DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) DISSENYS D'INVESTIGACIÓ I ANÀLISI DE DADES Codi 14635103
Ensenyament
Ciències del Sistema Nerviós (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
irene.elias@urv.cat
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
ELIAS ARIJA, IRENE
Web
Descripció general i informació rellevant

"Tot i haver-se allargat el període excepcional per al sistema universitari català fins a la finalització del curs acadèmic 2021-22, la docència serà tan presencial com sigui possible d’acord amb el que estableixin les autoritats sanitàries.

En el cas que l’evolució de la situació sanitària requereixi reduir la presencialitat o permeti incrementar-la, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació a les directrius que estableixin els organismes pertinents i s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura."


Introducción al método científico y el diseño experimental y clínico. Se trata de que el alumno conozca y sea capaz de aplicar a nivel de usuario, las diferentes herramientas estadísticas y que pueda comprender los datos derivados de estos diseños.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Formular hipòtesis, dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
 A3 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per a formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
 A4 Planificar, executar i explicar experiments i assajos clínics
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
 CT5 Comunicar idees complexes de forma efectiva a tota mena d'audiències.
 CT6 Desenvolupar habilitats per a gestionar la carrera professional.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en àmbits nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi
Formular hipòtesis, dissenyar experiments i aplicar la metodologia estadística adequada en cada cas
 A3 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
Planificar, executar i explicar experiments i assajos clínics. Saber informar-se en l’àmbit de la neurociència
 A4 Seleccionar i aplicar els dissenys d’investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i la interpretació de resultats en els estudis de neurociència
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT7 RA2. Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
RA3. Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
RA4. Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
 CT5 RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
 CT6 RA2. Desenvolupar l’actitud professional. (Actitud professional)
RA3. Analitzar l’entorn professional propi de l’especialitat. (Entorn)
RA4. Dissenyar itineraris professionals específics. (Itineraris)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Características principales de un trabajo de investigación 1.1. Introducción a la investigación: formulación de una pregunta de interès científico, hipótesis, objetivos.
1.2 Estrategia de búsqueda de información científica. 1.3. Protocolo de una investigación Antecedentes y estado actual del tema, Metodología. Diseño del estudio. Población, Variables. Análisis estadísticos.
2. Análisis estadístico de datos 2.1. Pocediments en investigació
2.2. Importación de datos des de fuentes externas. Fundir archivos
2.3. Definición de variables. Generación de variables. Cálculo de variables
2.4. Selección y ordenación de individuos y variables.
2.5. Herramientas descriptivas.
2.6. Análisis de datos estadísticos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 4 6
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A2
0 35 35
Resolució de problemes, exercicis
A2
0 50 50
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
0 50 50
Atenció personalitzada
2 4 6
 
Proves objectives de tipus test
A2
0 5 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicación del contenido y del seguimiento de la asignatura

Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Se expondrá en Moodle material docente específico para que el alumno vaya adquiriendo los conocimientos del temario de forma estructurada y distribuida en el tiempo
Estos conocimientos serán evaluados
Resolució de problemes, exercicis Se realizaran ejercicios y trabajos y resolución de casos prácticos para la adquisición de habilidades relacionadas con los conocimiento.
Estos pruebas serán evaluadas
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Se plantearán problemas que deberán resiolverse utilizando un programa estadístico
Atenció personalitzada Via plataforma Moodle, Skype o e-mail responder a las dudas particulares de cada alumno tanto de la dinamica de la signatura como de sus contenidos.

Atenció personalitzada
Descripció
Via el forum de la Plataforma Moodle y por e-mail los alumnos pueden resolver sus dudas y/o consultar sobre cuestiones de la resolución de los ejercicios o del proyecto de investigación final.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A2
Se realizaran ejercicios y trabajos y resolución de casos prácticos para la adquisición de habilidades relacionadas con los conocimientos del temario. 50
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
Al finalizar el bloque temàtico de análisis de datos, se plantearán problemas que deberán resolverse utilizando un programaestadísticos 25
Proves objectives de tipus test
A2
Al finalizar el bloque temàtico de investigación, se relizara una pueba tipo test evaluativa de los conocimientos adquiridos. Se realizará on-line a tiempo real.
Mediante preguntas tipo test o preguntas cortas


25
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Se aprueba con un 5 sobre 10.


Fonts d'informació

Bàsica - Martínez MA, Faulin FJ, Sánchez A, Bioestadística amigable, 2, Díaz de Santos, 2006.
Ahlbom, A.; Norell, S, Fundamentos de epidemiología, 4, Siglo XXI, 1995.
Argimón JA, Jiménez J, Métodos de Investigación clínica y epidemiológica , 4, Harcourt, 2013.
Armitage, P.; Berry, G. , Estadística para la investigación biomédica. , , Harcourt Brace, 1997.

Complementària Cobo, E; Muñoz, P; Gónzalez, J.A. , Bioestadíatica para no estadísticos. Bases para interpretar artículos científicos. , , Elsevier Doyma, SL; 2007
Daniel, W.W. , Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. , , Limusa Wiley, 2002.
Norman, G. R.; Streiner, D. L. , Bioestadística, , Mosby/Doyma Libros, 1996.
Rial Boubeta, Antonio. , Estadística práctica para la investigación en ciencias de la salud. , , Netbiblo, cop. 2008
ftp://public.dhe.ibm.com/software/analytics/spss/documentation/statistics/20.0/es/client/Manuals/IBM, Manual del usuario de SPSS Statistics Base, , Chicago, IL 60606-6412, EE.UU.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent