DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) PSIQUIATRIA INFANTIL Codi 14204226
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Prerequisits
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
GIL ROMERO, PILAR
Adreça electrònica fernando.lopez@urv.cat
vanessa.sanchezg@urv.cat
franciscojavier.arrufat@urv.cat
pilar.gil@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ SECO, FERNANDO
SÁNCHEZ GISTAU, VANESSA
ARRUFAT NEBOT, FRANCISCO JAVIER
GIL ROMERO, PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant <div><p>"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22,&nbsp;<strong>la docència serà tan presencial com sigui possible&nbsp;</strong>d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.</p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."</p></div><div>CLASSES TEÒRIQUES:&nbsp;</div><div>-En aquesta assignatura la docència es farà mitjançant classes magistrals presencials a l'aula, en els dies i horaris que s'assigna per l'assignatura al calendari acadèmic de la URV pel curs 2021-22.</div><div><br /></div><div>La modalitat telemàtica a distància només s'utilitzarà excepcionalment en cas que la situació sanitària ho determinés necessari i s'especificarà el procediment al moodle (a títol orientatiu explicar que durant el curs 2020-21 el contingut teòric de les classes es penjava al moodle amb antelació a la classe a distància per tal que l’alumne pogués estudiar-la prèviament. -Es realitzaren en el mateix horari assignat per les classes presencials al calendari acadèmic oficial. La classe es focalitzava en la discussió sobre el contingut llegit i la resolució de dubtes dels alumnes.&nbsp;</div><div>&nbsp;</div><div>Si la situació sanitària comportés un nombre màxim d'alumnes per classe a nivell presencial per preservar les distàncies de seguretat recomanades, el dia de la classe presencial la meitat del grup assistirà a 1ª hora. L’altra meitat del grup assistirà a 2ª hora i s’abordarà el mateix contingut.&nbsp;</div><div><br /></div><div>SEMINARIS PRÀCTICS: -Els alumnes matriculats a l’assignatura seran distribuits en grups més petits per assistir als seminaris pràctics de forma presencial. Es treballaran casos, entrevistes o intervencions clíniques per aprofondir en la intervenció psicoterapèutica o psicodiagnòstica dels trastorns mentals en psiquiatria infantil i juvenil.&nbsp;</div><div><br /></div><div>Descripció general: Psicologia evolutiva. Trastorns mentals més freqüents en la infància i l'adolescència. Avaluació diagnòstica. Diagnòstic diferencial.&nbsp;&nbsp;La família i el nen.Mètodes terapèutics multidisciplinars: psicoteràpia i tractaments farmacològics, rehabilitació...</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica
 A3 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica
 A5 Establir un pla d'actuació
 A6 Registrar les troballes
 A16 Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la psiquiatria
 A26 Saber en relació a la psicologia per al tractament del pacient
 A29 Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A46 Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
 A4 Analitzar tota la informació disponible
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
 A16 Fer una exploració psicomètrica bàsica i neuropsicològica
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Programa de classes teòriques Introducció.

TEMA1:

Introducció a l´assignatura. Marc actual del treball del psiquiatra infantil. Evolució històrica de la psicopatología infantil. Él diagnòstic i abordatge biopsicosocial. La coordinació entre serveis.

Bloc I: Psicología evolutiva. El diagnòstic en la etapa de creixement.

TEMA 2a:

El nen sà de 0 a 6 anys. Introducció. Moments clau del desenvolupament psicoemocional d´aquesta etapa. Senyals d´alarma psicopatològica. Factors de risc per al desenvolupament. El vincle. El paper del metge en la detecció precoç. La relació terapèutica amb els curadors del nen.

TEMA 2b:

El nen de 6 anys fins a l adolescència. Moments clau del desenvolupament psicoemocional d´aquesta etapa. Senyals d´alarma. Factors de risc .

Bloc II: Avaluació diagnòstica en psiquiatría infantil

TEMA 3:

Diagnòstic en Psiquiatría Infantil i Juvenil. Avaluació psicodiagnòstica.
L'exploració psicopatològica. Instruments d´aplicats pel diagnòstic de capacitats instrumentals. Instruments d'avaluació psicodiagnòstica. Valoració del desenvolupament, capacitats cognitives i psicopatologia. Test, qüestionaris i escales en psiquiatria infantil

Bloc III: Psiquiatría clínica

Cada categoría clínica seguirà el següent esquema: definició, etiopatogènia, pròdroms, quadre clínic, diagnòstic diferencial, comorbiditat, tractament, pronòstic.

TEMA 4.
Trastorns de L´espectre autista.
Trastorns Generalitzats del Desenvolupament. Autisme infantil. Autisme atípic. Síndrome d´Asperger.. Sindromes orgàniques associades.

TEMA 5.
Discapacitat intelectual.
Exploració i diagnòstic de la discapacitat intelectual. Sindromes associades.

TEMA 6:

Trastorns de l'espectre de l'esquizofrènia:
Esquizofrènia d´inici precoç. Estats mentals d'alt risc.

TEMA 7:

Trastorns afectius a l´infància.
Depressió infantil. Trastorn Bipolar. Tristesa no patològica. El dol a l ínfància.

TEMA 8:

Trastorns d´ansietat a l´infància.
Ansietat de separació. Ansietat social. TOC. Trastorn d´ansietat generalitzada. Trastorns fòbics. Trastorns adpatatius..

TEMA 9:

Trastorn per Dèficit d´Atenció i/o Hiperactivitat.
Definició. Diagnòstic. Epidemiologia. Etiologia. Curs i pronòstic. Comorbiditat. Tractament.

TEMA 10.

Trastorns de la conducta.
Trastorn Oposicionista i Desafiant. Trastorn de Conducta Antisocial en el nen i l´adolescent

TEMA 11:

Trastorns per consum de sustàncies.
Trastorns clínics de important impacte social a l´etapa adolescent: trastorns per consum de substàncies tòxiques i alcohol. Trastorns de la conducta alimentaria.

TEMA 12:

Consultes freqüents a paidopsiquiatría.
Trastorns de la son. Insomni del nadó. Malsons. Terrors nocturns. Trastorns del control d´esfínters. Enuresi. Encopresi. Tics. Quequesa. Trastorns lexicogràfics.

TEMA 13.

Trastorns psiquiàtrics associats a estrés
Trastorn per estrés postraumàtic agut i crònic. Trastorns de vinculació de la infància

Tema 14.

Trastorns del comportament alimentari.
Definició. Diagnòstic. Epidemiologia. Etiologia. Curs i pronòstic. Comorbiditat. Tractament.

TEMA 15:
Psicofarmacología en psiquiatría infantil.
Farmacocinètica. Farmacodinàmica. Seguretat. Psicofàrmacs. Urgències en psiquiatría infantil


Programa de classes pràctiques 4 h 30 min de seminaris pràctics obligatoris distribuïts en dos díes en horari de matí.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
15 15 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
5 25 30
Treballs
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
0 5 5
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries explicació del desenvolupament de l´assignatura i mètodes d´avaluació
Sessió Magistral classes teòriques
Supòsits pràctics/ estudi de casos treball en grup sobre casos clínics reals
Treballs memòria de sis pàgines de la realització dels seminaris pràctics.
Atenció personalitzada a través de mail a gilp@peremata.com
amb concert de cita

Atenció personalitzada
Descripció

Disponibilitat del docent per atenció personal prèvia cita al telèfon de contacte 977-173294 (HDIJ Tarragona) o per correu electrònic (gilp@peremata.com).

 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
Elaboració d'una memòria de 6 pàgines on es reflecteixi el treballat als seminaris, amb una conclusió final sobre les competències adquirides
Es valorarà:
1 adequació de l'extensió
2. comprensió dels objectius del seminari
3. aspectes treballats
4. raonament sobre les competències treballades
5. comentari personal
50% de la qualificació
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
Només en el cas de que no s'aprovi per avaluació continuada l'assignatura:

Examen sobre 2 casos clínics.
Amb disponibilitat d'us de material bibliogràfic a l´examen.
100 % de la qualificació
Altres  

L'assignatura té avaluació continuada. Hi ha exempció d'examen teòric-pràctic final si s'assoleix: -assistència amb aprofitament del 70% de les classes teòriques i -assistència als seminaris pràctics assignats i elaboració de la memòria sobre el treballat en ells.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura és d'avaluació continuada tant en el el programa teòric i pràctic, per comprovar que l'alumne hagi assolit suficientment els objectius previstos, tant en els coneixements teòrics com en els pràctics.

Només hi ha obligatorietat d'examen final pels alumnes que no aprovin l'assignatura per avaluació continuada.

L'examen final:

-consistirà en una prova de resolució de problema clínic a partir de 2 històries clíniques de casos desconeguts per a l'alumne.

-hi entraran preguntes per observar com l'alumne orienta la resolució diagnostico-terapèutica del cas i, finalment, un apartat on l'alumne pugui desenvolupar i ampliar teòricament alguns dels punts tractats, diagnòstic diferencial i tractament.

-hi ha 2 convocatòries, les quals es fan constar al calendari acadèmic de la urv assignat per l'assignatura en el curs 2021-22.


Fonts d'informació

Bàsica APA, DSM 5. Manual Diagnóstico y estadísitco de los, 5a edició, 2014
A. Thapar et al, Rutter's child and adolescent psychiatry, , 2015
Molly Mc Voy, Robet L, Clinical manual of Child and adolescent psychopharmacology, 2 a edició, 2013


principals:

- DSM  5. Manual Diagnóstico y estadísitco de los trastornos mentales. 5ª edición. Ed Médica Panamericana. APA. EAN: 9788498358100. 2014.

- Rutter's Child and adolescent psychiatry. Anita Thapar and col. ISBN: 9781118381960. Publisched online 14 jul 2015.

complementaris:

- Clinical manual of Child and adolescent psychopharmacology. Second edition. Edited by Molly Mc Voy, Robet L Finding. ISBN: 978-1-58562-435-5. 2013.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PSIQUIATRIA/14204136

 
Altres comentaris
Les classes teòriques i els seminaris pràctics es realitzaran en català o castellà en funció de la llengua emprada habitualment pel docent. En general la majoria dels docents poden fer-les bilingües si és convenient.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent