DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) METODOLOGIES DE SUPORT PER A ORGANITZACIONS INNOVADORES Codi 15685103
Ensenyament
Innovació en la Intervenció Social i Educativa (2018)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
TORRENS BONET, RAMONA
ALTABA DOLZ, EUGENIA
Adreça electrònica eugenia.altaba@urv.cat
ramona.torrens@urv.cat
Professors/es
ALTABA DOLZ, EUGENIA
TORRENS BONET, RAMONA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura s’imparteix en dues modalitats. En la modalitat pròpia (semipresencial) i en docència en línia. Podeu consultar els continguts, les competències i els resultats d’aprenentatge, les metodologies i l’avaluació als apartats corresponents de la guia. La planificació prevista a la guia es basa en la modalitat semipresencial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE1 Analitzar críticament els paradigmes de comprensió de la intervenció socioeductiva des d'una perspectiva innovadora.
 CE6 Planificar projectes per a la intervenció social i educativa en realitats complexes incorporant eines innovadores de transformació social.
 CE7 Dissenyar estratègies innovadores per a la creació d'estructures organitzacionals que propiciïn benestar.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexos de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE1 Identifica les implicacions ètiques que afecten als processos de la intervenció social i educativa.
 CE6 Demostra habilitats per promoure el treball amb grups i la comprensió del fenomen grupal.
Aplica i comprèn les tècnqiues més innovadores per a la negociació i gestió de conflictes en el treball en equip.
Incorpora en el disseny de la intervenció social i educativa la perspectiva multidisciplinària en el treball en equips en entorns nous i complexos.
Descobreix les oportunitats i els riscos i les amenaces que ofereixen les tecnologies de la comunicació en la innovació de la intervenció social i educativa.
 CE7 Incorpora en el disseny de les estructures organitzacionals tècnqiues de suport col·lectives (intervisió, supervisió, cercles de qualitat...) per a la millora del benestar de l'organització.
Identifica les estratègies innovadores més adequades pels processos de creació d'estrucutres organitzatives que procuren el benestar.
Aplica les metodologies i habilitats necessàries per a l'acompanyament en l'espai de supervisió professional.
Diagnostica situacions de risc de malestar dels professionals de la intervenció social i dels sistemes d'organització de les institucions.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Les organitzacions • Aproximació a les estructures organitzatives complexes
• Anàlisis organitzacional i institucional
• Política institucional i qualitat del servei
Suport a les organitzacions • Metodologies de suport i acompanyament.
• Eines innovadores de participació professional i suport col·lecti: intervisió, supervisió, cercles de qualitat, coahinxvalors.
• Construir espais de reflexió
• L'anàlisi de la pràctica professional: la sistematització.
• La interfaç entre formació i suport professional: el metatreball

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CE1
2 5 7
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE6
CT3
2 30 32
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE1
0 48 48
Treballs col·laboratius.
CE1
CE7
1 49 50
Fòrums de debat
CE1
1 5 6
Seminaris
CE1
2 4 6
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'organització semipresencial de l'assignatura, continguts, activitats formatives i avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del docent durant les sessions presencials i virtuals i lectures recomanades.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Es plantejaran estructures organitzatives de l'àmbit de la intervenció social i educativa (reals) a través de xerrades realitzades per experts i es formularan preguntes concretes i reflexives per analitzar-les d'acord als continguts teòrics i lectures de suport de l'assignatura. Implica la presentació de treballs de forma individual per part dels estudiants que formen part de l'avaluació.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura de documentació publicada en diferents formats tant la facilitada per les professores com les que el propi estudiant ha de buscar segons el tipus d'activitat plantejada en els supòsits pràctics, fòrums i treballs col·laboratius.
Treballs col·laboratius. Els estudiants en grups de 3 faran una immersió en organitzacions, entitats, institucions en l'àmbit de la intervenció social i educativa i analitzaran les estructures organitzatives i de suport de les que disposen. Així, mateix faran una proposta d'incorporació d'eines innovadores que millorin l'objectiu i el treball dels professionals.
Cal presentar la proposta de membres que integren el grup i el treball que proposen.
Fòrums de debat A partir de la introducció d'un tema de debat per part de les professores en el que s'exposaran algunes preguntes orientatives, l'alumne he de respondre des d'una perspectiva crítica i demostrant domini sobre el contingut dels textos del bloc temàtic on s'inserta el debat (1 debat per cada bloc temàtic)
Seminaris Es realitzaran dos seminaris vinculats als dos blocs temàtics.
El segon estarà relacionat amb l'activitat proposada en els supòsits pràctics.
Atenció personalitzada Atenció a les necessitats i dubtes que l'estudiant manifesti en relació al contingut i desenvolupament de l'assignatura. Es realitzarà de forma virtual preferentment i presencial si les circumstàncies ho permeten.

Atenció personalitzada
Descripció

El seguiment dels aprenentatges de l'estudiant impliquen sessions de tutorització individual i/o en grup de forma presencial o virtual  (TEAMS o a través del moodle). Les tutories seran a demanda dels estudiants, si bé cal que al llarg del curs hi hagi almenys 2 tutories per cada grup de treball col·laboratiu .Per demanar tutoria cal escriure a ramona.torrens@urv.cat i/o eugenia.altava@urv.cat, segons el tema de que es tracti.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE6
CT3
A partir dels supòsits pràctics plantejats a l'aula i/o a nivell virtual s'avaluen la capacitat dels estudiants de donar resposta a les qüestions plantejades de forma fonamentada i articulada a partir dels coneixements teòrics. Implica la presentació de treballs individuals. Es valora la incorporació de recursos ètics i narratius que contribueixin a la innovació i millora dels casos presentats. 30%
Treballs col·laboratius.
CE1
CE7
S'avalua la capacitat crítica i l'aportació innovadora de la immersió feta en una organització, institució o entitat, en relació a la seva estructura organitzativa i els suports dels que disposen els professionals per ser efectius ej la seva intervenció social i educativa.
El treball es realitzarà de forma col·laborativa amb un màxim de tres membres
50%
Fòrums de debat
CE1
S'avalua la participació dels estudiants en els dos fòrums proposats, observant la seva capacitat crítica, reflexiva, propositiva, innovadora i la seva habilitat per proposar nous elements per al debat. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'establirà un període perquè els estudiants puguin lliurar les activitats proposades igual per la modalitat semipresencial com virtual (s'especificarà en l'entorn moodle).


Fonts d'informació

Bàsica

La bibliografia bàsica i lectures de referència obligatòries s'especificaran en l'entorn moodle per a cada bloc temàtic.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent