Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A6 |
Registrar les troballes |
| A17 |
Conèixer els principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Conèixer i saber interpretar proves de diagnòstic per la imatge |
| A22 |
Saber en relació als fàrmacs per al tractament del pacient |
| A23 |
Saber en relació als hemoderivats per al tractament del pacient |
| A24 |
Saber en relació a la cirurgia per al tractament del pacient |
| A25 |
Saber en relació a l'anestèsia i control del dolor per al tractament del pacient |
| A31 |
Saber en relació a les cures i tractaments en situacions agudes per al tractament del pacient |
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir |
| A47 |
Saber sobre la terapèutica en la qual es basa la medicina per a resoldre problemes de salut |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
| | A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
| | A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
| | A25 |
Conèixer la valoració preoperatòria
Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general
Valorar el tipus i grau de dolor utilitzant les diferents taules de mesura reconegudes
Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic
Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut)
| | A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient recuperat després d’un tractament d’urgència
Reconèixer i orientar la terapèutica del deteriorament de la consciència, diagnòstic diferencial etiològic
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’accident vascular cerebral, hipertensió endocranial aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica del politraumatisme
Reconèixer i orientar la terapèutica de la compressió medul•lar aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica de les lesions vasculars amb risc d’hemorràgia
Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades
Reconèixer i orientar la terapèutica del treball de part o expulsiu
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical
Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’epistaxi i hematèmesi
Reconèixer i orientar la terapèutica de la septicèmia
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi vasovagal
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi convulsiva i estat postictal
Reconèixer i orientar la terapèutica de la crisi tirotòxica
Reconèixer i orientar la terapèutica de la trombosi venosa profunda
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’isquèmia arterial
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’abstinència alcohòlica i d’opiacis
Reconèixer i orientar la terapèutica de la deshidratació greu
Reconèixer i orientar la terapèutica de l’hipertèrmia maligna
Reconèixer i orientar la terapèutica de la preparació per al trasllat d’un pacient traumàtic
Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Conèixer i/o tractar la reacció al•lèrgica
Conèixer i/o tractar la intoxicació aguda greu
Conèixer i/o tractar la crisi hipertensiva
Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna
Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats
Conèixer i/o tractar el coma metabòlic
Conèixer i/o tractar les convulsions
Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda
Conèixer i/o tractar la selecció de l’accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments
Conèixer i/o tractar el diagnòstic d’òbit i aproximació de la seva hora
Conèixer les situacions que precisen ingrés en unitats de cures intensives
Conèixer la ventilació assistida
Conèixer el monitoratge neurològic, cardiovascular i respiratori
Conèixer els riscos dels tractaments invasius
Conèixer els límits de la teràpia intensiva; significat de teràpia desproporcionada
Conèixer el concepte de mort cerebral
Conèixer els aspectes legals de la donació d’òrgans
| | A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
| | A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Generalitats, Aspectes ètics i transport sanitari
|
|
Inestabilitat hemodinàmica i xoc |
|
Trastorns hidroelectrolítics |
|
Urgències quirúrgiques i politraumatisme |
|
Agents físics i intoxicacions |
|
Urgències cardiovasculars i respiratòries |
|
Alteració del nivell de consciència |
|
Insuficiència renal aguda |
|
Actuacions en situacions de catàstrofes |
|
Actuacions en situacions de Brot epidèmic |
|
Reanimació cardiopulmonar bàsica, DEA i avançada |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
18 |
18 |
36 |
Seminaris |
|
4 |
18 |
22 |
Pràctiques a laboratoris |
|
6 |
0 |
6 |
Treballs |
|
1 |
5 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
0.2 |
0 |
0.2 |
|
Proves objectives de tipus test |
A3 | A4 | A5 | A6 | A17 | A18 | A19 | A22 | A23 | A24 | A25 | A31 | A45 | A46 | A47 | |
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de tipus test |
A3 | A4 | A5 | A6 | A17 | A18 | A19 | A22 | A23 | A24 | A25 | A31 | A45 | A46 | A47 | |
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Conceptes teòrics i de presa de decisions |
Seminaris |
Docència al voltant de casos clínics |
Pràctiques a laboratoris |
Laboratori d'habilitats clíniques. RCP |
Treballs |
aprofundiment d'un tema a concretar |
Atenció personalitzada |
Suport individual |
Descripció |
Planificació del temari |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Actituts |
2% |
Seminaris |
|
Maneig de casos clínics |
25 |
Pràctiques a laboratoris |
|
Habilitats tècniques |
25 |
Proves objectives de tipus test |
A3 | A4 | A5 | A6 | A17 | A18 | A19 | A22 | A23 | A24 | A25 | A31 | A45 | A46 | A47 |
|
Prova de conceptes i maneig clínic |
70 |
Proves objectives de tipus test |
A3 | A4 | A5 | A6 | A17 | A18 | A19 | A22 | A23 | A24 | A25 | A31 | A45 | A46 | A47 |
|
Prova de conceptes i maneig clínic |
70 |
Proves pràctiques |
|
Prova d'habilitats pràctiques al LabHab |
10 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura caldrà haver aprovat l'examen test que inclou preguntes simples i “casos vinyeta” amb imatges o vídeos seguit de la formulació de la pregunta test. L'aprovat s'estableix amb una nota mínima de 7/10, tenint en compte que si la nota mitjana de l'examen és inferior a 7 sobre 10 s'aplicarà la formulació de nota final pel mètode de funció gaussiana. L'assistència a classe es considera de gran importància degut a la metodologia de l'assignatura, basada majoritàriament en casos clínics a través dels que s'explica la part teòrica. Per tan es requereix l'assistència a un mínim del 80% de les classes, excepte justificació raonable. Les pràctiques són obligatòries i es realitzaran per grups al Servei d'Urgències de l'HUSJ de Reus |
Bàsica |
Farreras Rozman, Medicina Interna, 17, 2012
Harrison, Principles of internal medicine, 18, 2011
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|