DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) OCI I ENOTURISME Codi 19635102
Ensenyament
Innovació en Enoturisme (Erasmus Mundus) (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
RUSSO , ANTONIO
ANTON CLAVÉ, SALVADOR
Adreça electrònica salvador.anton@urv.cat
jaume.salvat@urv.cat
antonio.russo@urv.cat
Professors/es
ANTON CLAVÉ, SALVADOR
SALVAT SALVAT, JAUME
RUSSO , ANTONIO
Web http://http://www.wintour-master.eu/en/what-is-wintour/structure-curriculum/
Descripció general i informació rellevant

En el cas d’emergència sanitària que requereixi confinar la població o que impliqui restriccions de mobilitat durant aquest curs, es procurarà adaptar l'activitat docent i l'avaluació. Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura.

Aquesta assignatura introdueix i desenvolupa els conceptes i qüestions principals pel que fa a la relació entre recursos i productes de turisme del vi , desenvolupament socioeconòmic i territorial en àrees i regions vitivinícoles, i l'experiència del visitant.  Consta de 5 mòduls temàtics, els quals inclouen classes frontals (aproximadament 30 hores), debat i activitats d'avaluació en classe, així com visites, conferències per experts i practicants i tallers mòbils durant visites de camp.

Els docents són experts en turisme, i concretament: desenvolupament del turisme; sistemes de producció de turisme locals; impactes i aspectes regionals de desenvolupament de turisme; administració de la destinació i planificació; gestió de la qualitat i l'experiència de visitant; marcs polítics i de governança dels sistemes turístics. Els docents no són experts d'enologia, però tenen una llarga experiència d'investigació i docència en l'anàlisi del desenvolupament turístic com a 'qüestió territorial' i dels factors que afavoreixen o impedeixen el desenvolupament sostenible del turisme en la destinació, així com la rellevància de la innovació per a aquest resultat i els seus fonaments socials i polítics.

Aquest tema està desenvolupat en relació estricta amb la regió de Tarragona (que inclou regions de destinació diferents, més o menys especialitzades en turisme de vi, i 7 denominacions d'origen) com a exemplars dels conceptes, qüestions i problemes explorats en classe; des d'aquest punt de vista, les visites de camp i les altres activitats fora de classe ofereixen un entorn únic per aprofundir i testar el coneixement adquirit en classe, al 'món real'


Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Aprofundir en el funcionament dels sistemes turístics i adquirir coneixements sobre els principis de desenvolupament, gestió i governança de destinacions enoturístiques des d’una perspectiva sostenible, responsable i competitiva.
 A5 Dissenyar i implantar estratègies innovadores per al desenvolupament de productes i destinacions d’enoturisme.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT1 Desenvolupar l’autonomia suficient per a treballar en projectes d’investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic.
 CT7 Aplicar els principis ètics i de responsabilitat social com a ciutadà o ciutadana i com a professional
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Conèixer casos d'anàlisi de les destinacions i mercats turístics (enoturisme)
Comprendre el funcionament del sistema de producció i consum enoturístic
Apendre els diferents models de desenvolupament de l'enoturisme
 A5 Identificar i distingir els diferents tipus d'experiències i productes enoturístics
Conèixer els factors d'innovació en el desenvolupament de productes i activitats d'oci
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT1 L’estudiant planifica i desenvolupa de forma autònoma, organitzada i científica el projecte. (Procés)
L’estudiant genera un document científic en estructura i continguts. (Memòria / Informe)
L’estudiant presenta i defensa el treball (davant un tribunal, en el cas del TFM). (Defensa)
 CT7 Analitzar els principals problemes ambientals des de la perspectiva del seu àmbit de coneixement en la seva activitat com a estudiant o professional. (Medi ambient)
Argumentar basant-se en valors socials i formular propostes compromeses en la millora de la comunitat. (Responsabilitat social com a ciutadà/ana)
Aplicar els conceptes ètics i deontològics de l’àrea de coneixement des d’un compromís personal i professional. (Ètica)
Incorporar la perspectiva de gènere en la seva activitat com a estudiant.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tendències en turisme i oci. Destinacions, mercats i fluxos
Tendències en el desenvolupament de l’enoturisme. El sistema enoturístic
El desenvolupament turístic de les regions vitivinícoles. Factors clau, condicions i problemes de sostenibilitat - El procés de desenvolupament turístic: dimensions i models espacials i econòmics
- Productes vitivinícoles i paisatges com a actius turístics
- Temes socials i sostenibilitat en el desenvolupament de l’enoturisme
- Problemes de desenvolupament regional per a les zones rurals
Models de desenvolupament enoturístics - Experiències en col·laboracions públiques / privades
- La governança del sistema enoturístic
Gestionar l’experiència i la qualitat en enoturisme: conceptes, models, bones pràctiques
- Gestió de la qualitat i l’experiència en enoturisme
- Enoturisme arreu del món: conceptualitzacions, models, bones pràctiques de casos internacionals.
- Casos en cellers, rutes, museus i esdeveniments enoturístics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A5
20 24 44
Seminaris
A3
A5
CT1
10 13 23
Pràctiques de camp/sortides
A3
CT7
25 30 55
Atenció personalitzada
4 1 5
 
Proves mixtes
A3
A5
CT1
CT7
6 16 22
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de les temàtiques fonamentals del curs
Seminaris Treball especialitzat amb participació de ponents externs
Pràctiques de camp/sortides Activitat de coneixement d'experiències i dinàmiques enoturístiques de referència in situ
Atenció personalitzada Sessions de tutoria individuals i de grup amb els estudiants

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individualitzada als estudiants de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
A5
Al final del curs s’organitzarà una prova test amb respostes múltiples per avaluar l’aprenentatge de tot el programa impartit a les classes frontals 30%
Seminaris
A3
A5
CT1
L’assistència i la participació són una part integral del procés d’aprenentatge, que s’avalua transversalment mitjançant un “bonus” a la nota
Pràctiques de camp/sortides
A3
CT7
Un quadern de camp relatiu a les activitats d'interès per a l'assignatura fetes durant les sortides serà lliurat als professors al final del període de classes. L’avaluació té en compte la profunditat, les referències creuades, el tracte personal i la integritat de les observacions 30%
Proves mixtes
A3
A5
CT1
CT7
"Projecte en equip" en grups de 3-4 estudiants sobre el potencial de una destinació enoturística / el disseny d'un nou producte / les pautes per a un pla de desenvolupament, que es presentarà oralment a classe (50% d'aquesta part de la nota) i es lliurarà com a assaig escrit (50%). Temes a decidir juntament amb els professors durant el mes de novembre. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Carlsen, J. & Charters, S. (eds.) (2006) Global wine tourism: research, management and marketing. Wallingford, UK. CABI.

Croce, E. (2010) Food and wine tourism: integrating food, travel and territory. Wallingford, UK. CABI.

Everett, Sally (2016) Food and drink tourism. Principles and Practice.London. Sage.

Getz, D. (2000) Explore wine tourism: management, development and destinatuons. New York, Cognizant.

Hall, C.M & Sharples, L. (2008) Food and wine festivals and events around the world|b: development, management and Markets. Oxford, UK. Butterworth-Heinemann

Hall, C.M. et al (eds.) (2000) Wine tourism around the world: development, management and Markets.  . Oxford, UK. Butterworth-Heinemann

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ADAPTACIÓ A LA GEOGRAFIA/19635203
ADAPTACIÓ A L'ECONOMIA/19635204
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent