DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) TECNOLOGIES DE CONVERSIÓ D'ENERGIA TÈRMICA Código 20755107
Titulación
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia (2019)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4.5 Obligatòria Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
CORONAS SALCEDO, ALBERTO
Correo-e alberto.coronas@urv.cat
Profesores/as
CORONAS SALCEDO, ALBERTO
Web
Descripción general e información relevante
Aquesta assignatura tracta sobre les technologies per transformar la calor en altres formes d’energia com
  • CALOR a un nivell de temperatura més alt (revalorització de la calor) (bombes de calor)
  • ENERGIA MECANICA/ ELECTRICA o
  • FRED (màquines frigorífiques)
Algunes d’aquestes tecnologies no són noves per a vosaltres, però en aquest curs estudiarem altres tecnologies no tan conegudes però interessants per utilitzar-les amb fonts d’energia renovables (tèrmiques) en la descarbonització de l’economia.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 CE1 Conèixer, obtenir i modelar les propietats termodinàmiques i de transport de fluids per a sistemes i tecnologies de conversió d'energia.
 CE2 Conèixer, modelar i seleccionar les tecnologies de conversió energètica i d'energies renovables més adequades per a una determinada aplicació.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT5 Comunicar idees complexes de manera efectiva a tot tipus d’audiències.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 CE1 Empra eines per al modelatge termodinàmic i les propietats dels fluids per refredadores i bombes de calor d'absorció.
Calcula les propietats termodinàmiques de mescles de treball per a sistemes d'absorció.
 CE2 Coneix les diferents tecnologies de bombes de calor tèrmiques i sistemes de refrigeració.
Calcula les prestacions de refredadores i bombes de calor d'absorció.
Identifica diferents tipologies de cicles de bombes de calor i refredadores d'absorció.
Coneix els principals components de refredadores, bombes de calor i cicles de producció de potència d'absorció.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT3 Reconeix la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa (comprensió).
Segueix un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional (anàlisi).
Dissenya una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema (creativitat).
Elabora un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada (innovació).
Avalua el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i és capaç de trobar limitacions i proposar millores (avaluació).
 CT5 Produeix un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques (qualitat).
Construeix un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada, amb capacitat per transmetre idees complexes (construcció del discurs).
Produeix un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, amb capacitat per transmetre idees complexes (eficàcia).
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Capitol 1. Fonaments termodinàmics dels sistemes de conversió d'energia tèrmica. Definicions i Classificacions de Sistemes de Conversió de Calor. Solucions bescanviant calor a dos i tres temperatures.
Capitol 2. Propietats termodinàmiques dels fluids de treball. Introducció; diagrames termodinàmics de fluides de treball purs i mescles; propietats termodinàmiques requerides per les mescles de treball de sistemes d’absorció. diagrames termodinàmics PTX(Y) i HTX(Y) de les mescles H2O/LiBr i NH3/H2O; altres mezcles de treball
Capitol 3. Aspectes basics de les refredadores i bombes de calor d'absorció. Introducció; cicle ideal de bomba de caIor i de refrigeració amb accionament tèrmic. Cicle d’absorció de simple etapa. Mescles de treball convencionals. Indicadors de funcionament. Cicles d’absorció multietapa. Situació actual de la tecnologia d’absorció. Aspectes comercials
Capitol 4. Processos termodinamics amb mescles Introducció; Mescla adiabàtica amb mescles de fluids; Desorció; absorció; Evaporació i condensació; processos de bombeig i d’expansió en vàlvules i dispositius d’estrangulació; recuperació de calor en bescanviadors de calor; Purificació d'amoníac en sistemes d’amoníac/aigua; Transferència de calor en components de sistemes d’absorció
Capitol 5. Refrigeració per absorció. Tecnologies i Modelitzacio Introducció; Sistemes de aigua/LiBr: aspectes tecnològics, modelat termodinàmic i anàlisis de l funcionament del cicle bàsic. Representació del cicle en un diagrama de Duhring. (PTX). Modelat termodinàmic amb transferència de calor amb els circuits exteriors. Cicles multietapa. Cicles de doble-efecte, triple efecte i mig-efecte.
Sistemes de refrigeració d’amoníac/aigua; aspectes tecnològics. Modelat termodinàmic i anàlisi del . funcionament del cicle basic. Representació del cicle en un diagrama de Duhring (PTXY) Millora del funcionament del cicle basic. Cicles GAX. Concepte, configuracions i disseny del cicle.
Capitol 6. Sistemes de producció de potencia i combinats de potencia i refrigeración d'absorció. Introducció. Bombes de calor d’absorció; classificació, configuracions i mescles de treball. Bombes de calor tipus I; aspectes tecnològics i comercials. Transformadors de calor; aspectes tecnològics i comercials. Modelització del cicle bàsic de bombes de calor i de transformadors de calor amb aigua/LiBr.
Capitol 7. Sistemes d’absorció de potencia i combinats de refrigeració i potencia
Introducció. Cicle simple de Kalina. Cicles de Kalina amb fonts de calor de baixa, mitja i alta temperatura. Modelització del funcionament. Implantació del cicle de Kalina
Sistemes d’absorció combinats per producció de potència i refrigeració. Configuracions per fonts de calor de baixa mitja temperatura. Modelat del funcionament.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
CE1
CE2
CT3
CT5
0.5 0 0.5
Videoconferència
CE1
CE2
CT3
CT5
8 0 8
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE1
CE2
CT3
CT5
0 36 36
Activitats d’auto seguiment
CE1
CE2
CT3
CT5
0 4 4
Resolució de problemes, exercicis
CE1
CE2
CT3
CT5
0 40 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE2
CT3
CT5
0 22 22
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluacióció i competències que es treballaran. Aquesta sessió serà a primera a cada assignatura no presencial
Videoconferència Presentació de l'assignatura i exposició de continguts i activitats per mitjà de webconferencia (Abobo Connect). Aquesta activitat requereix presència síncrona d'estudiants i professorat. Aquesta activitat serà gravada en el moment del seu desenvolupament per facilitar la consulta posterior
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de la documentació publicada en diferents formats, elaborada pel professorat, amb l'objectiu de facilitar a l'estudiantat el desenvolupament de les competències de caràcter més teòric i aquells coneixements necessaris per al desenvolupament d'activitats pràctiques. No requereix presència síncrona d'estudiants i professorat
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades a l'estudiant per a autoavaluar el seu progrés en l'assignatura. Es podran realitzar tantes vegades com es vulgui i ajudaran a l'estudiant a conèixer que aspectes o continguts ha de reforçar
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi i resolució d'un problema o exercici pràctic concret relacionat amb la temàtica de l'assignatura. El seu abast és acotat i d'extensió reduïda. Mitjançant l'ús del campus virtual.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global
Atenció personalitzada questa orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudientes matriculats en la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.).

Atenció personalitzada
descripción
Aquesta orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudiants matriculats en la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.). Les accions que es duran a terme són les següents: - Benvinguda a l'assignatura - Dinamització setmanal - Notícies i esdeveniments - Resolució de dubtes acadèmics - Retroacció amb la correcció d'activitats - Abandonament de l'assignatura - Fi de l'assignatura El desenvolupament d'aquestes accions es realitzarà amb el suport de les eines que ofereix el Campus Virtual Moodle, dins de l'aula virtual de cada assignatura. De manera que s'ofereixi la millor orientació i seguiment possible considerant la modalitat presencial o virtual de cada assignatura.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Activitats d’auto seguiment
CE1
CE2
CT3
CT5
Activitats proposades a l'estudiant que serveixen perquè l'estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Podrà repetir tantes vegades com es vulgui i per a l'avaluació final es considerarà la nota més alta assolida 10
Resolució de problemes, exercicis
CE1
CE2
CT3
CT5
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. 40
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
CE1
CE2
CT3
CT5
Plantejament d'una situació (real o simulada) en la que l'estudiant ha de treballar per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. 50
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consistirà en un examen global del contingut de l'assignatura, i la seva nota contribuirà al 70% de la nota final. El 30% restant correspondrà a les notes de les activitats del curs.


Fonts d'informació

Bàsica Keith E. Herold, Reinhard Radermacher, and Sanford A. Klein;, Absorption Chillers and Heat Pumps, CRC Press, 2015

Complementària ASHRAE, ASHRAE Handbook- Fundamentals. Absorption Refrigeration Cycles, ASHRAE, 2017
Tangellapalli Srinivas, N. Shankar Ganesh, R. Shankar, Flexible Kalina Cycle Systems, Apple Academic Press, March 2019
I. Dincer, T.A.H. Ratlamwala, Integrated Absorption Refrigeration Systems, Springer. Series: Green Energy and Technology, 2017
G. Alefeld and R. Radermacher, G. Alefeld and R. Radermacher;, CRC Press, 1994

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.