Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5.1 |
Conèixer i valorar les necessitats nutricionals de les persones sanes i amb problemes de salut al llarg del cicle vital, per a promoure i reforçar pautes de conducta alimentària saludable. |
| A5.3 |
Identificar els problemes nutricionals de major prevalença i seleccionar les recomanacions dietètiques adequades. |
| A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A13 |
Aplicar el procés d'infermeria per proporcionar i garantir el benestar la qualitat i seguretat a les persones ateses. |
| A14 |
Conèixer i aplicar els principis que sustenten les cures integrals d'infermeria. |
| A16.3 |
Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia. |
| A17.1 |
Conèixer les alteracions de salut de l'adult, identificant les manifestacions que apareixen en les seves diferents fases. |
| A17.2 |
Identificar les necessitats de cura derivades dels problemes de salut. |
| A17.3 |
Analitzar les dades recollides en la valoració, prioritzar els problemes del pacient adult, establir i executar el pla de cures i realitzar la seva avaluació. |
| A17.5 |
Seleccionar les intervencions encaminades a tractar o prevenir els problemes derivats de les desviacions de salut. |
| A17.6 |
Tenir una actitud cooperativa amb els diferents membres de l'equip. |
| A23.2 |
Prestar cures, garantint el dret a la dignitat, privacitat, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. Individualitzar la cura considerant l'edat, el gènere, les diferències culturals, el grup ètnic, les creences i valors. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5.1 |
Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
| | A5.3 |
Identificar i explicar les necessitats nutricionals en els problemes de salut estudiats
| | A7 |
Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A13 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
| | A14 |
Distingir en les situacions i problemes de salut estudiats les implicacions i dilemes ètics i la seva gestió segons els aspectes particulars i la legislació involucrada
Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A16.3 |
Actuar des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
| | A17.1 |
Explicar les alteracions de salut al Jove adult reconeixent les implicacions a nivell d'afrontament personal i familiar, derivades del diagnòstic i tractament en tots els àmbits assistencials
| | A17.2 |
Identificar i relacionar els comportaments de risc i factors associats als problemes de salut estudiats
Explicar els programes de prevenció associats als problemes de salut identificats
| | A17.3 |
Descriure els mètodes de diagnòstic, radiològics, analítics, endoscòpics ... i saber actuar en la preparació i cura de les persones segons la prova, trastorn i procés de salut
Ser capaç d'interpretar els aspectes bàsics de les proves radiològiques més prevalents relacionades amb els problemes de salut plantejats
| | A17.5 |
Aplicar les intervencions infermeres tenint com a referència les normes i guies de pràctica clínica
| | A17.6 |
Participar en les activitats de grup segons les normes acordades
Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els treballs de grup
| | A23.2 |
Mostra sensibililitat en l'atenció de les persones donant exemples de cura posant especial èmfasi en el benestar, el confort, l'ètica i l'educació per a la salut
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT7 |
Conèixer les principals desigualtats i discriminacions que es produeixen entre homes i dones i comprendre'n les causes.
RA2. Identificar els principals problemes ambientals.
RA3. Reconèixer i reflexionar sobre les necessitats i problemàtiques socials, i implicar-se en la millora de la comunitat.
RA4. Reconèixer els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement, mostrar capacitat crítica i de diàleg, i fer un ús responsable de les normes que l’afecten com a membre de la comunitat universitària.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut de l'adult jove |
Aquesta unitat inclou una anàlisi epidemiològica en quant als problemes de salut més prevalents en l’adult jove.
Característiques més rellevants de l'adult jove.
La discussió sobre les conductes de risc i els hàbits i estils de vida permetrà a l'alumne contactar amb la pròpia vivència personal, atès que la seva edat sol correspondre's amb la del grup de població estudiada. |
Unitat temàtica II: Cura de la persona en les diferents proves diagnòstiques |
Aquesta unitat tracta dels diferents tipus de proves diagnòstiques complementàries. Proves bàsiques de laboratori. Radiografia convencional i altres proves d'imatge. Proves diagnòstiques de medicina nuclear i endoscòpies. Rol d'infermeria en les proves diagnòstiques complementàries: preparació, procediment i cures post prova. Aspectes ètics i legals: el consentiment informat.
|
Unitat temàtica III: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc que comporten lesions traumàtiques |
En aquesta unitat s'aprofundeix en els factors que influeixen en la presentació de lesions traumàtiques. Coneixements bàsics sobre lesions i traumatismes freqüents. Intervenció segons el tipus de lesió. Valoració de l'estat general a nivell de primera assistència i a l'ingrés hospitalari. Valoració del nivell de consciencia.
Valoració i cura del dolor en el sentit global del concepte.
Prevenció de la infecció nosocomial.
Hemorragies i transfusió de components sanguinis.
Valoració i cura de ferides.
El procés quirúrgic. El consentiment informat del menor madur. Asèpsia. Aspectes psicosocials implicats en la vivència de l'ansietat davant de l'ingrés, la intervenció quirúrgica, el dolor i situació de crisi familiar.
|
Unitat temàtica IV: Vivències i problemes de salut pel consum de substàncies addictives |
En aquesta unitat els alumnes aprofundeixen en els problemes de salut derivats del consum de substància addictives. Es desenvolupen conceptes com: droga, substància psicoactiva, dependència, tolerància, toxicitat i síndrome d'abstinència. En el treball dels continguts es tenen en compte els criteris diagnòstics del DSM-V i el CIE-10 i s'analitzen els efectes físics, conductuals, familiars i socials que comporten.
Aspectes a destacar en el treball del rol infermer són l'anàlisi i la reflexió sobre els propis sentiments i actituds enfront de les persones amb trastorns per utilització de substàncies psicoactives, donada la repercussió que aquests elements tenen en la qualitat de la cura.
|
Unitat temàtica V: Vivències i problemes de salut per les conductes de risc en l'alimentació |
En aquesta unitat els alumnes reflexionen sobre la interrelació de factors que conflueixen en els estats de malnutrició en el jove.
Es desenvolupen els conceptes teòrics i pràctics associats a l'anorèxia, bulímia i obesitat com a problemes de salut predominant en el jove. S'analitzen els factors psico-socials i culturals que s'hi associen. També es reflexiona sobre el paper que els hàbits i estils de vida, les crisis de desenvolupament i l'equilibri emocional en el jove tenen en la gènesi d'aquest tipus de problemes.
Les dietes hipercalòriques, la falta d'exercici, el culte a la imatge corporal, l'aïllament o l'autoestima són factors claus a aprofundir.
Reconeixement de signes i símptomes, i actuacions en aquesta mena de trastorns. Identificació de recursos assistencials a tots els nivells.
|
Unitat temàtica VI: Vivències, situacions i problemes de salut per les conductes de risc en las relacions sexuals |
Reflexió sobre les conductes de risc en les relacions sexuals i l'expressió de la sexualitat.
Prevenció, valoració i tractament de les infeccions de transmissió sexual més prevalents (incloent-hi la infecció pel VIH).
|
Unitat temàtica VII: Vivències i problemes de salut relacionats amb la cronicitat del jove |
Aquest tema ha de servir a l'alumne per reflexionar sobre la cronicitat en el jove. Es revisaran dades epidemiològiques en busca dels problemes crònics de salut predominants en el jove.
En el seu estudi es tindrà en compte que el diagnòstic d'un problema de salut amb caràcter de cronicitat suposa un important impacte per al jove i la seva família, especialment per les associacions que les persones fan sobre els canvis en els seus hàbits i estils de vida.
També es reflexionarà sobre la responsabilitat, l'oportunitat i el compromís infermer dins de l'equip de salut per tal que el jove aprengui sobre la seva cura i adquireixi capacitats per afrontar la incertesa, viure amb autonomia i millorar la qualitat de vida.
Es desenvoluparan conceptes específics sobre el procés d'adaptació a la cronicitat en el jove.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Seminaris |
|
16 |
16 |
32 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
12 |
24 |
36 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...) per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Atenció personalitzada |
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge. |
Descripció |
Temps que cada
professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.
A causa de
l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant
reunions on-line, en horaris concertats prèviament, per correu electrònic o mitjançant altres eines virtuals.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els continguts exposats a les sessions magistrals, així com els que s'hagin treballat als seminaris o als ABPs s'avaluaran mitjançant dues proves mixtes orals o escrites de preguntes curtes o tipus test. Una de les proves es realitzarà a meitat de curs i l'altra a final de curs. Cadascuna de les proves mixtes valdrà el 50% de la categoria. Cada prova es supera amb una nota igual o superior a 5.
Només es realitzarà mitjana entre les proves mixtes si ambdues han estat superades. Altrament, cal realitzar la prova avaluativa oficial oral o escrita de preguntes curtes o tipus test de tots els continguts de l’assignatura (sessions magistrals, ABPs i seminaris). La prova oficial valdrà el 100% de la categoria i es supera amb una nota igual o superior a 5.
No existeix una segona convocatòria per recuperar la categoria “proves mixtes” o "prova oficial".
|
70% |
Seminaris |
|
L’assistència als seminaris és obligatòria.
Els coneixements sobre els continguts treballats als seminaris s’avaluaran a les proves mixtes. Es tindrà en compte la participació activa a les activitats plantejades a l’aula, la presentació de treballs, les fonts documentals aportades i l'actitud de l'alumne.
La categoria es supera amb una nota igual o superior a 5.
No existeix una segona convocatòria per recuperar la categoria “seminaris”.
|
10% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
L'assistència als ABPs és obligatòria.
Per l’avaluació dels ABPs es realitzarà una rúbrica d'avaluació i es tindran en compte la participació, el compromís, les actituds durant les sessions, l'exposició oral, la presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals rellevants, l'elaboració d’un pla de treball individual i/o grupal.
Al finalitzar totes les sessions d’ABP es realitzarà una prova de preguntes curtes per tal de conèixer el grau de coneixement adquirit per l’alumne. Els coneixements sobre els continguts treballats en les sessions d’ABP s’avaluaran a les proves mixtes.
La categoria es supera amb una nota igual o superior a 5.
No existeix una segona convocatòria per recuperar la categoria “ABP”.
|
20% |
Altres |
|
Els continguts de les activitats introductòries s'avaluaran amb les proves mixtes o amb la prova oficial. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En aquesta assignatura es realitza una avaluació contínua, per tant, cal superar totes les categories exposades (seminaris, ABPs i proves mixtes de coneixements). L'assignatura es supera amb una nota igual o superior a 5, tenint en compte totes les categories de manera ponderada. No hi ha segona convocatòria per les categories "seminaris" i "ABP". Tampoc hi ha segona convocatòria per la categoria "proves mixtes". La convocatòria oficial d'examen de l'assignatura és el 13 de desembre de 2021 (11:00). Totes les proves es realitzaran presencialment. A causa de l'emergència sanitària, les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. A l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. D'acord amb l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Bàsica |
De La Fuente Ramos M, Enfermería médico-quirúrgica I, 2015, Ediciones DAE (Grupo Paradigma)
De La Fuente Ramos M, Enfermería médico-quirúrgica V, 2017, Ediciones DAE (Grupo Paradigma)
LeMone P, Burke K, Enfermería medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente. Volumen I, 2009, Pearson Educación S.A.
LeMone P, Burke K, Enfermería medicoquirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente. Volúmen II, 2009, Pearson Educación S.A.
O'Connell Smeltzer SC, Hinkle JL, Bare BG, Cheever KH, Sholtis Brunner L, Smith Suddart D, Brunner y Suddarth. Enfermería medicoquirúrgica, 2016, Wolters Kluwer
Rovira Gil E, Actualización de enfermería en urgencias traumáticas, intoxicaciones y otras urgencias, 2018, DAEeditorial (Grupo Paradigma)
Ortega Deballón I, Díaz-Santos Dueñas A, Urgencias esenciales para Enfermería, 2019, DAEeditorial (Grupo Paradigma)
Sabaté A, Atención integral al paciente traumático, 2013, Marge Médica Books
Silberman FS, Varaona O, Ortopedia y traumatología, 2014, Médica Panamericana
Martín-Romo Mejías J, Cuidados de enfermería en el área quirúrgica, 2016, ICB Editores
Hamlin L, Richardson-Tench M, Davies M, Enfermería perioperatoria. Texto introductorio, 2010, Manual Moderno
Mosteiro Díaz MP, Dolor y cuidados enfermeros, 2010, Ediciones DAE (Grupo Paradigma)
Fornés Vives J, Enfermería de salud mental y psiquiatría: valoración y cuidados, 2012, Médica Panamericana
Lorenzo Fernández P [et al], Drogodependencias: farmacología, patología, psicología, legislación, 2009, Médica Panamericana
Pérez del Río F, Mestre Guardiola M, Drogodependencias y sexualidad, 2016, Biblioteca Nueva
Benavides Torres RA, Castillo Arcos LC, López Rosales F, Onofre Rodríguez DJ, Promoción de la salud sexual en jóvenes, 2013, Manual Moderno
|
|
Complementària |
Observatori Català de la Joventut, L’estat de la joventut, 2019, Generalitat de Catalunya
Observatorio de la juventud en España, Juventud en Cifras, 2017, Gobierno de España
Plumed Moreno C, Mansilla Pozuelo MD, Nieto Corella P, Poves Plumed AB, Psicología General (capítulo 12), 2012, Ediciones DAE (Grupo Paradigma)
Hidalgo MS, Redonmdo AM. , Medicina de la adolescencia, 2012, Madrid, Ergon
Ruiz Moreno J, Delgado Mingorance ME, Martín Delgado MC, García-Penche Sánchez R, Procedimientos y técnicas de enfermería, 2008, Rol
Pagana KD, Pagana TJ, Pagana TN, Guía de pruebas diagnósticas y de laboratorio, 2018, Elsevier
Canal Salut, Diagnòstic per la imatge, 2021, Generalitat de Catlaunya
Malagón-Londoño G, Álvarez Moreno CA, Infecciones hospitalarias, 2010, Médica Panamericana
Forriol Campos F, Manual de cirugía ortopédica y traumatología, 2010, Médica Panamericana
SEHH / SETS, Estándares en hemoterapia, 2019, Fundación para la calidad en transfusión sanguínea
Jameson JL, Fauci AS, Hasper DL, Hauser SL, Longo DL, Loscalzo J, Harrison. Principios de medicina interna, 2018, McGrawHill
Varis, Manual Merck. Versión para profesionales, 2021, Merck Sharp & Dohme Corp
NANDA / NOC / NIC, NNNConsult, 2021, Elsevier
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18234104 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18234006 | INFERMERIA EN LA GESTACIÓ, INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA/18234102 | FARMACOLOGIA/18234107 | PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18234108 | PRÀCTIQUES DE SIMULACIÓ CLÍNICA II/18234112 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ I/18234001 | ESTRUCTURA I FUNCIÓ DEL COS HUMÀ II/18234002 | ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS I METODOLÒGIQUES DE LA INFERMERIA/18234009 | INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18234101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|