Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la información y el conocimiento. |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A1 |
Conèixer quins són els problemes clau en els quals s'ha interessat i interessa la psicologia com ciència i la manera com aquests han anat abordant-se en les diferents etapes del seu desenvolupament.
Conèixer la contribució que han fet altres disciplines al naixement, desenvolupament i consolidació de la psicologia com disciplina científica.
Conèixer les diferents fonts i instruments dels quals disposa l'historiador per poder reconstruir la història de la disciplina.
| | A2 |
Ser capaç d'identificar, analitzar i valorar de manera crítica i no dogmàtica els diferents enfocaments i teories que se n'han anat proposant al llarg del desenvolupament històric de la disciplina i els autors més representatius.
Conèixer els nous reptes amb els quals s'enfronta la psicologia com ciència en l'actualitat.
| | A5 |
Conèixer i familiaritzar-se amb els diferents mètodes i tècniques d'investigació que s'han adoptat a l'estudi de la psicologia des dels seus inicis fins l'actualitat.
| | A10 |
Conèixer quins són els problemes clau en els quals s'ha interessat i interessa la psicologia com ciència i la manera com aquests han anat abordant-se en les diferents etapes del seu desenvolupament.
Ser capaç d'identificar, analitzar i valorar de manera crítica i no dogmàtica els diferents enfocaments i teories que se n'han anat proposant al llarg del desenvolupament històric de la disciplina i els autors més representatius.
Conèixer i familiaritzar-se amb els diferents mètodes i tècniques d'investigació que s'han adoptat a l'estudi de la psicologia des dels seus inicis fins l'actualitat.
Conèixer els nous reptes amb els quals s'enfronta la psicologia com ciència en l'actualitat.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Reflexiona, revisa y evalúa el proceso de gestión de la información.
|
tema |
Subtema |
Tema 1. Filosofia i ciència: Els orígens de la Història de la Psicologia. |
- Ciència i Psicologia: La revolució científica
- Filosofia i Psicologia: Antecedent filosòfics.
|
Tema 2. Fundació de la Psicologia com a ciència al segle XIX. |
- La contribució de la fisiologia i la psicofísica
- Wilhem Wundt: De la psicologia filosòfica a la psicologia científica. La psicologia de la consciència.
|
Tema 3. Primeres escoles dins la Psicologia europea de la consciència. |
- Thitchener i la Psicologia estructural
- L’Escola de Würzburg
- La psicologia de la Gestalt
- La psicologia de l’acte (Brentano)
- L’impacte de la teoria de l’evolució dins la disciplina psicològica.
|
Tema 4. Psicologia de l’inconscient. |
- Sigmund Freud i l’origen de la Psicoanálisi
- Crítiques a la psicoanàlisi freudiana
- La psicoanàlisi després de Freud.
|
Tema 5. El desenvolupament de la psicologia als EE. UU. i el naixement de la psicologia aplicada. |
- La psicologia de William James
- El funcionalisme
- Conductisme, psicologia animal i proves mentals
- Naixement i consolidació de la psicologia aplicada i la psicologia professional.
|
Tema 6. Conductisme i Cognitivisme com paradigmes dominants del segle XX i panorama actual de la Psicologia com a ciència social.
|
- Els neoconductismes
- El conductisme radical
- La revolució cognitiva
- Panorama actual, reivindicació psicoterapèutica, noves perspectives i la influència tecnològica. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
1 |
2 |
Seminarios |
|
4 |
11 |
15 |
Sesión magistral |
|
24 |
48 |
72 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
16 |
38 |
54 |
Atención personalizada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació de l’assignatura: objectius, blocs temàtics, organització, metodologia, fonts d’informació disponibles, criteris i vies d’avaluació, etc.
Torn obert de preguntes.
|
Seminarios |
Els seminaris es centraran principalment en la lectura, anàlisi i comentari de texts, que es posaran en comú a l’aula, juntament amb altres activitats entorn a les qüestions treballades que suscitin més interès i/o dificultats.
|
Sesión magistral |
Les sessions magistrals es desenvoluparan a través d'exposicions teòriques, que seran conduïdes per la professora i que tindran un caràcter obert i dinàmic, on l’alumne podrà tenir una presència activa, afavorint la qualitat del seu aprenentatge. Durant les exposicions en qüestió, que sovint es complementaran amb presentacions en format powerpoint o altres recursos audiovisuals, la professora tractarà de comprovar el grau de seguiment de l’alumnat.
|
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Plantejament de problemes d’interès metodològic (identificació de variables en dissenys experimentals, ús del temps de reacció com a variable dependent, etc.) i psicològic (contrastació d’hipòtesis de contingut psicològic, etc.).
Realització d’exercicis senzills a l’aula.
Anàlisi i interpretació de resultats obtinguts en investigacions psicològiques.
Posada en comú a l’aula.
|
Atención personalizada |
Si s'escau, l'alumne podrà rebre atenció personalitzada de la professora: aclariment de dubtes, orientació, consultes... |
descripción |
A petició de l'alumne,
s'atendran consultes i es resoldran dubtes dins l'espai i horari convinguts amb
la professora. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pruebas objetivas de tipo test |
|
Prova objectiva tipus test amb 3 opcions de resposta i penalització de les errades sobre els continguts de les sessions magistrals i els seminaris. |
100 |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Es duran a terme dos exàmens parcials i un examen de recuperació. En tots els casos serà un examen tipus test amb 3 opcions de resposta en que els errors penalitzen (es restarà un encert per cada dues errades). Les preguntes inclouran els continguts de les sessions magistrals, dels seminaris i de les activitats de resolució de problemes i exercicis. Les preguntes implicaran majoritàriament processos de raonament, elaboració i relació entre diferents punts del temari. Cal recordar que les presentacions audiovisuals utilitzades a l'aula suposen material de suport per a les classes, però en cap cas la totalitat dels continguts avaluats. Tot allò que s'hagi treballat a les sessions presencials pot ser objecte d'avaluació a les proves objectives tipus test. Els exàmens parcials només tindran caràcter alliberador en cas que la mitja aritmètica d'ambdues notes obtingudes superi el 5, no havent-se de realitzar l'examen de recuperació en aquest cas. En cas que la mitja aritmètica dels dos exàmens parcials no superi el 5, els alumnes s'avaluaran de TOTA LA MATÈRIA de l'assignatura el dia de l'examen de recuperació. |
Básica |
J. D. Greenwood , Historia de la Psicología: un enfoque conceptual, 2011, Mèxic - McGraw Hill
T. H. Leahey, Historia de la Psicología, Sisena - any 2005, Madrid - Prentice Hall
C. Santamaría, Historia de la Psicología, 2018, Madrid - Ariel
|
|
Complementaria |
|
Complementària Brennan, J. F. (1999). Historia y Sistemas de la Psicología.
Mèxic: Pearson Educación. (5a ed.) Brennan, J. F. (2000). Psicología. Historia y Sistemas.
Lecturas. Mèxic: Pearson Educación. (2a ed.) Burgos, J. M. (2014). Historia de la Psicología. Madrid: Palabra Carpintero, H. (1994). Historia de la Psicología en España. Madrid:
EUDEMA. Hergenhan, B. R. (2001). Introduccción a la Historia de la Psicología. Madrid: Ediciones Paraninfo. Tortosa, F. (2006). Una historia de la Psicología
moderna. Madrid: McGraw Hill. [2a ed.] Tortosa, F. i Civera, C. (2006). Historia de la
Psicología. Madrid: McGraw Hill. Altres Díez, J. A. i Moulines C. U. (2008). Fundamentos de Filosofía de la
Ciencia. Barcelona: Ariel. [3a ed.] García-Albea, J. E. (1993). Mente y conducta. Ensayos de psicología
cognitiva. Madrid: Trotta. |
Asignaturas que continúan el temario |
MOTIVACIÓN Y EMOCIÓN/11204007 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|