Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16.1 |
Capacitat per descriure els fonaments del nivell primari de salut i les activitats a desenvolupar per proporcionar una cura integral d'infermeria a l'individu, la família i la comunitat. |
| A16.2 |
Comprendre la funció i activitats i actitud cooperativa que el professional ha de desenvolupar en un equip d'Atenció Primària de Salut. |
| A16.3 |
Promoure la participació de les persones, família i grups en el seu procés de salut-malaltia. |
| A16.8 |
Educar, facilitar i donar suport a la salut i el benestar dels membres de la comunitat, les vides dels quals estan afectades per problemes de salut, risc, sofriment, malaltia, incapacitat o mort. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT3 |
Resoldre problemes de forma crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d'estudi. |
| CT4 |
Treballar de forma autónoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16.1 |
Descriure els programes de salut que es duen a terme en Atenció Primària
| | A16.2 |
Adquirir els coneixements per al desenvolupament de programes de salut en l'àmbit de l'Atenció Comunitària
| | A16.3 |
Participar activament en la resolució de casos i treballs en grup
| | A16.8 |
Explicar necessitats en salut i valorar estratègies per millorar el nivell de salut de la població
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT3 |
RA1. Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo.
RA2. Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina.
RA3. Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema.
RA4. Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista.
RA5. Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores.
| | CT4 |
RA1. Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup.
RA2. Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment.
RA3. Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup.
RA4. Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I:
|
1.-Introducció als programes de salut
2.- Què és un programa de salut?
3.-Models d’intervenció comunitària. Metodologia APOC
4.-COMSalut
|
Unitat temàtica II:
|
5.- La Salut en la comunitat
6.- Programa Salut i escola
7.- Abraça'm
8.- Paper d'infermeria a la comunitària. |
Unitat temàtica III:
|
9.-GID. Gestió infermera de la demanda
10.-Valoració del pacient a l'atenció primària.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
5 |
25 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Videoconferència |
|
0 |
0 |
0 |
Treballs |
|
1 |
25 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i explicació del seu desenvolupament i de la metodologia d'avaluació. Introducció als programes de Salud comunitària. |
Sessió Magistral |
Exposició dels diferents temes continguts en l'assignatura, mitjançant l'exposició oral a l'aula. |
Seminaris |
En els seminaris s'acabaran de treballar i s'esposaran els treball dels diferents mòduls |
Videoconferència |
En cas de necessitat degut a la via d'excepcionalitat, l'exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes es podrà realitzar mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. El seu desenvolupament permet diferents graus d’interactivitat en funció dels objectius pretesos. Aquesta activitat pot ser enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior. |
Treballs |
Activitats i exercicis que realitza l'estudiant a partir de material i referències facilitades pel professorat. Els treballs realitzats formen part de les activitats d'avaluació continuada descrites a l'assignatura i podran ser de forma individual o grupal, segons indicacions que es trobaran en el moodle.
|
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada i individualitzada prèvia sol·licitud, via correu electrònic o webconferència al professor/a |
Descripció |
Atenció personalitzada i individualitzada prèvia sol·licitud via correu electrònic a la professora. Mètode individualitzat per orientar a l'alumne d'acord amb les seves necessitats d'aprenentatge.
A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a
l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris
concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines
virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
El contingut de les sessions magistrals es duran a terme mitjançant proves evaluativas de les diferents sessions que estaran descrites en el Campus Virtual |
20% |
Seminaris |
|
Es valorarà la participació, presentació i resposta del treballs tant pot ser de forma individual o de l'equip Els criteris d'avaluació estaran descrits al campus virtual.
|
30% |
Treballs |
|
Es plantegen diferents activitats d'avaluació continuada, relacionades amb els temes donats.
Cada activitat té uns criteris d'avaluació descrits al campus virtual. Aquest es realitzaran individualment o en equip.
|
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació continuada representa aprovar cadascuna de les proves avaluatives. En la segona convocatòria, l'alumne s'examinarà d'aquella part que no hagi aprovat en l'avaluació continuada. Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari |
Bàsica |
|
Piña V. Metodologías para la evaluación de los programas de salud. Red Universidad del Zulia.1998 Milanese E, Merlo R, Laffay B. Prevención y cura de la farmacodependencia: una propuesta comunitària. Plaza y Valdés, S.A.. 2001 Palomas, S. Estrategias metodológicas para la promoción de la salud comunitaria: los títeres tienen la palabra. Espacio Editorial. 2012. Raventos Torner, R. D.
(2017). Adherència al tractament farmacològic en el pacient crònic a l’Alt
Penedès. Funció i reptes de la infermeria (Doctoral dissertation,
Universitat Rovira i Virgili).http://www.publicacions.urv.cat/llibres-digitals/cum-laude/12-cum-laude/794-adher%C3%A8ncia-al-tractament-farmacol%C3%B2gic-en-el-pacient-cr%C3%B2nic-a-l%E2%80%99alt-pened%C3%A8s Aliaga-Díaz
Elizabeth, Cuba-Fuentes Sofía, Mar-Meza Marcela. Promoción de la salud y
prevención de las enfermedades para un envejecimiento activo y con calidad de
vida. Rev. perú. med. exp. salud publica [Internet]. 2016; 33( 2 ):
311-320. Disponible en:
http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-46342016000200017&lng=es. http://dx.doi.org/10.17843/rpmesp.2016.332.2143. Oliver-Mora, M., &
Iñiguez-Rueda, L. (2017). El uso de las tecnologías de la información y la
comunicación (TIC) en los centros de salud: la visión de los profesionales en
Cataluña, España. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 21, 945-955. Molina, F., Molina, F., Gea Sánchez, M., Alconada, Á., Gea Sánchez, M., & Alconada, Á. (2017). Educación, salud y calidad de vida : nuevas perspectivas interdisciplinares e interculturales (1ª edición, Ser. Análisis y estudios, 7). Graó. http://www.grao.com/producto/salud-educacion-y-calidad-de-vida-nuevas-prespectivas-interdisciplinarias-e-interculturales-aye07. ComSalut: Comunitat i salut. https://salutpublica.gencat.cat/ca/sobre_lagencia/comsalut_comunitat_i_salut/ |
Complementària |
|
Falcon
Romero M, Luna Ruiz-Cabello A. Alfabetización en salud: concepto y dimensiones.
Proyecto europeo de alfabetización en salud. Revista Comunicación y Salud.
2012: 2(2);91-98. Alarcón,
A. M. (2019). Enfermería Intercultural: Un desafío en la sociedad actual.
Revista Horizonte de Enfermería, 12(1), 39-45. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SALUT PÚBLICA I EDUCACIÓ PER A LA SALUT/18234007 |
|
|
Altres comentaris |
“Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual” |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|