Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Composició d'aliments i matèries primeres. |
| A6 |
Bioquímica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Aprendre els mètodes i les tècniques bàsiques per a l'estudi de les cèl·lules de manera que l'alumne sigui capaç d'aplicar per determinar diferències entre elles o verificar el correcte funcionament de les mateixes.
Comprendre els processos químics com a part fonamental de la nutrició i dietètica humana
Comprendre les bases químiques d'anàlisi i caracterització dels aliments.
Diferenciar amb claredat els components fonamentals de la matèria viva amb la finalitat de comprendre les bases moleculars de la nutrició.
Diferenciar amb claredat els components fonamentals dels aliments
Identificar quins són els components més directament relacionats amb la nutrició i saber explicar el seu funcionament.
Ser capaç de reflexionar i resoldre les qüestions plantejades al llarg de les sessions teòriques i pràctiques.
Ser capaç d'exposar, tant oralment com per escrit, els coneixements adquirits de manera raonada i coherent.
Valorar la importància del coneixement bàsic de química com a component fonamental de la nutrició i dietètica humana.
Conèixer els fonaments de l'estructura de la matèria i les seves propietats.
Conèixer els fonaments dels estats de la matèria i les relacions entre les seves transicions
Conèixer els principals fenòmens físics relacionats amb la tecnologia dels aliments
Conèixer les principals magnituds i unitats relacionades amb els fenomens físics estudiats
Conèixer les fonts productores de les energies utilitzades tant pel tractament com per a la conservació dels aliments.
| | A6 |
Ser capaç d'obtenir, utilitzar i interpretar la informació científica a partir de les fonts bibliogràfiques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Química aplicada:
Tema 1. Introducció: Química i nutrició humana i dietètica |
|
Tema 2. Estructura atòmica i molecular
|
|
Tema 3. Química del carboni |
|
Tema 4. Estats de la matèria
|
|
Tema 5. Cinètica química |
|
Tema 6. Estat d’equilibri |
|
Tema 7. Àcids i bases |
|
Tema 8. Química de l'oxidació-reducció |
|
Tema 9. Termoquímica |
|
Tema 10. Introducció a l'anàlisi química
|
|
Tema 11. Formulació: bases de la formulació orgànica i inorgànica |
|
Física aplicada:
Tema 1. Introducció i bases científiques
|
|
Tema 2. Estructura i organització de la matèria
|
|
Tema 3. Termodinàmica |
|
Tema 4. Radiacions electromagnètiques |
|
Tema 5. Radiacions ionitzants |
|
Tema 6. Reologia dels aliments |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Seminaris |
|
20 |
30.5 |
50.5 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
Proves mixtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'introduiran les dues vessants de l'assignatura: la química i la física aplicada |
Sessió Magistral |
Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura |
Seminaris |
L'alumne treballarà d'una forma pràctica els continguts exposats a les sessions magistrals |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita) |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de Moodle o correu electrònic. Per acordar els horaris us heu d'adreçar al professor que imparteix cada tema. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els continguts s'avaluaran durant les proves objectives de tipus test i durant les proves de desenvolupament |
0% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita) |
15% |
Proves objectives de tipus test |
|
Tasques proposades durant el curs a través del Moodle i examen parcial (test) presencial |
25% |
Proves de desenvolupament |
|
Avaluació final: test, preguntes de resposta concisa i resolució de problemes. |
50% |
Proves mixtes |
|
Proves que combinen preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes i/o proves objectives tipus test |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura de Química i Física Aplicada té com a requisit obtenir un mínim d'un 4 a l'examen final. Aquest examen consistirà en un 50% de la puntuació de preguntes de Química i un 50% de la puntuació de preguntes de Física. En cas d'obtenir una nota de 4 o superior en l'examen final (sobre 10), es comptaran la resta de tasques, exposicions orals, treballs i exàmens parcials per tal d'obtenir la nota final de l'assignatura segons els percentatges indicats. Si la qualificació de l'examen final és inferior a 4, la qualificació final de l'assignatura serà “suspens” i la nota serà l'obtinguda en aquest examen. Si la qualificació de l'examen final és de 4 o superior, i en avaluar la resta de tasques, treballs, exposicions orals i exàmens parcials la nota obtinguda és inferior a 5, la qualificació final de l'assignatura serà de “Suspens” i la nota serà l'obtinguda després de comptar totes les activitats. Avaluació de l'assignatura: L'avaluació del temari corresponent a l'assignatura es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en: - Examen final (50%): Proves que poden combinar preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes, proves objectives tipus test i/o resolució de problemes.
S'ha d'obtenir una qualificació mínima de 4 sobre 10 en aquesta prova per a poder comptabilitzar la nota corresponent a la resta d'activitats. - Examen parcial de química (10%): Proves que poden combinar preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes, proves objectives tipus test i/o resolució de problemes.
- Examen parcial de física (15%): Proves que poden combinar preguntes de desenvolupament, preguntes objectives de preguntes curtes, proves objectives tipus test i/o resolució de problemes.
- Treballs de química a presentar oralment proposats durant el curs (15%)
- Qüestionaris de física (10%): Tasques proposades durant el curs a través del Moodle relacionades amb els seminaris.
Avaluació de 2a convocatòria: Si no es supera l'avaluació continuada de tota l'assignatura, l'alumne tindrà opció a presentar-se a un examen teòric a la segona convocatòria. L'examen serà conjunt amb les dues vessants de l'assignatura i en ell s'avaluaran tots els coneixements, les metodologies i les habilitats treballades durant el curs. Com en la 1a convocatòria, en aquest examen s'haurà d'obtenir una qualificació mínima de 4 sobre 10. En el cas que la qualificació conjunta dels exàmens parcials sigui baixa (inferior a la qualificació de l'examen de 2a convocatòria) i a l'hora de fer el còmput global faci disminuir la nota final de l'assignatura, s'assignarà la nota de l'examen final al percentatge que correspon als exàmens parcials (25%) i la nota obtinguda en aquests deixarà de ser avaluada. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
|
Química: - Badui, S. (1993). Química de los alimentos. Longman de
México Editores. S.A. Mèxic.
- Belitz, W.; Grosch, W. (1992). Química de los alimentos.
Ed. Acribia. S.A. Zaragoza.
- Chang, R. (1998) Química. Ed. McGraw-Hill. 6ª. Edició.
Mèxic.
- Coultate, T.P. (1998). Manual de química y bioquímica de
los alimentos. Acribia S.A. 2a edició. Zaragoza
- Dickerson, R.E., Gray, H.B. (1992). Principios : de
Química. Reverté, S.A. 3ª. Edició.
- Ebbing, D.D. (1997) Química General. Ed. McGraw-Hill.
Mèxic.
- Fennnema, O. R. (1993). Química de los alimentos. Ed.
Acribia S.A. Zaragoza.
- Garrido Pertierra A. (1991). Fundamentos de química
biológica. Ed. Interamericana. McGraw-Hill. Madrid.
- Lück, E., Pager, M. (2000) Conservación química de los
alimentos. Acribia S.A. 2ª. Edició. Zaragoza.
- Morrison R.T.; Boyd B.N. (1998). Química Orgánica. Ed.
Addison-Wesley-Iberoamericana. Madrid.
- Nutrición para el éxito del deportista. (2000). The
Nutrition Foundation. Inc. Washington, D. C. EE. UU. Reverté S.A. Barcelona.
- Primo, E. (1997). Química de los alimentos. Ed. Síntesis.
- Robinson, D.S. (1991). Bioquímica y valor nutritivo de
los alimentos. Acribia, S.A. Zaragoza.
- Sales, J.,Vilarrasa, L. (2003). Introducció a la
nomenclatura química (inoirgànica i orgànica). Reverté S.A. 5è edició.
Barcelona.
- Sienko M.J. (1996). Problemas de Química. Reverté S.A.
Barcelona.
- Whitten, K.H.; Gailey K.D., Davis R.E. (1992). Química General.
Ed. McGraw-Hill 3ª edición. Madrid.
Física: - Rheological methods in food process engineering. James F. Steffe. (East Lansing, MI : Freeman Press, cop. 1996, 2nd ed)
- Conservación no térmica de alimentos. Gustavo V. Barbosa-Canovas. (Acribia, DL 1999)
- Physical principles of food preservation. Marcus Karel, Daryl B. Lund. (2nd ed., New York : Marcel Dekker, cop. 2003)
- La Irradiación de los alimentos. Morton Satin (Acribia, cop. 1997)
- Física para las ciencias de la vida. Alan H. Cromer [Traducció José Casas Vázquez i David Jou Mirabent](2a ed. Reverté, (S.a.: 1982) (EGS))
- Food science and food biotechnology. Gustavo F. Gutiérrez-López, Gustavo V. Barbosa-Cánovas (Boca Raton [etc.] : CRC Press, cop. 2003)
- Engineering and food for the 21st century. Jorge Welti-Chanes, Gustavo V. Barbosa-Cánovas, José Miguel Aguilera (Boca Raton, FL : CRC Press, c2002)
- La Irradiación de alimentos : principios, realidades y perspectivas de futuro. Tomás Calderón. (McGraw-Hill, cop. 2000)
- Operaciones unitarias en la ingeniería de alimentós. Albert Ibarz, Gustavo V. Barbosa-Cánovas. (Mundi Prensa, 2005)
- Novel food processing : effects on rheological and functional properties. Jasim Ahmed (Boca Raton, FL. : CRC Press, 2010)
- Food powders : physical properties, processing, and functionality. Gustavo V. Barbosa-Cánovas (Kluwer Academic/Plenum Publishers, cop. 2005)
- Global issues in food science and technology [Recurs electrònic]. Gustavo V. Barbosa-Canovas (Elsevier/Academic, 2009)
- Manual de laboratorio de ingeniería de alimentós. Gustavo V. Barbosa-Cánovas, Li Ma, Blas Barletta (Acribia, D.L. 2000)
- Nonthermal processing technologies for food. Howard Q. Zhang, Gustavo V. Barbosa-Cánovas, V.M. Balasubramaniam (Washington State University, 2011)
- Food physics: physical properties - measurement and application. Ludger O. Figura, Arthur A. Teixeira. (Springer, 2007)
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|