Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A14 |
Aplicar els procediments fisioterapèutics generals: cinesiteràpia, massatge i massoteràpia, electroteràpia, magnetoteràpia, ergoteràpia, hidroteràpia, balneoteràpia, climatoterapia, talassoteràpia, termoteràpia, crioteràpia, vibroteràpia, fototeràpia, pressoteràpia i els derivats d'altres agents físics. Identificar els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques que s'apliquen en les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i en totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com en la promoció i conservació de la salut i en la prevenció de la malaltia. Utilitzar els mètodes en els processos neurològics, de l'aparell locomotor (teràpies manuals, teràpies manipulatives articulars, osteopatia i Quiropràxia), de l'aparell respiratori, del sistema cardiocirculatori, en les alteracions de l'estàtica i la dinàmica, en els mètodes específics ortopèdics ia les tècniques terapèutiques reflexes, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia. |
| A16 |
Discutir les teories en què es basen la capacitat de resolució de problemes i el raonament clínic. |
| A27 |
Dissenyar el Pla d'Intervenció de Fisioteràpia. Elaborar un Pla específic d'Intervenció de Fisioteràpia utilitzant habilitats de resolució de problemes i raonament clínic: d'acord amb els recursos disponibles; formulant els objectius d'intervenció amb l'usuari i, si escau, amb les persones significatives del seu entorn, recollint les seves expectatives respecte a l'atenció, seleccionant els protocols o procediments més adequats a l'atenció planificada i atenent els criteris d'adequació, validesa i eficiència. |
| A29 |
Avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts. Serà necessari: definir i establir els criteris de resultats, realitzar la valoració de l'evolució del pacient / usuari, redissenyar els objectius segons la valoració, si cal, i adequar el pla d'intervenció o tractament als nous objectius, si escau. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A14 |
Realitzar l’anamnesi completa del pacient
Formular una o varies hipòtesis clíniques i raonar-les
Escollir les tècniques d’avaluació que permetin contrastar la hipòtesi clínica
Escollir i raonar les tècniques de tractament fisioterapèutic que s’aplicaran en base a les seves indicacions i contraindicacions, les seves limitacions, els seus riscos, les precaucions i la seva idoneïtat pel pacient
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
Dissenyar el pla de tractament a curt, mig i llarg termini
Col•locar correctament al pacient i realitzar les tècniques amb la correcta higiene postural
| | A16 |
Formular una o varies hipòtesis clíniques i raonar-les
Analitzar la informació expressada en l’anamnesi i interpretar-ne la implicació clínica
Reavaluar la hipòtesis clínica en funció del resultat de l’exploració
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
| | A27 |
Dissenyar el pla de tractament a curt, mig i llarg termini
| | A29 |
Reavaluar al pacient per determinar l’estat de la hipòtesis clínica i la idoneïtat del tractament escollit
Conèixer i preveure totes les situacions de risc per al pacient en el context de la Fisioteràpia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
BLOC A: RAONAMENT CLÍNIC, bases i aplicació en fisioteràpia
|
• Introducció al Raonament clínic.
• Bases del raonament clínic en fisioteràpia. Diagnòstic diferencial i patró clínic.
• Habilitats de comunicació i Casos clínics.
Pràctiques: Resolució de casos clínics |
B. BLOC B: APLICACIÓ DEL RAONAMENT CLÍNIC ALS TRANSTORNS DE LA COLUMNA CERVICAL: TECNIQUES DE FISIOTERAPIA I LA SEVA JUSTIFICACIÓ
|
• Adaptacions neuromusculars en els trastorns cervicals.
• Adaptacions neuromusculars de la columna toràcica i Cintura escapular relacionats amb els trastorns cervicals.
•Trastorns sensoriomotors en la patologia cervical.
•Pràctiques
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
6 |
12 |
18 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
18 |
12 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
4 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduirà les dues vesants de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los als casos clínics plantejats |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic (iris.miralles@urv.cat, salvador.montull@urv.cat). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
Activitats de raonament relacionades amb els casos clínics plantejats i de redactacció d'un informe d'alta de fisioteràpia i prescripció d'exercici |
90% |
Altres |
|
Assistència i participació a classe: |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà mitjançant avaluació continuada a través de diferents activitats plantejades al llarg del curs i relacionades amb els continguts del bloc A (85%) i B (15%). Aquesta avaluació contínua es considera la primera convocatòria. En cas de suspendre-la l'alumne tindrà dret a un examen escrit de segona convocatòria i haurà de presentar o refer les activitats prèvies que no hagi presentat o que hagi suspès segons els criteris que li indiqui el professor. L'examen tindrà una durada d'una hora on caldrà demostrar la capacitat de raonament clínic. En cas de suspendre l'examen, l'assignatura quedarà suspesa. A la segona convocatòria no s'atorgaran Matrícules d'Honor. Aquesta metodologia d'avaluació pot veure's modificada segons l'estat d'alarma i situació sanitària. En tal cas, s'avisarà oportunament a l'alumnat a través de les vies oficials i es penjaran les modificacions a moodle. |
Bàsica |
Dutton M. , Orthopaedic. Examination, evaluation and intervention., New York: McGraw-Hill. , 2004.
Donatelli RA, Wooden MJ, Orthopaedic Physical Therapy., Churchill Livingston, 2010.
Jones M, Rivett D., Clinical Reasoning for Manual Therapists , Elsevier, , 2004
Higgs J, Jones MA, Loftus S, Christensen N. , Clincal reasoning in the health professions. L, London: Elsevier. , 2008
Maitland GD, Hengeveld E, Banks E., Maitland Manipulación vertebral. , Elsevier,, 2007
Schacklock MO., Neurodinámica clínica: un nuevo sistema de tratamiento musculoesquelético. , Elsevier,, 2007
Edwards I, Jones M, Carr J Braunack-Mayer A, Jensen GM., Clinical reasoning strategies in physical therapy, Phys Ther 2004; 80(4): 312-330., Phys Ther 2004; 80(4): 312-330.
|
Dutton
M. Orthopaedic. Examination, evaluation and intervention. New York: McGraw-Hill. 2004.
Donatelli RA, Wooden MJ editors:
Orthopaedic Physical Therapy. St Louis: Churchill Livingston, 2010. Jones M, Rivett D. Clinical
Reasoning for Manual Therapists [E-Book]. Elsevier, 2004. Edwards I, Jones M, Carr J
Braunack-Mayer A, Jensen GM. Clinical reasoning strategies in physical therapy.
Phys Ther 2004; 80(4): 312-330. Hengeveld E, Banks E. Maitland
Manipulación periférica. Barcelona: Elsevier. 2007. Higgs J, Jones MA, Loftus S,
Christensen N. Clincal reasoning in the
health professions. London: Elsevier. 2008. Jones M, Rivett D. Clinical
reasoning for manual therapists. London: Elsevier. 2004. Kaltenborn FM. Fisioterapia manual:
Extremidades. 2da edición. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2004. Kaltenborn FM. Terapia manual,
columna. Madrid: McGraw-Hill Interamericana. 2000. Maitland GD, Hengeveld E, Banks E.
Maitland Manipulación vertebral. Barcelona: Elsevier. 2007. Schacklock MO. Neurodinámica
clínica: un nuevo sistema de tratamiento
musculoesquelético. Madrid: Elsevier. 2007. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOTERÀPIA EN ESPECIALITATS CLÍNIQUES I/14214108 | MÈTODES ESPECÍFICS D'INTERVENCIÓ EN FISIOTERÀPIA II/14214120 |
|
|
Altres comentaris |
Cal haver superat les assignatures FEC I i MEIF II per poder cursar aquesta assignatura
NOMÉS PER ALUMNES DE 4T DE FISIOTERÀPIA |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|