DADES IDENTIFICATIVES | 2021_22 | ||||||||||
Assignatura (*) | SALUT, GÈNERE I DESIGUALTATS SOCIALS | Codi | 18254212 | ||||||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | ||||||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | Horaris i dates d'examen | ||||||
3 | Optativa | 1Q |
|||||||||
Modalitat i llengua d'impartició | Vegeu grups activitat | ||||||||||
Departament | Infermeria |
||||||||||
Coordinador/a |
|
Adreça electrònica | linacristina.casado@urv.cat |
||||||||
Professors/es |
|
||||||||||
Web | |||||||||||
Descripció general i informació rellevant | En aquesta assignatura es pretén que l’alumnat assoleixi una visió general sobre el paper que juga el gènere i les desigualtats socials en els processos de salut-malaltia. A causa de l’emergència sanitària provocada per la COVID-19 poden haver-hi canvis en la docència, avaluació i calendaris. Aquests canvis s’informaran a l’espai Moodle de cada assignatura. Per tal de garantir la seguretat de la comunitat universitària, no poden accedir a les instal·lacions de la URV les persones amb simptomatologia de COVID-19, les persones a qui s’ha diagnosticat la malaltia i no han finalitzat el període d’aïllament requerit, i les persones que conviuen o han estat en contacte durant el període que en cada moment determinin les autoritats sanitàries amb altres persones amb símptomes d’infecció respiratòria aguda (febre, tos, dificultat respiratòria, etc.). Les persones a qualsevol instal·lació o edifici de la URV han de respectar les mesures d’higiene i seguretat que es dictin en cada moment (mascareta, rentat de mans, distancia, etc…). L’estudiant s’ha de comprometre per escrit a complir aquestes dues mesures signant el document de compromís d’autoresponsabilitat creat per a tal fi que trobarà a l’espai moodle de l’assignatura. Aquesta assignatura s'imparteix físicament a la Seu del Baix Penedès, si un estudiant del Campus Catalunya la vol cursar, haurà de desplaçar-se a la Seu del Baix Penedès. | ||||||||||
Tema | Subtema | ||||||||||
1.- Epidemiologia sociocultural: bases conceptuals | 1.1 Epidemiologia sociocultural 1.2 La salut i la malaltia en una societat global 1.3 Els determinants de la salut 1.4 Desigualtats socials en salut |
||||||||||
2.- El gènere com a factor determinant de la salut i la malaltia | 2.1 Feminitats, masculinitats i sexualitats 2.2 Iniciació al debat sexe/gènere/ natura/cultura com a base de la crítica a la naturalitzacio i renaturalització del cos. 2.3 Aportacions feministes a l’àmbit de la salut: del feminisme de la igualtat al feminisme post-estructuralista. 2.4 El gènere com a pràctica i acció |
||||||||||
3.-Salut ambiental i laboral | 3.1 La contaminació ambiental com a factor determinant de la salut. 3.2 La segregació horitzontal i vertical: morbilitat diferencial. 3.3 Marcs legislatius, epidemiològics i polítiques sanitaries. 3.4 Amiant i Mercuri: salut i riscs |
Planificació |
Metodologies :: Proves | ||||||||||
Competències | (*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals | |||||||
Activitats Introductòries |
|
1 | 1 | 2 | ||||||
Sessió Magistral |
|
22 | 30 | 52 | ||||||
Presentacions / exposicions |
|
6 | 14 | 20 | ||||||
Atenció personalitzada |
|
1 | 0 | 1 | ||||||
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies |
Descripció | |
Activitats Introductòries | Presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral | Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. Per cada unitat temàtica s'organitzaran sessions de treball per l'anàlisi de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics. |
Presentacions / exposicions | Aportacions feministes en l'àmbit de la salut: Alejandra Kollontai, Betty Friedan, Kate Millet, Carol Hanish, Adrienne Rich, Alice Echol, Virginia Woolf, Mary Daly, Juliet Mitchell, Luce Irigaray, Gayle Rubin, Judith Butler, Beatriz Preciado, Luisa Muraro, Angela Davis, Mari Luz Esteban, Emily Martin, Julia Kristeva, Carme Valls, Lara Alcázar |
Atenció personalitzada | Sessions de seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procès d'aprenentatge. Tant podran ser presencials com mitjançant l’espai moodle de l’assignatura o per email. |
Atenció personalitzada |
Descripció |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. A causa de l’emergència sanitària, l’atenció a l’estudiant es podrà realitzar mitjançant reunions on-line, en horaris concertats prèviament per correu electrònic, o mitjançant altres eines virtuals. |
Avaluació |
Metodologies | Competències | Descripció | Pes | ||||
Sessió Magistral |
|
Assistencia a classe, participació i realització dels exercicis proposats. Ressenya d'un dels llibres que apareix referenciat a la bibliografia complementària |
70% | ||||
Presentacions / exposicions |
|
Alejandra Kollontai, Betty Friedan, Kate Millet, Carol Hanish, Adrienne Rich, Alice Echol, Virginia Woolf, Mary Daly, Juliet Mitchell, Luce Irigaray, Gayle Rubin, Judith Butler, Beatriz Preciado, Luisa Muraro, Angela Davis, Mari Luz Esteban, Emily Martin, Julia Kristeva, Carme Valls, Lara Alcázar | 30% | ||||
Altres |
Altres comentaris i segona convocatòria | |||
Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. A causa de l'emergència sanitària, en cas de confinament o de restriccions en la mobilitat, les activitats avaluatives, inclosos els exàmens, es farien online en les dates previstes. En l'espai Moodle hi podreu consultar la informació actualitzada. Les activitats avaluatives estan previstes per poder realitzar-se en modalitat mixta o online en cas de confinament. D'acord a l'article 4 de la normativa acadèmica, durant les activitats avaluatives estarà limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i serà d'obligat compliment per part de l'estudiant". Els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. En cas de detectar-se situacions de plagi o suplantació de personalitat s'obrirà el corresponent expedient disciplinari. |
Fonts d'informació |
Bàsica |
Esteban ML; Comelles JM; Díez C., Antropología, género, salud y atención, Bellaterra, 2010 Izquierdo MJ, Malestar en la desigualdad, Universidad de Valencia. Instituto de la Mujer, 1998 Alberdi RM., Mujeres enfermeras en España. Una historia de márgenes, ROL de Enfermería, 1997 Blázquez-Rodríguez Mª Isabel, Los componentes de género Y su relación con la enfermería, Index Enferm, 2005 Canals J., Cuidar y curar: funciones femeninas y saberes masculinos, Jano, 1985 Domínguez, F. J. T., & Domínguez, M. R. R, Aplicaciones de Enfermería basadas en TIC ?s. Hacia un nuevo Modelo de Gestión., Revista de Enfermería, 2012 Esteban, Mari Luz, “Género, cultura y poder: el cuerpo como agente”., Comunicación presentada en el Simposio “Cultura, Salud y poder” Congreso de Antropología Septiembre, 2003 Fajardo Trasobares Mª Esther, Germán Bes Concha, Influencia del género en el reconocimiento de los cuidados enfermeros visibles e invisibles, Index Enferm, 2000 Lillo M, Antropología, género y enfermería contemporánea, ROL de Enfermería, 2002 Preciado, Beatriz, Manifiesto contrasexual, Opera Prima, 2002 Morrison, J., Borrell, C., Marí-Dell’Olmo, M., Ruiz Cantero, M. T., Benach, J., Fernández, E., ... &, Desigualdades de género en la Sociedad Española de Salud Pública y Administración Sanitaria, Gaceta Sanitaria, 2010 Lutz, Catherine, Unnatural emotions, University of Chicago Press, 1988 Halford, S., Lotherington, A. T., Dyb, K., & Obstfelder, A. , Un/doing Gender with ICT?, NORA—Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 2010 Abu-Lughod, Lila, Veiled Sentiments, University of California Press, 1986 Puleo, Alicia, Filosofia, género y pensamiento crítico, Universidad de Valladolid, 2000 Valls, Carme, Medio Ambiente y Salud. Mujeres y hombres en un mundo de nuevos riesgos., Cátedra, 2018 Mas, Victòria, El ball de les boges, Salamandra, 2021 Despentes, Virgine, Teoria King Kong, Random House, 2018 Olea, Nicolás, Libérate de tóxicos, RBA, 2019 Porta, Miquel, Vive más y mejor. Reduciendo tóxico y contaminantes ambientales, Grijalbo, 2018 |
||||||||
Complementària |
Martin, Emily, The woman in the body, Boston, Beacon Press Guasch, O., Viñuales, O, Sexualidades. Diversidad y control social, Bellaterra, Barcelona Osborne, Raquel, La construcción sexual de la realidad, Cátedra, Madrid Guasch, Oscar, La sociedad rosa, Anagrama, Barcelona Laqueur, Thomas, La construcción del sexo, Cátedra, Madrid Moore, E., antropología y feminismo, cátedra, Madrid |
||||||||
Recomanacions |