DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ALIMENTS PER A FINALITATS SANITÀRIES ESPECÍFIQUES Codi 14224211
Ensenyament
Grau en Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
Adreça electrònica rosa.sola@urv.cat
rosamaria.valls@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
Professors/es
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
Web
Descripció general i informació rellevant

"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22, la docència serà tan presencial com sigui possible d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.

En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."

Desenvolupar conceptes que ajudin a entendre els mecanismes de malaltia i la creació d’aliments funcionals específics per a la prevenció i maneig de diferents malalties. Dels compostos bioactius a les recomanacions nutricionals per reduir el risc de malaltia i millorar la salut.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Bases de l'alimentació saludable.
 A23 Realitzar educació alimentària.
 A37 Assessorar legal, científica i tècnicament a la indústria alimentària i els consumidors.
 A43 Comprendre l'evolució històrica de l'alimentació i la nutrició.
 A44 identificar els fets més destacats de l'avanç científic de l'alimentació i la nutrició.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Entendre el paper que poden tenir els aliments funcionals en el manteniment i millora de l’estat de salut en la població sana o en grups de risc
Saber valorar la incorporació dels aliments funcionals en la pràctica clínica i en les recomanacions nutricionals per reduir el risc de malaltia
 A23 Saber utilitzar les fonts d’informació en relació amb els aliments funcionals i valorar-les críticament per poder interpretar i comunicar a la població la informació de forma correcta i seguint el mètode científic
Saber actuar de forma preventiva i per millorar la salut del pacient mitjançant l’educació en el consum d’aliments funcionals i productes nutracèutics
 A37 Conèixer la legislació actual sobre les declaracions nutricionals i de propietats saludables dels aliments per poder assessorar de forma correcte als consumidors sobre els efectes que poden esperar-se
Conèixer la legislació actual sobre les declaracions nutricionals i de propietats saludables dels aliments per poder assessorar de forma correcte a la indústria alimentària
 A43 Comprendre el motiu d’aparició dels aliments funcionals en la nostra societat i l’increment en la seva investigació científica dins del context de l’evolució històrica de l’alimentació i la nutrició de la població
Reconèixer la necessitat de la investigació científica per la progressió del coneixement en el camp dels aliments funcionals
Ser capaç d’analitzar les perspectives de futur en el camp de la investigació científica en productes funcionals
Conèixer la necessitat de col·laborar mitjançant equips multidisciplinaris en les investigacions científiques en el camp dels aliments funcionals
 A44 Entendre el concepte de la nutrició translacional en el context dels aliments funcionals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Dieta i malalties cròniques. 1.1 Compostos bioactius presents en els aliments
1.2 Aliments i grups d’aliments
1.3 Patrons alimentaris i la seva relació amb el desenvolupament de les malalties cròniques.
2. Aliments funcionals, nutracèutics i complements alimentaris. 2.1 Definició dels diferents conceptes
2.2 Legislació: nutrició i declaracions de propietats saludables
2.3 PASSCLAIMS
2.4 Elaboració de protocols d’estudi i projectes d’investigació
2.5 Publicacions recents
2.6 Nutrició tradicionals versus nutrició optimitzada
2.7 Nutrició translacional.
3. Marcadors. 3.1 Definició i classificació dels diferents marcadors
3.2 Marcadors de malaltia
3.3 Marcadors nutricionals.
4. Tecnologies òmiques i Foodòmica. 4.1 Concepte de la biologia de sistemes
4.2 Aplicació de les ciències òmiques
4.3 Bioactivitat dels aliments i el seu efecte sobre la salut humana.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A7
A23
A37
A43
A44
9 23 32
Presentacions / exposicions
A7
A23
A37
A43
A44
3 5 8
Sessió Magistral
A7
A23
A37
A43
A44
13 13 26
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves objectives de tipus test
A7
A23
A37
A43
A44
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i els criteris d'avaluació de forma presencial.
Si la situació de pandèmia ho exigís passaria a ser en directe a través de Microsoft Teams.
Seminaris Realització de casos pràctics reals, identificació d'aliments funcionals comercialitzats actualment, i recerca en l'àmbit dels aliments funcionals.
L'assistència als seminaris és obligatòria i es treballaran de forma presencial a l'aula.
Presentacions / exposicions Hi haurà una presentació final on l'estudiant exposarà l'anàlisi d'un article científic relacionat amb aliments funcionals de forma grupal.
La presentació es realitzarà de forma presencial i els alumnes hauran d'assistir tant a la seva presentació com a la dels seus companys. Després de l'exposició hi haurà un torn de preguntes per part del tribunal.
Si la situació de pandèmia ho exigís, la presentació es realitzaria de forma virtual a través de Microsoft Teams.

Sessió Magistral Classes de teoria (veure programa). Les classes es faran de forma presencial.
Algunes de les classes magistrals seguiran el format de classes invertides i es tindrà en compte la participació dels alumnes.
Si la situació de pandèmia ho exigís, les classes de teoria es realitzarien de forma virtual a través de Microsoft Teams.

Atenció personalitzada Atenció personalitzada per a la resolució de dubtes.

Atenció personalitzada
Descripció
Virtuals o presencials. Contactar amb professorat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
A23
A37
A43
A44
Es valorarà la presentació oral de l'anàlisi d'un article científic relacionat amb els aliments funcionals de forma grupal. 50%
Sessió Magistral
A7
A23
A37
A43
A44
Es valorarà la participació dels alumnes en les classes invertides, amb la generació de preguntes. 10%
Proves objectives de tipus test
A7
A23
A37
A43
A44
Es valorarà el contingut teòric i pràctic de forma individual a través d'una prova objectiva tipus test. 40%
Altres  

La no assistència als seminaris penalitzarà en la puntuació final de l'assignatura (-0.125 per cada seminari).

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els idiomes d'impartició de l'assignatura seran el català (classes magistrals) i l'anglès (material power point).

L'avaluació en primera convocatòria correspondrà a l'avaluació grupal (exposició oral) i les proves objectives tipus test que avaluaran tant el contingut teòric com pràctic. A més, també es valorarà la participació en les classes invertides.

És requisit indispensable per aprovar l'assignatura, superar amb un 5 els barems de l'avaluació.

Segona convocatòria: Si a l'alumne li queda pendent la presentació oral, podrà presentar-se de l'apartat pendent fent la revisió del treball segons els comentaris fets pel professorat, tornant-lo a presentar. Si l'alumne té pendent les proves objectives tipus test, podrà presentar-se d'aquest apartat tornat a fer una prova de la mateixa tipologia en data de l'examen de segona convocatòria. Si l'alumne no s'ha presentat en primera convocatòria, el total de la nota vindrà determinada per un examen final, on hi haurà una part de proves objectives tipus test i una part on s'hauran de resoldre casos pràctics relacionats amb els continguts de les pràctiques.

En les activitats avaluadores no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades (art.21 NAM Grau i art.20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L'incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació.

En cas de pandèmia o d'emergència sanitària que no permeti realitzar l'avaluació presencial, els criteris de l'avaluació no es veuran afectats i es faran les proves seguint el mateix format a través de Moodle.


Fonts d'informació

Bàsica

Bases s i pàgines web científiques disponibles per via electrònica i que s'aniran indicant durant les classes magistrals i seminaris.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent