IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject (*) RESPONSABILITAT SOCIAL I ÈTICA EMPRESARIAL Code 16675103
Study programme
Mercats Internacionals (2016)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer 1Q
Modality and teaching language
Department Gestió d'Empreses
Coordinator
BORRÀS GARRIDO, IRENE
E-mail irene.borras@urv.cat
Lecturers
BORRÀS GARRIDO, IRENE
Web
General description and relevant information

Competències
Type A Code Competences Specific
 A5 Desenvolupar habilitats directives i coneixements tècnics per gestionar la complexitat de la realitat de l'empresa internacional d'una manera social i mediambientalment responsable.
 A6 Avaluar les repercussions del marc institucional internacional, especialment el de la Unió Europea, i de les polítiques que es deriven i que incideixen en l'àmbit en el qual l'empresa o institució pública desenvolupa la seva activitat.
Type B Code Competences Transversal
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A5 Comprendre i fomentar els processos de canvi i desenvolupament de les organitzacions.
Conèixer les principals polítiques i estratègies que les empreses tenen a la seva disposició per incorporar la responsabilitat social corporativa en la seva gestió, així com conèixer les últimes tendències en aquest àmbit.
Prendre consciència de la importància de l'ètica i els valors en el món dels negocis internacionals i incorporar elements de sostenibilitat mediambiental i social a la gestió empresarial.
 A6 Adquirir els coneixements necessaris per permetre el posicionament de l'empresa en el mercat Europeu
Type B Code Learning outcomes
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
1. L'entorn de les empreses avui 1.1. L'estat del món.
1.2. Empreses i confiança.
1.3. Responsabilitats.
2. L'ètica en els negocis 2.1 L'ètica en els negocis
2.2. Presa de decisions ètiques
3. Cap a la sostenibilitat 3.1. Què significa
3.2. Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)
3.3. Com les empreses avancen cap als ODS
4. RSC 4.1 Què és
4.2. Codis de conducta
5. Grups d'interès 5.1 Aproximacions a la teoria dels Stakeholders
5.2 Accions a desenvolupar
6. Paper del líder responsable 6.1. Valors
6.2. Funcions
7. Comunicació 7.1. Eines de Comunicació
8. Reporting 8.1. Certificacions
8.2. Quadre de comandament
8.3. Estàndards de reporting
9. Pla estratègic RSC 9.1. Com desenvolupar una estratègia de RSC
10. Més enllà de l'RSC 10.1. Un altre tipus d'empreses
10.2. Economia circular

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A6
CT7
11 16 27
Debats
A5
CT7
10 10 20
Presentacions / exposicions
A5
CT7
2 19 21
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A5
CT7
4 0 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A5
A6
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, objectius, competències que es treballen, avaluació, bibliografia, etc.
Sessió Magistral Classe magistral participativa, on el professor exposa els continguts dels diferents temes del programa, demanant la la participació per part de l'alumne
Debats Debat i discussió sobre qüestions relacionades amb el temari de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició i defensa per part dels alumnes dels treballs realitzats.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi i resolució de casos relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes

Atenció personalitzada
Description
Temps que el professor reserva per atendre i resoldre dubtes als estudiants. Cal contactar amb el professor.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Presentacions / exposicions
A5
CT7
Al llarg del curs es presentaran i defensaran públicament diverses activitats proposades pel professor 50%
Proves de desenvolupament
A5
A6
Prova de preguntes obertes relacionades amb el contingut expplicat 30%
Others  

Participació a classe

20%
 
Other comments and second exam session

A l'inici del curs i mitjançant el Moodle el professor donarà les indicacions corresponents en relació a les activitats proposades.

La segona convocatòria consistirà en la realització d'un examen global de l'assignatura amb un pes del 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Buchholtz, A.K. y Carroll, A.B. , Business and society: Ethics and stakeholder management, 8ª ed. Edición internacional, South-Western Cengage Learning. Canadá. 2012

Crane, A. y Matten, D. (2010) , Business ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization, 3ª ed., Oxford University Press. Oxford. 2010

Fernández Gago, R. (2005), Administración de la Responsabilidad Social Corporativa, , Thomson, España.

Guillén Parra, M- (2005), Ética en las organizaciones: construyendo confianza. Madrid: Pearson-Prentice Hall.

Olcese, A. Rodríguez, M.A. y Alfaro, J. (2008), Manual de la Empresa Responsable y Sostenible, , McGrawHill, Madrid.
Complementària

Camacho, I., Fernández, JL i Miralles, j. (2002), Ética de la empresa. Desclée. Bilbao

Francés, P. (2004), Ética de los negocios. Innovación y Responsabilidad. Desclée.Colección Ética aplicada. Bilbao

Jones, C.; Parker, M. i Bos, R. (2005): For Business Ethics. Routledge. UK.

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.