Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Ser capaç de cercar, analitzar i interpretar informació quantitativa i qualitativa de caràcter econòmic, social i legal, rellevant per a la presa de decisions en el context financer. |
| A8 |
Utilitzar les eines matemàtiques i estadístiques adequades per a l'anàlisi de les principals variables del sistema econòmic-financer. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Interpreta correctament i comprèn la informació estadística obtinguda.
| | A8 |
Interpreta i organitza correctament la informació quantitativa i qualitativa inicial.
Resol sense errors els problemes estadístics que se li plantegen.
Aplica les tècniques estadístiques adequades al problema que es planteja.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Selecciona un procediment d’ entre els que li proposa el professor
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció |
1. Concepte i contingut de l'Estadística
2. Estadística econòmica
3. Estadística descriptiva. Inferència estadística
4. Concepte estadístic de població, mostra i individu
5. Variables estadístiques. Classificació
6. Fases del procés estadístic
|
Tema 2. Anàlisi descriptiva de les dades |
1. Distribució de freqüències d'una variable
2. Reducció de dades, agrupació en intervals
3. Representacions gràfiques
4. Paràmetres poblacionals. Mesures i estadístics mostrals
5. Mesures i estadístics de posició: mesures de tendència central
6. Mesures de posició no centrals: quartils, decils, percentils
7. Mesures de variabilitat o dispersió
8. Altres mesures |
Tema 3. Tractament descriptiu bidimensional |
1. Introducció al tractament bidimensional
2. Distribucions marginals i condicionades
3. Covariància, coeficient de correlació lineal de Pearson. Propietats
4. Independència, dependència estadística, dependència funcional
|
Tema 4. Anàlisi de la regressió |
1. Concepte de regressió lineal simple. Criteri de mínims quadrats
2. Obtenció dels coeficients de la recta. Interpretació
3. Bondat de l'ajust: variància residual, coeficient de determinació
4. Predicció
|
Tema 5. Números índexs i taxes de variació |
1. Definició d'un índex i les seves aplicacions
2. Índexs simples i complexes (o compostos)
3. Índexs complexes (o compostos) de preus ponderats i no ponderats
4. Propietats dels índexs. Enllaços i canvis de base
5. Índexs de valor. Com deflactar sèries econòmiques
6. Altres indicadors econòmics
7. Taxes de variació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
24 |
26 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
18 |
24 |
42 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
30 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
4 |
8 |
Proves mixtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Classe de presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i interpretació de problemes o exercicis. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Resolució de dubtes referents a les pràctiques de tractament de dades mitjançant full de càlcul demanades al llarg del curs. |
Atenció personalitzada |
Utilització de les hores d'atenció a l'alumne per resoldre qüestions i dubtes concrets. |
Descripció |
Consultes: Resoldre dubtes de forma personalitzada. El primer dia de classe s'informarà de l'horari d'atenció als estudiants de cada professor/a. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves mixtes |
|
A la primera convocatòria oficial (50% de la nota final), amb preguntes curtes i/o tipus test, i exercicis pràctics.
Es requerirà una nota mínima igual a 3 punts, per a poder fer la mitjana de l’assignatura.
|
50% |
Proves pràctiques |
|
Es realitzaran 2 proves al llarg del curs, on cadascuna puntua un 15% de la nota final.
Es requerirà una nota mínima de la mitjana de les dues proves pràctiques igual a 3 punts, per a poder fer la mitjana de l’assignatura.
|
30% |
Altres |
|
Qüestionaris Moodle (4 o 5) de preguntes objectives curtes a resoldre al llarg del curs |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El primer dia de classe s'indicaran les normes de realització de les diferents proves així com el material que es pot portar en cadascuna d'elles. Aquestes normes estaran penjades a l'espai moodle de l'assignatura durant tot el curs. Las pràctiques a través de TIC hauran de penjar-se al moodle per poder fer les proves pràctiques i mixta. Important: En primera convocatòria, es requerirà una nota mínima de la prova mixta i de la mitjana de les dues proves pràctiques igual a 3 punts, per a poder fer la mitjana de l'assignatura. En cas que no s'arribi als 3 punts, la nota final en primera convocatòria serà la menor de les notes de la prova mixta i de les proves pràctiques.
Segona convocatòria: L'estructura de l'examen és idèntica a la de la primera convocatòria oficial: preguntes curtes i/o tipus test, i exercicis pràctics.
L'ús de la calculadora i/o del software informàtic és un dels objectius de l'assignatura. Per això a l'examen es permeten les calculadores científiques i únicament queden prohibits els dispositius que permeten la connexió a xarxes de dades. Així mateix queden totalment prohibits a l'aula l'ús de telèfons i altres dispositius mòbils que li suposaria a l'alumne l'expulsió de l'aula. |
Bàsica |
C. Domingo, J. Allepus, J.A. Corbatón, R. Casas, T. Corbella, M. Fibla, J. Masip, Exercicis d'estadística empresarial, , 2006
Martin Pliego, Introducción a la estadística económica y empresarial (Teoría y práctica), , 2004
C. Perez, Estadística a través de Excel, , 2002
|
|
Complementària |
F. Arnaldos et al., Estadística descriptiva para economía y administración de empresas, , 2003
D.A. Lind et al., Estadística aplicada a los negocios y a la economía, , 2015
|
Altres recursos Pàgina web de l' Instituto Nacional de Estadística (www.ine.es) i de l’Institut Català d’Estadística (www.idescat.net)
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|