DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA Código 20234007
Titulación
Grau en Enginyeria de Bioprocessos Alimentaris (2017)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Formació bàsica Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
GIRALT ESTEVE, MIREIA
Correo-e juanbautista.fernandez@urv.cat
mireia.giralt@urv.cat
Profesores/as
FERNÁNDEZ LARREA, JUAN BAUTISTA
GIRALT ESTEVE, MIREIA
Web
Descripción general e información relevante
La URV té com a objectiu que la docència del curs acadèmic 2021-22 s’imparteixi amb el màxim de presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries.

En funció del grau d’ocupació permès a l’aulari, si es necessari, l’alumnat s’integrarà en grups reduïts i alternarà setmanes de treball presencial al centre amb setmanes de treball en línia segons un horari preestablert.

Si es produeix aquesta situació, s'informarà d'aquestes adaptacions a l’espai Moodle de cada assignatura. 

DESCRIPCIÓ GENERAL: Estructura, funció i organització dels éssers vius

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria.
 A3.7 Coneixement de les bases i fonaments biològics de l'àmbit vegetal i animal en l'enginyeria.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant.
 B1.3 Desenvolupar el treball de forma efectiva i resistir a l'adversitat.
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida i iniciativa.
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
 B5.3 Resoldre problemes de manera crítica, creativa i innovadora dins del seu àmbit professional.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1.1 Aplica correctament les bases i fonaments biològics de l'àmbit vegetal i animal en l'enginyeria.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup al laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
 A3.7 Distingeix les característiques generals dels éssers vius i els nivells d'organització dels sistemes biològics.
Coneix esquemàticament els principals tipus de biomolècules i macromolècules.
Comprèn com els organismes obtenen energia externa i la transformen per sintetitzar els seus components.
Descriu els tipus de cèl·lules, els components cel·lulars i les funcions que realitzen.
Comprèn com es reprodueixen els organismes i les bases de l'herència.
Coneix esquemàticament la classificació i les principals característiques estructurals dels organismes, des dels microorganismes als pluricel·lulars, com els fongs i els animals.
Coneix l'estructura i el funcionament de les plantes, així com la seva diversitat.
Utilitza els microscopis òptics i diferencia en una preparació els diferents tipus cel·lulars.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assignatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Desenvolupa estratègies per tal d'obtenir els resultats en el temps adequat i amb l'abast precís.
Es capaç de superar les dificultats sorgides del treball, tant individual com en grup.
 B3.2 S'alinea amb els objectius col·lectius de l'equip
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques de l'equip.
Contribueix a l’establiment i aplicació dels processos de treball de l’equip
Contribueix a la cohesió de l'equip amb la seva forma de comunicar i relacionar-se.
 B3.3 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Accepta i compleix les normes de l'equip.
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B4.4 Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits.
Fa aportacions significatives o certes innovacions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius.
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema.
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els possibles riscos i avantatges de cadascuna d'elles.
Elabora una estratègia per a resoldre el problema.
Mostra un criteri correcte per a prende decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible.
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Introducció de l'assignatura

Bloc I: Bioquímica Tema 1. Aproximació bioquímica a l'estudi de la vida

Tema 2. Bioquímica estructural. Els components de la matèria viva i la relació estructura-funció.

Tema 3. Metabolisme i els cicles principals. Glicòlisi, Cicle de Krebs, Fosforilació oxidativa, Fermentació i Fotosíntesi.

Tema 4. Genètica molecular. Processos i molècules que emmagatzemen i transmeten la informació biològica.
Bloc II: Biologia Tema 5. Característiques dels éssers vius. Nivells d'organització. Organització i components cel.lulars. Cicle cel.lular i cicles biològics.

Tema 6. Classificació dels organismes. Procariotes: principals característiques i tipus.

Tema 7. Els eucariotes. Origen. Principals característiques i grans grups de protistes.

Tema 8: Principals característiques i grans grups de fongs.

Tema 9: Principals característiques i grans grups de plantes.

Tema 10: Tema 8: Principals característiques i grans grups d'animals.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
A3.7
B4.4
39 78 117
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A3.7
B1.2
B1.3
B3.2
B3.3
B4.4
B5.1
B5.3
12 16 28
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1.1
A3.7
B4.4
2 0 2
Proves mixtes
A1.1
A3.7
B4.4
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic en el laboratori, els coneixements teòrics de l'assignatura
Atenció personalitzada Atenció individualitzada de l'alumnat sobre aspectes/ dubtes sorgits durant el curs

Atenció personalitzada
descripción

Atenció als alumnes fora de les hores de classe, mitjançant entrevista personal, a hores convingudes. Envieu un e-mail als professors per concertar visita.


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves mixtes
A1.1
A3.7
B4.4
Dues proves que poden contenir preguntes de desenvolupament, preguntes curtes o preguntes tipus test per avaluar la part teòrica de l'assignatura. 85%
Proves mixtes
A1.1
A3.7
B4.4
Dues proves que contindran preguntes de la part de pràctiques: preguntes curtes, problemes i / o qüestions tipus test 15%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Per tal de superar l'assignatura en primera convocatòria:

1) l'alumne haurà d'aprovar amb una nota mínima de 4.5/10, les dues proves mixtes (Bioquímica i Biologia) que avaluen la teoria de l'assignatura. Ambdues proves constitueixen el 85% de la nota final de l'assignatura.

2) haurà d'assistir obligatòriament al 100% de les pràctiques de laboratori.

3) haurà d'aprovar amb una nota mínima de 4,5/10 els dos qüestionaris (Bioquímica i Biologia) que avaluen les pràctiques de laboratori. Ambdós qüestionaris constitueixen el 15% de la nota final de l'assignatura.

4) haurà d'assolir una nota mínima de 5/10 punts en la suma de totes les parts

Per tal de superar l'assignatura en segona convocatòria:

S'hauran de recuperar les parts suspeses en primera convocatòria, tant de teoria com de pràctiques, amb una nota mínima de 4.5. S'haurà d'assolir una nota mínima de 5/10 punts en la suma de totes les parts.

Si l'alumne no ha assistit a les pràctiques de laboratori, no podrà aprovar l'assignatura en segona convocatòria.

Si l'alumne ha aprovat les pràctiques en primera convocatòria se li mantindrà la nota de pràctiques (15%).


Fonts d'informació

Bàsica Sadava et al., Vida: la ciencia de la biologia, 2009, Médica Panamericana
Mathews et al., Bioquímica, 2002, Addison Wesley

Complementària Alberts B., Introducción a la biología celular, 2011, Médica Panamericana
Nelson et al. , Principios de Bioquímica, 2005, Omega
Stryer et al., Bioquímica, 2007, Reverté
Voet et al., Fundamentos de bioquímica : la vida a nivel molecular, 2007, Médica Panamericana
Curtis, H., Biología, 2008, Médica Panamericana
Campbell, N., Biología, 2007, Médica Panamericana

Recomanacions

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
QUÍMICA I/20234008

(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.