DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ENVELLIMENT, REPARACIÓ I REGENERACIÓ TISSULAR Codi 14204206
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
GARCIA SANCHO, MARIA DE LES NEUS
Adreça electrònica manuel.santafe@urv.cat
mariaangel.lanuza@urv.cat
mariarosa.fenoll@urv.cat
mariadelesneus.garcia@urv.cat
laia.just@urv.cat
aleksandra.polishchuk@urv.cat
marta.balanya@urv.cat
Professors/es
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
LANUZA ESCOLANO, MARÍA ANGEL
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
GARCIA SANCHO, MARIA DE LES NEUS
JUST BORRÀS, LAIA
POLISHCHUK , ALEKSANDRA
BALANYA SEGURA, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p>"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22,&nbsp;<strong>la docència serà tan presencial com sigui possible&nbsp;</strong>d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.</p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."</p></div><div><br /></div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A41 Tenir els coneixements bàsics en els quals es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
 A42 Conèixer l'estructura i la funció de l'organisme humà en estat de salut i de cadascun dels seus òrgans i aparells
 A43 Conèixer el cicle de la vida
 A47 Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A41 Saber descriure la cèl•lula i identificar els diversos orgànuls cel•lulars
Saber establir les relacions entre les estructures intracel•lulars i les funcions que realitzen
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció.
Concepte de lesió cel•lular i tissular. Conceptes bàsics de: creixement, regeneració, hiperplàsia, hipertròfia, atrofia, involució, apoptosi, degeneració i necrosi. Recuperació funcional y restauració estructural. Concepte de metaplàsia.
2. Mecanismes bàsics de la reparació: cicle cel•lular.
Activitat y aquiescència mitòtica. Fases del cicle cel•lular i el seu control molecular. Factores de creixement i factors d’adhesió. Pro-oncogens. Cèl•lula adulta. Envelliment cel•lular. Apoptosi i mort cel•lular.
3. Reacció inflamatòria.
Fases de la inflamació: iniciació, amplificació, estabilització. Focus inflamatori, capil•lars sanguinis i els factors quimiotàctics. El paper del teixit connectiu. Falles de la reacció inflamatòria. Inflamació aguda i inflamació crònica.
4. Reparació i regeneració del teixit connectiu.
Teixit connecti fibrós laxe i dens. Angiogènesi. Miofibroblasts. Cicatrització.
Envelliment i reparació de lligaments i tendons.
Envelliment, reparació i regeneració del teixit cartilaginós. Condrogènesi. Reparació del cartílag articular i fibrocartílag. Histofisiologia del envelliment del cartílag: cartílag articular, fibrocartílag. Coadjuvants/agravants del envelliment/reparació del cartílag
Envelliment, reparació i regeneració del teixit ossi. Osteogènesi. Remodelació òssia. Osteosíntesi-osteolisi. Remodelació permanent. Metabolisme ossi i calci. Remodelació del os compacte. Remodelació del os trabecular. Histofisiología de la remodelació. Factors que afecten la remodelació òssia del adult. Envelliment ossi: osteoporosi. Reparació de fractures.
5. Reparació i regeneració del teixit nerviós.
Desenvolupament, regeneració y plasticitat neuronal.
Sistema nerviós central: Mecanismes de lesió. Resposta glial. El paper dels factors tròfics. Neurodegeneració neuronal.
Sistema nerviós perifèric: Tipus de lesió: afecció del soma, afecció de les terminacions sensitives i motores. Requeriments moleculars per la regeneració axonal després d’una lesió del nervi perifèric. Reinnervació dels òrgans diana reparats. Recuperació funcional.
6. Reparació i regeneració del teixit muscular.
Concepte de regeneració i reparació muscular. Lesió muscular. Necrosi i canvis degeneratius de la fibra muscular. Regeneració muscular: mioblasts, miofibrilles regenerades. Límits de la regeneració muscular. Resposta nerviosa. Reinervació. Cèl•lules satèl•lits de Mauro. Factors d’activació de les cèl•lules satèl•lits de Mauro. Teoria alternativa de Reznik. Tipus de nexes i mecanismes de lesió. Conseqüències morfofuncionals. Mecanismes implicats. Modificacions neuromusculars secundàries en la senilitat.
7. Reparació i regeneració del teixit epitelial.
Renovació de les cèl•lules epitelials. Cèl•lules indiferenciades i cèl•lules mare.
Regeneració del teixit epitelial: la epidermis i el fetge.
8. Factors que modifiquen la qualitat de la resposta de reparació i regeneració tissular.
Regulació endocrina de la regeneració. Edat i capacitat regenerativa. Estimulació de la regeneració. Efecte de la activitat sobre la regeneració. Regeneració en condicions patològiques.

Pràctiques de laboratori

1. Observació amb microscòpia òptica de preparacions del teixit cartilaginós normal. Condrogènesi. Envelliment del cartílag. Observació pel microscopi.

2. Observació amb microscòpia òptica de preparacions del teixit ossi normal. Osteogènesi. Envelliment de l’os. Observació pel microscopi. Osteogènesi.

3. Observació amb microscòpia òptica de preparacions del teixit nerviós perifèric normal. Observació dels canvis produïts en la regeneració axonal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A41
1 1 2
Seminaris
A42
A47
9 9 18
Pràctiques a laboratoris
A41
A42
A43
A47
9 9 18
Activitats d’auto seguiment
A41
A42
A43
0 1 1
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de tipus test
A41
A42
A43
18 45 63
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura
Seminaris Resolució al seminari, en grups reduïts, d’un problema directament relacionat amb els temes teòrics.
Pràctiques a laboratoris realització de pràctiques en el microscopi òptic
Activitats d’auto seguiment Realització de qüestionaris tipus test de resposta múltiple associats als diferents temes.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes a la Unitat d'Histologia i Neurobiologia o per correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció

Per aquest curs 2021-22 (en situació de confinament o semipresencialitat): L’atenció personalitzada es podrà realitzar mitjançant correu electrònic adreçat als diferents professors de l’assignatura. M. Rosa Fenoll: mariarosa.fenoll@urv.cat; Neus Garcia: mariadelesneus.garcia@urv.cat; M. Ángel Lanuza: mariaangel.lanuza@urv.cat;  Manel Santafé: manuel.santafé@urv.cat. També s’atendrà als alumnes que ho sol·licitin a través d’una trobada via TEAMS o presencial per tal de resoldre dubtes sobre el contingut de la matèria de l’assignatura. Els dubtes que siguin d’interès general per a tots els estudiants es contestaran a través del fòrum del Moodle, preservant la identitat de l’estudiant que ha formulat la pregunta.           






Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A42
A47
Els coneixements adquirits en els seminaris s’avaluaran juntament amb els coneixements teòrics en el conjunt dels exàmens. El contingut dels seminaris a l’examen serà proporcional al temps dedicat al programa de seminaris en el total de l'assignatura (10 % ). L’avaluació continuada de la participació i aprofitament dels seminaris podrà ajudar a obtenir l’excel•lent i la matrícula d’honor si s’escau. 10 % de contingut dels seminaris en l'examen tipus test
Pràctiques a laboratoris
A41
A42
A43
A47
Activista d'avaluació continuada:

Pràctiques de laboratori: L’assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria. Es pot faltar amb justificant a 1 pràctica (entregar el justificant com a màxim 7 dies després de realitzar-se la pràctica). La no realització de les pràctiques implicarà no poder-se presentar a l’examen de l’assignatura en primera convocatòria. Els coneixements adquirits en les sessions pràctiques s’avaluaran juntament amb els coneixements teòrics. El contingut de les pràctiques a l’examen correspondrà al 5%.

Avaluació continuada:

S'avaluarà la participació activa en el desenvolupament de la pràctica i la realització de bons dibuixos, esquemes interpretatius de les imatges histològiques i informes histològics. Les pràctiques de laboratori tindran un pes màxim del 10% de la nota final de l'assignatura.
10%
Activitats d’auto seguiment
A41
A42
A43
Activista d'avaluació continuada:

Realització de qüestionaris tipus test de resposta múltiple associats als diferents temes. Els qüestionaris es podran repetir varies vegades i s'utilitzarà la nota més alta obtinguda de tots els intents per l'avaluació continuada. Aquesta activitat no és obligatòria per l'alumne però la seva realització tindrà un pes màxim del 10% de la nota final de l'assignatura.
10%
Proves objectives de tipus test
A41
A42
A43
Prova final (primera i segona convocatòria).

En aquesta prova s’avaluarà tota la matèria teòrica i pràctica impartida en les sessions magistrals, els seminaris i les pràctiques de laboratori.

Aquesta prova serà una prova objectiva de tipus test, i consistirà en 30 preguntes amb una sola resposta correcta i tindrà un valor del 80 % .

La puntuació màxima total de la prova serà de 8 punts i se superarà amb una puntuació de 4.

Les preguntes mal contestades restaran 0,3 punts.

Cal superar aquesta prova per poder sumar les qualificacions obtingudes amb l’avaluació continuada.

Els alumnes que no superin la primera convocatòria es podran presentar a la 2ona.
80%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La matèria teòrica, pràctica i els seminaris s'impartiran en català. Els examens seran també en català. Alguna/es pràctiques es podran impartir en anglès.

Avaluació continuada i prova objectiva de tipus test: L'avaluació de la matèria es realitzarà mitjançant una avaluació continuada i per una prova objectiva tipus test. Cal aprovar la prova per aprovar l'assignatura.

Avaluació 2a convocatòria: Igual que la de la 1a convocatòria. Els alumnes que no superin l'examen de la primera convocatòria es podran presentar a l'examen de la 2ona convocatòria. Les notes de l'avaluació continuada es guardaran per ser sumades a les de l'examen sempre que aquest s'aprovi.

D'acord amb l'article 21 NAM Grau, s'estableix que durant les proves d'avaluació no es podrà accedir a l'aula amb dispositius de comunicació i transmissió de dades


Fonts d'informació

Bàsica DAVIES J., Tissue Regeneration - From Basic Biology to Clinical Application, (open access, https//w.w.w.interchopen.com)., Ed Intech, 2012.
KIERSZENBAUM, A, Histologia y Biologia Celular., 4arta, Elsevier 2017
ROSS – PAWLINA., Histologia. Texto y Atlas. Correlación con Biologia Molecular yCelular., 8ena, Ed. Panamericana, 2020.
Robbins y Cotran:, Patalogía Estructural y Funcional., 9ena, Elsevier, 2015.
Watson-Jones, Fracturas y heridas articulares., 3era, J. N. Wilson, 1981.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS/14204104
HISTOLOGIA DELS ÒRGANS, APARELLS I SISTEMES/14204103

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTOLOGIA I DIFERENCIACIÓ CEL·LULAR/14204102
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent