DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) BASES DE DOCUMENTACIÓ I EDUCACIÓ Codi 14214006
Ensenyament
Grau en Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MONTERDE PÉREZ, SONIA
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
nuria.aranda@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
sonia.monterde@urv.cat
mar.sorli@urv.cat
rosamaria.valls@urv.cat
lucia.tarro@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
ARANDA PONS, NÚRIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
ROMEU FERRAN, MARTA
MONTERDE PÉREZ, SONIA
SORLÍ AGUILAR, MAR
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
TARRO SÁNCHEZ, LUCÍA
Web http://http://www.urv.cat/biblioteca/biblioteques/medicina/index.html
Descripció general i informació rellevant <div><p>Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22, <strong>la docència serà tan presencial com sigui possible</strong> d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries. </p> <p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</p></div><div><br /></div><p> L'assignatura Bases de Documentació i Educació és el conjunt de tècniques de recuperació de la informació i comunicació per al treball col•laboratiu. És la base per a la recerca i qualsevol atenció Fisioteràpeutica basat en la evidència, entre ells l’educació. Documentació consta, més que d'una llista de bases de dades i catàlegs, d'una sèrie d'orientacions per a la cerca i recuperació basades en la comprensió dels processos. Ofereix una base de coneixements que li permet establir fórmules de cerca per a cada requísit d’informació, adaptats a cada situació. </p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Analitzar la teoria de la comunicació i de les habilitats interpersonals.
 A9 Aplicar les teories de l'aprenentatge en l'educació per la salut i en el seu procés d'aprenentatge al llarg de tota la vida.
 A15 Utilitzar les metodologies d'investigació i d'avaluació que permeten la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació en el disseny i implantació d'una fisioteràpia efectiva.
 A32 Intervenir en els àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia. Això inclou, entre altres, identificar els factors socials i econòmics que influeixen en la salut i en l'atenció a la salut, dissenyar i realitzar activitats de prevenció de la malaltia i promoció de la salut, assessorar en l'elaboració i execució sobre polítiques d'atenció i educació en l'àmbit de la fisioteràpia, identificar riscos i factors de risc, avaluar i seleccionar els usuaris que poden beneficiar-se de les mesures preventives, proporcionar educació sanitària a la població en els diversos àmbits: familiar, escolar, esportiu, laboral i d'oci , planificar, establir i aplicar exercicis, postures i activitats en programes de prevenció de la salut, col.laborar amb els serveis dedicats al desenvolupament de la salut i ser un agent de salut, participar en els programes d'educació maternal, pediàtrica, geriàtrica, escolar, laboral, esportiva, de l'adolescent, sexual i d'educació especial, assessorar en programes d'educació per la salut, dissenyar i ensenyar els diferents mitjans de prevenció de les alteracions funcionals, de control per mitjans físics del dolor i, específicament, en relació amb la higiene postural, les situacions de pèrdua de mobilitat i les fases agudes àlgids i aconsellar sobre tot això.
 A35 Incorporar la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional. Això inclou establir línies de recerca en l'àmbit de les competències de la professió i difondre en el grup de recerca, participar en el grup de recerca de l'entorn, difondre els treballs d'investigació i les conclusions en la comunitat científica i professional, establir protocols assistencials de fisioteràpia basats en la pràctica per evidència científica, fomentar totes aquelles activitats professionals que comportin la dinamització de la recerca en fisioteràpia.
 A37 Mantenir actualitzats els fonaments dels coneixements, les habilitats i les actituds de les competències professionals, mitjançant un procés de formació permanent (al llarg de tota la vida), analitzar críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció en fisioteràpia i vetllar perquè s'adeqüin a l'evolució del saber científic.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient.
Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
 A9 Iniciar-se en el camp de la relació fisioterapeuta-pacient, incorporant coneixements de comunicació interpersonal i d'empatia.
Identificar la desinformació del Fisioterapeuta i del pacient
Reconeixer l'evolució del camp científic de la fisioterapia
Definir i reconeixer la necesitat d'aplicar la Fisioteràpia Basada en l'Evidència (FBE)
 A15 Introduir-se en el procés assistencial amb la finalitat d'analitzar problemes i iniciar-se en la presa de decisions.
Conèixer la metodologia científica
Conèixer les diferents unitats d'informació
Conèixer els serveis de les unitats d'informació
Plantejar els objectius d'una recerca a partir d'un dubte o problema assistencial clínic.
 A32 Raonar les possibles dificultats en la relació amb el pacient.
Identificar la desinformació del Fisioterapeuta i del pacient
 A35 Identificar la desinformació del Fisioterapeuta i del pacient
Entendre el paper de la Documentació com a ciència
Definir el procés informatiu documental
 A37 Entendre el paper de la Documentació com a ciència
Definir el procés informatiu documental
Plantejar un estudi de recerca ja sigui una revisió d'un tema, estudi original o estudi d'un cas fisioterapèutic.
Realitzar un procés de cerca i recuperació de la informació complet referent a l'etiologia de les patologies, avaluació i tècniques fisioterapèutiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Documentació TEMA 1. Tipus de comunicació científica. Procés de cerca i recuperació de la informació.
TEMA 2. Com evitar el plagi: citar i referenciar.
TEMA 3. Unitats d’informació i fonts d'informació: Catàlegs i Bases de Dades.
TEMA 4. Memòria científica.
TEMA 5. Fisioteràpia basada en l'evidència i avaluació de la informació.
Educació TEMA 6. La Promoció de la Salut.
TEMA 7. Àrees temàtiques de promoció de la salut.
TEMA 8. Educació sanitària, Educació per a la salut, Educació sobre salut com a eina fonamental de promoció de la salut.
TEMA 9. Escenaris de l’Eps: centre de salut, hospitals, lloc de treball, escola, comunitat.
TEMA 10. Els objectius i les seves qualitats.
TEMA 11. Els continguts i la seva determinació.
TEMA 12. Metodologia d’ensenyança aprenentatge.
TEMA 13. Estratègies didàctiques: comunicació-motivació. Clima d’aprenentatge.
TEMA 14. Mètodes, mitjans i recursos didàctics adaptats a les diferents necessitats educatives, escenaris i àmbits d’actuació.
TEMA 15. Mètodes i tècniques de l’avaluació. Funcions de l’avaluació. Tipus d’avaluació.
TEMA 16. Disseny d’un programa d’EpS.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A15
A35
1 0 1
Sessió Magistral
A8
A9
A15
25 37.5 62.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A15
A32
A35
10 20 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A15
A37
15 22.5 37.5
Treballs
A32
10 12 22
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A8
A9
A15
2 0 2
Proves orals
A8
A9
A15
A32
A35
A37
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La primera classe es dedica a introduir l’assignatura, explicar la metodologia i avaluació.
Com a conseqüència de la situació d’emergència sanitària tant aquesta sessió s'intentarà realitzar en doble aula si la cabuda permesa de l’espai s’estableix en el 50% de la capacitat.
En el cas de confinament es realitzaria de forma virtual, en directe, a través de Microsoft Teams o Adobe Connect.
Sessió Magistral Les vint i cinc classes de documentació i educació teòriques s’imparteixen en forma de sessions magistrals amb una participació activa per part de l'estudiant.

Com a conseqüència de la situació d’emergència sanitària tant aquesta sessió s'intentarà realitzar en doble aula si la cabuda permesa de l’espai s’estableix en el 50% de la capacitat.

Les classes magistrals de contingut teòric que es poguessin veure afectades per un confinament es treballarien de forma virtual. Es facilitaria a l’alumne recursos d’accés en línia i durant les sessions presencials programades es realitzarien sessions de resolució de dubtes per videoconferència.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A partir de diferents situacions de la vida real l'alumne haurà de plantejar una programació de promoció de la salut en diversos àmbits i a diferents tipus de població.

Com a conseqüència de la situació d’emergència sanitària tant les sessions teòriques com en les pràctiques s’intentaran realitzar en doble aula si la cabuda permesa de l’espai s’estableix en el 50% de la capacitat.

Les classes pràctiques que es poguessin veure afectades per un confinament es treballarien de forma virtual. Es facilitaria a l’alumne recursos d’accés en línia i durant les sessions presencials programades es realitzarien sessions de resolució de dubtes per videoconferència.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Pràctiques realitzades a l’aula d’informàtica amb l'objectiu de facilitar a l’alumne els passos de la creació d’una fórmula de cerca, i l’explotació de catàlegs i bases de dades i la citació i referenciació de les fonts utilitzades per crear text nou. A fi que l'alumne pugui desenvolupar un aprenentatge individualitzat i repetir les pràctiques realitzades a classe, disposa dels manuals de la biblioteca de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, un qüestionari a Moodle per cada pràctica.


Com a conseqüència de la situació d’emergència sanitària tant les sessions teòriques com en les pràctiques s’intentaran realitzar en doble aula si la cabuda permesa de l’espai s’estableix en el 50% de la capacitat.

Les classes pràctiques que es poguessin veure afectades per un confinament es treballarien de forma virtual. Es facilitaria a l’alumne recursos d’accés en línia i durant les sessions presencials programades es realitzarien sessions de resolució de dubtes per videoconferència.
Treballs Elaboració d'un treball, format amb resum i paraules clau que descriguin el treball, on es reculli tota l'activitat realitzada en les diferents sessions.
Atenció personalitzada Els alumnes podran demanar una tutoria amb la professora que necessiti mitjançant cita prèvia. Es podrà fer presencial o virtual, segons les circumstàncies ho permetin fer.

Atenció personalitzada
Descripció

Resolució de problemes, exercicis en l’aula ordinària: es recomana la utilització de les tutories personalitzades per la resolució de dubtes respecte la metodologia i continguts de l’assignatura.

Pràctiques a l'aula d'informàtica o sessions PBL (pràctiques educació): s’aconsella l'exposició de dubtes al “Fòrum de dubtes general” de l’espai Moodle per tal d’afavorir un aprenentatge constructiu i col·laboratiu. També es podran fer tutories inidividuals o per grup de treball de forma presencial o virtual, sota cita prèvia a la tutora de les pràctiques.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A9
A15
A32
A35
S'avaluarà l'assistència, participació i treball realitzat en cada sessió 20%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A15
A37
S'avaluarà l'assistència, participació i treball realitzat en cada sessió 20%
Treballs
A32
S'avaluarà l'estructura, contingut i realització d'una programació de promoció de salut.
Haurà de complir els diferents apartat de:
- resum i paraules clau
- introducció justificada amb cites
- objectius,
- material i mètodes,
- referències seguint normativa Vancouver (2010)
20%
Proves mixtes
A8
A9
A15
- examen de desenvolupament
- examen tipus test, on les respostes incorrectes descomptaran.
20%
Proves orals
A8
A9
A15
A32
A35
A37

Exposició oral del treball realitzat en 10 minuts, on és es valorarà el disseny, l'exposició, el temps, l'explicació de les diferents parts del treball i les cites.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit indispensable per aprovar l'assignatura superar amb 5 tots els barems d'avaluació. Si l'alumne no es presenta a una de les parts de l'examen final es considera que aquesta part està no superada, per la qual cosa, no pot aprovar l'assignatura.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

Si l'alumne té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent fent una prova mixta com la primera convocatòria i resolució d'un supòsit pràctic, sempre que l'alumne hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura.

Si l'alumne té tota l'assignatura pendent i ha assistit a les pràctiques obligatòries podrà fer un examen i la resolució de supòsits pràctics. Si no es compleix l'assistència obligatòria, han de fer un treball individual en 2ª convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Carter, Russell E., Rehabilitation research : principles and applications, 2016, Elsevier
Abadal, E, Bases de datos documentales : características, funciones y método, 2005, Sintesis
Williams, A, Research, improve your reading and referencing skills, 2013, Collins EAP
Jewell, Dianne V., Guide to evidence-based physical therapist practice, 2018, Jones & Bartlett Learning
Gresham, Barbara B, Concepts of evidence based practice for the physical therapist assistant, 2016, F A Davis
Contento, Isobel R, Nutrition Education: linking research, theory, and practice., 4a, 2021, Jones & Bartlett Learning
de Sharon E. Straus MD, Paul Glasziou, Medicina basada en la evidencia: Cómo practicar y enseñar la medicina basada en la evidencia, 5, Elsevier, 2019
de Trisha Greenhalgh, Cómo Leer Un Artículo Científico, 5, Elsevier, 2015
de Giordano Pérez Gaxiola Carlos Alberto Cuello García, Medicina basada en la evidencia, , Panamericana, 2021
M.ª Isabel Orts Cortés, Práctica basada en la evidencia: Colección Cuidados de Salud Avanzados, , Elsevier, 2014

Complementària Sánchez D, El servicio de referencia virtual en la gestión de información, , ACIMED v.11 n.2 Ciudad de La Habana ene.-abr. 2003
Castells M., La Galaxia de internet. Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad, , Barcelona: Plaza y Janés. Areté, 2001
Lancaster, F.W., El control del vocabulario en la recuperación de la información., , Valencia: Universidad de Valencia, 1995
Tramullas Saz, J, Recuperación de la infromación en Internet, , Madrid:RA-MA, 2001.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA II/14214123
FÍSICA PER FISIOTERÀPIA I BIOMECÀNICA/14214003
FONAMENTS DE FISIOTERÀPIA/14214112

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROCEDIMENTS GENERALS EN FISIOTERÀPIA I/14214122

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent