DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DEL SISTEMA SANITARI Codi 14204228
Ensenyament
Grau en Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
BOLEDA OBIOLS, DAVID
Adreça electrònica michelle.murphy@urv.cat
francina.saladie@urv.cat
antonio.foz@urv.cat
david.boleda@urv.cat
Professors/es
MURPHY , MICHELLE
SALADIÉ ROIGET, FRANCINA
FOZ BOSCH, ANTONIO
BOLEDA OBIOLS, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant <p>"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22,&nbsp;<strong>la docència serà tan presencial com sigui possible&nbsp;</strong>d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.</p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."</p><div>Ara més que mai, arran de la pandèmia de la COVID-19 és important conèixer com s'organitza el sistema sanitari per poder entendre com es prenen les decisions i com podem els metges tenim un paper molt important.&nbsp;</div><div>&nbsp;Vols conèixer el sistema sanitari on treballaràs en poc temps? T'interesaria conèixer com es gestiona un centre sanitari? En aquesta optativa coneixerem quins són esl determinants socials de la salut, com afecten a la salut de la nostra població, com es poden gestionar els centres sanitaris tant des del punt de visita de la planificació de recursos i realització de pressuposts. Parlarem dels diferents models sanitaris al món, el paper de la Unió Europea i de la OMS en la salut. Classes interactives amb debats, creant una zona de reflexió entre els estudiants i el professorat.&nbsp;</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1- Definició de salut - Model biològic vs model biopsicosocial
2- Economia de la salut - Principis bàsics de l'economia
- Definició de l'efectivitat, eficacia i eficiència en salut
- Asginació de recursos segons tipus de béns.
3- Models sanitaris - 3 tipus de models: de mercat, sistema nacional de salut i seguretat social
- Models al Món
- Models a Espanya
- Model sanitari català
4- Organitzación sanitàries -OMS
-Unió Europea
-Nacionals
5- Gestió del sistema sanitari - Diferents tipus de gestions i model específic català
6- PLanificació d'un programa sanitari Exemplificació d'un programa de cribatge
7- Pressupost - Realització d'un pressupost d'un centre sanitari, diferents parts i gestió del mateix
8- Models de gestió per DPO's

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A36
A38
A39
A49
50 5 55
Debats
A38
10 1 11
Fòrums de debat
A38
3 1 4
Treballs
A49
6 1 7
Atenció personalitzada
A36
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció dels diferents temes a tractar a l'aula.
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
En un context virtual o semipresencial:
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), presentacions gravades en vídeo pel professor i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
En un context presencial:
Activitats on, individualment o en grup, els estudiants argumenten i confronten idees sobre un tema determinat.
Fòrums de debat Activitat, a través de les TIC, on es debaten temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit acadèmic i/o professional.
Treballs Treballs que realitza l'estudiant.
En un context virtual o semipresencial:
Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
Treballs que realitzen per grups els estudiants a partir de material i referències de l'aula virtual i que lliura a través de la mateixa.
El grup d’estudiants col·labora per a l'assoliment d'un objectiu comú i cada membre contribueix amb els seus coneixements i aprenentatges al coneixement i aprenentatge del grup
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.
En un context virtual o semipresencial:
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.

Atenció personalitzada
Descripció
<p> Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. En un context virtual o semipresencial: Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines. </p>

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
A38
Debats realitzats a l'aula, així com mitjançant les TIC. Entregar 2 activitats a moodle. 25%
Fòrums de debat
A38
Treballs
A49
Treballs a realitzar de forma no presencial. 25%
Altres  

Examen de reflexió

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Vicenç Navarro, Que es una politica de salut, ,
Murillo Carles, Economia de la salut, ,
Guix Joan, Organitzacions del sistema sanitari, , URV publicacions

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA I COMUNITÀRIA/14204111
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent