Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A10 |
Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència. |
| A11 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i les cures, des d'una perspectiva històrica, per comprendre l'evolució de la cura d'infermeria. |
| A12 |
Comprendre des d'una perspectiva ontològica i epistemològica, l'evolució dels conceptes centrals que configuren la disciplina d'infermeria, així com els models teòrics més rellevants, aplicant la metodologia científica en el procés de cuidar i desenvolupant els plans de cures corresponents. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A10 |
Aplicar una lectura relativista sobre la construcció de les categories cos, gènere i salut mental
| | A11 |
Reconèixer la influència dels aspectes socioculturals en el pluralisme assistencial
| | A12 |
Reflexionar sobre la relació salut, immigració i desigualtat social
Identificar la dimensió biològica (disease), cultural (illness) i social (sickness) de la malaltia
Identificar el model explicatiu del professional i el de la persona
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat 1. Introducció a l'antropologia social i cultural |
L'antropologia com a disciplina. Conceptes bàsics: cultura, etnocentrisme, relativisme, endoculturació, aculturació. Positivisme i fenomenologia. Les tècniques qualitatives d'investigació. |
Unitat 2. Antropologia de la salut |
Antropologia Mèdica i Antropologia de la Salut. Antropologia i Infermeria. Els procés salut/malaltia/atenció. La dimensió biològica, social i cultural de la malaltia. Les narratives del patiment. Els models d'atenció. La medicalització i el control mèdic. |
Unitat 3. Globalització i desigualtats socials |
Drets humans i ciutadania. Els conceptes de globalització i desigualtats socials. Migracions a Catalunya. Pobresa i mortalitat infantil. Marginació, cultura i drogues. |
Unitat 4. Cos i gènere |
Introducció a la teoria antropològica del cos. La construcció social i cultural del gènere i les emocions. |
Unitat 5. Alimentació i cultura |
Aspectes socioculturals de l'alimentació. La mirada antropològica en els trastorns alimentaris. Les epidèmies alimentàries. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
19 |
35 |
54 |
Seminaris |
|
12 |
15 |
27 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
20 |
35 |
55 |
Presentacions / exposicions |
|
4 |
5 |
9 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes. Organització dels grups de treball. |
Sessió Magistral |
Exposició, sincrònica o asincrònica, dels continguts teòrics de l'assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Seminaris |
Exposició, sincrònica o asincrònica, dels continguts metodològics del treball antropològic aplicat al camp de la infermeria. Sessions de treball per l'anàlisi i reflexió crítica de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics i projectin l'aplicació pràctica.Aquestes sessions es poden realitzar de manera sincrònica o asincrònica entre alumnes i docent. |
Pràctiques de camp/sortides |
Posada en pràctica d'alguna de les tècniques d'investigació del treball etnogràfic (entrevista en profunditat, observació participant). Visites. Realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament. Treball de sortida de camp aplicant la fotografia, el video i altres estratègies per recollir informació de caire etnogràfic. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral, sincrónica o asincrónica,per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball. Aquesta exposició pot estar en relació al treball desenvolupat en altres activitats (sortides de camp, seminaris, etc). Edició de material etnogràfic recollit per l'alumne per tal de fer una presentació oral i visual. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i orientació individualitzada o grupal sobre l'aprenentatge |
Descripció |
Sessions de seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procès d'aprenentatge. Tant podran ser presencials, per videoconferència, correu electrònic, com mitjançant l’espai moodle de l’assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
La integració dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats d'avaluació continuada.
Es realitzarà a més una prova objectiva, amb preguntes tipus test i/o curtes sobre els continguts de l'assignatura.
La prova es podrà realitzar de manera escrita i/o oral, segons ho consideri el docent.
|
30% |
Seminaris |
|
La integració dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats d'avaluació continuada, les lectures de materials. |
20% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Es realitzaran entre una i dues pràctiques de camp basades en l'aplicació del treball antropològic al terreny de la salut. Es realitzarà alguna sortida, sempre que hagi una oferta d'interès i el calendari escolar i la situació del moment ho permetin. |
30% |
Presentacions / exposicions |
|
Es poden realitzar presentacions orals d'alguna de les activitats d'avaluació continuada (sortides de camp) sempre que el calendari i l'organització de l'assignatura ho permeti. Es contemplen diferents exercicis pràctics que es puguin realitzar en les diferents sessions del curs, lliurats en el mateix moment de la seva realització. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. Les activitats relacionades amb seminaris, pràctiques de camp/sortides i proves mixtes s'han de superar per aprovar l'assignatura. De manera excepcional, si el docent ho considera, podrà plantejat l'avaluació única. | Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells de comunicació i transmissió de dades, que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 4 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari | |
Bàsica |
|
Comelles, JM., Martorell, M.A., Bernal, M. Enfermería y antropología:
padeceres, cuidadores y cuidados. Un homenaje a Dina Garcés I. Barcelona: Icària,
Institut Català d’Antropologia, 2009. Esteban, ML. Antropología del cuerpo. Barcelona: Bellaterra, 2004. Geertz, C. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, 1992. Gracia, M. Alimentación y cultura: perspectivas antropológicas. Barcelona:
Ariel, 2005. Hammersley, M. y Atkinson, P. Etnografía. Barcelona: Paidós, 2001. Martinez, A., Comelles, JM. Enfermedad, cultura y sociedad. Madrid:
Eudema, 1993. Martinez, A. Antropología Médica: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad. Barcelona: Anthropos, 2008. Martorell, M.A., Comelles, JM., Bernal, M. Antropología y enfermería:
campos de encuentro. Un homenaje a Dina Garcés, II. Tarragona: Publicacions
URV, 2010 [Disponible en: www.librosdeantropologiamedica.blogspot.com
(descàrrega gratuita)]. Menéndez, E. L. y Di Pardo, R. B. De algunos
alcoholismos y algunos saberes : atención primaria y proceso de alcoholización. México, D.F. : Ciesas, 1996. Scheper-Hughes, N. La muerte sin llanto: violencia y vida cotidiana en
Brasil. Barcelona: Ariel, 1997. |
Complementària |
|
Hi haurà una bibliografia complementària per cada tema. |
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pots estar sotmesa a canvis els quals seran degudament informats a l'alumne utilitzat l'espai de treball d'aprenentatge Moodle o altres vies de comunicació.
Tota la planificació i desenvolupament d'aquesta assignatura es portarà a terme de manera sincrònica i/o asincrònica atenent a les circumstàncies del moment.
A l'avaluació de l'assignatura, si s'escau, degut a una situació de pandèmia es pot veure modificada i adaptada a la situació. S'informarà dels canvis a l'espai Moodle de l'assignatura.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|