DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT Codi 18234007
Ensenyament
Grau en Infermeria (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
Adreça electrònica montserrat.boque@urv.cat
mariaamaya.moron@urv.cat
rosadolores.raventos@urv.cat
ana.castells@urv.cat
Professors/es
BOQUÉ CAVALLÉ, MONTSERRAT
MORON UGALDE, MARIA AMAYA
RAVENTOS TORNER, ROSA DOLORES
CASTELLS MONTES, ANA
Web
Descripció general i informació rellevant <p> A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura.</p><p>&nbsp;Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.).</p><p>Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…).</p><p>L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de contrasignatura.</p><p>La Salut pública és la disciplina que s'ocupa de la protecció, manteniment i promoció de la salut a la població. La salut és un recurs essencial per a la vida i una forma d’aconseguir-ho és treballant conjuntament estratègies de prevenció, promoció i educació per la salut. Partint d’aquesta idea, aquesta assignatura pretén proporcionar els coneixements i les eines necessàries per ajudar a individus i comunitats a conèixer quins són els factors que influeixen en la salut, com podem millorar-la i com podem desenvolupar estratègies per fer front a la malaltia.</p>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.1 Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat.
 A16.2 Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut.
 A16.3 Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia.
 A16.4 Identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l'entorn, per atendre les persones en situacions de salut i malaltia com integrants d'una comunitat.
 A16.5 Identificar i analitzar la influència de factors interns i externs en el nivell de salut d'individus i grups.
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.8 Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT4 Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.1 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut.
 A16.2 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut.
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut.
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals.
 A16.3 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
 A16.4 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut.
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals.
 A16.5 Analitzar els determinants de la salut
Identificar els components ambientals en relació a la salut.
Descriure la història natural del processo salut-malaltia i la seva relació amb els Anivellis i estratègies de prevenció i promoció de la salut.
Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals.
 A16.6 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals.
 A16.8 Conèixer els fonaments de l'educació per a la salut com a instrument per capacitar a les persones, família i comunitat per gestionar la seva pròpia salut
Adquirir habilitats per dur a terme programes d'educació per a la salut en diferents àmbits d'actuació
Participar activament en la resolució de casos i treballs grupals.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT4 RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- La Salut Pública 1.1 Concepte i evolució de la Salut Pública
1.2 La Salut Pública com a element de millora de la salut de la població
2.- Els determinants de la salut 2.1 Els determinants biològics
2.2 Els determinants ambientals
2.3 Els determinants socioculturals i estils de vida
2.4 El sistema sanitari com a determinant de la salut
3.-El procés d’emmalaltir i nivells de prevenció 3.1 Història natural del procés salut- malaltia
3.2 Concepte de prevenció
3.3 Nivells de prevenció
4.- Educació per a la salut 4.1 Rol professional de la infermera comunitària
4.2 Identificació del nivell de salut de la població
4.3 L’educació per a la salut com a instrument de promoció i foment de la salut
4.4 Metodologies d’intervenció en l’Educació per a la Salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.4
A16.5
A16.6
26 40 66
Seminaris
A16.3
A16.5
A16.8
20 24 44
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A16.2
A16.5
A16.6
12 20 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A16.2
A16.5
A16.6
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explica l'organització i el programa de l'assignatura.
Sessió Magistral S'expliquen els fonaments teòrics que figuren en els continguts de l'assignatura.
Seminaris Sessions d’aprofundiment d’un tema d’interès i actualitat relacionat amb la salut pública.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de cas segons els objectius del tema i amb dades adicionals a demanda de l'alumne
Atenció personalitzada Es dóna a l'alumne suport, guia i assessorament -individual i en grup- en el seu treball a l'aula, els seminaris i en el procés de l'ABP.

Atenció personalitzada
Descripció
Es dona a l'alumne suport, guia i assessorament (individual i en grup) en el seu treball a l'aula, seminaris i en els ABP.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.1
A16.2
A16.3
A16.4
A16.5
A16.6
S'avaluaran els continguts teòrics de l'assignatura mitjançant una prova 50%
Seminaris
A16.3
A16.5
A16.8
S'avaluarà el procés de coneixement i aprofundiment del tema treballat que es presentarà per escrit. 25%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A16.2
A16.5
A16.6
S'avaluarà l'estudi de cas segons els objectius formulats. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

D'acord amb l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament.

En la segona convocatòria, l'alumne s'examinarà d'aquella part que no hagi aprovat en l'avaluació continuada

Fonts d'informació

Bàsica

Garci?a Suso Araceli, Vera Corte?s Manuel Luis, Campo Osaba M. Anto?nia, Vera Corte?s Manuel Luis, & Campo Osaba M. Anto?nia. (2001). Enfermeri?a comunitaria : bases teo?ricas (Ser. Enfermeri?a s 21). Difusio?n de avances de enfermeri?a. https://cataleg.urv.cat/search/i8493133019

Martín Zurro, A., Cano Pérez, J. F., & Gené Badia, J. (2019). Atención primaria : principios, organización y métodos en medicina de familia (Octava edición). Elsevier.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/1139499359

 Úbeda Bonet Inmaculada, Roca Roger, M., & Caja López Carmen. (2005). Instrumentos para la práctica profesional de la enfermera comunitaria. Instituto Monsa de Ediciones.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/803926222

 Piédrola Gil G, Fernández-Crehuet Navajas Joaquín, Espigares García Miguel, Fernández-Crehuet Navajas Joaquín, & Espigares García Miguel. (2016). Medicina preventiva y salud pública (12a ed.). Elsevier.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/945673840

 

Martín Zurro A, Jodar i Solà Glòria, Martín Zurro, A., & Jodar Solà, G. (2018). Atención familiar y salud comunitaria : conceptos y materiales para docentes y estudiantes (2ª edición). Elsevier.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/1055887045

Martínez-González Miguel Ángel, & Alonso Álvaro. (2013). Conceptos de salud pública y estrategias preventivas : un manual para ciencias de la salud. Elsevier.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/865297511

Martínez Riera José Ramón, & Pino Casado, R. del. (2014). Manual práctico de enfermería comunitaria. Elsevier España.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/909901001

 Ayuso Murillo, D., Tejedor Muñoz Lourdes, Serrano Gil, A., & Tejedor Muñoz, L. (2018). Enfermería familiar y comunitaria : actividad asistencial y aspectos ético-jurídicos (2ª edición). Díaz de Santos.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/1077224785

 Acinas Acinas, M. (2018). Enfermería familiar y comunitaria (1ª edición). Formación Alcala?.

https://urv.on.worldcat.org/oclc/1077224785

 Mª Patricia Acinas, Patricia Acal, et al.. Enfermería Familiar y Comunitaria. 1º edición. Alcalá la Real (Jaén). Formación Alcalá.2018.

 La reglamentación de la salud digital

https://www.who.int/bulletin/volumes/98/4/20-020420/es/

 Azanza Esteban, A. (2012). Educación sanitaria y promoción de la salud. Pozuelo de Alarcón:Editex.

 Beaglehole, R.; Bonita, R. (2010) What is global health? Global health action, 3, 5142.Briceño León, R. (1996) Siete tesis sobre la educación sanitaria para la participación comunitaria. Cad. Saúde Públ, 12 (1), 7-30.

 Caja López, C.(2003) Enfermería Comunitaria. Barcelona: Masson.

 Costa, M; López, E (2008) Educación para la salud: guía práctica para promover estilos de vida saludables. Madrid: Pirámide.

 Garcia Suso, A., Vera Cortés, M., Campo Osaba, A. (2001) Enfermería Comunitària. Bases Teóricas. Madrid: Difusión de Avances en Enfermería.

 Gofin, J; Gofin, R. Atención primaria orientada a la comunidad: un modelo de salud pública en la Atención Primaria. Rev. Panam Salud Pública 21 (2/3) 2007. pp.177-184.

 Juvinyà, D. (Ed.) (2005) Infermeria i salut comunitària. Girona: Documenta Universitària. Martinez Riera, J.R.; Del Pino Casado, R (Eds.) (2013) Manual práctico de enfermería comunitaria. Madrid: ElSevier.

 Martín Zurro, A., Cano Pérez, J. (eds) (2010) Atención primaria. Conceptos, organización y pràctica clínica. Madrid: Elsevier.

 Perea Quesada, R. (Ed.) (2009) Promoción y educación para la salud. Tendencias innovadoras.Madrid: Díaz de Santos.

 Restrepo, H., Málaga, H. (2001) Promoción de la Salud. Cómo construir vida saludable. Bogotá: Médica Panamericana.

 Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. (2000) Enfermería Comunitaria 1. Conceptos de salud y factores que la condicionan. McGraw-Hill Interamericana.

 Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. (2000) Enfermería Comunitaria 2.Epidemiología y enfermería. McGraw-Hill Interamericana.

 Sánchez Moreno, A. Aparicio Ramon, V. Germán Bes, C. Et al. (2000) Enfermería Comunitaria 3.Actuación en enfermería comunitaria. Sistemas y programas de salud. McGraw-Hill Interamericana.

 Úbeda Bonet, I., Caja López, C., Roca Roger, M. (2005) Instrumentos para la pràctica profesional de la enfermera comunitaria. San Adrià del Besòs: Institut Monsa de ediciones.

 Hernández Marín, E. (2017). Contextos sociales de intervención comunitaria: MF1038_3. Editorial CEP, S.L.

https://elibro-net.sabidi.urv.cat/es/ereader/urv/51188?page=29

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
“Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual”.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent