IDENTIFYING DATA 2021_22
Subject (*) PAISATGE CULTURAL I PRÀCTIQUES TURÍSTIQUES Code 21224210
Study programme
Grau en Gestió de Turisme i Hoteleria (2018)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
4 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Geografia
Coordinator
ALTAMIRANO , MARIA EUGENIA
E-mail mariaeugenia.altamirano@urv.cat
Lecturers
ALTAMIRANO , MARIA EUGENIA
Web http://https://www.urv.cat/html/docencia-per-centre/general-I69650.php
General description and relevant information

Els paisatges culturals són introduïts i examinats com resultat d'un procés complex de vivències, pràctiques, representacions i expressions creatives per part de les comunitats locals al llarg de la història i en la contemporaneïtat. En aquest marc, se suggereix que també actors no locals intervenen en la seva re-producció, com és típic de la societat global. Els turistes - i la indústria del turisme que sosté i promou l'atracció i mobilitat de turistes - són un d'aquests.

Les seves intervencions no són neutrals amb respecte a llocs i comunitats, ja que negocien (i afirmen nous) valors, imatges, usos dels components culturals del territori, produint paisatges turístics que són també el resultat de processos de dominació, ocupació d'espai, poder polític i ideologia, capacitat cognitiva, connectivitat, que es manifesten en múltiples escales geogràfiques.

L'assignatura utilitza una barreja de teoria bàsica sobre la construcció social del paisatge, el poder transformador de turisme, i les posicions i exclusions que poden tenir lloc en la comunitat local; i exemples, exercicis, intervencions d'experts, activitats d'estudiant, centrades en casos específics representatius dels temes d'estudi.

L'assignatura està organitzada en tres blocs, des d'una dimensió descriptiva (1) a una aproximació més analítica, centrada en les transformacions (2), i finalment (3) integrant la dimensió política de la ‘turismificació’ dels paisatges culturals. Cada bloc inclou 2-3 classes teòriques, i 4 sessions pràctiques, incloent exercitacions en classe, dues visites de camp amb les preparacions relatives, i seminaris d'experts convidats.

L'idioma vehicular de l'assignatura serà l'anglès.

De cara al curs 2021-22 es treballarà amb el màxim de presencialitat possible que ens permeti la mida del grup, la capacitat de l’aula i les directrius sanitàries. A l’espai moodle de l’assignatura s’informarà de la modalitat d’impartició de l’assignatura i de qualsevol canvi que pugui sorgir.


Competències
Type A Code Competences Specific
 A13 Identificar i gestionar espais i destinacions turístiques i avaluar els seus potencials turístics analitzant les possibilitats del seu ús sostenible
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A13 Comprèn la importància de la societat, de la seva cultura i de l'espai com a elements vertebradors de l'experiència dels turistes
Reconeix la necessitat de dur a terme una bona gestió dels recursos i dels paisatges culturals per augmentar la competitivitat de les destinacions i dels territoris que condueixi a la sostenibilitat del sistema
Entén que l'activitat turística incideix en la cultura local i també que la cultura local té influència en les pràctiques i les percepcions dels turistes
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Continguts
Topic Sub-topic
Bloc 1 - PAISATGES CULTURALS COM LLOCS TURÍSTICS 1.1 Paisatges culturals i el seu atractiu turístic
1.2 Pràctiques turístiques en paisatges culturals
Bloc 2 - LA DINÀMICA DE PAISATGES CULTURALS 2.1 Turisme que canvia paisatges culturals
2.2 Canvis culturals que transformen el turisme
Bloc 3 - REPTES CLAUS PER PAISATGES CULTURALS 3.1 El repte de conservació
3.2 El repte d'inclusió
3.3 El repte d'adaptació

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A13
10 15 25
Seminaris
A13
10 7 17
Pràctiques de camp/sortides
A13
9 15 24
Atenció personalitzada
1 5 6
 
Proves mixtes
A13
2 8 10
Proves orals
A13
2 6 8
Proves objectives de preguntes curtes
A13
0 8 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció breu sobre els continguts i abast del tema, l'organització de les activitats d'ensenyament, els mètodes de treball, i els procediments d'avaluació
Sessió Magistral 7 classes frontals de 2 hores cadascuna. S’impartiran conceptes clau, exemples i aplicacions dels temes de cada unitat d’estudi.
Seminaris Tallers pràctics per aprofundir els temes tractats en classes frontals: debats grupals sobre textos i materials audiovisuals, pràctica de mètodes d'investigació (entrevistes, diari de camp, mapatge, observació participant), discussió crítica de casos d'estudi; també, seminaris per experts i professionals convidats
Pràctiques de camp/sortides 2 visites de camp de mig dia en llocs que il·lustren les qüestions i els assumptes van presentar dins classe i a seminaris, complementades amb treballs en grups introduïts abans de la visita i presentat després.
Atenció personalitzada Reunions setmanals amb estudiants o grups de feina, va arranjar a petició, en dies de setmana i temps específics

Atenció personalitzada
Description

Reunions de consulta (acordades amb petició prèvia) els dijous (dies de classes) de 12 a 13.

Altres reunions en horaris diferents i en línia podran ser acordades sota demanda.


Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Seminaris
A13
La professora avaluarà el grau de participació dels alumnes durant els seminaris
10%
Proves objectives de preguntes curtes
A13
Part escrita de l'avaluació de les activitats de les sortides de camp. Basant-se en les consignes, els grups de treball escriuran un informe estructurant les seves observacions i interpretacions de la informació recollida 20%
Proves mixtes
A13
Aquests 2 exàmens avaluen l'aprenentatge de Bloc 1 i 2 (examen 1), i Bloc 3 (examen 2). Inclouran preguntes d'elecció múltiple i obertes. 50%
Proves orals
A13
Part oral de l'avaluació de les activitats de les sortides de camp. Basant-se en les consignes, els grups de treball presentaran breument les seves troballes principals utilitzant materials il·lustratius (àudio-vídeo, mapatge, etc.) 20%
Others  

La professora avaluarà opcionalment la participació dels alumnes en les reunions de seguiment setmanals

 
Other comments and second exam session

El segon anomenat a examen podria avaluar el contingut sencer del curs a través d'un assaig estès de cada bloc, o substituir les parts de l'avaluació suspesa.


Fonts d'informació

Bàsica Greg Bailey, Francesco Defilippis, Azra Korjenic and Amir ?auševi?, Cities and Cultural Landscapes: Recognition, Celebration, Preservation and Experience, 1, 2020

Cada Unitat d'estudi (2 pel Bloc 1, 2 pel Bloc 2, 3 per al Bloc 3) va acompanyada d'una lectura obligatòria inclosa en els materials d'estudi, i altres lectures opcionals. El material estarà disponible com enllaços a Moodle a la base de dades CRAI.

Complementària

Recomanacions

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
NOVES TENDÈNCIES EN TURISME/21224117

Subjects that it is recommended to have taken before
ESPAIS I SOCIETATS EN UN MÓN GLOBAL/21224001
TERRITORI I CULTURA/21224007
CONCEPTES BÀSICS DEL TURISME/21224101
ESPAIS I RECURSOS TURÍSTICS/21224008
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.