DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) ENVELLIMENT SALUDABLE: NUTRICIÓ I ACTIVITAT FÍSICA Codi 14625112
Ensenyament
Envelliment i Salut (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
5 Obligatòria Primer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
GONZALEZ PERIS, MANUEL
Adreça electrònica rosamaria.valls@urv.cat
manuel.gonzalez@urv.cat
elena.roura@urv.cat
Professors/es
VALLS ZAMORA, ROSA MARIA
GONZALEZ PERIS, MANUEL
ROURA CARVAJAL, ELENA
Web
Descripció general i informació rellevant
En esta asignatura la docencia se realizará mediante clases teóricas y prácticas. Las clases teóricas se realizarán a distancia aprovechando la presencialidad para reforzar los conceptos teóricos más complejos y para llevar a cabo las clases prácticas.

Las clases teóricas serán clases magistrales con horario programado donde los alumnos podrán asistir por videoconferencia o de forma presencial.

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 puede haber cambios en la docencia, evaluación y calendarios del curso 2021-22. Estos cambios se informarán al espació Moodle.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Valorar l'envelliment fisiològic i diferenciarlo de la patologia.
  AC2 Analitzar les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC6 Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría.
  AC7 Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència.
  AC10 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
  AC11 Adquirir habilitats per formular hipòtesis, dissenyar projectes i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 CT3. Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes
  BC6 CT6. Desenvolupar habilitats per gestionar la carrera professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conocer las bases, las necesidades nutricionales junto a los criterios y técnicas nutricionales para un envejecimiento saludable. AC2
AC6
AC10
BC3
BC4
BC6
Conocer los conceptos sobre actividad física y los principios y técnicas para la prescripción de ejercicio físico saludable y terapéutico, en personas mayores. AC1
AC2
AC3
AC6
AC7
AC10
AC11
BC3
BC4

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Inactividad física, sedentarismo y obesidad en mayores.
Tema 2. Evaluación de la condición física en mayores.
Tema 3. Consejo y prescripción de ejercicio físico en mayores.
Tema 4. Programa de ejercicio físico en mayores.
Tema 5. Características fisiológicas del envejecimiento que repercuten en el estado de salud.
Tema 6. Factores patológicos de elevada prevalencia en el envejecimiento que repercuten en el estado de salud. Valoración nutricional.
Tema 7. La alimentación en las persones mayores sanas
Tema 8. La alimentación en las persones mayores con patología asociada.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 2 3
 
Fòrums de debat
1 2 3
Treballs
5 30 35
Sessió Magistral
5 10 15
Presentacions / exposicions
4 16 20
Estudis previs
20 0 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
1 3 4
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
8 16 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessions de videoconferència
Fòrums de debat A través del Foro de Moodle se pretende la participación activa y propuestas de todos los alumnos, que será evaluada
Treballs Repartidos con subgrupos de 4-5 personas, los alumnos será necesario que elaboren una ficha con las propuestas de ejercicio físico en determinados supuestos en los ancianos
Sessió Magistral Exposición del temario
Presencial (Plan A) o Virtual (Plan B)
Presentacions / exposicions Repartidos con subgrupos de 4-5 personas, los alumnos harán falta que presenten en público la ficha elaborada con las propuestas de ejercicio físico en determinados supuestos en los ancianos.
Presencial (Plan A) o Virtual (Plan B)
Estudis previs Se expondrá la documentación necesaria para el estudio del temario. Se realizarán preguntas como guía de aprendizaje de los contenidos más importantes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Se plantearan ejercicios y problemas como guia de aprendizaje.
Atenció personalitzada Consultories i qüestions individuals

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Presentacions / exposicions
Fòrums de debat
Atenció personalitzada
Proves objectives de tipus test
Descripció
El alumno podrà contactar con el professor a través del foro de dudas de la asignatura en el moodle para resolver las dudas.

Avaluació
  Descripció Pes
Fòrums de debat Participació en fórums 5
Treballs Activitats corresponents als temes 15
Sessió Magistral Sessió Introducció 5
Presentacions / exposicions Presentació casos clínics 55
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Problemes 10
Proves objectives de tipus test Autoavaluació 8
Altres

Propostes

 
Altres comentaris i segona convocatòria

En 2ª convocatoria se podrá recuperar esa tarea o bloque temático que no se haya superado en 1ª convocatoria.
Para aprobar la asignatura se necesitarán aprobar los diferentes bloques que la conforman (Nutrición, Alimentación y Actividad Física)


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent