DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) QUIMIOMETRIA PEL CONTROL DE BEGUDES FERMENTADES Código 19625103
Titulación
Begudes Fermentades (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
Correo-e ricard.boque@urv.cat
barbara.giussani@urv.cat
Profesores/as
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
GIUSSANI , BARBARA
Web http://www.quimica.urv.es/quimio/index.php?lang=ca
Descripción general e información relevante
En aquesta assignatura els estudiants aprendran a utilitzar les eines estadístiques clàssiques i d'anàlisi multivariant per a resoldre problemes en l'àmbit de l'anàlisi agroalimentària. També coneixeran la seva aplicació potencial en els camps de l'autentificació alimentària, el control de qualitat de productes i les tecnologies analítiques de procés (PAT).

En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.

La docència de l'assignatura serà en línia.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Aprofundir en els processos químics, bioquímics i tecnològics, així com en els últims avenços cientificotècnics, que intervenen en l'elaboració de begudes fermentades, des de la matèria primera al producte final
 A5 Interpretar i extreure informació útil a partir de dades obtingudes en el context de l'elaboració de begudes fermentades, utilitzant de manera adequada les eines d'anàlisi estadística, quimiomètric i de tractament gràfic de dades
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinars.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Tenir criteri per a seleccionar la tècnica quimiomètrica més adequada per a solucionar el problema enològic/alimentari plantejat.
 A5 Ser capaç d'interpretar amb caràcter crític els resultats analítics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Elaborar informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
 CT5 Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques. (Qualitat)
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produir un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Eficàcia)
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral. (Comunicació no verbal i ús de la veu)
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes. (Construcció del discurs)
Produir un discurs persuasiu, consistent i precís, amb capacitat per fer entenedores idees complexes i interactuar de manera efectiva amb l’auditori. (Eficàcia)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Introducció a les eines estadístiques bàsiques Disseny d'experiments
Proves d'hipòtesi
Anàlisi de la variància (ANOVA)
Regressió
2. Tècniques d'anàlisi multivariant Tècniques de visualització
Tècniques de classificació
Tècniques de predicció
3. Autentificació alimentària Control de qualitat
Control de fraus
4. Control de processos Tecnologies analítiques de procés (PAT)
Exemples d'aplicació de PAT en la indústria agroalimentària

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
15 20 35
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
CT2
CT3
6 11 17
Presentacions / exposicions
CT5
2 10 12
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1
A5
CT5
1 8 9
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, de la metodologia docent i de l'avaluació.
Sessió Magistral Explicació d'alguns continguts bàsics de l'assignatura. Donat que l'assignatura és semipresencial, els estudiants hauran de consultar i estudiar la documentació penjada al Moodle.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Realització i discussió posterior d'exercicis i casos pràctics que els estudiants prèviament hauran preparat.
Presentacions / exposicions Presentació oral d'un article científic i discussió posterior
Atenció personalitzada Tutoria al despatx, a través de correu-e o fòrum de discussió, per a resoldre dubtes sobre l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción

Tutoria en línia (Teams), a través de correu-e o a través del fórum de discussió de Moodle, sobre aspectes relacionats amb l'assignatura (expectatives, planificació, seguiment,...).


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
CT2
CT3
Es valorarà la preparació prèvia dels casos pràctics, el seu procés de resolució i la capacitat d'interpretar amb caràcter crític els resultats obtinguts. 40%
Presentacions / exposicions
CT5
Es valorarà la planificació de la presentació, la seva estructura, forma i contingut, així com la capacitat de l'estudiant de connectar amb el públic i respondre a les preguntes plantejades. 30%
Atenció personalitzada
Es valorarà l'esperit crític de l'estudiant, com planifica i gestiona l'assignatura, així com la seva motivació i expectatives. 5%
Proves mixtes
A1
A5
CT5
Es valorarà el criteri de l'estudiant a l'hora de resoldre problemes i la seva capacitat d'interpretació dels resultats. 25%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'assignatura té convocatòria única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tauletes i altres aparells que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.

La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica Editor: Federico Marini, Chemometrics in food chemistry, 1ª ed. Elsevier (Oxford), 2013
Editor: Katherine A. Bakeev, Process analytical technology : spectroscopic tools and implemented strategies for the chemical and pharmaceutical industries, 2ª ed. Wiley (Chichester), 2010
J.N. Miller; J.C. Miller, Estadística y quimiometría para química analítica , 1ª ed. Prentice Hall (Madrid), 2002

Els dos primers llibres es poden consultar electrònicament a través dels següents enllaços a la web del CRAI:

http://cataleg.urv.cat/search~S13*cat?/Xchemometrics%20food&SORT=D/Xchemometrics%20food&SORT=D&SUBKEY=chemometrics+food/1%2C2%2C2%2CB/frameset&FF=Xchemometrics%20food&SORT=D&2%2C2%2C

http://cataleg.urv.cat/search~S13*cat?/Xprocess%20analytical&SORT=D/Xprocess%20analytical&SORT=D&SUBKEY=process+analytical/1%2C16%2C16%2CB/frameset&FF=Xprocess%20analytical&SORT=D&2%2C2%2C

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.