DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) METODOLOGIES DE LA PROGRAMACIÓ Codi 17234116
Ensenyament
Grau en Enginyeria Informàtica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MARTÍNEZ BALLESTÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.martinez@urv.cat
maria.ferre@urv.cat
simeo.reig@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ BALLESTÉ, ANTONI
FERRÉ BERGADÀ, MARIA
REIG PELLEJA, SIMEON
Web http://moodle.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant
OBSERVACIONS REFERENTS a la COVID-19
Part de la informació publicada en aquesta guia corresponia originalment a classes presencials i pot servir de guia orientativa. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19, es preveuen canvis en la docència, avaluació i calendaris del curs. Aquests canvis s’informaran apropiadament a l’espai Moodle de cada assignatura, amb l'antelació possible. 

D'acord amb les circumstàncies sanitàries actuals, en principi no es pot descartar la possibilitat que durant aquest semestre, tot i que sigui en part, la docència, els laboratoris, l'atenció a l'alumne i les avaluacions puguin ser o bé en línia o bé amb restriccions d'aforament.

DESCRIPCIÓ GENERAL de l'ASSIGNATURA
Trobar l’algorisme que resolgui un problema de la forma més eficient possible és una tasca complexa. Això ens fa entreveure que és indispensable tenir una metodologia per a fer-ho. Una metodologia és un conjunt de mètodes, principis, regles que permeten enfrontar de forma sistemàtica el desenvolupament d’una solució a una problema plantejat. A l’assignatura treballarem tots els aspectes necessaris per aconseguir dissenyar aquesta solució algorítmica idònia al problema plantejat i saber validar-la.


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CM6 Coneixement i aplicació dels procediments algorísmics bàsics de les tecnologies informàtiques per dissenyar solucions a problemes, analitzant la idoneïtat i complexitat dels algorismes proposats.
 CM7 Coneixement, disseny i utilització de forma eficient dels tipus i les estructures de dades més adequats per resoldre un problema.
 CM8 Capacitat per analitzar, dissenyar, construir i mantenir aplicacions de forma robusta, segura i eficient, triant el paradigma i els llenguatges de programació més adequats.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CM6 Coneix els fonaments teòrics de la programació, per intentar demostrar la correctesa d’un codi i sap estimar la seva complexitat algorísmica.
Entén el concepte i el disseny recursiu d’algorismes.
Enllaça els conceptes de demostració matemàtica per inducció als problemes lògics de l’execució de programes parametritzats.
Coneix els algoritmes clàssics basats en recorreguts recursius i/o paral·lelisme.
Utilització pràctica d’aquests conceptes en el disseny i la construcció de programes.
 CM7 Coneix els fonaments teòrics de la programació, per intentar demostrar la correctesa d’un codi i sap estimar la seva complexitat algorísmica.
Entén el concepte i el disseny recursiu d’algorismes.
 CM8 Utilització pràctica d’aquests conceptes en el disseny i la construcció de programes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Formalització i verificació d'algoritmes
Tipus abstractes de dades
Esquemes algorítmics L’esquema de divideix i venceràs
Introducció als algorismes àvids
L’esquema de fer i desfer (backtracking)
Fonaments de programació paral·lela

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
CM6
CM7
CM8
26 24 50
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CM6
CM7
CM8
28 56 84
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
CM6
CM7
CM8
4 10 14
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels professors i de l'assignatura (continguts, metodologies, resultats d'aprenentatge, competències, material bibliogràfic i recomanacions generals. Lligams amb d'altres).
Sessió Magistral Classes teòriques impartides pel professor. Es presenten els conceptes i es mostra la seva aplicació amb exemples.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Classes pràctiques als laboratoris, on els estudiants hauran de resoldre de forma individual uns exercicis a l'ordinador usant el llenguatge Java i l'entorn Eclipse.
D'aquestes classes sorgiran les pràctiques a realitzar com a treball personal de l'alumne.
Atenció personalitzada Consultes realitzades al despatx del professor en l'horari pre-establert o hores concertades.

Atenció personalitzada
Descripció

OBSERVACIONS REFERENTS a la COVID-19

A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar per correu electrònic, o bé mitjançant reunions en línia, mitjançant les eines virtuals adients.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
CM6
CM7
CM8
Es demanaran diverses pràctiques a resoldre individualment o en equip, típicament tres pràctiques en grups de tres alumnes. Per a poder superar l'assignatura caldrà aprovar la porció de teoria i la de laboratoris, independentment. Pel que fa a la part de laboratori, caldrà aprovar cada pràctica independentment amb una nota de 5. 40-50%
Proves de desenvolupament
CM6
CM7
CM8
Es faran dues proves de primera convocatòria durant el curs, en un format que es detallarà en el seu moment, que pot incloure preguntes o problemes amb múltiples respostes, així com parts per completar i desenvolupar. Hi haurà una prova suplementària en segona convocatòria

Per a poder superar l'assignatura caldrà superar la porció de teoria i la de laboratoris, independentment. Per aprovar la part de teoria en primera convocatòria, caldrà haver fet les dues proves, obtenir una nota mitjana de 5, amb un mínim de 4 en cadascuna de les dues proves.
50-60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

REQUERIMENTS MÍNIMS d'APROVAT

Aprovar l'assignatura requereix aprovar independentment la part teòrica i les pràctiques de laboratori, cadascuna de les parts amb una nota mitjana de 5. Addicionalment, la part teòrica en primera convocatòria requereix un mínim de 4 a les dues proves, tot mantenint una mitjana de 5. La porció pràctica requereix aprovar amb un 5 cadascuna de les pràctiques de laboratori independentment.

AVALUACIÓ 2a CONVOCATÒRIA

En el cas que l'alumne no superi l'avaluació en 1a convocatòria disposa de mecanismes per a recuperar la/les parts pendents:

  • La recuperació de la part de proves de teoria serà mitjançant un examen, en un format similar a la 1a convocatòria, amb un pes total equivalent a la porció de teoria en 1a convocatòria.
  • La recuperació de pràctiques es fa amb l'entrega de les pràctiques pendents, amb requeriments addicionals respecte a la 1a convocatòria, tot mantenint el mateix pes de cada pràctica.

FORMAT i ORGANITZACIÓ

Depenent del format i l'organització final dels exàmens de teoria de 1a i 2a convocatòria, es podrà permetre o no l'ús de certs dispositius de comunicació i transmissió de dades. Si existís la prohibició, el no compliment d'aquesta suposaria automàticament la no superació de l'examen.

AVALUACIÓ PARCIALMENT COMPETITIVA de TEORIA en 1A i 2A CONVOCATÒRIA

Especialment en el cas en el qual el format dels exàmens de teoria fos obert a apunts i consultes en línia, o fins i tot, davant les circumstàncies de la COVID-19, possiblement completament en línia, es preveu una avaluació parcialment competitiva.

Breument, la nota de cada examen podrà tenir un petit component competitiu, en torn al 20%, basat en el rendiment de l'alumne en comparació amb els altres. Entre els motius d'aquest mètode es pretén que deixar-se copiar pugui representar una reducció efectiva d'aquest component de la nota, constituint així un mecanisme dissuasiu. Aquest component parcial es calcularà d'acord amb el rang percentil, ajustat a un model logit-normal. La resta de la nota, en torn al 80%, es calcularà d'acord amb el rendiment individual, de forma completament tradicional.

Un altre component dissuasiu possible serà un qüestionari preliminar de preguntes ràpides, relativament senzilles, i aleatoritzades, amb un temps limitat, al principi de l'examen. Es requerirà un llindar mínim raonable en la qualitat de les respostes d'aquest qüestionari de classificació/eliminació, abans de considerar la resta de l'examen.

OBSERVACIONS COVID-19

Davant les circumstàncies sanitàries actuals, no es pot descartar la possibilitat que els exàmens de teoria de 1a i 2a convocatòria siguin en línia.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ESTRUCTURES DE DADES/17234115

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROGRAMACIÓ/17234114

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DE PROGRAMACIÓ II/17234131
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent