DADES IDENTIFICATIVES 2021_22
Assignatura (*) DEMOGRAFIA: TÈCNIQUES PER LA L'ANÀLISI DE LA POBLACIÓ Codi 21234104
Ensenyament
Grau en Geografia, Anàlisi Territorial i Sostenibilitat (2018)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4 Obligatòria Primer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Geografia
Coordinador/a
ALBERICH GONZÁLEZ, JOAN
Adreça electrònica joan.alberich@urv.cat
Professors/es
ALBERICH GONZÁLEZ, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant

L’assignatura té com a objectiu fer una introducció a l'estudi de la població, tant des del punt de vista demogràfic (anàlisi de l'estructura, de la dinàmica, etc.) com del geogràfic (distribució territorial de la població, mobilitat, ús de l'espai, etc.). En aquesta assignatura les classes teòriques es podran fer de forma presencial però les pràctiques en aula d'informàtica seran de tipus mixt, és a dir, una part de l'alumnat assistirà presencialment a l'aula i la resta d'estudiants seguiran la classe simultàniament amb videoconferència. S'informarà dels grups que podran assistir a cada sessió de forma presencial abans de l'inici de curs. La classe pràctica es gravarà i pujarà a l'espai moodle de l'assignatura.

     
De cara al curs 2021-22 es treballarà amb el màxim de presencialitat possible que ens permeti la mida del grup, la capacitat de l’aula i les directrius sanitàries. A l’espai moodle de l’assignatura s’informarà de la modalitat d’impartició de l’assignatura i de qualsevol canvi que pugui sorgir.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Identificar i diagnosticar els processos que es manifesten en un territori tenint en compte la seva escala espacial (local – regional) y la seva escala temporal (circumstàncies prèvies) que condicionen aquests processos
 A4 Crear i gestionar bases de dades susceptibles de ser utilitzades en l’anàlisi territorial
 A5 Aplicar tècniques i mètodes quantitatius i qualitatius, així com també de treball de camp, que permetin la recollida, el tractament i l’anàlisi de dades territorials i ambientals
 A9 Identificar les problemàtiques ambientals i socials que comprometen la sostenibilitat dels territoris
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix i analitza correctament la transició demogràfica i el creixement de la població en diferents contextos temporals i espacials, relacionant els fenòmens demogràfics amb les variables socioeconòmiques
 A4 Analitza fonts estadístiques per a l’estudi geodemogràfic i utilitza les principals tècniques d’aplicació en estudis demogràfics
 A5 Domina els indicadors i tècniques bàsiques de l’estudi de la població en anàlisis territorials comprenent el seu significat i implicacions
 A9 Analitza correctament la densitat demogràfica del món, coneix les doctrines demogràfiques i relaciona adequadament la població amb els recursos i el desenvolupament sostenible
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Geodemografia 1.1 L’estudi de la població des de la Geografia
1.2. Demografia + Geografia = Geografia de la població = Geodemografia?
2. Les fonts per a l’estudi de la població 2.2. Els censos i padrons. El cens de població i el Padró municipal d’habitants
2.3. Les estadístiques vitals i de migracions. El Moviment Natural de la Població (MNP) i l’Estadística de Variacions Residencials (EVR)
2.4. Les fonts d’informació «geogràfiques»: les enquestes de mobilitat quotidiana i d’usos del temps
2.5. Altres fonts sociodemogràfiques
3. L’anàlisi geodemogràfica 3.1. Introducció. Estocs i fluxos en demografia. Conceptes utilitzats. Proporcions, taxes i quocients
3.2. Estocs. Anàlisi de les característiques sociodemogràfiques d’una població. Temes d’interès en els estocs. Taules i indicadors bàsics. Les piràmides de població
3.3. Fluxos II (creixements). La mesura del creixement i els seus components. El concepte de creixement. Les taxes de creixement de la població. Els components del creixement. L’equació compensadora. Les taxes brutes per fenòmens. La representació gràfica del creixementFluxos I (mobilitat). Els moviments migratoris. La mobilitat quotidiana
3.4. La distribució territorial de la població . Densitat de població i models d’assentament

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 5 6
Sessió Magistral
A2
16 24 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A4
A5
A9
16 24 40
Atenció personalitzada
7 7 14
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts principals de l'assignatura, així com l'exposició dels mecanismes d'avaluació de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació, per part del professor, dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i realització a l'aula dels treballs pràctics en què es desenvolupin, en forma d'exercicis, els continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Resolució personalitzada de problemes relacionats amb les pràctiques avaluables del curs.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució dels problemes i dubtes dels alumnes que sorgeixen al llarg del curs. L'horari d'atenció general fora de classe s’indicarà a l’inici del curs a l’espai moodle de l’assignatura. En aquest període d'atenció a més de les consultes habituals/presencials es podran fer consultes en línia a través de Teams per als alumnes que no hagin assistit presencialment a les classes setmanals corresponents i sempre amb cita prèvia; aquesta tutoria només és per a dubtes i en cap cas substitueix la classe.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A4
A5
A9
Entrega del dossier de pràctiques 90%
Altres  

Assistència i participació a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaulació de la primera i segona convocatòria seran els mateixos: entrega del dossier de pràctiques elaborades durant el curs. En el cas de la segona convocatòria, caldrà lliurar només les activitats no superades a la primera. Avaluació continuada: caldrà lliurar totes les activitats avaluables. Es valorarà l'assistència (%) i la participación a clase.


Fonts d'informació

Bàsica ALBERICH, Joan, La vinculació territorial de la població a Catalunya. Una aproximació a partir del cens de 2001, http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0212109-084326, 2007
AZAGRA ROS, Joaquín; CHORÉN RODRÍGUEZ, Pilar, La localización de la población española en el territorio. Un siglo de cambios, Bilbao: Fundación BBVVA, 2006
BAUDELLE, Guy, Géographie du peuplement, París: Armand Colin, 2004
COURGEAU, Daniel, Méthodes de mesure de la mobilité spatiale. Migrations internes, mobilité temporaire, navettes, París: Institut National d’Études Démographiques, 1988
INSTITUTO GEOGRÁFICO NACIONAL, Atlas nacional de España. Demografía, Madrid: Centro Nacional de Información Geográfica, 2008
JONES, Huw R, Population Geography, Londres: P.C.P., 19990
LIVI BACCI, Massimo, Introducción a la demografía, Barcelona: Ariel, 1990
MALTHUS, Thomas Robert, Un assaig sobre el principi de població, Barcelona: Edicions 62, 1985
NOIN, Daniel, Géographie de la population, París: Armand Colin, 2005
NOIN, Daniel; THUMERELLE, Pierre-Jean, L’Étude géographique des populations, París: Masson, 1993
PRESSAT, Roland, El análisis demográfico. Conceptos, métodos, resultados, Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1983
PUYOL, Rafael, La población española, Madrid: Síntesis, 1988
VINUESA, Julio [et al.], El estudio de la población, Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública, 1989
VINUESA, Julio; PUGA, María Dolores, Técnicas y ejercicios de demografía, Madrid: Instituto Nacional de Estadística, 2007

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Seria recomanable un nivell mínim d'Excel
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent