DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) ANTROPOLOGIA SOCIAL I CULTURAL Código 15224002
Titulación
Grau en Treball Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
Correo-e yolanda.bodoque@urv.cat
maria.offenhenden@urv.cat
Profesores/as
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
OFFENHENDEN , MARIA
Web
Descripción general e información relevante

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. 

Aquesta assignatura és una introducció a la definició dels conceptes fonamentals de l'Antropologia Social i Cultural, de manera que l'alumne de Treball Social els assimili i els incorpori al conjunt de coneixements que, des de diferents disciplines, se li van donant sobre el sistema social i cultural, al llarg dels tres anys d'estudis.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 CE2 Analitzar i sistematitzar la informació que proporciona l'exercici professional per a crear noves estratègies que donin resposta a situacions socials emergents
 CE7 Implementar correctament les tècniques pròpies de la investigació social aplicada per a analitzar situacions socials
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Coneix l’estructura social i els processos de desigualtat social
 CE2 Genèric
 CE7 Genèric
 CE11 Identifica els elements dels sistemes socioeconòmics, sociopolítics i simbòlics inherents a les xarxes socials
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Tema 1. Conceptes i informació prèvia. Què és l’Antropologia Social i Cultural?. Com i amb què treballa? Què pot aportar al Treball Social? •Etnografia, Etnologia i Antropologia. Raça i cultura.
•Què és la cultura per l’antropologia? Fins on ens pot portar aquest concepte?
•El procés de transmissió de la cultura. Endoculturació, aculturació, assimilació i integració cultural.
•Les diferents formes de descobrir i entendre els "altres". L'etnocentrisme i el relativisme cultural.
•L'objecte de l'Antropologia i l'especificat del seu enfocament respecte a d'altres ciències socials.
•El mètode i les tècniques de l'antropologia. El mètode etnogràfic i la intervenció del Treball Social

Tema 2. La reflexió antropològica. D’on ve i cap on va? •El naixement de la reflexió antropològica.
•La constitució de l'Antropologia com a ciència: l'evolucionisme social.
•L’antropologia acadèmica. Determinismes, possibilismes i relativismes.
•L'Antropologia aquí i ara. Urbanització, marginació i postmodernitat.
Tema 3. L’economia com a eina per a la comprensió de les societats. •El sistema econòmic com a base organitzativa. Tothom té economia? Què és un sistema econòmic?
•La producció: els factors i les relacions de producció. Què produeixen i com organitzen la producció de béns i serveis les diferents societats? Com repercuteix el sistema productiu en l’estructura social?
•Formes de distribució i consum de la producció. Com arriben fins als grups socials els béns i serveis produïts? Les alternatives al sistema de mercat.
•Hi ha economies més racionals que altres? Reflexió sobre la universalitat de la racionalitat econòmica.
Tema 4. Sistemes organitzatius: parentiu i cultura •Àmbit i límits del parentiu. Per què l’Antropologia s’ocupa del parentiu? De com les societats construeixen el llenguatge del parentiu.
•Els diferents sistemes de reclutament dels parents: la filiació.
•Pares, fills, ascendents i descendents: com s’agrupen? Els grups de filiació: llinatges, clans i parenteles.
•Els parents afins. Per què i com es produeixen les unions matrimonials?
•Què és una família? Totes les societats en tenen? A què responen les diferències de les estructures familiars?
•Les noves formes familiars. Reestructuració familiar o desestructuració familiar?
Tema 5.- La política i l’organització de les societats •Què és això de la política. Organització social, ordre social, poder i autoritat.
•Cultura, norma, consuetud i llei. La diferència i l’alteritat com a forma de control de la desviació.
•Com ens organitzem les societats? Panoràmica transcultural dels diferents models d’organització social: banda, tribu, cabdillatge i estat.
•La construcció de la diferencia social: l’edat i el gènere com a formes de construcció de desigualtat.
•L'estratificació social: rangs, estaments i classes socials.
Tema 6. Les ideologies i la construcció de la realitat que ens envolta •Organització religiosa i societat. Mite, simbolisme i ritual.
•El concepte d'ideologia.
•La construcció social de la realitat. Les realitats són aparences?

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE1
CE11
2 2 4
Sessió Magistral
CE1
CE11
50 5 55
Treballs
CE1
CE11
13 28 41
Atenció personalitzada
CE1
CE11
10 20 30
 
Proves de desenvolupament
CE1
CE11
10 10 20
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries S'introduirà els/les estudiants en la lògica de l'assignatura (objectius, continguts, metodologia i avaluació). Moments i vies de contacte amb el professor al llarg del curs.
Sessió Magistral Exposició sistemàtica dels continguts bàsics de l'assignatura per part de la professora tal com es distribueixen dins dels dos grans blocs temàtics dels diferents temes.
Treballs Es podrà de presentar de manera optativa un resum de cadascuna de les lectures proposades per a cada tema.

Els i les alumnes respondran individualment qüestions relatives al visionat de pel·lícules tot relacionant les respostes amb els continguts de l'assignatura.


Atenció personalitzada Els alumnes poden demanar una cita (mitjançant correu electrònic) amb la professora per aclarir dubtes.

Atenció personalitzada
descripción
La professora disposa d'un horari d'atenció al despatx, que cal concertar prèviament mitjançant el correu electrònic, per resoldre els dubtes que puguin sorgir en l'exposició dels continguts feta a classe.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
CE1
CE11
Qüestionari visionat pel·lícules 50%
Proves de desenvolupament
CE1
CE11
Es realitzaran dues proves parcials de desenvolupament. 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen i/o un treball de síntesi.


Fonts d'informació

Bàsica

KOTTAK, C.P. (2003) Introducción a la Antropología Cultural. Madrid McGraw Hill

Complementària

BALANDIER, Georges.(1976).Antropología política. Barcelona. Península

BOHANAN, Paul; GLAZER, Mark.(1992) Antropología. Lecturas Madrid. Mc Graw-Hill

COMAS D'ARGEMIR, D. (1998) Antropología económica. Barcelona. Ariel

DIAMOND, S. i BELASCO, B.(1982) De la cultura primitiva a la cultura moderna. Barcelona. Anagrama

FEIXA, C. (1998) De jóvenes, bandas y tribus. Barcelona. Anagrama

GEERTZ, C.(1987) La interpretación de las culturas. Barcelona. Gedisa.

HARRIS, M.(1981) El desarrollo de la teoría antropológica. Madrid. Siglo XXI.

KAHN, J.S. (ed.).(1975) El concepto de cultura. Textos fundamentales. Barcelona. Anagrama.

LEVI-STRAUSS, C.(1968) Antropología Estructural. Buenos Aires. Eudeba.

LLOBERA, J.R. (ed.).(1976) La Antropología como ciencia. Barcelona. Anagrama.

LLOBERA, J.R. (1990) La identidad de la antropología. Barcelona. Anagrama.

LUQUE, E. (1996) Antropología política. Ensayos críticos. Barcelona. Ariel Antropología

MARTINEZ VEIGA, U. (1990) Antropología econòmica. Barcelona. Icària

MERCIER, P.(1976) Historia de la Antropología. Barcelona. Península

MORENO, I.(1979) Cultura y modos de producción. Madrid. Nuestra cultura

ROCA i GIRONA, J.(1998) Antropología industrial. Barcelona. Ariel

ROMANÍ, O. (1999) Las Drogas. Sueños y razones. Barcelona. Ariel

SEGALEN, M. (1997) Antropología histórica de la família. Barcelona. Taurus Universitària

SAN MARTIN, J. (1992) La antropología: ciencia humana, ciencia crítica. Barcelona. Montesinos

WINCH, P. (1994) Comprender una sociedad primitiva. Barcelona. Paidós

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.