Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
L’alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i realitzar una exploració física general i per sistemes, apropiada a l'edat del pacient, al sexe, a l'estat mental i físic, d'una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i interpretar els resultats de l'anamnesi, de l'examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
L'alumne ha de ser capaç de conèixer i fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A6 |
Registrar les troballes |
| A16 |
Saber desenvolupar una sèrie de procediments pràctics sense supervisió en relació a la psiquiatria |
| A26 |
Saber en relació a la psicologia per al tractament del pacient |
| A29 |
Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A46 |
Conèixer les causes de la malaltia i formes d'emmalaltir |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
| | A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
| | A16 |
Fer una exploració psicomètrica bàsica i neuropsicològica
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
| | A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
| | A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Programa de classes teòriques |
Introducció.
TEMA1:
Introducció a l´assignatura. Marc actual del treball del psiquiatra infantil. Evolució històrica de la psicopatología infantil. Él diagnòstic i abordatge biopsicosocial. La coordinació entre serveis.
Bloc I: Psicología evolutiva. El diagnòstic en la etapa de creixement.
TEMA 2a:
El nen sà de 0 a 6 anys. Introducció. Moments clau del desenvolupament psicoemocional d´aquesta etapa. Senyals d´alarma psicopatològica. Factors de risc per al desenvolupament. El vincle. El paper del metge en la detecció precoç. La relació terapèutica amb els curadors del nen.
TEMA 2b:
El nen de 6 anys fins a l adolescència. Moments clau del desenvolupament psicoemocional d´aquesta etapa. Senyals d´alarma. Factors de risc .
Bloc II: Avaluació diagnòstica en psiquiatría infantil
TEMA 3:
Diagnòstic en Psiquiatría Infantil i Juvenil. Avaluació psicodiagnòstica.
L'exploració psicopatològica. Instruments d´aplicats pel diagnòstic de capacitats instrumentals. Instruments d'avaluació psicodiagnòstica. Valoració del desenvolupament, capacitats cognitives i psicopatologia. Test, qüestionaris i escales en psiquiatria infantil
Bloc III: Psiquiatría clínica
Cada categoría clínica seguirà el següent esquema: definició, etiopatogènia, pròdroms, quadre clínic, diagnòstic diferencial, comorbiditat, tractament, pronòstic.
TEMA 4.
Trastorns de L´espectre autista.
Trastorns Generalitzats del Desenvolupament. Autisme infantil. Autisme atípic. Síndrome d´Asperger.. Sindromes orgàniques associades.
TEMA 5.
Discapacitat intelectual.
Exploració i diagnòstic de la discapacitat intelectual. Sindromes associades.
TEMA 6:
Trastorns de l'espectre de l'esquizofrènia:
Esquizofrènia d´inici precoç. Estats mentals d'alt risc.
TEMA 7:
Trastorns afectius a l´infància.
Depressió infantil. Trastorn Bipolar. Tristesa no patològica. El dol a l ínfància.
TEMA 8:
Trastorns d´ansietat a l´infància.
Ansietat de separació. Ansietat social. TOC. Trastorn d´ansietat generalitzada. Trastorns fòbics. Trastorns adpatatius..
TEMA 9:
Trastorn per Dèficit d´Atenció i/o Hiperactivitat.
Definició. Diagnòstic. Epidemiologia. Etiologia. Curs i pronòstic. Comorbiditat. Tractament.
TEMA 10.
Trastorns de la conducta.
Trastorn Oposicionista i Desafiant. Trastorn de Conducta Antisocial en el nen i l´adolescent
TEMA 11:
Trastorns per consum de sustàncies.
Trastorns clínics de important impacte social a l´etapa adolescent: trastorns per consum de substàncies tòxiques i alcohol. Trastorns de la conducta alimentaria.
TEMA 12:
Consultes freqüents a paidopsiquiatría.
Trastorns de la son. Insomni del nadó. Malsons. Terrors nocturns. Trastorns del control d´esfínters. Enuresi. Encopresi. Tics. Quequesa. Trastorns lexicogràfics.
TEMA 13.
Trastorns psiquiàtrics associats a estrés
Trastorn per estrés postraumàtic agut i crònic. Trastorns de vinculació de la infància
Tema 14.
Trastorns del comportament alimentari.
Definició. Diagnòstic. Epidemiologia. Etiologia. Curs i pronòstic. Comorbiditat. Tractament.
TEMA 15:
Psicofarmacología en psiquiatría infantil.
Farmacocinètica. Farmacodinàmica. Seguretat. Psicofàrmacs. Urgències en psiquiatría infantil
|
Programa de classes pràctiques |
4 h 30 min de seminaris pràctics obligatoris distribuïts en dos díes en horari de matí.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
5 |
25 |
30 |
Treballs |
|
0 |
5 |
5 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves pràctiques |
A1 | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A16 | A26 | A29 | A36 | A46 | |
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
explicació del desenvolupament de l´assignatura i mètodes d´avaluació |
Sessió Magistral |
classes teòriques |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
treball en grup sobre casos clínics reals |
Treballs |
memòria de sis pàgines de la realització dels seminaris pràctics. |
Atenció personalitzada |
a través de mail a gilp@peremata.com
amb concert de cita |
Descripció |
Disponibilitat del docent per atenció personal prèvia cita al telèfon de contacte 977-173294 (HDIJ Tarragona) o per correu electrònic (gilp@peremata.com). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Elaboració d'una memòria de 6 pàgines on es reflecteixi el treballat als seminaris, amb una conclusió final sobre les competències adquirides
Es valorarà:
1 adequació de l'extensió
2. comprensió dels objectius del seminari
3. aspectes treballats
4. raonament sobre les competències treballades
5. comentari personal |
50% de la qualificació |
Proves pràctiques |
A1 | A2 | A3 | A4 | A5 | A6 | A16 | A26 | A29 | A36 | A46 |
|
Només en el cas de que no s'aprovi per avaluació continuada l'assignatura:
Examen sobre 2 casos clínics.
Amb disponibilitat d'us de material bibliogràfic a l´examen. |
100 % de la qualificació |
Altres |
|
L'assignatura té avaluació continuada. Hi ha exempció d'examen teòric-pràctic final si s'assoleix: -assistència amb aprofitament del 70% de les classes teòriques i -assistència als seminaris pràctics assignats i elaboració de la memòria sobre el treballat en ells. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assignatura és d'avaluació continuada tant en el el programa teòric i pràctic, per comprovar que l'alumne hagi assolit suficientment els objectius previstos, tant en els coneixements teòrics com en els pràctics. Només hi ha obligatorietat d'examen final pels alumnes que no aprovin l'assignatura per avaluació continuada. L'examen final: -consistirà en una prova de resolució de problema clínic a partir de 2 històries clíniques de casos desconeguts per a l'alumne. -hi entraran preguntes per observar com l'alumne orienta la resolució diagnostico-terapèutica del cas i, finalment, un apartat on l'alumne pugui desenvolupar i ampliar teòricament alguns dels punts tractats, diagnòstic diferencial i tractament. -hi ha 2 convocatòries, les quals es fan constar al calendari acadèmic de la urv assignat per l'assignatura en el curs 2021-22. |
Bàsica |
APA, DSM 5. Manual Diagnóstico y estadísitco de los, 5a edició, 2014
A. Thapar et al, Rutter's child and adolescent psychiatry, , 2015
Molly Mc Voy, Robet L, Clinical manual of Child and adolescent psychopharmacology, 2 a edició, 2013
|
principals: - DSM 5. Manual Diagnóstico y estadísitco de los
trastornos mentales. 5ª
edición. Ed Médica Panamericana. APA. EAN: 9788498358100. 2014. - Rutter's
Child and adolescent psychiatry. Anita Thapar and col. ISBN: 9781118381960.
Publisched online 14 jul 2015. complementaris:
- Clinical manual of Child and adolescent psychopharmacology. Second edition.
Edited by Molly Mc Voy, Robet L Finding. ISBN: 978-1-58562-435-5. 2013. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
|
Altres comentaris |
Les classes teòriques i els seminaris pràctics es realitzaran en català o castellà en funció de la llengua emprada habitualment pel docent. En general la majoria dels docents poden fer-les bilingües si és convenient. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|