DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) HIGIENE INDUSTRIAL Código 20605103
Titulación
Prevenció de Riscos Laborals (2009)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Primer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Ciències Mèdiques Bàsiques
Enginyeria Química
Coordinador/a
UBIEDO PEREZ, CATALINA
Correo-e magdalena.constanti@urv.cat
m.salvado@urv.cat
catalina.ubiedo@urv.cat
marta.sanchis@urv.cat
Profesores/as
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
SALVADÓ ARTELLS, MARÇAL
UBIEDO PEREZ, CATALINA
SANCHIS TALÓN, MARTA
Web
Descripción general e información relevante

La URV té com a objectiu que la docència del curs acadèmic 2021-22 s’imparteixi amb el màxim de presencialitat que permetin les indicacions de les autoritats sanitàries.

En funció del grau d’ocupació permès a l’aulari, si es necessari, l’alumnat s’integrarà en grups reduïts i alternarà setmanes de treball presencial al centre amb setmanes de treball en línia segons un horari preestablert.

DESCRIPCIÓ GENERAL: La higiene és una disciplina amb l'objectiu de la prevenció de malalties professionals. És per això, que la Higiene Industrial té com a objectiu identificar els possibles contaminants químics o biològics, i els sorolls, vibracions o radiacions que puguin presentar-se, per poder estimar posteriorment la magnitud de l'exposició i comparar-lo amb les normes legals existents que fixen els nivells d'exposició màxims admissibles o, si no amb els criteris de valoració en l'ús, i d'aquesta manera poder prioritzar les accions preventives a dur a terme., així com establir els programes de seguiment i control de l'exposició laboral a aquests agents químics, biològics i físics.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1 Disposar dels coneixements tècnics suficients per identificar i avaluar els riscos laborals existents en una empresa i proposar les mesures necessàries per al control i reducció dels riscos detectats tenint en compte la legislació i normativa vigent en cada un dels temes relacionats.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1 Defineix els conceptes bàsics de la Higiene Industrial.
Identifica les funcions generals i específiques del professional de la prevenció, especialment en el camp de la Higiene Industrial.
Identifica els agents contaminants en l'ambient laboral que poden provocar una enfermetat, i avalua el seu risc.
Coneix els equips que s'utilizen per a les avaluacions específiques de riscos higiènics i les metodologies de medició i quantificació.
Coneix els referents que hi ha, com legislació i normes tècniques i la seva aplicació a les avaluacions.
Coneix els mètodes de control del risc: Mitjans de Protecció col·lectiva i individual i planifica les mesures preventives corresponents.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT2 Domina les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic. (Ser digital)
Cerca i obté informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement. (Cercar)
Organitza la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes. (Organitzar)
Crea informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta. (Crear)
Utilitza les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement. (Compartir)
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa. (Comprensió)
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional. (Anàlisi)
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema. (Creativitat)
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada. (Innovació)
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores. (Avaluació)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
1. Bases estadístiques
2. Higiene industrial. Conceptes i objectius. Normativa legal específica
Higiene Industrial. Agents Biològics 3. Higiene industrial - Agents Biològics
4. Higiene industrial - Agents Biològics: Efectes, avaluació i control
Higiene Industrial. Agents Físics 5. Higiene Industrial - Agents Físics. Característiques, efectes, avaluació i control
6. Higiene Industrial - Agents Físics: Soroll
7. Higiene Industrial - Agents Físics: Radiacions ionitzants
8. Higiene Industrial - Agents Físics: Ambient tèrmic
Higiene Industrial. Agents Químics 9. Higiene Industrial - Agents Químics. Toxicologia laboral
10. Higiene Industrial - Agents Químics: Avaluació de l'exposició
11. Higiene Industrial - Agents Químics: Procediments analítics

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Pràctiques a través de TIC
A1
5.5 0 5.5
Sessió Magistral
A1
62 33.5 95.5
Resolució de problemes, exercicis
A1
20.5 20.5 41
Atenció personalitzada
A1
4 0 4
 
Proves mixtes
A1
CT2
CT3
3 0 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a pendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC Respondre qüestionari previ a la classe presencial
Sessió Magistral Presentació dels pincipals continguts de l'assignatura i que el alumne ha treballat prèviament.
Resolució de problemes, exercicis Exercicis lliurats mitjançant la plataforma virtual del curs a Moodle
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción
Resolució de dubtes als estudiants mitjançant el fòrum de dubtes de l'assignatura i els missatges de Moodle

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC
A1
Resolució del test previ a la classe presencial.
20%
Resolució de problemes, exercicis
A1
Exercici lliurat i altres test, mitjançant la plataforma virtual Moodle. 30%
Proves mixtes
A1
CT2
CT3
Prova presencial al final de l'assignatura. És obligatoria 50%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria es podrà repetir la prova mixta (prova presencial) i el seu pes a la nota final serà el mateix que l'avaluació continuada. En la prova presèncial cal obtenir un mínim de 4 /10.

Les qualificacions obtingudes en les altres parts avaluades també participaran en la nota final de la segona convocatòria, però no es poden repetir.

Durant les probes avaluatives, els tefèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica

la bibliografía  es relaciona als documents del espai Moodle de l'assignatura a les fitxes que hi ha per cada tema.  

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.