DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) PRINCIPIS D'ECONOMIA APLICADA Código 16214006
Titulación
Grau en Administració i Direcció d'Empreses (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
UCEDA TARAMONA, DAVID
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
LOVCHA , YULIYA
CARRERAS ROIG, LLUÍS
MARTÍN BOFARULL, MÓNICA
Correo-e lluis.carreras@urv.cat
monica.martin@urv.cat
mariavictoria.soldevila@urv.cat
david.uceda@urv.cat
guiomar.ibanez@urv.cat
yuliya.lovcha@urv.cat
Profesores/as
CARRERAS ROIG, LLUÍS
MARTÍN BOFARULL, MÓNICA
SOLDEVILA LAFON, MARIA VICTÒRIA
UCEDA TARAMONA, DAVID
IBÁÑEZ ZÁRATE, GUIOMAR
LOVCHA , YULIYA
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripción general e información relevante

DESCRIPCIÓ GENERAL DE L’ASSIGNATURA

L’assignatura Principis d’Economia Aplicada ofereix una visió que combina teoria i pràctica per tal d’entendre les característiques, macromagnituds i importància de l’activitat econòmica.Concretament, es presenten els principals trets que caracteritzen les economies modernes, tant pel que fa als sectors d’activitat en què aquestes s’estructuren, com a les institucions que les regeixen. Cal destacar que l’enfocament de l’assignatura és eminentment pràctic, ja que al marge de la caracterització teòrica de cadascun dels temes, els alumnes utilitzen una part important del temps de treball en buscar informació econòmica, processar-la i confeccionar treballs i exercicis.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Entendre els principis bàsics de funcionament de l'economia a nivell microeconòmic i macroeconòmic per a la gestió d'empreses.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Domina els instruments d'anàlisi de l'estructura econòmica d'un territori.
Coneix i comprèn les diferents activitats, institucions i agents presents a l'economia espanyola.
Coneix els fons documentals més habituals per a l'anàlisi de l'activitat econòmica.
Utilitza i combina informacions de diferents fons documentals, n'extreu el contingut bàsic i redacta informes de síntesi de tipus sectorial o territorial.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
TEMA 1.- LA COMPTABILITAT NACIONAL 1.1. La Comptabilitat Nacional
1.2. Del PIB pm a la capacitat / necessitat de finançament
TEMA 2. - ANÀLISI SECTORIAL D’UNA ECONOMIA 2.1. Estructura econòmica sectorial
2.2. Les relacions intersectorials
TEMA 3. – ANÀLISI DEL CREIXEMENT ECONÒMIC I INDICADORS DE CONJUNTURA 3.1. El creixement econòmic
3.2. Mercat laboral i determinats del creixement econòmic
3.3. Sector públic
TEMA 4. – SECTOR EXTERIOR D'UNA ECONOMIA 4.1. Balança de pagaments
4.2. Indicadors de sector exterior

TEMA 5. INDICADORS SOCIOECONÒMICS 5.1. Comparacions internacionals
5.2. Benestar, desigualtat i pobresa

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A5
A7
0.5 0.5 1
Sessió Magistral
A7
C3
30.5 29.5 60
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A5
C3
6 10 16
Treballs
A5
A7
B5
B6
C1
C3
C4
6 30 36
Atenció personalitzada
B6
1 0 1
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
C3
12 20 32
 
Proves de desenvolupament
A1
C3
C4
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació del contingut de l'assignatura, metodologies docents i avaluació
Sessió Magistral Exposició sintètica del contingut principal de cadascun dels temes en què es divideix l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'exercicis relatius a cadascun dels temes de l'assignatura
Treballs Realització de treballs en grup d'acord amb les indicacions i tutorització del professor (avaluables)
Atenció personalitzada Utilització de les hores d'atenció a l'estudiant per a resoldre qüestions i dubtes concrets.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució de casos aplicats i articles.

Atenció personalitzada
descripción
L'atenció personalitzada es planteja en base a les consultes dels alumnes a les hores de tutories, l'assessorament en l'aula d'informàtica i la tutorització del treball.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A5
A7
B5
B6
C1
C3
C4
Treball en grup- Els continguts, metodologia i terminis seran indicats pel professor 25%
Proves de desenvolupament
A1
C3
C4
Exàmens sobre els continguts del programa. S'han programat 2 proves:

- Primer parcial: examen sobre els continguts dels Temes 1 i 2. (10%)

- Examen final: examen sobre tots els continguts de l'assignatura (60%)
70%
Otros  

Participació a les classes presencials i resolució de preguntes, casos aplicats

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Els alumnes que no superin una qualificació de 3,5 en l'examen final en primera convocatòria suspendran l'assignatura en primera convocatòria (la nota final de la primera convocatòria serà la nota de l'examen final).

La qualificació final en segona convocatòria serà la més favorable a l'estudiant d'entre:

a) 20% treball i 80% examen final (en aquest cas, cal que la qualificació de l'examen final en segona convocatòria sigui superior a 3,5)

b) 100% examen final.


Fonts d'informació

Bàsica IRAIZOZ, B., RAPUN, M, MUÑOZ CIDAD, C, Introducción a la economía aplicada, 2020, Civitas, Madrid
GARCIA DELGADO, J.L,, Economía Española. Una introducción, 2019, Civitas, Madrid
GARCIA DELGADO, J.L. i R. MYRO (coord.), Lecciones de economía española, 15a ed., 2020, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación II. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MUÑOZ CIDAD, C. et al. , Las cuentas de la nación I. Introducción a la economía aplicada, 3a ed., 2008, Civitas, Madrid.
MARTIN, M. et al. , Introducció a l’economia aplicada: Fonts i instruments, 2000, Servei Lingüístic URV (EINA 17).

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.