DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ I INFERMERIA Codi 18254117
Ensenyament
Grau en Infermeria (Seu Baix Penedès) (2016)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Infermeria
Coordinador/a
VALLS FONAYET, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.valls@urv.cat
laia.ventura@urv.cat
Professors/es
VALLS FONAYET, FRANCESC
VENTURA GARCIA, LAIA
Web
Descripció general i informació rellevant <p>A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura.&nbsp;</p><div><br /></div><div>En aquesta assignatura s'introduirà als estudiants en la metodologia quantitativa i qualitativa d'investigació aplicada a les ciències de la infermeria. Els continguts són la base essencial necessària per poder plantejar i desenvolupar un projecte d'investigació en recerca infermera aplicant el disseny, metodologia, tècniques de recollida d'informació i d'anàlisi més idònies. Es persegueix que el contingut combini un caire teòric i pràctic en context de seminaris i laboratoris. Així mateix, es pretén estimular a l'anàlisi crítica de la literatura científica i a proporcionar les eines bàsiques per difondre els resultats de la recerca en infermeria.</div>

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16.6 Aplicar els mètodes i procediments necessaris en el seu àmbit per identificar els problemes de salut més rellevants en una comunitat.
 A16.7 Analitzar les dades estadístiques referides a estudis poblacionals, identificant les possibles causes de problemes de salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16.6 Adquirir la destresa suficient d'acord amb el seu nivell per plantejar un projecte utilitzant la metodologia de recerca aplicada a infermeria
 A16.7 Fes servir programari per a comunicació off-line: editors de text, fulls de càlcul i presentacions digitals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital.
RA2. Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença.
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques
RA4. Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció, qüestions conceptuals de la metodologia de la investigació en infermeria Mètodes científics d’investigació en infermeria. Etapes i desenvolupament de la investigació en infermeria
Unitat temàtica II: Parts del disseny d’un projecte de recerca qualitativa (a) Introducció, formulació del problema, objectius, hipòtesis i àmbit de recerca
Unitat temàtica III: Parts del disseny d’un projecte de recerca qualitativa (b) Cerca dels fonaments de la literatura científica existent. La recerca bibliogràfica i l’anàlisi de documents
Unitat temàtica IV: Parts del disseny d’un projecte de recerca qualitativa (c) El treball de camp en investigació qualitativa
Unitat temàtica V: Anàlisi de dades qualitatives i construcció del coneixement Organització de la informació, descripció i interpretació de dades qualitatives
Unitat temàtica VI: Comunicació i difusió de resultats Redacció i presentació pública de resultats d’investigacions
Unitat temàtica VII: Introducció a les metodologies quantitatives d’investigació en infermeria Tipus d’estudis quantitatius, tècniques de mostreig, pautes per a l’elaboració d’un qüestionari estandarditzat i exemples de qüestionaris, fitxes tècniques de recerques quantitatives en salut (ESCA), tipus de preguntes, variables, escales quantitatives additives, CONSORT
Unitat temàtica VIII: Funcions de distribució Propietats i utilitats de les funcions de distribució en recerca en infermeria. La distribució Normal i la distribució Binomial. Càlculs de probabilitats
Unitat temàtica IX: Anàlisi descriptiva univariable de dades quantitatives a infermeria i introducció al programa JAMOVI Anàlisi descriptiva univariable. Mesures de tendència central, mesures de dispersió, mesures de forma. Representacions gràfiques. Construcció de matrius de dades i anàlisi univariable amb el programa estadístic JAMOVI. Comunicació i redacció de resultats quantitatius. Interpretació de resultats en publicacions científiques
Unitat temàtica X: Anàlisi bivariable de dades quantitatives a infermeria Tractament de dades i tècniques estadístiques: contrastos de mitjanes (t de Student per a mostres independents, per a mostres relacionades, ANOVA, proves no paramètriques), correlació i regressió, prova d’independència khi quadrat, risc relatiu, odds ràtio, mida de l’efecte, validació de la fiabilitat d’escales.
Comunicació i redacció de resultats quantitatius. Interpretació de resultats en publicacions científiques. Ús de programari informàtic per a l’anàlisi bivariable de dades quantitatives (JAMOVI)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A16.6
A16.7
CT2
15 19 34
Seminaris
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Resolució de problemes, exercicis
A16.6
A16.7
CT2
12 20 32
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i el seu pla de treball. Recollir informació dels estudiants i els seus objectius en aquesta assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes fonamentals de l'assignatura, introduint elements d'anàlisi i reflexió. Es podrà impartir de manera sincrònica o asincrònica.
Seminaris Treball en profunditat d'aspectes relacionats amb la investigació quantitativa i qualitativa. Elaborar, dissenyar i construir les dades mitjançant el paquet estadístic SPSS i/o JAMOVI i aplicació de les tècniques d'anàlisi adient. Elaboració de categories i anàlisi qualitativa. Es podrà realitzar de manera sincrònica o asincrònica, amb treball a l'aula, si s'escau, i amb treball autònom
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució de problemes, exemples i exercicis pràctics relacionats amb la temàtica de l'assignatura
Atenció personalitzada Assessorament presencial o virtual, individual o en grup

Atenció personalitzada
Descripció

Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi. L'alumne podrà realitzar tutories individuals i grupals amb els professors de l'assignatura demanant la tutoria directament al professors. També es podrà realitzar tutories i seguiment de l'alumne a traves de diferents eines telemàtiques: correu electrònic, videoconferència.


Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A16.6
A16.7
CT2
Es realitzarà una prova mixta per avaluar l'assignatura que inclourà part tipus test i part resposta breu a desenvolupar. 40%
Seminaris
A16.6
A16.7
CT2
Els seminaris inclouran la metodologia quantitativa i qualitativa aplicada i l'anàlisi de dades. També es treballarà l'anàlisi crític d'articles d'investigació. 30%
Resolució de problemes, exercicis
A16.6
A16.7
CT2
Es podran plantejar exercicis i activitats diverses relacionades amb el contingut de l'assignatura: resolució de problemes, aplicació de la metodologia quantitativa, aplicació de metodologia qualitativa. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

És requisit indispensable per aprovar l'assignatura presentar tots els treballs i realitzar l'examen (prova objectiva mixta), obtenint una nota igual o superior a 5 en cada apartat. L'alumne que no superi o no presenti alguna de les proves que composen l'avaluació continuada, recuperarà l'activitat suspesa o no presentada en la data assenyalada a l'inici del curs, i que correspon a la segona convocatòria.

Tant en el cas de l'avaluació continuada com en la segona convocatòria, per aprovar l'assignatura han d'estar superades totes les activitats avaluatives. De manera excepcional, si el/la docent ho considera, podrà plantejar l'avaluació única.

L'examen (prova mixta, 40%) es realitzarà de forma presencial. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. A l'espai Moodle de cada assignatura hi podreu consultar la informació actualitzada.

Les altres activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat presencial o en línia en cas de confinament.

D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives presencials estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant. Els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització fraudulenta d'alguna activitat avaluativa de l'assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens. A més, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari.


Fonts d'informació

Bàsica Álvarez. R., Estadística aplicada a las ciencias de la salud, Madrid: Editorial Díaz de Santos, 2007
Argimon, J. M., Jiménez, J., Métodos de investigación clínica y epidemiológica, Barcelona: Elsevier, 2019
Elena Sinobas, P., Manual de Investigación Cuantitativa para Enfermería, FAECAP, en línia, 2011
Gerrish, K., Lacey, A., Investigación en Enfermería, Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2008
Lleixà M., Montesó, P., Investigació en infermeria: Teoria i pràctica, Tarragona: Publicacions URV, 2015
Piqué J., Camaño, R., Piqué, C., Escribir y publicar en Enfermería, València: Tirant Humanidades, 2011
Salamanca, A. B., El aeiou de la investigación en Enfermería, Madrid: Fuden, 2013
Taylor, S. J., Bogdan R., Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona: Paidós, 1987
Vázquez, M. L. et al., Introducción a las técnicas cualitativas de investigación aplicadas en salud, Cali: Universidad del Valle, 2017

Complementària

Hi haurà una bibliografia complementària per a cada tema, i d'acord a les necessitats individuals.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ, COMUNICACIÓ I DOCUMENTACIÓ/18254008


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOESTADÍSTICA/18254003
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent