Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Aplicar les tecnologies i sistemes d'informació i comunicació de les cures de salut. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT2 |
Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l'ús eficient de les TIC. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Identificar les necessitats d'informació relacionades amb les cures de salut
Localitzar i accedir a la informació de forma eficaç
Avaluar la qualitat de la informació, seleccionant la més rellevant i pertinent a la cerca
Fer el treball previst d'acord als criteris de qualitat indicats
Utilitzar programes de comunicació off-line ( editors de text, presentacions digitals, editors de vídeo, Moodle, fòrums, vídeo conferencies)
Avaluar críticament la informació i les seves fonts i incorporar-la a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitzar la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l'accés a la informació i el seu ús.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT2 |
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques.
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
UNITAT TEMÀTICA I: Informació- coneixement: relació amb les tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) |
Dades, informació i coneixement. Característiques de la informació disponible en l'actualitat. Concepte i tipus de fonts d'informació. Concepte de TIC. La competencia informacional professional i les TIC. ACTIC. |
UNITAT TEMÀTICA II: Ètica de la informació |
Dret d'accés universal a la informació. Respecte, privacitat i confidencialitat en el maneig de la informació. Propietat intel•lectual i copyright. Preservació i emmagatzematge de la informació. |
UNITAT TEMÀTICA III: Fonaments del maneig de la informació. |
Recerca estructurada d'informació. Lectura crítica de les publicacions professionals. Sistemes de citació i gestió de referències bibliogràfiques. |
UNITAT TEMÀTICA IV: Fonts professionals d'informació. |
Els catàlegs en línia de les biblioteques. Bases de dades professionals en ciències de la salut. Altres bases de dades d'utilitat en ciències de la salut. |
UNITAT TEMÀTICA V: La informació d'accés lliure a Internet |
Avaluació de la qualitat i fiabilitat de les pàgines web. Fonts d'informació d'accés lliure i aplicació professional. |
UNITAT TEMÀTICA VI: Les TIC com a eines d'informació i comunicació professional |
Gestors d'emmagatzematge d'informació al núvol. Concepte de e-health y m-health. Aplicatius per a la historia clínica informatitzada i gestors de cures d'infermeria. Utilitat professional dels blocs, redes socials i altres aplicatius. Comunicació audiovisual de la informació professional. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Seminaris |
|
18 |
60 |
78 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
20 |
10 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
3 |
9 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
Recollir les expectatives dels estudiants.
Informació sobre el nivell d'accès i de coneixement de les TICS.
Informació respecte a l'evolució i cronograma de les activitats del programa i de l'avaluació.
Recomanacions de bibliografia. |
Sessió Magistral |
Exposició de continguts teòrics de l'assignatura.
Es posarà l'accent en les novetats aparegudes darrerament en ciències de la salut.
Temes clau sobre els que s'ha de reflexionar. |
Seminaris |
Seminaris/Projectes on es treballaran les TIC aplicades a la infermeria mitjançant l'anàlisis de casos reals o ficticis a fi de que l'estudiant aporti una solució argumentada, resolgui també preguntes concretes i finalitzi amb una reflexió global. Els realitzarà l'alumne de forma autònoma i també en grup, amb seguiment per part de la professora mitjançant tutoria presencial o virtual i que l'estudiant haurà de lliurar en una data concreta a l'espai Moodle. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Es treballarà i analitzaran els diferents recursos:
- Historia clínica informatitzada, programes de gestió de cures infermeres, programes de monitorització combinats amb gestió de cures, tractament i curs clínic, etc.
- Programes informàtics i Apps d'us universitari i professional lligats a les ciències de la salut.
- Recursos de cerca i gestió bibliogràfica
|
Atenció personalitzada |
L'atenció a l'estudiant podrà ser presencial al campus o de modalitat virtual per mitjà del correu electrònic, Skype, Teams, Zoom i/o Adobe Connect. Es recomanable demanar previament cita segons l'horari de tutoria que la professora ha establert.
|
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. Hi han tres tutories obligatories planificades al cronograma, per la resta cal demanar cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Avaluació Continuada. Projectes/Activitats que s'han de penjar al moodle referents als seminaris realizats. |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Avaluació del contingut del contingut de l'assignatura que no es qualifica mitjançant la resta d'activitats. |
30% |
Proves pràctiques |
|
Proves sobre exercicis pràctics preparats per avaluar la comprensió i el seguiment de les pràctiques realitzades a l'aula d'informàtica: recerca bibliogràfica i demés programes i Apps treballats a l'aula.
|
20% |
Altres |
|
Projecte/Treball Final |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Aquells que no superin l'assignatura a l'avaluació continuada o no hagin presentat alguna de les activitats avaluables, el professor pot considerar la presentació d'una activitat extra avaluable a la segona convocatòria. La segona convocatòria actua com a convocatòria única o recuperació, engloba tot el temari de l'assignatura. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
Castelló Zamora B, Información fraudulenta sobre salud en internet. El profesional de la información. , 2010, El profesional de la información
Collet Brunet R. , Psicologia de las relaciones humanas, 2010, Paris Leza
Casas Baroy, Joan Carles, Acercando la evidencia científica a la práctica clínica enfermera EviCur, una aplicación TIC para la actualización en competencias informacionales, 2015, Universitat Rovira i Virgili
Olivares Llenas, Eduard, Impacto de las TIC en la salud , 2012, Bioètica & debat: tribuna abierta del Instit
Fernández Cladera, Alberto, Planificación estratégica de las TICs y de los servicios generales en el entorno sanitario, 2015, Universitat Politècnica de Catalunya
Galimany Masclans, Jordi, Historia clínica electrónica de atención primaria de salud, 2014, Universitat de Barcelona
, http://actic.gencat.cat/ca/, ,
Elseiver, nnnConsult, 2020, Elseiver on line
Faus Gabandé F, Santainés Borredá E, Búsquedas bibliográficas en bases de datos, 2013, Elseiver;España:2013
Jimenez RodriguezL. A., Gamboa SuárezR., & MárquezM, Deshumanización en la atención de la salud ¿son las Tic´s el problema o la solución?, 2019, Mundo FESC, 9(17), 85-93.
Antoja G, Gallego C, De San Pedro M, Modelo de competencias de los profesionales TIC en salud en Cataluña, 2019, Revista de la Sociedad Española de Informática y S
Cernadas Ramos A, Bouzas-Lorenzo R, Mesa del Olmo A, Barral Bucet B, Opinión de los facultativos y usuarios sobre avances de la e-salud en atención primariaOpinion of doctors and users on e-health advances in primary care, 2020, Atención Primaria. 2020; 52 (6): 389-399
|
|
Complementària |
Domingo J. Gallego ... [et al.], TIC y web 2.0 para la inclusión social y el desarrollo sostenible, 2015, Madrid : Dykinson, cop
Orruño E, Becerra A, Piera JM, Mateos M, Emparanza JI, Asua J, Bayón JC, Sáenz de Ormijana A, del Rí, SISTEMAS DE E-SALUD PARA EL APOYO A PACIENTES ONCOLÓGICOS: PROPUESTA DE DISEÑO PARA FUTUROS ESTUDIOS EVALUATIVOS., 2015, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igual
Orruño E, Martín-Lesende I, Mateos M, Recalde E, Reviriego E, Bayón J.C, Asua J, TELEMONITORIZACIÓN DE PACIENTES PLURIPATOLÓGICOS CON ENFERMEDAD CARDIACA O RESPIRATORIA. EVALUACIÓN DE SU IMPLANTACIÓN EN ATENCIÓN PRIMARIA, 2014, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Iguald
Orruño Aguado E, Asua Batarrita J, Bayón Yusta JC, Gagnon Marie-Pierre. Diseño y plan de implementac, DISEÑO Y PLAN DE IMPLEMENTACIÓN DE LA TELEMEDICINA EN ÁREAS CLÍNICAS ESPECÍFICAS: TELEMONITORIZACIÓN Y TELEDERMATOLOGÍA. EVALUACIÓN DE PUESTA EN MARCHA Y COSTES, 2009, Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Iguald
|
|
|
Altres comentaris |
Els continguts treballats a aquesta assignatura es reprodueixen al llarg de tota la carrera universitària d'infermeria i també en la vostra carrera professional. Si us plau, aprofiteu-los i trèieu el màxim profit possible a l'assignatura. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|