DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) BIOLOGIA MOLECULAR DE SISTEMES Código 19204105
Titulación
Grau en Biotecnologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatòria Tercer 2Q
Impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
Correo-e mteresa.blay@urv.cat
maria.guirro@urv.cat
helena.torrell@urv.cat
Profesores/as
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
GUIRRO CASTELLNOU, MARIA
TORRELL GALCERAN, HELENA
Web
Descripción general e información relevante En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura. Introducció a la biologia de sistemes i a l´ús de les tècniques òmiques

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques
 A8 Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A7 Conèixer la biologia molecular de sistemes a les seves vesants de genòmica, transcriptòmica, proteòmica i metabolòmica.
 A8 Conèixer la biologia molecular de sistemes a les seves vesants de genòmica, transcriptòmica, proteòmica i metabolòmica.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció a les òmiques.
2. Genòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
3. Transcriptòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
4. Proteòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
5. Metabolòmica. Conceptes, metodologia i aplicacions.
6. Identificació de sistemes biològics en base a ontologies del projecte "gene ontology".
7. Desemvolupament de recursos informàtics per a la anàlisi de sistemes basats en MySql.
8. Aplicació d'un sistema d'equacions estructurals en la anàlisi de sistemes biològics.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
29 44 73
Seminaris
A8
CT3
14 21 35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A8
CT3
15 21 36
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
A7
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació dels continguts donats a les sessions magistrals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
descripción
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. contacte anton.romeu@urv.cat; mteresa.blay@urv.cat . Les hores de visita son fixes per professor i assignatura i tambe es recomana usar el moodle per la comunicació amb el professor.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminaris
A8
CT3
Treball final. 25
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A8
CT3
Treball final. 25
Proves objectives de preguntes curtes
A7
Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. 50
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consisteix en un examen de la part de Teoria.
La nota dels Seminaris i Practiques no es reavalua de cara a la segona convocatòria. L'assistencia a pràctiques es imprescindible per superar l'assignatura així com la realització dels seminaris.


Fonts d'informació

Bàsica Twyman, RM, Principles of proteomics, 2004, Taylor and Francis
Timothy, D and JR Yates, Proteomics for Biological Discovery, 2006, Wiley-Liss
Figeys, D, Industrial Proteomics. Applications for Biotechnology and Pharmaceuticals, 2006, Wiley-Interscience

Complementària

A determinar

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
TÈCNIQUES DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/19204104
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.