Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | CE2 |
Descriure les bases bioquímiques, moleculars i estructurals del funcionament dels éssers vius. |
| CE9 |
Tenir un coneixement estructural i funcional de les molècules que formen els éssers vius: components bàsics i estructures polimèriques. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC |
| CT3 |
Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CE2 |
Capacitació en l'ús d'eines bioinformàtiques per a correlacionar l'estructura d'una biomolècula amb la seva funció. Aquesta capacitació inclou: a) analitzar computacionalment les estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics b) cercar estructures de biomolècules en base de dades c) avaluar críticament la qualitat de l'estructura d'una proteïna d) predir l'estructura d'una proteïna a partir de la seva seqüència
| | CE9 |
Capacitació en l'ús d'eines bioinformàtiques per a correlacionar l'estructura d'una biomolècula amb la seva funció. Aquesta capacitació inclou: a) analitzar computacionalment les estructures i seqüències de proteïnes i àcids nucleics b) cercar estructures de biomolècules en base de dades c) avaluar críticament la qualitat de l'estructura d'una proteïna d) predir l'estructura d'una proteïna a partir de la seva seqüència
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| CT2 |
Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
| | CT3 |
Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
PROTEÏNES |
|
Tema 1: Interaccions no covalents |
|
Tema 2: Estructura covalent de les proteïnes |
|
Tema 3: Mètodes de determinació d'estructures |
|
Tema 4: Estructura secundària de les proteïnes |
|
Tema 5: Estructures supersecundàries |
|
Tema 6: Estructura terciària de les proteïnes globulars |
|
Tema 7: Estructura quaternària de les proteïnes |
|
ACIDS NUCLEICS |
|
Tema 8: Components estructurals dels àcids nucleics |
|
Tema 9: Estructura secundària del DNA |
|
Tema 10: Estructura dels principals tipus de RNA |
|
Tema 11: Fonaments del reconeixement específic proteïna-DNA |
|
GLÚCIDS |
|
Tema 12: Glicobiologia |
|
LIPIDS |
|
Tema 13: Lipidologia |
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
30 |
35 |
65 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
30 |
40 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
6 |
8 |
14 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
La introducció de l’assignatura es realitzarà durant la primera hora de classe i consistirà en una presentació del seu temari, la seva contextualització en el grau (indicant aquelles assignatures amb la que està més relacionada) i presentant la metodologia que s’utilitzarà per a la seva docència. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es tracta d’una assignatura amb un enfoc molt pràctic. Per tal d’assolir això, les pràctiques s’han dissenyat de forma que complementin la teoria proporcionada a classe i facilitin l'adquisició de les habilitats indispensables per a l'anàlisi estructural de macromolècules biològiques així com la comprensió de la correlació entre la seva estructura i la funció que realitzen. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor anant al seu despatx (el 106) durant les hores de visita (veure web institucional) o també enviant un correu des del moodle. |
descripción |
A causa de la situació sanitària, l'atenció a l'estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions en línia, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
L'avaluació de les pràctiques es realitzarà mitjançant:
(1) l'entrega de treballs que es faran en grups de 4/5 alumnes i on caldrà que demostrin que són capaços de resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp bioquímic/biotecnològic. La nota màxima d'aquesta part de l'avaluació de les pràctiques és de 1.5 punts (respecte a la nota màxima de l'assignatura que és de 10 punts)
(2) la realització d'un ÚNIC examen que es realitzarà el mateix dia que l'examen de teoria de la primera convocatòria (NO hi haurà doncs examen de pràctiques en la segona convocatòria donat que es guardarà la nota de pràctiques obtinguda en l'examen realitzat el dia de la primera convocatòria). La nota màxima d'aquesta part de l'avaluació de les pràctiques és de 3.5 punts (respecte a la nota màxima de l'assignatura que és de 10 punts)
NOTES IMPORTANTS: (1) l'assistència a TOTES les pràctiques de l'assignatura és requisit imprescindible per poder realitzar l'examen de pràctiques; i (2) sols es realitzarà examen de pràctiques una única vegada (que coincidirà amb el mateix dia que es fa l'examen de teoria de la primera convocatòria) |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Resposta a preguntes curtes relacionades amb la part del temari tractat a les sessions magistrals. |
50% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Els exàmens seran presencials però, si la situació sanitària ho recomana, es canviaran a modalitat no presencial. En aquest cas, els alumnes tindran un temps fixat pel professor per a entregar cada pregunta. Per exemple, es disposarà d'un temps determinat per a contestar la primera pregunta i penjar-la a la tasca corresponent del moodle (passat aquest temps, no es podrà penjar la resposta a la pregunta). A continuació, i seguint el mateix esquema que per a la primera pregunta, caldrà que contestin a la segona (i així successivament per a la resta de preguntes de l'examen). En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindrà la nota i el pes de la nota de pràctiques obtinguda en la primer convocatòria. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Gómez-Moreno Calera, C., and Sancho Sanz, J., Estructura de proteínas, Ariel ciencia. Ariel, Barcelona, 2003
Neidle, S., Principles of Nucleic Acid Structure, Academic Press, cop., 2007
Rhodes, G., Crystallography made crystal clear: a guide for users of macromolecular models, Academic Press, cop., San Diego, 2000
Lesk, A.M., Introduction to protein architecture: the structural biology of proteins, Oxford University Press, cop., Oxford, UK, 2001
Lesk, A.M., Introduction to protein science, Oxford University Press, cop., Oxford, UK, 2004
Petsko, G., and Ringe, D., Protein Structure and Function, New Science Press Ltd., London, UK, 2003
|
|
Complementària |
|
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
BIOLOGIA/13214005 | BIOQUÍMICA/13214008 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|