòria) i per aprobar-ho s'ha d'obtenir una nota mínima de 3 sobre 6.

Els exàmens finals (primera i segona convocatòria), tindran la mateixa estructura: preguntes de resposta curta, preguntes amb format tipus test: opció multiple o preguntes de veritables (V) i falsos (F).

Les preguntes de l'examen (1º o 2º convocatòria) vindran formulades en idioma castellà.

L'alumne que vulgui millorar la nota de l'examen final (primera convocatòria) ho podrà fer sempre i quan renunciï a la nota obtinguda . La renuncia s'ha de presentar per escrit al responsable de l'assignatura com a màxim tres dies abans de la segona convocatòria.

60%
Altres  

La nota final global de l'assignatura serà la sumatòria de la nota aprovada obtinguda en el exàmen final (1º o 2º. convocatòria), la nota obtinguda de la presentació presencial del seminari, la assistència al menys a el 80% dels seminaris (presencial), i la assistència a les pràctiques de laboratori.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'examen final (1º o 2º. convocatòria), tindrà la mateixa estructura: preguntes de resposta curta, preguntes amb format tipus test: opció multiple o preguntes de veritables (V) i falsos (F). Les preguntes de l'examen (1º o 2º convocatòria) vindran formulades en idioma castellà.


Fonts d'informació

Bàsica BARGALLÓ R., El microscopi electrònic de transmissió aplicat a la biologia. Introducció: descripció, maneig i optimització, Ed. Universitas 52, 1993
BOZZOLAJJ, RUSSELL LD, Electron Microscopy, Boston:Jones & Bartlett, 1999
GHADIALLY FN., Diagnostic Electron Microscopy of Tumours, Londres: Ed. Butterworth, 1985
GRIMSTONE AV., El microscopio electrónico en biología, Barcelona: Ed. Omega, 1981
JOHANNESSEN JV., Electron microscopy in human Medicine. vol. I-XI., New York: Ed. McGrawHill InternationalBook Company, 1978-1993
MERCER EH,BIRBECK MSC., Manual de microscopía electrónica para biólogos, Madrid:Ed. H. Blume, 1979
PANIAGUA R, NISTAL M, SESMA P, ÁLVAREZ-URÍA M, FRAILE B, ANADÓN R, SÁEZ FJ., Biología Celular. Capítulo 1: Estudio General de la Célula., Cuarta edición. McGraw-Hill Interamericana (2007)., 2007
PLUTA M., Advanced light Microscopy. Vol I., Amsterdam: Ed. Elsevier, 1988
PLUTA M., Advanced lightMicroscopy. Vol II., Amsterdam:Ed. Elsevier, 1989
SAURET M., Microscopia., Barcelona: Ed. Universitat de Barcelona, 1984
RUBBI CP., Light Microscopy., UK: Ed. Willey, 1994
Julio Sepúlveda Saavedra, Adolfo Soto Domínguez, Texto Atlas de Histología. Biología celular y tisular, 2e. Catítulo 1, McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S. A. de C. V., 2014, 2012

Material Docent penjat al Moodle i realitzat pels professors de l’assignatura: Prof. María José Figueras Salvat i Prof. Kendra CatalinaRodríguez Morejón.

Complementària KUO J., Electron Microscopy Methods and Protocols., Totowa: 3rd Ed, 2014
KUBITSCHECK U., Fluorescence Microscopy: from Principles to Biological Applications., NY: 1a Ed. Wiley, 2013
PRICE LR and GEROME WG., Basic Confocal Microscopy, NY. Springer., 2011
STIRLING WJ, CURRY A and EYDEN BP., Diagnostic Electron Microscopy: A Practical Guide to Interpretation and Technique., NY: 1a Ed. Wiley, 2013
Jenni Punt, Sharon A. Stranford, Patricia P. Jones, Judith A. Owen, Kuby. Inmunología, 8e. McGRAW HILL/INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C.V.., 2018. ISBN: 978-1-4562-7379-8

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA/14204001
HISTOLOGIA I DIFERENCIACIÓ CEL·LULAR/14204102
BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14204002
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent