DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) IMATGE CIENTÍFICA I COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL EN MEDICINA Codi 14204205
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
Adreça electrònica mariarosa.fenoll@urv.cat
Professors/es
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
Web http://www.youtube.com/channel/UCphQSann2nqMt_VzXCn0Ncw
Descripció general i informació rellevant <div><p>"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22,&nbsp;<strong>la docència serà tan presencial com sigui possible&nbsp;</strong>d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.</p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."</p></div><p> El metge pren contínuament decisions a partir de l’observació d’imatges, requereix d’habilitats per tal de saber obtenir imatges científico-mèdiques, reproduir-les i gestionar-les en diferents formats per tal de ser capaç d’incorporar-les en publicacions i comunicacions científiques i/o per a educar a la societat. Aquesta optativa ofereix a l’estudiant de Medicina una formació innovadora per conèixer mètodes d’obtenció d’imatges científiques i adquirir les habilitats necessàries per tal de ser capaç d’obtenir-les amb criteris de qualitat, en diferents formats i respectant les normes bàsiques d’ètica i professionalisme que haurà de fer servir en futura tasca professional. A més, introdueix l’estudiant en l’ús de les tecnologies de la informació en Medicina com a eina d’aprenentatge i per a generar i transferir coneixements. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A20 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics en relació a la investigació clínica
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A20 Aprendre a obtenir imatges científiques (fotografia i vídeo) amb criteris de qualitat i ètica, com a professional de ciències de la salut
Aprendre a gestionar i divulgar imatges científiques (fotografia i vídeo) adaptant-les als diferents formats de presentació i/o publicació.
 A38 Aprendre a treballar en equip per crear un missatge audiovisual relacionat amb les ciències de la salut. Adequant els continguts d’acord amb el tipus d’audiència a qui va adreçat el missatge (públic general, nivell educatiu o professional) i postproducció posterior quan cal col·laborar amb altres professionals i/o institucions. Inclou l’aprenentatge d’aprendre a preparar un projecte audiovisual i a autovalorar-se com a membre d’un equip de treball.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells: com a prerequisit per obtenir imatges científiques de l’estructura a fotografiar o filmar.
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular): com a prerequisit per obtenir imatges científiques de l’estructura a fotografiar o filmar.
Comprendre la estructura del sistema visual humà com a eina d’obtenció i processament d’imatges i les seves limitacions, com a fonament de les tecnologies aplicades a la visió (com per exemple, la visió artificial, intel·ligència artificial i algoritmes diagnòstics en tractament digital de imatges) i l’ús avançat de les TIC en Medicina (telemedicina, realitat virtual i augmentada).
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 MÈTODES OBTENCIO D’IMATGES BIOMEDIQUES
• Tipus d’imatges biomèdiques.
• Mètodes d’obtenció d’imatges: Conceptes bàsics en fotografia mèdica 35 mm i digital. Protocols d’obtenció. Vídeocàmara: Metodologia per a la realització d’un audiovisual. Càmara clara.
• Gestió d’imatges: format d’arxiu, classificació. Conceptes d’imatge original, inèdita y editada. Professionalisme i ètica en l’obtenció i ús d’imatges biomèdiques, drets d’autor, ús legal.
• Errors freqüents en l’obtenció d’imatges científiques i solucions.
• Resolució de problemes pràctics i elaboració de protocols de treball
Tema 2 IMATGE DIGITAL
• Formats i sistemes de compressió d’imatges digitals.
• Obtenció i gestió d’imatges digitals.
• Criteris de qualitat en imatges digitals.
• Aplicacions i limitacions del seu ús dins l’àmbit científic.
Tema 3 L’ULL HUMÀ COM A INSTRUMENT PER A L’OBTENCIÓ I INTERPRETACIÓ D’IMATGES
• L’ull humà com a instrument d’obtenció i interpretació d’imatges. Visió binocular/Processament humà d’imatges. Memòria Visual/Impacte dels diferents mitjans AV en la memòria. Límits de la visió humana. Tècniques per a l’obtenció d’imatges “no visibles”.
• Concepte de percepció/efectes visuals/respostes. Fenòmens il•lusoris: possibles conseqüències per a professionals de la medicina.
Tema 4 VISIO HUMANA VS. VISIO ARTIFICIAL
• Visió artificial: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic.
• Intel•ligència artificial/Robòtica: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic.
• Visió humana vs. Visió artificial.
• Ull humà vs. sistema de captura/reproducció d’imatges. Aplicacions.
• Conclusió i recomanacions
Tema 5 PRESENT I FUTUR DE LA SOCIETAT DIGITAL EN L’ÀMBIT CIENTÍFICO-MÈDIC.
• Informació mèdica en format digital: l’historia clínica digital.
• Tecnologies telemàtiques en Medicina: telemedicina, telecirurgia, videoconferències, congressos virtuals
• Aplicacions de les noves TIC i telefonia mòbil en Medicina: lifeshirts
• Assistents computacionals pel diagnòstic diferencial.
• Gestió de l’excés d’informació digital.
RESULTATS D'APRENENTATGE:

Saber obtenir imatges i a treballar amb imatges científiques,

Saber aplicar tècniques bàsiques de fotografia i comunicació audiovisual i posteriorment, fe-les servir per a realitzant una producció audiovisual en equip relacionada amb el nivell i continguts del curs que fa l'estudiant (2on Medicina o superior).

Saber identificar qüestions ètiques relacionades amb la obtenció d'imatges mèdiques i el respecte als drets d'autor.

Paral·lelament, els estudiants aprenen metodologies i eines per a treballar en equip.

Els estudiants aprenen a fer cerques avançades per localitzar imatges a internet (lliures de drets d'autor) que després fan servir per realitzar un treball d'equip i aprendre a crear i presentar un projecte audiovisual en diferents idiomes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A20
A38
9 9 18
Sessió Magistral
A20
A38
A42
18 18 36
Seminaris
A20
9 0 9
Treballs
A20
1 2 3
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A20
A42
1 0 1
Proves de desenvolupament
A38
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l'assignatura ICCAM. Que implementa un model de docència híbrida, centrat en l'estudiant i amb interacció bidireccional a totes les activitats docents. També hi col.laboraran estudiants mentors que han obtingut MH en cursos previs (Pau Lleixà, Jeremy Cobacho i Marcel Guiu qui farà la tasca de coordinador de Mentors). A més, hi col.laborarà Ariadna Roca amb "Venia docenti ad honorem", és metgessa per la URV, ex-alumne d'ICCAM i Màster en Comunicació Científica.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Totes les pràctiques es faran presencialment sempre que la situació sanitària ho permeti. Les activitats estan dissenyades per poder fer-les en línia en l'horari previst mitjançant MS-TEAMS o ADOBE CONNECT.

Pràctica 1. Aula informàtica 2 h.
CERCA i GESTIÓ D'IMATGES BIOMÈDIQUES i RECURSOS DOCENTS A INTERNET: Treball amb cerca avançada de imatges

Pràctica 2. Aula informàtica. 3 h.
OBTENCIÓ DE IMATGES AMB FOTOGRAFIA
Treball amb simulador fotogràfic / aplicació de coneixements teòrics

Pràctica 3. Aula informàtica. 2 h.
OBTENCIÓ DE IMATGES AMB VÍDEO
Treball amb simulador vídeo / aplicació de coneixements teòrics

Pràctica 4. Aula informàtica. 2 h.
DISSENY D'UNA PRODUCCIÓ AUDIOVISUAL
Treball en equip per aplicar els coneixements teòrics del curs.
Sessió Magistral Enguany, les classes magistrals es faran totes mitjançant MS-TEAMS o Adobe Connect en l'horari previst a Webuntis (14:00-15:00 h). Això facilita la participació d'estudiants d'altres cursos i de les dos unitats docents.

El resum de les classes estarà prèviament disponible al Campus virtual de la URV (Moodle) amb suport iconogràfic (imatges, esquemes, vídeos) per facilitar una participació activa dels estudiants i aplicació dels continguts del temari.

També es projectaran vídeos científics que han estat guardonats en certamens científic-mèdics com a punt de partida per iniciar un debat valoratiu posterior: possibles utilitats, format i metodologia de realització audiovisual i criteris de avaluació.
Seminaris Totes els seminaris es faran presencialment sempre que la situació sanitària ho permeti. Les activitats estan dissenyades per poder fer-les en línia en l'horari previst mitjançant MS-TEAMS o ADOBE CONNECT. Metodologies docents: Team-Based Learning (TBL, Aprenentatge Basat en Treball en equip) + discussió de casos pràctics amb audiovisuals o simulacres o treball en equip amb rol-playing

Seminari 1
Sobre les tècniques existents per a l’obtenció d’imatges “no visibles”: Audiovisuals i taller (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)

Seminari 2
Sobre el processament humà d’imatges i límits de la visió humana: Audiovisuals i taller (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)

Seminari 3
Sobre fotografia i cinematografia científica: Audiovisual i taller: Lennart Nilsson (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)

Seminari 4
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a metodologies de treball en equip

Seminari 5
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a protocols de treball per a la preparació d’un pla de producció

Seminari 6
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a protocols de treball per a la preparació d’un guió audiovisual

Seminari 7
Presentació dels resultats del treball dels alumnes a les pràctiques.
Treballs Treball opcional:
Els alumnes que ho desitgin poden fer un treball en format digital relacionat amb els continguts de la matèria i presentar-lo a la resta de companys la darrera setmana lectiva. El resultat es tindrà en compte a l’avaluació.
Atenció personalitzada Per correu electrònic: mariarosa.fenoll@urv.cat

Presencial:
Dilluns i Dimarts de 15:00 a 16:00 a la Unitat d’Histologia i Neurobiologia

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria personalitzada amb cita prèvia. Correu electrònic: mariarosa.fenoll@urv.cat
  • Presencial: a la Unitat d’Histologia i Neurobiologia (despatx 204)
  • Online: fent servir MS TEAMS o Adobe Connect via Moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A20
A38
AVALUACIÓ CONTINUADA DE LES ACTIVITATS PRÀCTIQUES: L'adquisició d'habilitats i comportament serà avaluada mitjançant la assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i del equip a pràctiques i seminaris.
Per aprovar cal haver assistit i realitzat totes les activitats pràctiques.
30%
Proves objectives de tipus test
A20
A42
L'adquisició de coneixements i saber com aplicar-los s'avaluarà mitjançant una prova de 50 preguntes de resposta múltiple.
Només hi ha una sola resposta vàlida per a cada pregunta. Cada resposta errònia resta 0,3 punts. Temps de la prova 30 minuts.
Per aprovar cal obtenir un mínim de 35 respostes vàlides.
50%
Proves de desenvolupament
A38
L'adquisició de coneixements, habilitats de comunicació i treball en equip s'avaluarà mitjançant el resultat d'un treball de comunicació audiovisual en format digital de 3 min. realitzat en equip. Fen servir una metodologia d'avaluació a 360º. 20%
Altres  

Treball opcional: Els alumnes que ho desitgin poden fer un treball en format digital relacionat amb els continguts de la matèria i presentar-lo a la resta de companys la darrera setmana lectiva. El resultat es tindrà en compte a l'avaluació.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Hi haurà una avaluació continuada de les pràctiques (30% amb tasques a realitzar via Moodle), un treball audiovisual fet en equip (20%) i un parcial alliberatori (50%)(ja previst al calendari). Opcionalment, aquells estudiants que ho desitgin podran preparar un portafoli fotogràfic o audiovisual.

A més, s'avaluarà l'assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i d'equip a practiques i seminaris al llarg del curs.

Avís: Per aprovar cal haver realitzat totes les pràctiques.


EXAMEN PARCIAL ELIMINATORI:

Un cop acabat d'impartir el temari teòric, hi ha programat un examen parcial (desembre) que permet alliberar matèria.

Opció a matrícula d'honor (MH):

Els estudiants que desitgin optar a Matrícula d'Honor, hauran de resoldre satisfactòriament 10 qüestions addicionals: problemes de caràcter pràctic on demostraran que saben aplicar el que han aprés i preguntes curtes de caràcter conceptual.

Temps de la prova 30 minuts. Es realitza immediatament després de la prova test.


SEGONA CONVOCATÒRIA:

Per aprovar aquesta convocatòria és imprescindible tornar a presentar, omplerts i millorats, tots els manuals de pràctiques via Moodle abans de la prova. Opcional: fer un treball (a concretar amb el responsable de l'assignatura).


Advertència:

No està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves. Aquesta advertència és d'obligat compliment per part de tot l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau).


Fonts d'informació

Bàsica Produccions AV ICCAM, Scientific Image and Audiovisual Communication in Medicine , Canal ICCAM-URV a YouTube, https://youtu.be/m8MqFKrb7TU?list=PLChev0oX4gg5yG0
Produccions AV ICCAM, Cómo realizar un vídeo, Canal ICCAM-URV a YouTube, https://youtu.be/w-Aoejj7kxU?list=PLChev0oX4gg5yG0
Fernando Morales Morante, Montaje audiovisual : teoría, técnica y métodos de control, , Editorial UOC, 2013
Joan Marimón, El Montaje cinematográfico: del guión a la pantalla, , Universitat de Barcelona, 2014
Vicente Sánchez-Biosca, El Montaje cinematográfico : teoría y análisis, , Paidós, 1996
Josep Gustems Carnicer (coord.), Música y sonido en los audiovisuales, , Publicacions i Edicions de la Universitat de Barce
Produccions AV ICCAM, My generation, Canal ICCAM-URV a YouTube, https://youtu.be/sprIYW2jyo4?list=PLChev0oX4gg5yG0
Tom Ang, Manual de Fotografia Digital, , Ediciones Omega, 2003
Tom Ang, La Fotografía digital : [guía para la creación y manipulación de imágenes], , Blume, 2003
John Paul Vetter, Biomedical photography, , Butterworth-Heinemann, 1992
Nora Oliveri; Marcelo Sosa-Iudicissa; Carlos Gamboa, Internet, telemática y salud (CD-ROM), , Médica Panamericana, 1997
Olga Ferrer-Roca, Telemedicina, , Médica Panamericana, 2001
Jaume Horrach, Foto & video tutor (CD-ROM), , CIBAL. Multimedia 1994
diversos, Recursos docents d’accés lliure on-line, , web 2.0

L'estudiant, disposa a mes, del fons bibliogràfic de llibres electrònics en xarxa (eBooks) que li ofereix la biblioteca de la URV. Es pot accedir a la versió electrònica de llibres des de qualsevol dispositiu connectat a la xarxa interna de la URV i també des de casa. Mitjançant aquests enllaços al catàleg de llibres electrònics disponibles al CRAI-URV:  

FOTOGRAFIA 

https://urv.on.worldcat.org/atoztitles/ebooks?searchType=matchAny&btitle=fotografia

COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL  

https://urv.on.worldcat.org/atoztitles/ebooks?searchType=matchAny&btitle=AUDIOVISUAL

Per temes relacionats amb l'ús avançat de les TIC en Medicina

TELEMEDICINA:     https://urv.on.worldcat.org/atoztitles/ebooks?searchType=matchAny&btitle=TELEMEDICINA
REALITAT VIRTUAL I AUGMENTADA:     https://urv.on.worldcat.org/atoztitles/ebooks?searchType=matchAny&btitle=AUGMENTED+AND+VIRTUAL+REALITY

Complementària Ryan Watchins, 75 e-learning activities: making on-line learning interactive, Pfeiffer; 2005,

Recomanacions


 
Altres comentaris
PREMIS QUE HA REBUT AQUESTA ACTIVITAT DOCENT: Aquesta assignatura ha estat reconeguda amb el Premi del Consell Social de la URV a la Qualitat Docent l'any 2012 i amb la Distinció Jaume Vicens Vives de la Generalitat de Catalunya l'any 2013. MATERIAL I EQUIPAMENT: No és imprescindible disposar de equipament fotogràfic i audiovisual propi. El Centre de Recursos per a l'aprenentatge i la recerca de la URV (CRAI) ofereix aquest material i el posa a disposició dels estudiants a tots els seus campus. HORARIS: La programació hauria de ser compatible amb altres horaris per tal de facilitar la participació i interacció d'estudiants d'altres cursos. Tal i com s'ha vingut fent fins la implantació del Grau de Medicina. En cursos previs, la docència virtual (MS-TEAMS) ha facilitat la participació d'estudiants de cursos superiors i d'ambdues Unitats Docents. ICCAM-URV: és un canal a YouTube on es poden visualitzar audiovisuals fets per estudiants d'ICCAM de cursos anteriors.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent