DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) NUTRICIÓ EN DIFERENTS ETAPES DE LA VIDA Codi 14224108
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Tercer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
Adreça electrònica albert.feliu@urv.cat
gemma.castillejo@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
julia.arroyo@urv.cat
rosamaria.valls@urv.cat
veronica.luque@urv.cat
carme.poblet@urv.cat
anamaria.moragas@urv.cat
judit.companys@urv.cat
andrea.revert@urv.cat
Professors/es
FELIU ROVIRA, ALBERT
CASTILLEJO DE VILLASANTE, GEMMA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
ARROYO MOÑINO, JULIA
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
LUQUE MORENO, VERÒNICA
POBLET CALAF, CARME
MORAGAS MORENO, ANA MARIA
COMPANYS ALEMANY, JUDIT
REVERT BARGUES, ANDREA
Web
Descripció general i informació rellevant

"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22, la docència serà tan presencial com sigui possible d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.

En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."

Conèixer les principals característiques i tractament nutricional de patologies durant les diferents etapes de la vida: en la infància i en l’edat avançada


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Fisiopatologia i patologia nutricional.
 A7 Bases de l'alimentació saludable.
 A17 Identificar els factors que influeixen en la nutrició.
 A18 Avaluar l'estat nutricional individual i en col•lectivitats.
 A20 Elaborar i interpretar una història dietètica. Interpretar una història clínica.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Aplicar, avaluar, demostrar i valorar les tècniques i les fonts d’informació en les bases de les malalties, la nutrició i dietètica, aplicades a un tema concret. Elaborar un informe clínic sobre el cas que es treballa a l’assignatura
 A7 Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge global i dietètic del pacient pediàtric i del geriatric història clínica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
 A17 Conèixer els factors de risc que influeixen en l'aparició de les malalties, així com les mesures per prevenir i controlar. Conèixer les estratègies de prevenció nutricional
 A18 Saber aplicar la sistemàtica de l'abordatge dietètic del pacient en diferents patologies: història dietètica, objectius concrets i elaboració de recomanacions específiques
 A20 Saber interpretar una correcta història clínica
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Envelliment - Envelliment i nutrició
- Envelliment saludable. Fragilitat
- Valoració nutricional en el pacient geriàtric
- Síndromes geriàtriques
- Valoració integral del pacient geriàtric
- Envelliment i nutrició
Fonaments de la nutrició pediàtrica i alimentació infantil - Bases fisiològiques per l’alimentació i desenvolupament dels nens
- Requeriments i recomanacions nutricionals al llarg de la infància
- Valoració nutricional i del creixement
- Programació metabòlica de la salut
- Alimentació el primer any de vida: lactància materna, artificial i introducció de l'alimentació complementària
Aspectes nutricionals en situacions especials en pediatria - Suport nutricional en el nadó prematur
- Suport nutricional en el nen amb patologia neurològica
- Recomanacions dietètiques en patologia digestiva
- Obesitat infantil: prevenció i tractament
Pràctiques clíniques 1. La valoració global del pacient d'edat avançada: la dependència.
2. L'elaboració d'informe clínic d'un pacient d'edat avançada.
Seminaris de pediatria 1. Valoració nutricional en pediatria
2. Nutrició enteral pediàtrica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A7
A17
A18
A20
18 22.5 40.5
Seminaris
A5
A7
A17
A18
A20
6 6 12
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
A17
A18
A20
6 6 12
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A17
A18
A20
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es farà una introducció a l'assignatura el primer dia de classe magistral
Sessió Magistral Es realitzaran 18h de sessions magistrals on els professors impartiran el temari principal amb suport multimèdia, que l'estudiant ampliarà posteriorment.
Seminaris Els estudiants (repartits en 2 grups) realitzaran 2 seminaris de 3h de durada i assistència obligatòria.
Durant els seminaris s'impartirà una part de teoria que implicarà l'entrenament d'habilitats per part dels estudiants.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Els estudiants (repartits en els 3 grups de pràctiques definits pel deganat) participaran en la resolució d'un cas clínic de 3 h de durada, on s'ensenyarà la metodologia de treball de l'avaluació de les persones grans que portaran a la pràctica.
En la segona pràctica (3 h), a través d'un role-playing, s'elaborarà l'informe clínic adaptat al pacient geriàtric.
Atenció personalitzada Els alumnes comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura. Es requerirà cita prèvia mitjançant correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants comptaran amb l'atenció personalitzada per part dels professors sempre que ho requereixin per aclarir dubtes de l'assignatura. No es fixa un horari tancat d'atenció personalitzada, de manera que l'estudiant sol·licitarà atenció a través de correu electrònic o Moodle amb el professor específic que necessiti per aclarir dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A5
A7
A17
A18
A20
Els seminaris s'avaluaran mitjançant l'assistència, execució i entrega del treball executat durant els mateixos. 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A7
A17
A18
A20
Es valorarà l'assistència i participació en les pràctiques (execució de tests de cribatge nutricional, pla terapèutic, role-playing) i l'elaboració de l'informe clínic del cas (pacient geriàtric). 35
Proves objectives de tipus test
A5
A7
A17
A18
A20
Per avaluar l'aprenentatge de continguts es farà una proba objectiva tipus test multiresposta, on les respostes errònies descomptaran de forma proporcional al nombre de preguntes i de possibles respostes. A través del test s'avaluaran els coneixements adquirits tant a les classes magistrals, com els seminaris i a les pràctiques 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Caldrà aprovar els diferents apartats per aprovar l'assignatura

A la segona convocatòria, caldrà recuperar la/les part/s que no hagi estat superada/es

Els alumnes que desitgin presentar-se per millorar la nota a la segona convocatòria, podran fer-ho sabent que la nota de l'examen test que prevaldrà serà la de la segona convocatòria

Si l'assignatura no es supera ni en primera ni en segona convocatòria, l'alumne haurà d'aprovar en cursos successius totes les parts de l'assignatura (prova objectiva tipus test, seminaris i pràctiques), no guardant-se la nota de cap de les parts superades el curs anterior.

No es permetrà l'ús o tinença d'aparells electrònics durant els exàmens (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). El incompliment de la normativa, suposaria la finalització de la prova i no superació de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica Ángel Gil-Hernández, Nutrición en la infancia Tratado de nutrición clínica, 2ª, Editorial Medica Panamericana; 2010
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de nutrición. , 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Lucrecia Suárez Cortina, Protocolos de Gastroenterología, Hepatología y Nutrición, 1ª, Protocolos de la AEP; 2002
Ballabriga A, Carrascosa A, Nutrición en la infancia y adolescencia., 3ª, Ergón; 2006
Robert M.Kliegman, Bonita M.D.Stanton, Joseph St.Geme, Richard E.Behrman, Hal B.Jenson, Nina F Schor, Nelson. Tratado de pediatría esencial. , 18ª, Elsevier Saunders: 2009
M.Teresa Muñoz Calvo, Lucrecia Suárez Cortina., Manual práctico de nutrición en pediatría, 2ª, Ergón: Majadahonda, 2007
Longo, D.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Jameson, J.; Loscalzo, J, Harrison’s principles of internal medicine, 20ª, McGraw-Hill Interamericana, 2011
Pére-Moneo B, Crespo-Escobar P, Luque-Moreno V, Guía de productos de nutrición enteral y parenteral. Interacciones entre fármacos y nutrientes. En: Tratamiento en gastroenterología, hepatología y nutrición pediátrica, 5ª, ERGON 2021
Ricardo Closa, Verónica Luque, Alimentación del Recién Nacido de Bajo Peso, en: Pediatría Clínica I y II, 1a ed, Córdoba : EDUCC - Editorial de la Universidad Cató
Closa-Monasterolo R, Escribano-Subías J, Luque-Moreno V, Ferré-Pallàs N, Early Nutrition: Effects of Specific Nutrient Intake on Growth, Development, and Long-Term Health, en:Early Nutrition and Long-Term Health, 1, Elsevier, 2017
Luque V, Feliu A, Guillen N, Closa-Monasterolo R, Escribano J, Ferré N, Gutiérrez Marin D., Obemat 2.0. Programa per al tractament de l'obesitat infantil: Fitxes de material motivacional i educatiu, 1ª, Publicacions URV: 2020
Luque V, Feliu A, Guillen N, Closa-Monasterolo R, Escribano J, Ferré N, Gutiérrez Marin D, Obemat 2.0. Programa para el tratamiento de la obesidad infantil: Fichas de material motivacional y educativo, 1ª, Publicacions URV: 2020
Susana Clemente Bautista, Dámaso Infante Pina, Susana Redecillas Ferreiro, Guía de nutrición pediátrica hospitalaria, 4ª, 2017
Ana Belén Martínez Zazo, Consuelo Pedrón Giner, Manual para la alimentación de pacientes con errores innatos del metabolismo, 1ª, 2017
Lilianne Gómez López, Consuelo Pedrón Giner, Cecilia Martínez Costa, Guía para la administración y los cuidados de la Nutrición Enteral a través de Sonda Nasogástrica, , 2013
Lilianne Gómez López, Consuelo Pedrón Giner, Cecilia Martínez Costa, Guía para la administración y los cuidados de la Nutrición Enteral a través de Sonda o Botón de Gastrostomía, , 2013

KASPER DL, FAUCI AS, LONGO DL, HAUSER SL, JAMESON J, LOSCALZO J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 19th Ed.; McGraw-Hill, New York, 2015. Edició Espanyola de la 19a edició McGraw-Hill, 2016.

Complementària Kleinman RE, Pediatric Nutrition Handbook, 6ª, American Academy of Pediatrics: 2009
Manuel Cruz Hernández, Tratado de pediatría, 10ª, Ergón; 2011
Lohman TG, Roche AF, Martorell R, Anthropometric standardization reference manual, 1ª, Champaigne; 1988

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIETOTERÀPIA II/14224107

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANATOMIA I HISTOLOGIA/14224006
FISIOLOGIA/14224002
NUTRICIÓ HUMANA I METABOLISME/14224105
FISIOPATOLOGIA/14224114
FARMACOLOGIA/14224115
DIETOTERÀPIA I/14224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent