Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Establir un pla d'actuació |
| A21 |
Conèixer els principis generals per al tractament del pacient |
| A26 |
Saber en relació a la psicologia per al tractament del pacient |
| A29 |
Saber en relació als aspectes socials per al tractament del pacient |
| A32 |
Saber en relació a les cures cròniques per al tractament del pacient |
| A33 |
Saber en relació a les cures pal·liatives per al tractament del pacient |
| A44 |
Conèixer els aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l'entorn social, la societat en general i l'entorn físic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7-G |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
| | A32 |
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
| | A33 |
Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7-G |
RA2. Identificar els principals problemes ambientals. (Medi ambient)
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària. (Ètica)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Programa teòric |
1. El consentiment informat. Ètica, legalitat y bona praxis. La orientació real del consentiment. Documents. La comunicació amb el malalt i l’ajut en la presa de decisions.
2. Negativa al tractament. Competència del pacient. Dret i responsabilitats legals del metge i el pacient.
3. Falta de cooperació en les recomanacions mèdiques: el pacient problemàtic. Situació del pacient no crític i crític. El malalt socialment inacceptable. Alta voluntària.
4. Les relacions amb la industria farmacèutica. Honestedat. Conflictes d’interessos.
5. Relacions entre professionals. Integració assistencial internivells. Respecte professional.
6. Ètica i genètica. La medicina predictiva. El consell genètic.
7. La donació d’òrgans. Donant viu. Donació de cadàver.
8. La presa de decisions en el pacient dement i psiquiàtric. Delimitació de competències. Tutorització legal o familiar. Els interessos del pacient.
9. La objecció de consciència. Conflicte d’interessos metge-pacient. L’autonomia del metge. El problema de la sanitat pública.
10. La sanitat pública. Ètica i legalitat. El problema de les vacunacions i les malalties transmissibles. Conflicte amb la confidencialitat i l’autonomia del pacient.
11. Reflexions en torn a la dignitat humana. Concepte. Modelo ontològic o racionalista. Drets inherents a la dignitat.
12. El error mèdic. La ètica, la llei, l’administració. Com afrontar l’anàlisi i la comunicació dels efectes adversos i els errors mèdics.
13. Les creences religioses i culturals. La seva influencia en les preferències del pacient i en el rebuig al tractament en persones competents.
14. Les intervencions mèdiques inapropiades. El concepte d’acció fútil. Delimitació de les cures intensives. Les voluntats anticipades i la opinió tècnica.
15. La medicina alternativa. Conflicte d’interessos. El benefici del malalt.
|
Pràctiques ÈTICA (1 i 2) (Seminaris) |
1. Pràctica 1. Consentiment informat.
2. Pràctica 2. Capacitació personal i rebuig al tractament.
3. Pràctica 3. El pacient problemàtic. Mal complidor del tractament i Demandes de tractament.
4. Pràctica 4. Les relacions amb la industria farmacèutica. Inscripció Màster.
5. Pràctica 5. Relaciones entre professionals. Integració assistencial internivells. Respecte professional.
6. Pràctica 6. Ètica i genètica. La medicina predictiva.
7. Pràctica 7. La donació d’òrgans.
8. Pràctica 8. La presa de decisions en el pacient dement i psiquiàtric.
9. Pràctica 9. L’objecció de consciència.
10. Pràctica 10. La sanitat pública. El problema de les vacunacions i les malalties transmissibles.
|
Incident crític |
Treball en grup sobre un cas de conflicte ètic |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
0 |
30 |
30 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
0 |
2 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Lliçons teòriques on-line |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Deu sessions de casos clínics d'ètica |
Treballs |
INCIDENT CRÍTIC: Detecció i anàlisi per grups de 5 alumnes d'un cas crític d'ètica detectat en les pràctiques clíniques |
Atenció personalitzada |
Tutorització de l'incident crític |
Descripció |
Joaquin Escribano: prèvia cita concertada per correu electrònic |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball en grup sobre l'anàlisi d'un incident crític de bioètica detectat en les pràctiques clíniques.
Realizacion d'informe i defensa oral |
50% |
Proves pràctiques |
|
Assistència a les pràctiques- Participació en les discussions dels casos clínics.
No s'acceptaran més de dues faltes injustificades a les sessions pràctiques. |
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
Estudi i resolució del test d'autoavaluació de cada tema teòric |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura cal: 1. Aprovar l'autotest on-line. 2. Fer les pràctiques de supòsits pràctics de l'assignatura (assistència mínima 80%) 3. Realització en grup d'un informe sobre un incident crític ètic i defensa pública de l'anàlisi. El cas ha de ser original, i en cap cas haver estat utilitzat en una altra assignatura del grau SEGONA CONVOCATÒRIA: Resolució de casos clínics sobre conflictes bioètics. |
Bàsica |
DIEGO GRACIA, Fundamentos de bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007
MIGUEL SANCHEZ, Bioetica en Ciencias de la Salud, Ed. Elsevier Masson. Barcelona, 2013
AZUCENA COUCEIRO, Bioética para clínicos, Ed. Triacastella, Madrid, 1999
ADELA CORTINA, Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid, 2008
ALBERT JONSEN, MARK SIEGLER, WILLIAM WINSLADE, Etica Clínica, Ed. Ariel. Barcelona, 2005
|
|
Complementària |
|
- ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianza editorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4
- PETER SINGER. Etica práctica. Ed. AKAL, Madrid, 2009. ISBN: 978-84-460-3069-0
- LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-7
- JAMES CHILDRESS y TOMBEAUCHAMP. Principios de ética biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN: 9788445804803
- FRANCESC TORRALBA. ¿Qué es la dignidad humana?. Ensayo sobre Peter Singer, Hugo Tristram Engelhardt y John Harris. Ed. Herder. Barcelona, 2005. ISBN: 84-254-2407-4
- SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES LOPEZ M. Bioética y Pediatria. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BASES DE COMUNICACIÓ I ÈTICA/14204007 |
|
|
Altres comentaris |
En cas de confinament domiciliari o restriccions a la presencialitat, el model de desenvolupament de la part pràctiques de l'assignatura podria realitzar-se de forma telemàtica |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|