Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Analitzar l'anatomia del sistema nerviós central.
Analitzar l'organització morfològica del SNC. Comprèn la situació, relacions, morfologia, irrigació i estructura dels diferents components del sistema nerviós central. Comprèn les vies sensitives i motores del sistema nerviós central, els parells cranials i el sistema nerviós vegetatiu.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Programa teòric |
1. Embriologia: concepte. Fases del desenvolupament embrionari. Primera i segona setmana del desenvolupament.
2. Embriologia: tercera setmana del desenvolupament.
3. Desenvolupament de la columna i extremitats.
4. Desenvolupament del sistema nerviós I
5. Desenvolupament del sistema nerviós II
6. Organització morfològica i funcional del SNC.
7. Cervell: morfologia externa i relacions.
8. Cervell: estructura interna.
9. Tronc de l’encèfal. Morfologia externa i relacions. Origen aparent dels parells cranials. Estructura interna.
10. Cerebel: morfologia. Estructura i relacions.
11. Medul•la espinal: morfologia, estructura i relacions. Nervi raquidi.
12. Circulació del LCR.
13. Meninges. Sins cranials.
14. Irrigació del sistema nerviós central.
15. Hipotàlem. Hipòfisi. Epífisi.
16. Tipus de sensibilitat. Tàlem.
17. Vies sensitives. Vies estatoacústiques.
18. Còrtex cerebral. Àrees.
19. Nuclis i vies motores.
20. Globus ocular i vies òptiques sensorials.
21. Motor ocular comú. Vies òptiques reflexes. Troclear. Abducens.
22. Trigemin. Facial.
23. Neumogàstric. Glossofaringi. Espinal. Sistema olfactori.
24. Generalitats sistema nerviós autònom/vegetatiu. Cadena simpàtica prevertebral.
25.Simpàtic cervical. Simpàtic toràcic i abdominal. Parasimpàtic
|
Programa pràctic |
1.Osteologia: Ossos del crani. Base del crani.
2.Osteologia: Fosses del crani.
3.Malformacions del sistema nerviós central. Malformacions de l'aparell locomotor: tronc i extremitats.
4.Dissecció: Talls topogràfics de l’encèfal: cervell, cerebel, tronc de l’encèfal. Medul•la espinal. Models anatòmics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
Sessió Magistral |
|
25 |
25 |
50 |
Pràctiques a laboratoris |
|
10 |
10 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripcio dels continguts de la materia. Distribució de continguts i professors. Descripció de metodologia didactica. Descripció de objectius i criteris d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels blocs temàtics a l’aula. |
Pràctiques a laboratoris |
- Pràctiques d’osteologia: A l’osteoteca en grups de 17-20 alumnes, dividits en subgrups de 6, on amb els ossos humans a la mà, aprendran a identificar els ossos del crani i la configuració de la base del crani i fosses craniofacials per compendre les relacions amb el sistema nerviós.
- Pràctiques de dissecció: sala de dissecció, en grups de 17-20 alumnes, on estudien sobre les disseccions/proseccions de cadàvers, la morfologia del sistema nerviós central i els seus embolcalls, amb encèfals i medul•les humanes, diferents talls topogràfics i models anatòmics.-
- Seminari de malformacions congènites: Concepte de malformació congènita. Malformacions del sistema nerviós central i aparell locomotor (tronc i extremitats). Grups de 17-20 alumnes.
|
Atenció personalitzada |
L’alumne pot consultar dubtes o aclariments amb el professor sempre que ho desitgi.
Lloc: Unitat d’Anatomia Humana Horari: (concertar cita prèvia) montserrat.jove@urv.cat
|
Descripció |
L’alumne pot consultar dubtes o aclariments amb el professor sempre que
ho desitgi. Presencialment o virtualment.
Lloc: Unitat d’Anatomia Humana Horari: (concertar cita prèvia)
montserrat.jove@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Proves objectives de preguntes curtes.
2 proves parcials de primera convocatòria. Segona convocatòria al juny. |
70% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Assistència obligatòria. Cal l'assistència a les pràctiques i seminari per poder accedir a l'examen. (Només es permet una falta no justificada)
Examen pràctic en format “multiestació” on l’alumne ha de saber identificar sobre les estructures òssies, peces de dissecció i els models anatòmics les estructures assenyalades.
|
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació continuada: Cal l'assistència a totes les pràctiques per tenir dret a examen, només es permet una falta no justificada. 70 % exàmens teòrics + 30 % examen pràctic. Per poder accedir a cada examen teòric del segon parcial, prèviament s'ha d'haver aprovat l'examen pràctic. Cal tenir una nota mínima de 5/10 en cada examen per a poder aplicar el % corresponent de cada part de l'assignatura. Segona convocatòria: Per poder realitzar l'examen teòric de la segona convocatòria, prèviament s'ha d'haver aprovat l'examen pràctic. Cal tenir una nota mínima de 5/10 en cada examen per a poder aplicar el % corresponent de cada part. L'alumne s'examinarà d'aquelles parts no aprovades a la primera convocatòria. Els exàmens seran de les mateixes característiques que a la primera convocatòria. "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). | |
Bàsica |
Crossman AR, Neary D, Neuroanatomía. Texto y atlas en color., , Masson
Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM, Gray Anatomía para estudiantes, , Elsevier
Netter FH, Atlas de Anatomía Humana + studentconsult, , Elsevier
Putz R, Pabst R, Sobotta Atlas de anatomía humana (2 v), , Elsevier
Rouviere H, Delmas A, Delmas V., Anatomía humana descriptiva, topográfica y funcional (4 v), , Masson
Schünke M, Schukte E, Schumacher, U, Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo 3 Cabeza, cuello y Neuroanatomia, , Editorial Médica Panamericana
Gilroy AM, MacPherson BR, Ross LM, Schünke M, Schulte E, Schumacher U, PROMETHEUS Atlas de Anatomía, , Editorial Médica Panamericana
Sadler TW, Langman. Fundamentos de Embriología Médica, con orientación clínica, , Editorial Médica Panamericana
|
ALTRES
RECURSOS: Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM. Gray Anatomía para estudiantes. 4ª ed. Madrid: Elsevier España S.A.; 2020. Disponible en format electrònic a la plataforma Clinical Key
Student Medicina: (https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20190012423). Recordeu que per accedir-hi cal validar-se amb SABIDI i
entrar a la plataforma amb el vostre compte personal (mateixes dades que altres
comptes d'Scopus o WoS)
Central Nervous System, University of Utha , [ http://medstat.med.utah.edu/kw/sol/sss/subj2.html
] The Whole Brain Atlas, [ http://www.med.harvard.edu/AANLIB/home.html
TERMCAT, Centre de Terminologia. Diccionari
d'anatomia. Barcelona: Fundació Barcelona; 1993. https://aclandanatomy-com.sabidi.urv.cat/. ACLAND'S
VIDEO ATLAS OF HUMAN ANATOMY https://www.medicapanamericana.com/es/eureka-covid19.
Editorial Mèdica Panamericana https://inspectioncopy.elsevier.com/6/es/books/Medicina/all/0/1/24/Date/desc.
Elsevier. http://www.medic.cat/Diccionari mèdic Enciclopedia
Catalana. |
Complementària |
Afifi AK, Bergman RA, Neuroanatomía funcional. Texto y Atlas, , McGraw-Hill/Interamericana
Fitzgerald MJT, Neuroanatomía clínica y neurociencia, , elsevier
Sadler TW, Langman. Embriología Médica, ,
Snell R, Neuroanatomía clínica., , Lippincott William & Wilkins
Delmas A., Vias y centros nerviosos, , Masson
Felten DL, Shetty AN, Netter, Atlas de neurociencia, ,
Feneis H, Dauber W, Nomenclatura Anatòmica Ilustrada, , Masson
García-Porrero J, Hurlé J, Neuroanatomia Humana, , Editorial Médica Panamericana
Moore MC, Embriología clínica, , Elsevier
Moore KL, Persaud TVN, Torchia MG, Embriología clínica + student consult, ,
Rohen JW, Yokochi C, Lütjen-Drecoll E, Atlas de anatomía humana. Estudio fotográfico del cuerpo humano., , Elsevier
Waxman S, Neuroanatomia Clínica, , McGraw-Hill/Interamericana
Wilson-Pauwels L, Akesson EJ, Stewart PA, Nervios craneanos: en la salud y en la enfermedad (incluye CD –rom), , Editorial Médica Panamericana
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|