Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Estructura i funció del cos humà. |
| A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
Comprendre les funcions del sistema cardiovascular i les seves interrelacions amb els sistemes respiratori i renal, fonamentalment a nivell de l'intercanvi de gasos i el control de la volemia.
| | A17 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció a la Fisiologia |
Organització funcional del cos humà |
Sistema Nerviós |
Organització funcional del sistema nerviós. Transmissió sinàptica. Sistema sensorial. Sistema nerviós motor. Divisió somàtica. Divisió autònoma: simpàtica i parasimpàtica. Funcions intel·lectuals del cervell. |
Sistema Endocrí |
Organització funcional del sistema endocrí. Eix hipotàlem-hipòfisi. Glàndula pineal. Control endocrí del metabolisme. Control endocrí del creixement. |
Sang i Sistema Immunològic |
Funcions generals de la sang. Funció dels eritròcits, plaquetes i leucòcits. Immunitat innata i adaptativa. |
Sistema Cardiocirculatori |
Funcions de l’aparell cardiocirculatori. Propietats del múscul cardíac. Fenòmens mecànics del cicle cardíac. Circulació sanguínia. Circulació sistèmica i pulmonar. Circulació capil·lar i limfàtica. |
Aparell Respiratori |
Funcions de l’aparell respiratori. Ventilació, perfusió pulmonar i difusió de gasos. Mecànica de la respiració. Transport d'oxigen i de diòxid de carboni. Control de la respiració. |
Aparell Digestiu |
Funcions de l’aparell digestiu. Motilitat a través del tracte gastrointestinal. Secrecions digestives. Funció hepatobiliar. Digestió i absorció. Metabolisme energètic i termoregulació. |
Aparell Excretor |
Funció dels ronyons en l’homeòstasi. Circulació renal. Processos renals bàsics: filtració, reabsorció i secreció. Equilibri hidroelèctric. Equilibri àcid-base. |
Aparell Reproductor |
Reproducció masculina. Espermatogènesi. Funció endocrina dels testicles. Reproducció femenina. Control hormonal del cicle menstrual. Control endocrí durant l’embaràs, part i lactància. |
Programa pràctic |
1. Primers Auxilis
2. Exploració neurològica
3. Fisiologia del sistema endocrí. Hormones i metabolisme
4. Analítica de sang i grups sanguinis
5. Exploració cardiocirculatòria
6. Digestió salival i intestinal. Absorció intestinal |
Seminaris |
Tres seminaris. Treball actualitzat sobre continguts desenvolupats en el programa teòric |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
9 |
21 |
Sessió Magistral |
|
36 |
63 |
99 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
4.5 |
10.5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la programació i continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Els alumnes traslladen i apliquen els coneixements teòrics a un laboratori. |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Seminaris |
Estudi actualitzat de supòsits/casos pràctics relacionats amb continguts desenvolupats en el programa teòric. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Els alumnes traslladen i apliquen els coneixements teòrics a través d'un programa informàtic. |
Atenció personalitzada |
Atenció a l'alumne per resoldre dubtes relacionats amb els continguts desenvolupats en les sessions magistrals, pràctiques i seminaris. |
Descripció |
L'horari d'atenció a l'alumne es concertarà amb cita prèvia i per correu electrònic. L'atenció personalitzada podrà ser presencial o online. Dra. Montserrat Bellés Mateu. Despatx Unitat de Fisiologia (Edifici 4. 4a planta). Correu electrònic: montserrat.belles@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Avaluació dels informes presentats al finalitzar cada sessió. |
10% |
Seminaris |
|
Avaluació dels informes presentats al finalitzar cada sessió. |
5% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Avaluació dels informes presentats al finalitzar cada sessió. |
5% |
Proves objectives de tipus test |
|
En les proves objectives, amb preguntes tipus test, s'avaluen els continguts teòrics, pràctics i de seminaris desenvolupats en l'assignatura. |
80% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). En l'assignatura es realitzarà un parcial i un final (1a convocatòria). En cadascuna d'aquestes avaluacions, es farà la mitjana ponderada entre la nota obtinguda a la prova de tipus test i les notes obtingudes en els informes pràctics i de seminaris, sempre i quan a la prova de tipus test s'obtingui una nota igual o superior a 4 (sobre 10). L'alumne que amb la mitjana ponderada obtingui una nota igual o superior a 5 (sobre 10) haurà superat aquesta part de l'assignatura. Si un alumne no supera el parcial i/o final, tindrà una prova de tipus test en 2a convocatòria per recuperar els continguts corresponents. En 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris i metodologia d'avaluació que en el parcial i final. Si un estudiant vol millorar la nota en la 2a convocatòria, ha de saber que en el moment que es presenta a 2a convocatòria perd la nota obtinguda en l'avaluació corresponent: (parcial) i/o final (1a convocatòria). L'assistència a les sessions pràctiques i de seminaris és obligatòria. Els exàmens es realitzaran en català que és la llengua d'impartició de l'assignatura. |
Bàsica |
* Fox SI, Fisiología Humana, Mc Graw Hill, 14a ed., 2017
Silverthorn DU, Fisiología Humana: un enfoque integrado, Panamericana 6a ed., 2014
* Tortora GJ, Derrickson B, Principios de anatomía y fisiología, Médica Panamericana, 13a ed., 2013
Mulroney SE, Myers AK, Netter. Fundamentos de Fisiología, Elsevier Masson, 2a ed., 2016
Pocock G, Richards CD, Fisiología Humana. La base de la medicina, Masson, 2a ed., 2005
|
Recursos d'informació en línia (Biblioteca Digital URV). En forma electrònic, els llibres recomanats estan senyalats amb un asterisc (*) |
Complementària |
* Guyton AC; Hall JE, Tratado de Fisiología Médica, Elsevier 13a ed., 2016
* Rhoades R, Bell DR, Fisiología médica: fundamentos de medicina clínica, Wolters Klumer 5a ed., 2018
|
Recursos d'informació en línia (Biblioteca Digital URV). En forma electrònic, els llibres recomanats estan senyalats amb un asterisc (*) |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|