DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) TREBALL DE FI DE GRAU Código 19204301
Titulación
Grau en Biotecnologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
9 Treball fi de grau Quart 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Enginyeria Química
Coordinador/a
CORDERO OTERO, RICARDO ROMÁN
Correo-e francesc.sureda@urv.cat
juanbautista.fernandez@urv.cat
montserrat.poblet@urv.cat
miriam.lampreave@urv.cat
gerard.pujadas@urv.cat
santi.garcia-vallve@urv.cat
mariaassumpta.mateos@urv.cat
albert.bordons@urv.cat
mteresa.blay@urv.cat
christophe.bengoa@urv.cat
nicolasrozes@urv.cat
dania.garcias@urv.cat
mjesus.torija@urv.cat
ricardo.cordero@urv.cat
javier.capilla@urv.cat
miquel.mulero@urv.cat
silvia.delamo@urv.cat
neus.martinez@urv.cat
lluis.masip@urv.cat
kathiuska.paredes@urv.cat
carmen.portillo@urv.cat
carolina.serena@urv.cat
ricardo.rodriguez@urv.cat
Profesores/as
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
FERNÁNDEZ LARREA, JUAN BAUTISTA
POBLET ICART, MARIA MONTSERRAT
LAMPREAVE FIGUERAS, MÍRIAM
PUJADAS ANGUIANO, GERARD
GARCIA VALLVE, SANTIAGO
MATEOS FERNÁNDEZ, MARIA ASSUMPTA
BORDONS DE PORRATA- DORIA, ALBERT
BLAY OLIVÉ, MARIA TERESA
BENGOA , CHRISTOPHE JOSÉ
ROZÈS , NICOLAS ANDRE LOUIS
GARCÍA SÁNCHEZ, DANIA
TORIJA MARTÍNEZ, MARÍA JESÚS
CORDERO OTERO, RICARDO ROMÁN
CAPILLA LUQUE, JAVIER
MULERO ABELLÁN, MIGUEL
DE LAMO CASTELLVI, SILVIA
MARTÍNEZ MICAELO, NIEVES BEATRIZ
MASIP VERNIS, LLUIS
PAREDES AGUILAR, KATIHUSKA VIVIANA
PORTILLO GUISADO, MARIA DEL CARMEN
SERENA PERELLÓ, CAROLINA
RODRÍGUEZ CALVO, RICARDO
Web
Descripción general e información relevante En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura. E TFG es un treball realitzat individualment que te com a finalitat l'acreditació per part de l'alumne que ha adquirit les competències associades al títol i la seva aplicació en un tema especific relacionat amb els continguts propis de la titulació.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Aplicar coneixements bàsics de matemàtiques i física a les biociències moleculars
 A2 Conèixer i aplicar de forma adequada les bases de la química general i química orgànica a les biociències moleculars
 A4 Conèixer i comprendre de forma integrada els organismes a nivell molecular, cel•lular i metabòlic
 A6 Saber dissenyar i aplicar protocols experimentals de laboratori dels àmbits de Biotecnologia, especialment químics, bioquímics, microbiològics i de biologia molecular, valorant els seus riscos i elements de seguretat
 A7 Saber buscar, obtenir, analitzar i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques: genòmiques, transcriptòmiques, proteòmiques, metabolòmiques, taxonòmiques i altres, així com de dades bibliogràfiques, i usar les eines bioinformàtiques bàsiques
 A9 Conèixer en profunditat els microorganismes, tant procariotes com eucariotes, i els virus, així com la diversitat de metabolismes present en els procariotes, i les seves possibilitats d'aprofitament biotecnològic
 A10 Saber aplicar els coneixements bàsics d'estructura i funció dels organismes pluricel•lulars en l'obtenció de productes biotecnològics
 A13 Identificar les possibilitats de transferència de biotecnologia a partir de l'experimentació bàsica, i l'escalat de processos tenint en compte els paràmetres econòmics, racionalitzant l'ús de matèria i energia, i minimitzant els impactes ambientals
 A15 Conèixer la diversitat de processos i productes biotecnològics existents, així com els recents avenços biotecnològics, i saber explicar-los i comunicar-los a auditoris diversos
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç.
 CT2 Gestionar la informació i el coneixement mitjançant l’ús eficient de les TIC
 CT3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora en el seu àmbit d’estudi
 CT4 Treballar de forma autònoma i en equip amb responsabilitat i iniciativa
 CT5 Comunicació escrita. Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
 CT5 Comunicació oral. Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentatge
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A2 Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A4 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
Realitzar una activitat tutelada en empreses i institucions en relació als objectius professionals de la titulació en col · laboració amb els objectius de la institució / empresa que l'acull.
Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A6 Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A7 Aplicar les tècniques apreses en contextos concrets.
 A9 Integrar adequadament les competències específiques, transversals i nuclears en relació a algun dels àmbits on s'aplica la Biotecnologia.
 A10 Integrar els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 A13 Plantejar una hipòtesi i objectius
 A15 Elaborar un discurs concís, coherent i que comuniqui els resultats del treball.
Defensar en públic els resultats obtinguts
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT1 Utilitzar informació en llengua estrangera d’una manera eficaç.
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de fiabilitat i pertinença. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials) que li permetin desenvolupar les seves activitats acadèmiques. (Organitzar)
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar informació. (Compartir)
 CT3 Identificar la situació plantejada com un problema en l’àmbit de la disciplina i tenir la motivació per afrontar-lo. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic per dividir el problema en parts, identificar les causes i aplicar els coneixements propis de la disciplina. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris per afrontar el problema. (Creativitat)
Incloure els aspectes concrets de la solució proposada en un model realista. (Innovació)
Reflexionar sobre el model proposat i ser capaç de trobar-hi limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT4 Comunicar i actuar dins del grup per facilitar la cohesió i el rendiment. (Comunicació)
Identificar el propi rol dins del grup i conèixer els objectius i tasques del grup. (Context)
Comprometre’s amb les tasques i l’agenda del grup. (Compromís)
Col·laborar dins del grup en un bon clima de treball i en la resolució de problemes. (Col·laboració)
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu. (Eficàcia)
 CT5 Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada. (Construcció del discurs)
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Procediments de selecció i assignació
Procedimientos

El coordinador orientara als alumnes sobre l'estructura del TFG en una sessió informativa a l'inici del curs. Els alumnes poden concertar dies de visita per consultar els diferents aspectes que vulguin aclarir.


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Elaboració del treball de fi de grau/màster
CT1
CT2
CT3
CT4
0 215 215
Selecció/assignació del treball de fi de grau
1 3 4
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster
3 0 3
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
CT5
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Pla específic d'actuació
  descripción
Activitats Introductòries Sessió presencial amb el coordinador del TFG on s'informarà sobre el desenvolupament del treball.
Elaboració del treball de fi de grau/màster Es tracta d'un projecte en l'ambit de la Biotecnologia. Ha de ser un exercici original fet individualment on es sintetitzin totes les competències adquirides durant el tres anya de formació del Grau.
El TFG pot estar relacionat amb les pràctiques externes o pot ser un tema independent.
Consta de dues parts, una memòria escrita i la presentació oral devant un tribunal
Selecció/assignació del treball de fi de grau El tema del TFG serà proposat per l'alumne segons les seves preferències sense perjudici de que es puguin posar en contacte de manera personal amb els professors que considerin adients.
Mecanismes de coordinació i seguiment del treball de fi de grau/màster El coordinador orientara als alumnes sobre l'estructura del TFG en una sessió informativa a l'inici del curs. Els alumnes poden concertar dies de visita per consultar els diferents aspectes que vulguin aclarir.
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster L'alumne haurà de lliurar tres exemplars de la memòria enquadernats a la Secretaria del Centre i un exemplar via Moodle dins dels terminis que indica la Guia Docent.
S'avaluara la memòria escrita en base al model d'avaluació que es troba a la Normativa TFG, (annex 2). Si el treball s'avalua positivament es passa a la defensa oral.El coordinador lliurara als alumnes la nota final i en el cas que no s'hagi aprovat informara de les correccions necessàries i si s'escau de l'inici d'un nou procés.
La presentació oral sera la data marcada a la guia docent. La durada de l'exposició es de 15 minuts i 5 minuts de preguntes del tribunal

Mecanismes coordinació/seguiment
descripción

El coordinador orientara als alumnes sobre l'estructura del TFG en una sessió informativa a l'inici del curs. Els alumnes poden concertar dies de visita per consultar els diferents aspectes que vulguin aclarir.

 


Criteris i procediments d’avaluació
Es durà a terme una avaluació interna (per part de la universitat)
Metodologías Competencias descripción Peso        
Elaboració del treball de fi de grau/màster
CT1
CT2
CT3
CT4

S'avaluara la memòria escrita en base al model d'avaluació que es troba a la Normativa TFG. Si el treball s'avalua positivament es passa a la defensa oral. El coordinador lliurara als alumnes la nota final i en el cas que no s'hagi aprovat informara de les correccions necessàries i si s'escau de l'inici d'un nou procés.
60%
Presentació i defensa del treball de fi de grau/máster
CT5
Per l'avaluació es tindrà en compte la valoració descrita a la Normativa TFG. 40%
Otros
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Tot canvi de mobilitat per causes de pandèmia modificarà el format de les classes i el mètode de evalaución.


Fonts d'informació

Bàsica

Cómo escribir un trabajo de fin de grado (2014) León Mejía, Peñalba Sotorrío, A, González García, M, Libros de síntesis

Trabajo fin de grado en ciencia de la salud (2012) Serrallo Gallardo, P.

Búsqueda y recuperación de información en bases de datos de bibliografía científica, Marta Somoza, Ed. TREA

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.