Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC7 |
Elaborar publicacions i/o aportacions científiques derivades dels resultats de la investigació |
|
AC8 |
Participar en reunions d’investigació i presentar públicament resultats i informes d’investigació |
|
AC16 |
Dissenyar i implementar projectes d’investigació |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
CT2.Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació. |
|
BC5 |
CT5.Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències. |
|
BC7 |
Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Objectius |
Competències |
Conèixer les principals aportacions feministes en el camp de la salut |
AC8
|
|
|
Conèixer la potencialitat i discussió entorn la distinció sexe-gènere |
AC7 AC8 AC16
|
|
|
Adquirir les eines per a la crítica a la naturalització de les dones i els homes a occident |
AC16
|
|
|
Reflexionar sobre la construcció social i cultural del sexe i la sexualitat |
AC7 AC16
|
|
|
RA1. Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
RA2. Cercar i obtenir informació de maneraautònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
RA3. Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
RA4. Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
RA5. Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir) |
|
BC2
|
|
RA1.Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
RA2. Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
RA1. Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
RA2. Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
RA3. Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexesi interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia) |
|
BC5
|
|
RA1. Incorporar la perspectiva de gènere i altres tipus de desigualtats en la seva activitat com a estudiant i/o professional. (Igualtat)
RA2. Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
RA3. Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
RA4. Aplicar elsconceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica) |
|
BC7
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. La construcció social del gènere. |
1.1 Marc conceptual: sexe, gènere, rol de gènere, identitat de gènere, sistema sexe-gènere, perspectiva de gènere i processos de socialització.
1.2 La construcció cultural del sexe. És el Sexe al Gènere el que la Natura a la Cultura?
1.3 El gènere com a pràctica i acció. |
Tema 2. Aportacions feministes en el camp de la salut. |
2.1 Història del feminisme: Del "segundo sexo" de Simone de Beauvoir a la toria queer..
2.2 Principals aportacions del feminisme de la igualtat, feminisme de la diferència, constructivisme, post-estructuralisme i feminisme interseccional.
|
Tema 3. Desigualtats de gènere i salut: feminitat(s), masculinitat(s) i sexualitat(s) |
3.1 La naturalització i re-naturalització social de les dones: menopausa, maternitat. Sinistralitat viària i masculinitat.
3.2 Sexualitat(s): de l'heteronormativitat a la perversió. |
Tema 4. Repensar el cos |
4.1 Qüestions teòriques i metodològiques.
4.2 Els itineraris corporals com estratègia metodològica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Videoconferència |
|
2 |
0 |
2 |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
|
5 |
15 |
20 |
Fòrums de debat |
|
5 |
10 |
15 |
Activitats d’auto seguiment |
|
1 |
2 |
3 |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
|
12 |
15 |
27 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves de validació |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes. |
Videoconferència |
Videoconferències de seguiment i prova de validació |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Activitats de reflexió crítica en base a les lectures proposades |
Fòrums de debat |
Fòrum de debat: Desigualtats de gènere en salut, salut de les dones, el gènere com a factor determinant de la salut |
Activitats d’auto seguiment |
Realització de prova test d'autoseguiment |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Ressenya 5-10 pàgines llibre de la bibliografia bàsica |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes |
|
Descripció |
Temps dedicat a la resolució de dubtes |
|
|
Descripció |
Pes |
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada |
Activitat de reflexió crítica en base a les lectures proposades |
30% |
Fòrums de debat |
Fòrum de debat sobre la salut de les dones, desigualtats de gènere en salut i el gènere com a factor determinant de la salut.
|
20% |
Activitats d’auto seguiment |
Realització de prova-test d'autoseguiment |
5% |
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge |
Ressenya de 5-10 pàgines llibre de la bibliografía bàsica
|
40% |
Altres |
Participació |
5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. |
Bàsica |
Esteban, Mari Luz; Comelles Josep M; Díez Mintegui Carmen (Eds), Antropología, género, salud y atención, 2010, Bellaterra
Valls Llobet, Carmen, Mujeres invisibles, 2008, Debolsillo
De Beauvoir, Simone, El segundo sexo, 1998, Cátedra
Miqueo C. et al. (eds), Perspectivas de género en salud, 2001, Minerva
Laqueur, Th, La construcción del sexo, 1994, Cátedra
Foucault, M. , Historia de la sexualidad, 1987, Siglo XXI
Butler, J. , Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. , 2008, Paidós
Chodorow, N. , El ejercicio de la maternidad, 1984, Gedisa
Guasch, O., La sociedad rosa, 1995, Anagrama
Preciado, P.B., Testo Yonqui, 2008, Espasa
Mejía, N. , Transgenerismos. Una experiencia transsexual desde la perspectiva antropológica. , 2006, Bellaterra
Osborne, R. , La construcción sexual de la realidad, 1993, Cátedra
Martin, E. , The woman in the body, 1987, Beacon Press
Puleo, Alicia, Filosofia, género y pensamiento crítico, 2000, Universidad de Valladolid
Valls, Carme, Medio Ambiente y Salud. Mujeres y hombres en un mundo de nuevos riesgos., 2018, Cátedra
Alegre, Elisa; Fernández, Sam (eds.), Autoetnografías, cuerpos y emociones, 2019, Publicacions URV
Balsebre, Armand; Fontova, Rosario, Las cartas de Elena Francis. Una educación sentimental bajo en franquismo., 2018, Cátedra
Davis, Ángela, Mujeres, raza y clase, 2005, Akal
Esteban, Mari Luz, Critica del pensamiento amoroso: temas contemporáneos, 2011, Bellaterra
Olea, Nicolás, Libérate de tóxicos, 2019, RBA
Mas, Victòria, El ball de les boges, 2021, Salamandra
|
|
Complementària |
Bourdieu, P, La dominación masculina, 2000, Anagrama
Esteban, M.L, Antropologia del cuerpo, 2004, Bellaterra
Ferrándiz, F. , Escenarios del cuerpo, 2005, Universidad de Deusto
Greer, G. , Mujer, vejez y menopausia, 1993, Anagrama
|
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions per causes excepcionals de les que s'informaran, si s'escau, mitjançant el Fòrum de notícies del campus virtual |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|