DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ANATOMIA II Codi 14214011
Ensenyament
Grau en Fisioteràpia (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
JOVE SANS, MARÍA MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.jove@urv.cat
laia.claverias@urv.cat
Professors/es
JOVE SANS, MARÍA MONTSERRAT
CLAVERIAS BONILLA, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22, la docència serà tan presencial com sigui possible d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries. </p><p>En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><p>Embriologia. Anatomiadel sistema nerviós.</p><p><strong>L'assignatura s'impartirà en català.</strong></p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Definir l'anatomia i fisiologia humanes, destacar les relacions dinàmiques entre l'estructura i la funció, especialment de l'aparell locomotor i els sistemes nerviosos i cardiorespiratori.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Analitzar l'anatomia del sistema nerviós central.
Analitzar l'organització morfològica del SNC. Comprèn la situació, relacions, morfologia, irrigació i estructura dels diferents components del sistema nerviós central. Comprèn les vies sensitives i motores del sistema nerviós central, els parells cranials i el sistema nerviós vegetatiu.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Programa teòric 1. Embriologia: concepte. Fases del desenvolupament embrionari. Primera i segona setmana del desenvolupament.
2. Embriologia: tercera setmana del desenvolupament.
3. Desenvolupament de la columna i extremitats.
4. Desenvolupament del sistema nerviós I
5. Desenvolupament del sistema nerviós II
6. Organització morfològica i funcional del SNC.
7. Cervell: morfologia externa i relacions.
8. Cervell: estructura interna.
9. Tronc de l’encèfal. Morfologia externa i relacions. Origen aparent dels parells cranials. Estructura interna.
10. Cerebel: morfologia. Estructura i relacions.
11. Medul•la espinal: morfologia, estructura i relacions. Nervi raquidi.
12. Circulació del LCR.
13. Meninges. Sins cranials.
14. Irrigació del sistema nerviós central.
15. Hipotàlem. Hipòfisi. Epífisi.
16. Tipus de sensibilitat. Tàlem.
17. Vies sensitives. Vies estatoacústiques.
18. Còrtex cerebral. Àrees.
19. Nuclis i vies motores.
20. Globus ocular i vies òptiques sensorials.
21. Motor ocular comú. Vies òptiques reflexes. Troclear. Abducens.
22. Trigemin. Facial.
23. Neumogàstric. Glossofaringi. Espinal. Sistema olfactori.
24. Generalitats sistema nerviós autònom/vegetatiu. Cadena simpàtica prevertebral.
25.Simpàtic cervical. Simpàtic toràcic i abdominal. Parasimpàtic
Programa pràctic 1.Osteologia: Ossos del crani. Base del crani.
2.Osteologia: Fosses del crani.
3.Malformacions del sistema nerviós central. Malformacions de l'aparell locomotor: tronc i extremitats.
4.Dissecció: Talls topogràfics de l’encèfal: cervell, cerebel, tronc de l’encèfal. Medul•la espinal. Models anatòmics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
Sessió Magistral
A1
25 25 50
Pràctiques a laboratoris
A1
10 10 20
Atenció personalitzada
A1
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripcio dels continguts de la materia. Distribució de continguts i professors. Descripció de metodologia didactica. Descripció de objectius i criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels blocs temàtics a l’aula.
Pràctiques a laboratoris - Pràctiques d’osteologia: A l’osteoteca en grups de 17-20 alumnes, dividits en subgrups de 6, on amb els ossos humans a la mà, aprendran a identificar els ossos del crani i la configuració de la base del crani i fosses craniofacials per compendre les relacions amb el sistema nerviós.

- Pràctiques de dissecció: sala de dissecció, en grups de 17-20 alumnes, on estudien sobre les disseccions/proseccions de cadàvers, la morfologia del sistema nerviós central i els seus embolcalls, amb encèfals i medul•les humanes, diferents talls topogràfics i models anatòmics.-

- Seminari de malformacions congènites: Concepte de malformació congènita. Malformacions del sistema nerviós central i aparell locomotor (tronc i extremitats). Grups de 17-20 alumnes.
Atenció personalitzada L’alumne pot consultar dubtes o aclariments amb el professor sempre que ho desitgi.
Lloc: Unitat d’Anatomia Humana Horari: (concertar cita prèvia) montserrat.jove@urv.cat

Atenció personalitzada
Descripció

L’alumne pot consultar dubtes o aclariments amb el professor sempre que ho desitgi. Presencialment o virtualment.
Lloc: Unitat d’Anatomia Humana Horari: (concertar cita prèvia) montserrat.jove@urv.cat 


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
Proves objectives de preguntes curtes.
2 proves parcials de primera convocatòria. Segona convocatòria al juny.
70%
Pràctiques a laboratoris
A1
Assistència obligatòria. Cal l'assistència a les pràctiques i seminari per poder accedir a l'examen. (Només es permet una falta no justificada)
Examen pràctic en format “multiestació” on l’alumne ha de saber identificar sobre les estructures òssies, peces de dissecció i els models anatòmics les estructures assenyalades.
30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada: Cal l'assistència a totes les pràctiques per tenir dret a examen, només es permet una falta no justificada. 70 % exàmens teòrics + 30 % examen pràctic.

Per poder accedir a cada examen teòric del segon parcial, prèviament s'ha d'haver aprovat l'examen pràctic. Cal tenir una nota mínima de 5/10 en cada examen per a poder aplicar el % corresponent de cada part de l'assignatura.

Segona convocatòria: Per poder realitzar l'examen teòric de la segona convocatòria, prèviament s'ha d'haver aprovat l'examen pràctic. Cal tenir una nota mínima de 5/10 en cada examen per a poder aplicar el % corresponent de cada part. L'alumne s'examinarà d'aquelles parts no aprovades a la primera convocatòria. Els exàmens seran de les mateixes característiques que a la primera convocatòria.

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica Crossman AR, Neary D, Neuroanatomía. Texto y atlas en color., , Masson
Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM, Gray Anatomía para estudiantes, , Elsevier
Netter FH, Atlas de Anatomía Humana + studentconsult, , Elsevier
Putz R, Pabst R, Sobotta Atlas de anatomía humana (2 v), , Elsevier
Rouviere H, Delmas A, Delmas V., Anatomía humana descriptiva, topográfica y funcional (4 v), , Masson
Schünke M, Schukte E, Schumacher, U, Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo 3 Cabeza, cuello y Neuroanatomia, , Editorial Médica Panamericana
Gilroy AM, MacPherson BR, Ross LM, Schünke M, Schulte E, Schumacher U, PROMETHEUS Atlas de Anatomía, , Editorial Médica Panamericana
Sadler TW, Langman. Fundamentos de Embriología Médica, con orientación clínica, , Editorial Médica Panamericana

ALTRES RECURSOS:

Drake RL, Vogl W, Mitchell AWM. Gray Anatomía para estudiantes. 4ª ed. Madrid: Elsevier España S.A.; 2020. Disponible en format electrònic a la plataforma Clinical Key Student Medicina: (https://www-clinicalkey-com.sabidi.urv.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20190012423). Recordeu que per accedir-hi cal validar-se amb SABIDI i entrar a la plataforma amb el vostre compte personal (mateixes dades que altres comptes d'Scopus o WoS)

Central Nervous System, University of Utha , [ http://medstat.med.utah.edu/kw/sol/sss/subj2.html ]

The Whole Brain Atlas, [ http://www.med.harvard.edu/AANLIB/home.html

TERMCAT, Centre de Terminologia. Diccionari d'anatomia. Barcelona: Fundació Barcelona; 1993.

https://aclandanatomy-com.sabidi.urv.cat/. ACLAND'S VIDEO ATLAS OF HUMAN ANATOMY

https://www.medicapanamericana.com/es/eureka-covid19. Editorial Mèdica Panamericana

https://inspectioncopy.elsevier.com/6/es/books/Medicina/all/0/1/24/Date/desc. Elsevier.

http://www.medic.cat/Diccionari mèdic Enciclopedia Catalana.

Complementària Afifi AK, Bergman RA, Neuroanatomía funcional. Texto y Atlas, , McGraw-Hill/Interamericana
Fitzgerald MJT, Neuroanatomía clínica y neurociencia, , elsevier
Sadler TW, Langman. Embriología Médica, ,
Snell R, Neuroanatomía clínica., , Lippincott William & Wilkins
Delmas A., Vias y centros nerviosos, , Masson
Felten DL, Shetty AN, Netter, Atlas de neurociencia, ,
Feneis H, Dauber W, Nomenclatura Anatòmica Ilustrada, , Masson
García-Porrero J, Hurlé J, Neuroanatomia Humana, , Editorial Médica Panamericana
Moore MC, Embriología clínica, , Elsevier
Moore KL, Persaud TVN, Torchia MG, Embriología clínica + student consult, ,
Rohen JW, Yokochi C, Lütjen-Drecoll E, Atlas de anatomía humana. Estudio fotográfico del cuerpo humano., , Elsevier
Waxman S, Neuroanatomia Clínica, , McGraw-Hill/Interamericana
Wilson-Pauwels L, Akesson EJ, Stewart PA, Nervios craneanos: en la salud y en la enfermedad (incluye CD –rom), , Editorial Médica Panamericana

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent