Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16.5 |
Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups. |
| A16.6 |
Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat. |
| A16.7 |
Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16.5 |
Reconeix la situació epidemiològica actual, posant l'accent en els següents aspectes dels principals problemes de salut de la comunitat: magnitud i transcendència, factors i grups de risc, i importància relativa (impacte) dels principals factors de risc en els diferents problemes de salut.
Adquirir coneixements i habilitats per localitzar i accedir a la informació de manera eficaç i eficient.
| | A16.6 |
Definir els conceptes demogràfics bàsics: mortalitat, natalitat, migracions i envelliment.
Calcular i interpretar els indicadors demogràfics habituals.
Explica el mètode epidemiològic i la seva aplicació en ciències de la salut
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | A16.7 |
Reconèixer i interpretar adequadament el llenguatge estadístic.
Utilitzar les tècniques estadístiques més freqüents aplicades a estudis poblacionals
Utilitzar els mètodes estadístics per quantificar la distribució de la salut i la malaltia en les poblacions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I: EPIDEMIOLOGIA |
1. Concepte d’epidemiologia. Desenvolupament històric. Objectius i aplicacions. Recerca epidemiològica. Classificació dels estudis epidemiològics. Epidemiologia descriptiva i analítica: estudis transversals, longitudinals. casos/controls i de cohort. Epidemiologia experimental. Estudis d'intervenció i experimentació. Vigilància epidemiològica.
2. Epidemiologia de les malalties infeccioses. Cadena de transmissió: agent i hoste. Transmissibilitat, infectivitat, patogenicitat, letalitat. Número reproductiu bàsic. Epidèmies, malalties endèmiques i pandèmies. Malalties erradicades i eliminades.
3. Cribratges i proves diagnòstiques: sensibilitat, especificitat, valor predictiu positiu, valor predictiu negatiu. Validesa de les proves diagnòstiques.
4. Mesures en epidemiologia. Raó, risc, proporció, taxa. Indicadors de freqüència de morbiditat i de mortalitat. Prevalença i incidència. Persones-any. Immunitat de grup. |
UNITAT TEMÀTICA II: DEMOGRAFIA |
1. Indicadors demogràfics. Estructura i flux de població. Fenòmens demogràfics: Natalitat, fecunditat, fertilitat, nupcialitat, envelliment, migracions. Mortalitat: Components, causes, mesura. Estandardització. Esperança de vida. Taules de vida. Instruments per a l'anàlisi demogràfica: taxa, raó, proporció. Representacions gràfiques: piràmides d’edat.
2. Transició demogràfica. Principals indicadors demogràfics a nivell mundial i a nivell de Catalunya.
3. Tendències de població i polítiques demogràfiques. |
UNITAT TEMÀTICA III: BIOESTADÍSTICA |
1. Introducció a la bioestadística. Conceptes bàsics: població, mostra, tipus de variables (qualitatives i quantitatives), validesa interna, validesa externa, associació i causalitat.
2. Estadística descriptiva: variables categòriques (dicotòmiques, politòmiques i ordinals). Escales de mesura. Distribució de freqüències. Representació gràfica.
3. Estadística descriptiva: variables quantitatives (discretes i contínues). Mesures de tendència central (moda, mediana i mitjana). Mesures de posició (quartils, decils i centils). Mesures de dispersió (rang, desviació mitjana, variància i coeficient de variació). Mesures de forma (asimetria, curtosi). Representacions gràfiques de variables quantitatives: diagrama de caixa, histograma. Estadística descriptiva amb el programa JAMOVI.
4. Distribució Binomial i distribució Normal. Càlculs de probabilitats en distribució Normal i Binomial amb aplicacions informàtiques obertes.
5. Mostreig. Tipus de mostreig: probabilístic i no probabilístic. Càlcul de la grandària de la mostra segons l’objectiu de l’estudi, amb aplicatiu GRANMO / programa EPIDAT.
6. Estadística inferencial: introducció. Estimació puntual, teorema central del límit, error estàndard i intervals de confiança.
7. Estadística inferencial: contrast d’hipòtesis. Hipòtesis nul·la i alternativa. Nivell de significació “p”. Tipus d’errors (I i II).
8. Estadística inferencial. Introducció a l’anàlisi bivariable: contrastos de mitjanes, anàlisi de correlació i anàlisi d’independència khi quadrat amb el programa JAMOVI. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
20 |
48 |
Seminaris |
|
20 |
32 |
52 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
32 |
44 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació dels conceptes bàsics de les unitats temàtiques |
Seminaris |
Seminaris pràctics amb plantejament i resolució d'enunciats i exemples de l'àmbit de l'epidemiologia, la demografia i l'estadística, que serveixen per complementar les sessions magistrals amb un enfocament eminentment pràctic |
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o/i exercicis, relacionats amb el temari de l'assignatura. Analisi i reflexió d'articles publicats aplicant els conceptes treballats en l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Disponibilitat per atendre l'alumne i resoldre dubtes per via presencial, correu electrònic, espai moodle |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa
de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar
mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per
correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es realitzarà una prova mixta per avaluar l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar. |
60% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització d'exercicis, cerca d'informació i anàlisi en epidemiologia, demografia i estadística |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació continuada consta de dos blocs: - Un primer bloc que representa el 40% de la nota i està format per exercicis pràctics sobre els continguts de l'assignatura en epidemiologia, demografia i estadística. Pot combinar elements d'avaluació individuals i altres elements de resolució grupal o col·lectiva. Aquests exercicis s'han de realitzar dins del termini que es publicarà al Moodle a l'inici de l'assignatura. - Una prova objectiva, escrita, individual i que pot contenir preguntes tipus test i problemes breus. Aquesta prova representa el 60% de la nota final de l'assignatura. El requisit per superar l'avaluació continuada (i, per tant, l'assignatura) és completar cada prova amb una nota igual o superior a 5 sobre 10. L'alumnat que no opti per l'avaluació continuada, que no hagi presentat alguna de les parts o que hagi suspès alguna de les parts, haurà de presentar-se a l'examen final de 2a convocatòria. La nota de l'assignatura només és vàlida per a aquest curs. L'alumnat que hagi superat satisfactòriament l'avaluació continuada però vulgui millorar la nota haurà d'anar a l'examen final de 2a convocatòria i renunciar a totes les notes de l'avaluació continuada. Només comptarà la nota de l'examen final (per tant, en cas de suspendre aquesta segona prova, l'assignatura quedarà suspesa). Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. A l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat presencial o en línia en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens. A més, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Álvarez. R., Estadística aplicada a las ciencias de la salud, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2007
Argimon, J. M., Jiménez, J., Métodos de investigación clínica y epidemiológica, Barcelona: Elsevier, 2019
Celentano, D., Szkylo, M., Gordis Epidemiologia, Barcelona: Elsevier, 2019
Cobo, E., et al., Bioestadística para no estadísticos, Barcelona: Elsevier, 2007
Livi-Bacci, M., Historia mínima de la población mundial, Barcelona: Ariel, 2000
Llorca, J., DProblemas de epidemiología genierssen, T., Gómez, I., Problemas de epidemiología general, Santander: Editorial Universidad de Cantabria, 2016
Martínez-González. M. A., De Irala, J., Faulin, F. J., Bioestadística amigable, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2001
|
|
Complementària |
|
- Pàgina de Julio Perez,
[Consultada el dia
1/07/2021]. Disponible a: https://apuntesdedemografia.com/ Professor
de la Universitat Autònoma de Barcelona. Pots trobar-hi informació de
demografia en general, articles, exercicis i altres materials.
- Institut d’Estadística de
Catalunya (IDESCAT): www.idescat.net
- Instituto Nacional de
Estadística (INE): www.ine.es
- Organització Mundial de la
Salut: http://www.who.int/es/
- Agència de Qualitat i Avaluació
Sanitàries de Catalunya (AQUAS): https://aquas.gencat.cat/ca/inici
- Instituto de Salud Carlos III: https://www.isciii.es/Paginas/Inicio.aspx |
Assignatures que en continuen el temari |
METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ I INFERMERIA/18234117 |
|
|
Altres comentaris |
Mantenir un ritme constant en l’estudi, la realització de totes les activitats programades i la prova escrita són elements que garanteixen una alta probabilitat de superar l’assignatura sense problemes
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|