DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR: TRANSICIÓ FAMÍLIA I SALUT Código 18615110
Titulación
Investigació en Ciències de la Infermeria (2012) - Virtual
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Infermeria
Coordinador/a
FERRÉ GRAU, CARMEN
Correo-e carme.ferre@urv.cat
marta.berenguer@urv.cat
gerard.mora@urv.cat
Profesores/as
FERRÉ GRAU, CARMEN
BERENGUER POBLET, MARTA
MORA LÓPEZ, GERARD
Web
Descripción general e información relevante

Desenvolupar els conceptes bàsics i les habilitats i tècniques necessàries  per la recerca en el camp de la Infermeria  Familiar a partir del marc teòric de la Sistèmica  familiar i el desenvolupament comunitari.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC2 Respondre a les necessitats del pacient al llarg del cicle vital amb la planificació, prestació, avaluació i investigació dels programes individualitzats més adequats d’atenció, juntament amb el cuidador principal, la família i altres treballadors sanitaris o socials
  AC4 Aplicar teories d’infermeria a la pràctica professional i en el marc de la investigació
  AC5 Investigar accions de recolzament emocional i identificar situacions complexes
  AC11 Liderar la gestió de cuidatges en el procés assistencial
  AC12 Aplicar les habilitats necessàries per a informar, educar, supervisar i mantenir unes relacions humanes efectives (incloent l’ús de les tecnologies amb pacients, famílies i grups socials) i investigar l’efectivitat d’aquestes habilitats
  AC13 Acceptar la responsabilitat del seu propi aprenentatge i desenvolupament professional utilitzant l’avaluació i la investigació com a medi per a reflectir i millorar la seva actuació i augmentar la qualitat dels serveis prestats
  AC15 Produir nous coneixements i aplicar l’evidència científica en la pràctica professional per abordar les necessitats canviants de salut de la població
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC2 CT2.Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
  BC3 CT3.Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
  BC4 CT4. Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
  BC7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipo C Código Competencias Nucleares

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
1.Aplicar la metodologa de les teories i models conceptuals a la investigació i pràctica en infermeria familiar en els diferents àmbits del cuidatge AC2
AC4
AC5
2.Desenvolupar les habilitats necessàries per dur a terme una entrevista familiar sistèmica i redefinirles en el proces de investigació/acció. AC4
AC5
AC11
3.Explorar les necessitats relacionades amb el cuidatge familiar prolongat a pacients crònics. AC12
AC13
AC15
4.Conéixer diferents línies d'investigació en el camp de la infermeria familiar. AC4
BC2 formular valoracions a partir de l'us eficient de la informació proporcionada per la família BC2
BC3
BC4
BC7
BC3 Resoldre problemes familiars de manera critica i creativa BC2
BC4 Comunicar i avaluar els diferents aspectes de la informació entre els membres de l'equip interdisciplinar, per consensuar recursos i necessitats BC4
BC7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat en el treball familiar BC7

Continguts
tema Subtema
UD I: Transición, Familia y Salud Tema 1: Introducción a los conceptos básicos de la enfermería familiar desde la perspectiva sistémica y la teoría de la Transición familiar

Tema 2: - Modelo dinámico de evaluación-intervención familiar Calgary: investigación y practica en enfermería.

Tema 3: Metodología de la entrevista familiar Sistémica aplicada a la intervención de enfermería



UDII: Desarrollo de investigaciones en el campo de la enfermería familiar Campos de investigación en enfermería familiar:

Tema 5: Estudios cuanti- cualitativos sobre el fenómeno: cuidador familiar de pacientes crónicos.

Tema 6: Crisis familiares en procesos agudos.

Tema 7: Profesionales de Enfermería y modelos de Atención Familiar .

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
20 20 40
Fòrums de debat
5 5 10
Resolució de problemes, exercicis
0 28 28
Activitats d’auto seguiment
0 15 15
 
Atenció personalitzada
5 2 7
 
Proves orals en línia
0 3 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicación teórica de las bases conceptuales de la asignatura.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Introducion teòrica-metodologica y conceptual de las Unidades Didacticas : I, II
Fòrums de debat Se realizaran forums sobre diferentes aspectos de la Enfermería Familiar.
Resolució de problemes, exercicis A partir de la lectura de documentación escrita las profesoras plantearan diferentes casos clínicos relacionados en la intervención-investigación familiar que el alumno deberá resolver.
Activitats d’auto seguiment Preguntas tipo test
Atenció personalitzada online via moodle u correo electrònico

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
descripción
Se realizara un seguimiento del proceso de aprendizaje, mediante el apoyo de las sesiones virtuales realizadas a lo largo del curso.

Avaluació
  descripción Peso
Fòrums de debat Participació als forums 10%
Resolució de problemes, exercicis Presentació de la resolució de casos clínics i supòsits pràctics
80%
Activitats d’auto seguiment Proves tipus test 10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la 2a convocatòria es seguiran els mateixos criteris d'avaluació continuada que la primera i es podrà recuperar les activitats d'avaluació continuada pendents.


Fonts d'informació

Bàsica Urpi, M, Coahing Familiar , Ediciones B, Barcelona 2014
Writht LM, LeaheyM, Enfermeiras e familias: um guia para avaliaçao e intervençao na familia, Roca, Sao Paulo, ultima edició
Ferrè-Grau C, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD, El mundo del cuidador Familiar: Una visión teórica y un modelo práctico`para el cuidado, Silva, Tarragona, 2008
Lorraine M, Leahey M, L'infermière et la famille, Renouveau pèdagogique, Canada, ultima edició
Midori S, Brown J, La pràctica de la terapia de familia , Desclée De Brouwer, Bilbao, 1998
Eia Asen, Intervención Familiar: Guia práctica para los profesionales de la salud, Paidos, Barcelona, 1997
Ferré i Grau,C, Depressió: pacients i familiars, Cossetània, Valls,2005
M. Henriqueta Figuereiredo, Modelo Dinâmico de Avaliaçao e Intervençao Familiar , Lusociencia , Loures 2012
Heirle, C, Cuidando entre cuidadores , Index , Granada ,2004
, Cuidadores , ,
Cibanal L , La sistemica aplicada a las Ciencias de la Salud, Universitaria , Alacant, 2010
Ferrè-Grau C, Rodero-Sanchez V, Vives-Relats C, Cid-BueraD .M Rosa Aparicio , Guia de Cuidados de Enfermeria: Cuidar al Cuidador en Atención Primaria , Publidisa , Barcelona 2011
Rojas Margarita , Cuidar al que cuida , Santillana , Madrid 2007

Bibliografía especifica de los investigadores en los diferentes aspectos de la Atención familiar (UDII)

Complementària

Altres recursos:

Los propios del entorno virtual de la URV

Recomanacions


 
Otros comentarios
Esta guía es orientativa y se adaptara para dar respuesta a las necesidades planteadas a lo largo del proceso.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.