DATOS IDENTIFICATIVOS 2021_22
Asignatura (*) TEORIA DE L'ARQUITECTURA Código 22204129
Titulación
Grau en Arquitectura (2010)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
4 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
FERRE BOLTA, ANNA
Correo-e anna.ferreb@urv.cat
Profesores/as
FERRE BOLTA, ANNA
Web
Descripción general e información relevante
L'assignatura està programada per impartir-se en forma presencial i es mantindrà aquesta presencialitat si la normativa que puguin dictar les autoritats sanitàries i la resta d'òrgans competents no diu el contrari, i els requisits de capacitat ho permeten. Si hi ha canvis s'informaran a l'espai Moodle de l'assignatura. 

Introducció a les idees teòriques que han acompanyat a l’arquitectura, en particular, i a la producció cultural, en general, durant el segle XX.


Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A51 Aptitud per exercir la crítica arquitectònica.
 A65 Coneixement adequat de l'estètica i la teoria i història dels bells arts i els arts aplicats.
 A66 Coneixement adequat de la relació entre els patrons culturals i les responsabilitats socials de l'arquitecte.
Tipo B Código Competencias Transversales
 CT5-G Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A51 Coneixement de la teoria de l'arquitectura, fonaments d'estètica i anàlisi crítica de l'arquitectura moderna i contemporània.
 A65 Coneixement de la teoria de l'arquitectura, fonaments d'estètica i anàlisi crítica de l'arquitectura moderna i contemporània.
 A66 Coneixement de la teoria de l'arquitectura, fonaments d'estètica i anàlisi crítica de l'arquitectura moderna i contemporània.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 CT5-G Produir un text de qualitat, sense errors gramaticals i ortogràfics, amb una presentació formal acurada i un ús adequat i coherent de les convencions formals i bibliogràfiques
Construir un text estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Elaborar un text adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu
Usar els mecanismes de comunicació no verbal i els recursos expressius de la veu necessaris per fer una bona intervenció oral
Construir un discurs estructurat, clar, cohesionat, ric i d’extensió adequada
Produir un discurs adequat a la situació comunicativa, consistent i persuasiu, i interactuar de manera efectiva amb l’auditori
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
0.- Introducció 01_ La teoria com a pràctica de mediació.
A.- La fi del Projecte Modern 02_ Reificació, commodificació i alienació a la Metrópoli contemporànea.
03_ La cultura de masses. La teoría crítica. Introducció al pensament marxista.
04_ La critica de la Modernitat.
05_ El punt final de la Modernitat: Manfredo Tafuri
B.- El gir linguístic 06_ Estructuralisme i Post-estructuralisme
07 El grau zero de l’Arquitectura. L’autonomia de l’obra d’art. Linguística i gramática. Algorítmica.
08_ La Tendenza. L’Arquitectura de resistència.
09_ Neo-historicisme. Arquitectura Pop.
C.- El postmodernisme 10_ Postmodernisme. Arquitectura corporativa.
11_ Arquitectura i deconstrucció
12_ Arquitectura i complexitat.
13_ L’arquitectura de la globalització
14_ Arquitectura débil
15_ Arquitectura i Política (Biopoder)

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A51
A65
A66
14 0 14
Seminaris
A51
A65
A66
CT5-G
20 25 45
Treballs
A51
A65
A66
2 25 27
Atenció personalitzada
A51
A65
A66
5 0 5
 
Proves orals
A51
CT5-G
2 5 7
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Explicació del contingut del curs, dels objectius, mecànica de les proves, etc. Explicació de les lectures.
Sessió Magistral Classe magistral on el professor desenvoluparà un tema del programa i, eventualment, introduirà alguns conceptes per tal de fer més entenedores les lectures i els continguts
Seminaris Discussió en grups reduïts del contingut de les lectures i dels altres materials preparatoris. Preparació del treball final del curs. Lectura de les assignacions per acompanyar i complementar els continguts de les sessions magistrals. Discussió en grups petits dels continguts de les lectures.
Redacció setmanal d'un petit text de resum d'allò desenvolupat al seminari ( conferències / lectures / videos / preparació del traball final de curs).
Treballs Redacció de quatre assajos de crítica arquitectònica i/o cultural (o fragments), de manera incremental. Aquests assajos s'han d'integrar en un projecte de grup. Els temes seran donats a classe, o bé han de ser elegits amb l'aprovació del professor del curs.
Tots quatre assajos, i especialment el treball final, han de ser lliurats per tal de ser avaluats.
Atenció personalitzada Atenció de manera individualitzada dels problemes que puguin aparèixer durant el curs amb el temari i la realització dels treballs.

Atenció personalitzada
descripción

Atenció de manera individualitzada dels problemes que puguin aparèixer durant el curs amb el temari i la realització dels treballs. Horari de atenció: Dimecres de 15 a 16h o durant les sessions tutoritzades. També es podran realitzar tutories personalitzads via Teams, concertades previament per correu electrònic a: anna.ferreb@urv.cat


Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Seminaris
A51
A65
A66
CT5-G
1. PREPARACIÓ (fora de l'aula): Lectura de un o dos texts setmanals per acompanyar/complementar els continguts de les sessions magistrals. Visualització i/o lectura d'altres materials didàctics.

2. SEMINARI: Discussió en grups petits dels continguts de les lectures. Es poden fer breus proves escrites i/o orals (per sorpresa) tant a l’aula com a través del moodle.

3. ENTREGA: Redacció d'un breu resum de les conferències / lectures / discussió en preparació del projecte final del curs.

Degut a la naturalesa participativa i en grup del seminari, l'assistència és obligatòria i serà controlada.
30
Treballs
A51
A65
A66
Redacció de quatre assajos de crítica arquitectònica i/o cultural (o fragments), de manera incremental. Aquests assajos s'han d'integrar en un projecte de grup. Els temes seran donats a classe, o bé han de ser elegits amb l'aprovació del professor del curs.

Els quatre assajos, i especialment eltreball final, han de ser lliurats per tal de ser avaluats.
70
Proves orals
A51
CT5-G
Es realitzará una prova oral individual de 10 minuts per estudiant sobre un tema relacionat amb el curs i el treball realitzat. En cas de ser necessari es podrà fer online.
Otros  

En cas de suprimir-se la presencialitat de les classes per causa major es procedirà a adapar l'avaluació de forma acordada amb els estudiants.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica Theodor W.Adorno, Disonancias, Madrid: Rialp (1966),
Hal Foster, La Posmodernidad, Barcelona: Kairós (1998),
Manfredo Tafuri, De la Vanguardia a la Metrópoli: Crítica radical a la Arquitectura, Barcelona:Gustavo Gili (1972),
Roland Barthes, Mitologías, Madrid: Siglo XXI de España. (2000),
Charles Jencks, l significado en arquitectura, Madrid: Blume (1976),
Aldo Rossi, La arquitectura de la ciudad, GG: Barcelona (1971),
Robert Venturi, Steven Izenour, Denise Scott Brown, Aprendiendo de las Vegas, Gustavo Gili: Barcelona (1982),
Frederic Jameson, Posmodernismo, o la lógica cultural del capitalismo avanzado, Barcelona:Paidós (1991),
Philip Johnson, Mark Wigley, Arquitectura deconstructivista, Gustavo Gili (1988),
Marc Augé, Los no-lugares: Espacios dela nonimato, Gedisa: Barcelona (2000),
Rem Koolhas, Espacio Basura, Barcelona: Gustavo Gili. (2007),
Michel Foucault, Vigilar y Castigar. Nacimiento de la Prisión, Buenos Aires: Siglo XXI. (2002),
Michel Foucault, Nacimiento de la biopolítica. Curso en el Collège de France (1978-1979), Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica (2006),
Judith Butler i Atherna Athanasiou, Desposesión: lo performativo en lo político, Buenos Aires: Eterna Cadencia. (2017),
Edgar Morin, Introducción alp ensamiento complejo, Gedisa: Barcelona (1995),

Reificació, commodificació ialienació a la Metrópoli contemporànea.

Georg Simmel:"La Metrópolis y vida mental", en Bifurcaciones [online]. núm. 4,primavera 2005. URL: http://www.bifurcaciones.cl/004/reserva.htm [fecha deconsulta: 30 de julio de 2007] .

La cultura de masses. La teoríacrítica. Introducció al pensament marxista.

Theodor W.Adorno: “Sobre el carácter fetichista en la música y la regresión del oído”. Disonancias,cap. 1. Madrid: Rialp (1966)

La critica de la Modernitat.

Jürgen Habermas:“La Modernidad, un proyecto incompleto”. En Hal Foster (ed.): LaPosmodernidad. Barcelona: Kairós (1998).

El punt final de la Modernitat: Manfredo Tafuri

Manfredo Tafuri:“Para una crítica de la Ideología arquitectónica”. En Tafuri et al.: De laVanguardia a la Metrópoli: Crítica radical a la Arquitectura. Barcelona:Gustavo Gili (1972).

Estructuralisme i Post-estructuralisme

Roland Barthes: “Elmito, hoy”. Mitologías. Madrid: Siglo XXI de España. (2000)

Charles Jencks,George Baird (eds.): El significadoen arquitectura . Madrid: Blume (1976).

El grau zero de l’Arquitectura.L’autonomia de l’obra d’art. Linguística i gramática. Algorítmica.

Peter Eisenman:“El fin del clásico: el fin del comienzo, el fin del fin “, Arquitecturas Bis 48, 3/1984

La Tendenza. L’Arquitectura de resistència

Aldo Rossi: Laarquitectura de la ciudad. GG: Barcelona (1971)

Neo-historicisme. Arquitectura Pop

Robert Venturi, Steven Izenour, Denise Scott Brown: "Algunasdefiniciones según el método comparativo". Aprendiendo de lasVegas. Gustavo Gili: Barcelona (1982).

Denise ScottBrown: “Aprendiendo del Pop”. Colección GGmínima. GG: Barcelona (2006)

Postmodernisme. Arquitecturacorporativa.

Frederic Jameson:Posmodernismo, o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona:Paidós (1991).

Arquitectura i deconstrucció

Philip Johnson, Mark Wigley: Arquitectura deconstructivista. Barcelona : Gustavo Gili (1988)

Arquitectura i complexitat.

Edgar Morin: “Elparadigma de la complejidad”. En I ntroducción alpensamiento complejo . Gedisa: Barcelona (1995)

L’arquitectura de la globalització

Marc Augé: “Delos lugares a los no-lugares”, Capítulo 3 de: Los no-lugares: Espacios delanonimato. Gedisa: Barcelona (2000).

Rem Koolhas. Espacio Basura. Colección GGmínima. Barcelona: Gustavo Gili.  (2007)

Arquitectura débil

Ignasi Solà-Morales: “Arquitectura débil”. En I. Solà-Morales: Diferencias. GG:Barcelona (2003)

Arquitectura i Política

Michel Foucault. Vigilar y Castigar. Nacimiento de la Prisión. Buenos Aires: Siglo XXI. (2002)

Michel Foucault. Nacimiento de la biopolítica. Curso en el Collège de France (1978-1979). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica (2006)

Judith Butler i Atherna Athanasiou. Desposesión: lo performativo en lo político. Buenos Aires: Eterna Cadencia. (2017)

Judith Butler. Notes toward a performative theory of assembly. Hardvard University Press. (2018)

Complementària

Introducció. Resum del curs. Lateoria com a pràctica de mediació.

Neil Leach (ed.):Rethinking Architecture: a reader in cultural theory . Routledge (1997).

Michael K. Hays,(ed.), Architectural Theory since 1968. Cambridge, MA,MIT Press (1998). Introducció.

Terry E agelton:The significance of Theory. Oxford:Blacwell (1990)

Reificació, commodificació ialienació a la Metrópoli contemporànea.

Walter Benjamin:“ Sobre algunos motivos enBaudelaire”. Iluminaciones 1. Imaginación y sociedad. Madrid: Taurus(1998).

Massimo Cacciari:“Dialéctica de lo negativo en la época de la Metópoli”. De la Vanguardia a la Metrópoli: Críticaradical a la Arquitectura . Barcelona: Gustavo Gili (1972).

La cultura de masses. La teoríacrítica. Introducció al pensament marxista.

Walter Benjamin:“La obra de arte en la era de la reproductibilidad técnica”. Discursosinterrumpidos I. Taurus (1973).

György Lukács:“La cosificación y la conciencia del proletariado”, sección 1. En Historia yconsciencia de clase. Obras Completas, vol III, Ed. Grijalbo (1985).

La critica de la Modernitat.

Max Horkheimer yTheodor W. Adorno: Dialéctica de la Ilustración. Barcelona : Círculo deLectores (1999).

El punt final de la Modernitat: Manfredo Tafuri

M. Tafuri: Architectureand Utopia: design and capitalisty development. Cambridge: MIT Press(1976).

Tomàs Llorens: “ManfredoTafuri: Neovanguardia e historia”.

Llorens, Tomás: ManfredoTafuri : neovanguardia e historia. Monografía 1.1. Cátedra de Composición. Valencia: Escuela Técnica Superior de Arquitectura, 1983.

IgnasiSolà-Morales: “Más allá de la crítica radical. Manfredo Tafuri y laarquitectura contemporánea. ” en Inscripciones. Cap 15.

Cacciari,Massimo: “Dialéctica de lo negativo en la era de la metrópoli”. En Tafuri et al.: De la Vanguardia a laMetrópoli: Crítica radical a la Arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili(1972).

Ignasi Solà-Morales(ed.). “Being Manfredo Tafuri: Wickedness, Anxiety, Disenchantment ». ANY , no. 25-26 (febrruary 2000).

Número especial de Casabella , no. 619-620(jan.-feb. 1995).

Estructuralisme i Post-estructuralisme

Ferdinand deSaussure: Curso de lingüística general. Barcelona: Planeta-Agostini (1985).

Umberto Eco. Laestructura ausente.

El grau zero de l’Arquitectura.L’autonomia de l’obra d’art. Linguística i gramática. Algorítmica.

Peter Eisenman : " Post-funcionalismo ",Arquitecturas Bis, nº 22, pp. 6-12, Barcelona, mayo, 1978.

Gandelsonas, Mario. "Neo-Functionalismo: After ModernArchitecture." Arquitecturas/Bis 22 (1978): 3-6.

Roland Barthes:Le degré zero de l’écriture

La Tendenza. L’Arquitectura de resistència

IgnasiSolà-Morales: “Tendenza: Neoracionalismo Y Figuración” en Inscripciones.Gustavo Gili (2003).

Kenneth Frampton:“Hacia un regionalismo crítico: seis puntos para una arquitectura deresistencia”. En Hal Foster (ed.):La Posmodernidad. Barcelona: Kairós (1998).

Neo-historicisme. Arquitectura Pop

Charles Jencks : Post-Modernism:the new classicism in art and architecture. Academy Editions, 1987

Charles Jencks : El Lenguaje de la arquitectura posmoderna. GG,1984

Charles Jencks : Whatis Post-modernism? Academy Editions, 1987

Postmodernisme. Arquitecturacorporativa.

François Lyotard:La condición Posmoderna. Mádrid: Cátedra (1987).

Arquitectura i deconstrucció

Mark Wigley: The Architecture of Deconstruction:Derrida's Haunt . The MIT Press (1995).

Arquitectura i complexitat.

George P. Landow:Hypertext 2.0. Baltimore: Johns Hopkins University Press (1997)

Gilles Deleuze“Rizomatic”. Introducción a Mil mesetas : capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos:Valencia (1997).

L’arquitectura de la globalització

Saskia Sasse: "the global city"

Henri Lefevre Theproduction of space

Edward Soja: "The production of space"

Rem Koolhas. Espacio Basura. Colección GGmínima. Barcelona: Gustavo Gili.  (2007)

Arquitectura débil

Gianni Vattimo:“El pensamiento débil”. En El pensamiento débil. Cátedra: Madrid (1988)

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.