Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Redactar projectes de gestió global o d'àrees funcionals de l'empresa que reflecteixin la capacitat per identificar i desenvolupar iniciatives empresarials. |
| A7 |
Analitzar amb rigor científic estudis de cas d'empreses i problemes empresarials i emetre informes d'assessorament i consultoria que donin resposta a aquests problemes. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Comprèn i sap aplicar els conceptes i instruments per analitzar i dissenyar l’estructura organitzativa d’empreses i institucions.
Entén el funcionament de les organitzacions actuals i en sap identificar i resoldre els problemes interns de gestió.
Proposa actuacions de gestió interna de l’estructura organitzativa de l’empresa des d’una perspectiva global de l’alta direcció, interrelacionant totes les seves parts i components.
| | A7 |
Analitza adequadament casos d’empreses i els problemes de disseny organitzatiu i de gestió interna de les empreses actuals, i dissenya actuacions que proporcionen solucions adequades a la seva realitat.
És capaç de cercar, analitzar i interpretar informació per a la presa de decisions en l’àmbit del disseny organitzatiu.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. Elements bàsics de disseny de l’organització |
1.1. Concepte, definicions, classificació i elements de les organitzacions
1.2. L’organització com a coalició de participants
1.3. L’organització com a sistema obert
1.4. Organitzacions mecàniques i orgàniques
|
TEMA 2. Paràmetres de disseny organitzatiu |
2.1. Concepte i components de l’estructura organitzativa
2.2. Els paràmetres de disseny segons Mintzberg
2.3. La diferenciació de tasques
2.4. Anàlisi i disseny dels llocs de treball
2.5. Interdependència de tasques
2.6. Integració de tasques: departamentalització i organigrames
2.7. Concepte de procés. El mapa de processos
2.8. Mecanismes de coordinació
2.9. Autoritat, jerarquia, àmbit de control i òrgans staff
2.10. Centralització i descentralització
|
TEMA 3. Factors de contingència |
3.1. Fins i objectius
3.2. L’adaptació a l’entorn
3.3. Relacions entre estratègia i estructura
3.4. Adaptació de l'estructura a la tecnologia
3.5. La repercussió de la grandària de l’organització
3.6. L’evolució de les organitzacions: el cicle de vida
3.7. Cultura, poder i lideratge a l’organització |
TEMA 4. Tipus de dissenys organitzatius |
4.1. Les configuracions estructurals de Mintzberg
4.2. Les estructures clàssiques: dels models simples als complexos
4.3. Les noves estructures:organitzacions en xarxa, trèvol i federal
4.4. Les organitzacions virtuals: hipertext i hipertrèvol
4.5. Les estructures inter empresarials |
TEMA 5. El canvi a l’organització |
5.1. Concepte de canvi o de desenvolupament organitzacional: Tipus, models i resistències
5.2. La teoria de recursos i capacitats: el factor humà a l’organització
5.3. La gestió del coneixement: la teoria de l’organització que aprèn
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
Sessió Magistral |
|
6 |
12 |
18 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
29 |
29 |
58 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
18.5 |
24.5 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
18 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
18 |
20 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, de l'encaix de l'assignatura en el Pla d'Estudis i presentació del professor. |
Sessió Magistral |
Explicació de conceptes teòrics. Presentacions en format "power point". Material publicat prèviament a l'aula virtual (MOODLE).
Explicacions teòriques i exposició d'exemples i casos reals. Comentari d'articles i lectures. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Les i els alumnes resolen casos pràctics reals a partir de la informació facilitada pel professorat i de la informació que poden trobar a la xarxa i als manuals de la bibliografia o materials docents del campus virtual. Molts cops, després els treballs s'exposen al conjunt de la classe i es propicia un debat i una comparativa de la realitat amb la teoria. |
Pràctiques a través de TIC |
Requereixen consultes i recerca per internet. De casos reals. |
Presentacions / exposicions |
Els i les alumnes prepararan en grup lectures i/o articles i/o casos pràctics i després el presentaran a l'aula. Es propiciarà un debat sobre els temes que es comentin, tot relacionant-ho amb la teoria. |
Atenció personalitzada |
Repàs a conceptes generals i visió general dels temes que es van tractar en assignatures anteriors relacionades amb aquesta.
Resolució dels dubtes sobre la teoria i els casos reals que s'exposin a classe. |
Descripció |
El professor atendrà personalment a l'alumnat que així ho sol.liciti. També es respondrà als correus electrònics que s'enviin a la bústia del professor, en un màxim de 48 hores. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC |
|
Es realitzaran activitats d’avaluació continuada. Cadascuna de les activitats inclourà un exercici pràctic, la resolució d’algun supòsit o cas, el debat teòric d’un concepte, l’ús actiu d’Internet per tal de cercar informació relacionada amb la matèria treballada, l’anàlisi o debat d’algun aspecte de la nova economia que guardi relació amb el contingut de l’assignatura, etc.
Es fixarà un termini màxim de lliurament per a cada activitat.
|
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Examen de contingut teòrico-pràctic |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La qualificació final de l'assignatura en primera convocatòria s'obtindrà realitzant el lliurament de 4 activitats pràctiques al llarg del curs (50% de la nota). A més, es farà un exàmen teòric (l'altre 50% de la nota). A la segona convocatòria, la qualificació final s'obtindrà de la nota que resulti ser la més alta entre les dues situacions següents: a) La nota de l'examen de 2a convocatòria de tipus teòrico-pràctic (100% de la nota). b) La nota de l'examen de 2a convocatòria de tipus teòrico-pràctic (amb una ponderació del 50%) i la nota de les activitats d'avaluació continua realitzades en 1a convocatòria (amb una ponderació del 50%). |
Bàsica |
GILLI, J. J., Diseño organizativo: estructura y procesos, 2007 Granica, https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/6
Galan, Zazo, J. I., Diseño organizativo, 2017, Paraninfo
Mintzberg H., La estructuración de las organizaciones, 1984, Ariel
|
|
Complementària |
|
MINTZBERG, H. (2001): Diseño de organizaciones eficientes.
Buenos Aires: El Ateneo. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
COMPORTAMENT ORGANITZATIU/16234107 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|