Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A7 |
Conèixer els processos fisiopatològics i les seves manifestacions i els factors de risc que determinen els estats de salut i malaltia en les diferents etapes del cicle vital. |
| A10 |
Conèixer i identificar els problemes psicològics i físics derivats de la violència de gènere per capacitar l'estudiant en la prevenció, la detecció precoç, l'assistència, i la rehabilitació de les víctimes d'aquesta forma de violència |
| A24 |
Conèixer els problemes de salut mental més rellevants en les diferents etapes del cicle vital, proporcionant cures integrals i eficaces, en l'àmbit de la infermeria. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | CT5 |
Comunicar informació de forma clara i precisa a audiències diverses. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A7 |
Analitzar els factors culturals i socials en la percepció de la malaltia mental
Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
| | A10 |
Descriure els problemes derivats de la violència de gènere i les formes de prevenció i atenció
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
| | A24 |
Explicar els processos associats a situacions per problemes / malalties de salut mental al llarg del cicle vital
Valorar l'impacte de la malaltia mental en la qualitat de vida com a individu i com a família
Planificar cures que prevenen complicacions i afavoreixen l'afrontament i la recuperació
Explorar com afecta la malaltia mental a la qualitat de vida i la satisfacció de les necessitats bàsiques
Mostrar habilitats de comunicació, observació i valoració del pacient amb problemes de salut mental
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| CT5 |
RA1. Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques.
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu.
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral.
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada.
RA3. Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unidad temática I: Salud y enfermedad mental. Organización y significados de la atención en salud mental.
|
|
Unidad temática II: Procesos de enfermedad relacionados con los trastornos de ansiedad, obsesivo-compulsivos, somatomorfos y disociativos.
|
|
Unidad temática III: Procesos de enfermedad relacionados con los trastornos de personalidad, enfermedad dual y adicciones.
|
|
Unidad IV: Trastornos depresivos, bipolares y relacionados.
|
|
Unidad V: Procesos de enfermedad relacionados con la esquizofrenia y otros trastornos psicóticos.
|
|
Unidad VI: Trastornos del desarrollo.
|
|
Unidad VII: El suicidio.
|
|
Unidad temática VIII: Violencia de género y salud mental. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
24 |
0 |
24 |
Seminaris |
|
18 |
27 |
45 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
6 |
9 |
15 |
Simulació |
|
12 |
18 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
1 |
33 |
34 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Seminaris |
Treball amb diferents tipus de material (videos, lectures....) per proporcionar l’anàlisi i reflexió per part dels estudiants. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions de cuidatge en diferents escenaris que exigeix un treball de col·laboració. |
Simulació |
Tallers interactius en grups reduïts, participatius, basats en el treball i participació activa de l’estudiant. Es reflexionarà de forma individual i en grup dels diferents aspectes relacionats amb situacions complexes de malaltia mental. Es realitzaran simulacions, dinàmiques grupals, casos pràctics i visionat de pel.licules i/o documentals. |
Atenció personalitzada |
Es realitzaran tutories personalitzades, bé de forma presencial o mitjançant l’espai moodel de l’assignatura. S'atendrà a l'estudiant sempre que ho demani de forma presencial o virtual (correu electrònic, videoconferència) |
Descripció |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats ?prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Treballs realitzats dels casos pràctics i visionat de pel·lícules i/o documentals, aportacions, exercicis, role-playing...en el desenvolupament de les sessions. Es valora la participació en les classes |
20% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball de grup o individual. Recerca fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoavaluació i avaluació del grup. |
10% |
Simulació |
|
S’avaluarà l’assistència i participació activa en les dinàmiques i treballs que es realitzin. |
20% |
Proves mixtes |
|
Realització d'una prova mixta amb varies parts que integrarà preguntes curtes i/o tipus test i/o resolució d'un cas pràctic. El temari de la prova estarà relacionat amb el contingut de les classes magistrals, seminaris, pràctiques de laboratori i ABP. És obligatori aprovar amb un 5 cada part de la prova per superar l'assignatura. A l'examen tipus test s'ha de contestar el 90% de les preguntes |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els exàmens es realitzaran de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tabletes i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. Segona convocatòria: Els seminaris, ABP i simulació no es poden recuperar ja que son metodologies d'avaluació continuada. Les proves mixtes es realitzarà un examen de les mateixes característiques que el realitzat en primera convocatòria. |
Bàsica |
Fornes vives, J. Gómez Salgado, J., Principales problemas de salud mental e intervención enfermera, Última edició publicada, FUDEN
SHIVES LR, Enfermería psiquiátrica y de salud mental: conceptos básicos, Última edició publicada , McGraw-Hill
Videbeck SL. , Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, Wolters Kluwer
Womble, DM. , Introducción a la enfermería de la salud mental, Última edició publicada, Wolters Kluwer
Galiana, JL., Enfermería psiquiátrica, Última edició publicada, Elsevier
JOHNSON B.S. , Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria., Última edició publicada , McGraw-Hill-Interamericana
Granados Gómez, G. Sánchez Bujaldón, M. , Enfermería en salud mental, Última edició publicada, Editorial Centro de Estudios Ramón Areces
Mejías Lizancos F, Serrano Parra MD., Enfermería de psiquiatría y salud mental I, Última edició publicada, Ediciones DAE
|
|
Complementària |
RIGOL A., UGALDE M., Enfermeria de Salud Mental y Psiquiatria, Última edició publicada, Masson
Bobes gascía,J. Bousoño García,M. Gonzalez García MP. López Rodríguez JL: Sáiz Martínez PA. Enfermer, Enfermeria psiquiátrica, Última edició publicada, Síntesi
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastornos del estado de ánimo, Última edició publicada, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastornos psicóticos, Última edició publicada, Elsevier
Townsend, MC. , Fundamentos de enfermería en psiquiatría, Última edició publicada, McGraw-Hill
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA), DSM IV-TR. Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales, Última edició publicada, Masson
Fornes vives, J. Gómez Salgado, J. , Evolució histórica y modelos conceptuales en salud mental y psiquiatría, Última edició publicada, FUDEN
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Patología dual., Última edició publicada, Elsevier
Ortiz de Zárate, A. Alonso Durana, I. Ubis González, A. Ruíz de Azúa, MA. , Guías de cuidados de enfermería en salud mental. Trastorno mental grave de larga evolución, Última edició publicada, Elsevier
Serrano Gil, A. Leonsegui Guillot, RA. , Introducción a la enfermería de salud mental, Última edició publicada, Ediciones Díaz de Santos
FORNES J, Enfermería de Saud Mental y Psiquiátrica. Planes de cuidados , Última edició publicada, Médica Panamericana
Mejías Lizancos, F. Serrano Parra, MD., Enfermería en psiquiatría y salud mental, Última edició publicada, Ediciones DAE
Stuard, GW. Laraia, MT. , Enfermería psiquiátrica. principios y práctica, Última edició publicada, Elsevier
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FONAMENTS DE PSICOLOGIA APLICADA/18244005 | RELACIÓ TERAPÈUTICA I COMUNICACIÓ EN LA INFERMERIA/18244006 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|