DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) TREBALL SOCIAL, INDIVIDUAL I FAMILIAR Código 15224114
Titulación
Grau en Treball Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GARCÍA MORENO, CRISTINA
Correo-e cristina.garcia@urv.cat
Profesores/as
GARCÍA MORENO, CRISTINA
Web http://moodle.urv.cat
Descripción general e información relevante

A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs 2021-22. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. 

Descripció de l'assignatura

Parlar de treball social és parlar d’individu i de les seves interrelacions en les xarxes socials més properes: família, treball, associacions, etc. En un moment social de continus canvis, en el que es parla de la instal·lació de l’aïllament social, l’individualisme i la desaparició del model clàssic de família, podem assegurar, des de l’exercici del treball social, que no estem sols ni soles: simplement cal una lectura diferent que integri aquests canvis. Aquesta assignatura pretén crear un marc de reflexió teòrica i pràctica del treball social amb les persones i les famílies, com a sistemes complexos amb els quals interaccionem com a treballadors socials. Per fer-ho, és important revisar els orígens d’una professió que neix des de l’abordatge de casos (case work), una història que caldrà contextualitzar en l’actualitat.  

Així, des d'una revisió dels conceptes bàsics de la intervenció familiar en la pràctica professional, recuperem alguns dels grans temes tractats en cursos anteriors –com la relació d’ajuda, la demanda, la relació i comunicació, etc. des de l’aprenentatge d’eines i estratègies d’intervenció per aplicar-los al treball individual i familiar. En aquest sentit, es proposa una lectura en clau de sistema per entendre com s’organitza i funciona la família, com es converteix en una xarxa de suport, com interactua amb la comunitat, quines són les interaccions possibles amb els sistemes professionals i, en definitiva, com es construeixen les intervencions.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida.
 CE11 Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats socials
 CE12 Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions
 CE13 Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Genèric
 CE11 Genèric
 CE12 Coneix les bases del treball social orientat a famílies, persones o grups
Coneix el sistema persona i les implicacions en la dimensió individual, grupal i comunitària
 CE13 Desenvolupa estratègies d’intervenció com a mesura de prevenció en intervenció individual i familiar
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Bloc 1: Introducció al Treball Social individual / familiar - Origens, evolució i principals influències teòriques.
- Concepte i objectius del Treball Social Individual i Familiar


Bloc 2: Eines per a l'intervenció amb individus i famílies. - La relació d'ajuda professional amb individus i famílies.
- Comunicació, observació i escolta activa.
- El Treball en Xarxa com a principal eina d'intervenció

Bloc 3: El procés d’intervenció en el Treball Social Individual i familiar . - Detecció de la demanda: demandes explícites i implícites
- Fase d’exploració.
- L’avaluació diagnòstica: Concepte, finalitat i contingut.
- Contracte i Pla de Treball
- El procés d’intervenció.
- Tancament i/o derivació
Bloc 4: La família com a nivell d'intervenció en Treball Social - La Família: concepte, estructura, tipologies i funcions
- La Familia com a xarxa informal de suport
- Polítiques familiars a Espanya i Catalunya
- Família com a sistema. Familia i Comunitat
- La mediació familiar


Bloc 5: Diversitat familiar i nuclis de
convivència. Reptes per a la Intervenció
-Families en situacions de pobresa i risc
d'exclusió social
- Families amb persones depenents
- Families monoparentals. Perspectiva de gènere.
- Families multiproblemàtiques
- Violència intrafamiliar. Mediació de conflictes

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
CE12
CE13
22 48 70
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE12
CE13
28 40 68
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
CE12
CE13
2 0 2
Proves pràctiques
CE12
CE13
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Introducció general de l'assignatura. Revisió de conceptes bàsics.
Sessió Magistral Exposició dels continguts generals de l'assignatura, així com dels protocols d'elaboració d'exercicis.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran casos. Es tracta d'analitzar, debatre i plantejar intervencions individuals- familiars, en petits grups. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia.

En cas d'una nova situació d'emergència social, els exercicis es faran de manera virtual, també en petits grups, i es lliuraran a través del Moodle
Atenció personalitzada Assessorament i orientació tant individualitzada com grupal, segons sigui necessari, dels estudiants per a la realització dels treballs i exercicis proposats per part de la professora.

Atenció personalitzada
descripción

Assessorament i orientació individualitzada i grupal dels estudiants per a la realització dels exercicis proposats per part de la professora, així com resolució de dubtes relatius al temari impartit.


Dia, horari i lloc d'atenció presencial al despatx: Dimarts d'11 a 13h. / Dimecres, de 13 a 15h (Despatx 60, 3a. planta). 

Atenció en cas d'una nova situació d'emergència: es contactarà amb la professora per correu electrònic per aclarir possibles dubtes (preferiblement durant el mateix dia i horari ja indicat). En cas necessari, la professora convocarà als estudiants per fer una tutoria en línia.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE12
CE13
En les sessions de pràctiques a l'aula es presentaran casos. Es tracta d'analitzar, debatre i plantejar intervencions individuals-familiars, en petits grups. Els exercicis es duran a terme a l'aula i es presentaran el mateix dia.

10%
Proves objectives de preguntes curtes
CE12
CE13
Prova teòrica. Prova objectiva sobre tot el contingut de la matèria al final del quadrimestre. 50%
Proves pràctiques
CE12
CE13
Durant el quadrimestre es realitzarà una prova pràctica vinculada a la resolució d'un cas pràctic. Caldrà treballar diferents qüestions relacionades amb l'aplicació pràctica de la teoria treballada en l'assignatura: demandes, problemes, objectius i Pla de Treball. 40%
Otros  

L'actitud i la participació a classe es valorarà positivament en la nota final.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Avaluació continuada:

En la nota final es tindrà en compte la suma resultant dels percentatges marcats per a cada prova, tot i que per superar l'assignatura caldrà treure com a mínim un 4 tant en la prova teòrica com en la pràctica.


2a. Convocatòria:

Consistirà en una prova escrita, equivalent al 100% de l'evaluació, que recollirà tot el contingut de l'assignatura (inclosa la bibliografia obligatòria) i que contindrà dues parts:

  • Una part teòrica (en la que es desenvoluparan aspectes claus del contingut treballat durant el quadrimestre) (50%)
  • Una part pràctica (en la que s'haurà de resoldre un cas pràctic). (50%)

En el cas de que el o l'estudiant hagi superat durant l'avaluació continuada una de les dues parts d'aquesta prova (la teòrica o la pràctica), quedarà exent/a de fer-la de nou a la segona convocatòria, ja que es guardarà la nota. Així, el o l'estudiant s'avaluarà nomès de la part suspesa. En aquesta 2a. convocatòria també caldrà treure com a mínim un 4 en cada part per aprovar.

Altres comentaris:
Durant les proves avaluatives els alumnes no podran fer us de mòbils ni d'altres dispositius electrònics (p.ex. rellotges, tablets, etc.), objectes que hauran d'estar guardats a la motxilla o bols personal.


Fonts d'informació

Bàsica Garcia Moreno, Cristina, Las redes informales de apoyo como recurso clave en la intervención social., 2021, Cuadernos de Trabajo Social
Anleu-Hernández, Claudia, Garcia-Moreno, Cristina, Community Devolpment as a Key element in social work education and practice in Spain, 2021, Community Development Journal
Calvo, L., Trabajo social familiar Transdisciplina y supervisión , 2013, Espacio Editorial
Fernández García, T. i Ponce de León, L. , Trabajo Social Individualizado. Metodología de Intervención. , 2012, Ediciones Académicas
Campanini, A., La intervención sistémica : un modelo operativo para el Servicio Social , 2012, Miño y Dávila
Cleries, X., La comunicación, una competencia esencial para los profesionales de la salud, 2011, Elsevier Masson
Fernández, T., Trabajo social con casos, 2008, Alianza
Sánchez Urios, A , Trabajo social microsocial: intervención con individuos y familias., 2000, Diego Marín. Murcia.
Barg, L., La intervención con família: una perspectiva desde el trabajo social., 2000, Espacio
Escartín, MJ, et. al., Introducción al Trabajo Social vol. 2: Trabajo Social con individuos y familias., 1997, Aguaclara
Campanini, A. i Luppi, F, Servicio social y modelo sistémico : una nueva perspectiva para la práctica cotidiana., 1991, Paidós

Anleu-Hernández, Claudia, Garcia-Moreno, Cristina, Zafra Aparici, Eva, Forns i Fernández, M.Victoria. (2021) Strengths of Latinas in Spain: A Challenge for a Resilient Social Work Practice. Social Work.

Arija, B. (1999): “Apuntes para una reflexión teórico-práctica de la relación de ayuda”, Revista de Trabajo Social Hoy, núm. 38 pàg. 37-54. Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales de Madrid. Madrid.

Acosta Herrera, M. y Campos Reyes, M. (1999): “Una experiencia municipal de intervención con familias”, Intervención Psicosocial, núm. 8, pàg. 385-393. Colegio Oficial de Psicólogos, Delegación de Madrid, Coordinadora Estatal de Servicios Sociales.

Alonso Varea, J.M. (1999) “Notas sobre la finalización de las intervenciones con familias”. Revista de Treball Social, 156. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Ander-Egg, E. (1992): Introducción al Trabajo Social. Ed. Siglo XXI. Madrid. 364.4 Esc

Barg, L (2000) La intervención con família: una perspectiva desde el trabajo social. Espacio. Buenos Aires.

Bermejo, J.C. (2003) Apuntes de relación de ayuda. Sal Terrae. Obra completa.Santander. 364.044 Ber

Bernler G. i Johnson L. (1997) Teoria para el trabajo psicosocial. Ed.EPPAL i Espacio Editorial.Buenos Aires. 364.01 Ber

Bertalanffy, L. (1992) Perspectivas en la Teoría General de Sistemas. Alianza Editorial. Madrid.  001 Ber

Coulshed, V. (1998) Social work practise: an introduction. London: Mc Millan.  364.4 Soc

Cirillo, S (1994) El cambio en los contextos no terapéuticos. Paidós. Barcelona. 159.98 Cam

Coletti, M.; Linares, J.L. (1997): La intervención sistémica en los Servicios Sociales ante la familia multiproblemática. Paidos. Barcelona.

Du Ranguet, M. (1996): Los modelos de trabajo social. Ed. Siglo XXI. Madrid. 364.4 Du

Elkaïm, M. (1995): Las prácticas de la terapia de red. Ed. Gedisa. Barcelona.  159.98 Elk

Escartín Caparrós, Ma José; Palomar Villena, Manuela; Suárez Soto, Esperanza. (1997) Introducción al Trabajo Social vol. 2: Trabajo Social con individuos y familias. Aguaclara. Alicante. 364.4 Esc

Eroles, C (coord.) (1998) Familia y trabajo social: un enfoque clínico e interdisciplinario de la intervención profesional. Espacio. Buenos Aires.  364.4:392.3 Fam

Fernández García, Tomás y Alemán Bracho, Carmen (coord.) (2003) Introducción al Trabajo Social. Alianza. Madrid. 364.4 Int

Fernández García, Tomás. (coord.) (2008) Trabajo social con casos. Alianza. Madrid. 316.3 Tra

Gimeno Collado, Adelina (1999) La familia: el desafio de la diversidad. Ariel. Barcelona. 392.3 Gim

Gattino, S. (1999) Las familias de la nueva pobreza: una lectura posible desde el trabajo social Ed. Espacio. Buenos Aires. 364.22 Gat

Giordani, B. (1998) La relación de ayuda: de Rogers a Carkhuff. Desclée de Brouver.Bilbao. 159.9 Gio

Gusart, M. (1990) “La demanda familiar des d’una aproximació sistèmica”, a Revista de Treball Social núm. 118. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Healy, Karen (2001) Trabajo social : Perspectivas contemporáneas. Morata. Madrid/ Fundación Paideia. A Coruña. 364.4 Hea

Hill, Ricardo (1992) Nuevos paradigmas en trabajo social: lo social natural. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en Trabajo Social y Asistentes Sociales: Siglo Veintiuno. Madrid. 364.4 Hil

Healy, K. (2001) Trabajo social: perspectivas contemporáneas. Ed. Morata. Madrid. 364.4 Hea

Howe, D (1997) La teoría del vínculo afectivo para la práctica del Trabajo Social. Paidós. Barcelona. 316.47 How

Howe, D. (1999) Dando sentido a la práctica. Ed. Maristán. Granada. 364.4 How

López, S i Escudero, V (2003) Familia, evaluación e intervención. Editorial CCS. Madrid.

Morán Carrillo, José María (2003) Epistemología , ciencia, y paradigma en trabajo social. Aconcagua. Sevilla. 364.4 Mor

Morán Carrillo, José María (2004) Intervención metodológica en trabajo social: estrategias de intervención y contexto en trabajo social. Libros Certeza. Zaragoza.  364.04 Mor

Munné, Frederic (1993) Entre el individuo y la sociedad: marcos y teorías sobre el comportamiento interpersonal. Promociones y Publicaciones Universitarias. Barcelona. 316.6 Mun  

Martínez, Mª José (coord.) (2000). Para el Trabajo Social: aportaciones teóricas y prácticas. Ed. Maristan. Granada. 364.4 Par

Mcgoldrick,M. Y Gerson, R.(1996) Genogramas en la evaluación familias. Gedisa. Barcelona. 159.985 McG

Minuchin, P.; Minuchin, S.; Colapinto, J. (2000) Pobreza, Institución, Familia. Amorrortu. Buenos Aires. 159.985 Min

Moix, M. (1991) Introducción al Trabajo Social (cap. XXII). Trivium.Madrid. 364 Moi

Navarro Pedreño, S (2002) “Desde la red social: nuevos imaginarios y geografías en la intervención familiar”. Revista de Servicios Sociales y Política Social, nº58.

Navarro Pedreño, S (2004) Redes sociales y construcción comunitaria. Creando (con)textos para una acción ecológica. CCS. Madrid.

Peréz de Ayala, Elisa (1999) Trabajando con familias : teoría y práctica. Libros Certeza. Zaragoza. 364.65 Per  

Pelegrí, Xavier (1995) “La relació dels professionals del Treball Socialamb el seu objecte de treball”, a Revista de Treball Social núm. 137. Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya. Barcelona.

Puyana, Y i Ramírez, M.H. (2007) Familias, cambios y estrategias. “Seminario Internacional Familias, Cambios y Estrategias. Bogotá- 2005.” Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.

Quintero, Ángela María (1997) Trabajo social y procesos familiares. Lumen/ Humanitas. Buenos Aires. 364.4 Qui

Richmond, M. E.; Gaviria, M. (1995) El caso social individual; el diagnóstico social: Textos seleccionados. Talasa. Madrid. 364.04 Ric

Ripol-Millet, A (2001) Familias, trabajo social y mediación. Paidós. Barcelona. 364.65 Rip

Robertis De, C. (1988) Metodología de la intervención en Trabajo Social. El Ateneo. Buenos Aires. 364.04 Rob

Robertis De, Cristina (2003) Fundamentos del Trabajo Social: ética y metodología. Nau Llibres. Universitat de Valencia. Valencia. 364.4 DeR 

Russell, Mary Nomme (1990) Clinical social work: Research and practice. Sage Publications. Newbury Park (California).

Salzberger-Wittemberg.I. (1970) La relación asistencial: aportes del psicoanálisis kleiniano. Amorrortu.  Buenos Aires. 159.964.2 Sal

Sánchez Urios, A (2000) Trabajo social microsocial: intervención con individuos y familias. Diego Marín. Murcia.

Simon, F.B.; Stierlin, H. y Wynne, L.C. (1993) Vocabulario de Terapia Familiar. Gedisa. Barcelona.

Sluzki, C.(1996) La red social: frontera de la práctica sistémica. Ed. Gedisa. Barcelona. 392.3 SLV

Travi, Bibiana (2006) La dimensión técnico instrumental en trabajo social : reflexiones y propuestas acerca de la entrevista, la observación, el registro y el informe social. Espacio. Buenos Aires. 364.04 Tra

Watzlawick, Paul (et al.) (1981) Teoría de la comunicación humana. Ed. Herder. Barcelona.  316.77 Wat

Watzlawick, Paul; Weakland, John H. Fisch, Richard (1989) Cambio: formación y solución de los problemas humanos. Herder. Barcelona. 159.96:616.89 FIS

Watzlawick, Paul (et al.) (1988) La realidad inventada. Ed. Gedisa. Barcelona. 316.77 Rea

Zamanillo, Teresa; Lourdes Gaitán (1991) Para comprender el trabajo social. EVD. Estella (Navarra). 364.4 Zam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
CLÍNICA SOCIAL I SUPERVISIÓ/15224107
DEONTOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL/15224102


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
MODELS I TÈCNIQUES D'INTERVENCIÓ SOCIAL/15224106
METODOLOGIA DEL TREBALL SOCIAL: PLANIFICACIÓ I INTERVENCIÓ/15224105
HABILITATS SOCIALS I COMUNICACIÓ INTERPERSONAL/15224103
FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL/15224101
ESTRUCTURA DE SERVEIS SOCIALS/15224109
DRET DE PERSONA, FAMÍLIA I ESTRANGERIA/15224117
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.